[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:54

Even een 'spoed'vraagje, ik kom dit topic net pas tegen en ga het als ik tijd heb eens goed doorlezen.

Ik heb sinds twee maanden een oudere pony (19 jaar) met een slecht gebit. Vandaag is de dierenarts weer geweest voor haar tanden, een maand geleden is er een gebitsverzorger geweest die de scherpe randjes heeft gevijld. Toen ging het iets beter. Vandaag constateerde de DA dat er ruimtes tussen haar kiezen zitten waardoor ze niet meer optimaal kan kauwen en waardoor er proppen hooi/gras tussen gaan zitten waar ze last van krijgt. Weinig aan te doen, oplossen met goed voer dus.

Momenteel krijgt ze onbeperkt hooi (dmv slowfeeders), 1 Pavo koek en twee keer 3/4 bakje kruidenmuesli per dag. Dat laatste vooral omdat ze dat lekker vindt, qua krachtvoer lust ze helaas heel weinig. Lucerne wil ze ook niet eten. De dierenarts adviseerde slobber, dat heeft ze net voor het eerst gehad (van Subli). Nu kan ik alleen nergens vinden hoeveel ik haar daar van moet geven. Het is een fijn gebouwde D-pony en ze moet bij voorkeur aankomen (ze heeft ingevallen flanken nu). Hoeveel slobber mag ze dan per dag? En kan ik nog iets anders/extra's geven?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:19

Heb je het idee dat ze het hooi nog wel binnen krijgt of spuugt ze alle proppen weer uit? Zijn ingevallen flanken van te weinig vulling in de darmen of is ze gewoon helemaal aan de magere kant?

Zoek je iets om ruwvoer aan te vullen? (Subli Senior Priores, Speedibeet, Luzerne, grasbrok)
Hoeveel slobber...tja het wordt vooral gezien als lekkere aanvulling.. dus vandaar dat bedrijven vaak geen richtlijn geven. Het is ook maar beetje kijken... ik zoek meestal via http://www.voervergelijk.nl beetje uit hoeveel er nou in zit. (en van de Subli Slobber is er maar weinig bekend)

Het is altijd beetje puzzelen met nieuw paard wat die eet, en wat die nodig heeft zeker als je net een oudje hebt.

Je kan ook olie toevoegen en zo zorgen dat ze meer energie binnen krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:28

Redpassion, ik denk dat je idd beter seniores priores van Subli kan gaan voeren. Dit is ook een slobber, maar niet op basis van granen ( = veel suiker en zetmeel ), maar op basis van bietenpulp ( = een ruwvoervervanger ).
Zeker als ze niet meer zo goed hooi kan eten is dit een super product. Maar ook om paarden aan te laten komen in gewicht. Begin gewoon met een kwart kilo per dag ( daar moet nog 3 keer zoveel water bij, dus dat wordt al best veel ) en bouw dit op naar 1 kilo per dag ongeveer. Je moet het wel heel goed laten weken !

Grasmix van Hartog is trouwens fijner gesneden als lucerne, veel paarden kunnen dit gemakkelijker kauwen.

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:30

Die groffe lucerne vind mn omatje stom hahaha ze hadden geen hartog meer liggen dus een andere zak meegenomen...... Gooit ze eerst de lucerne uit de bak om bij de brokjes te komen hahaha jammer dat ik mobiel zit nu, heb er een foto van gemaakt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:51

Maris schreef:
Redpassion, ik denk dat je idd beter seniores priores van Subli kan gaan voeren. Dit is ook een slobber, maar niet op basis van granen ( = veel suiker en zetmeel ), maar op basis van bietenpulp ( = een ruwvoervervanger ).
Zeker als ze niet meer zo goed hooi kan eten is dit een super product. Maar ook om paarden aan te laten komen in gewicht. Begin gewoon met een kwart kilo per dag ( daar moet nog 3 keer zoveel water bij, dus dat wordt al best veel ) en bouw dit op naar 1 kilo per dag ongeveer. Je moet het wel heel goed laten weken !

.

1 kilo is veel te weinig hoor. Als ze niets anders er bij eet is de richtlijn van subli 1 kilo per 100 kg per dag Bij een D pony mag je wel van 300 kg uitgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:51

Erg bedankt voor het meedenken!

Evelijn schreef:
Heb je het idee dat ze het hooi nog wel binnen krijgt of spuugt ze alle proppen weer uit? Zijn ingevallen flanken van te weinig vulling in de darmen of is ze gewoon helemaal aan de magere kant?

Zoek je iets om ruwvoer aan te vullen? (Subli Senior Priores, Speedibeet, Luzerne, grasbrok)
Hoeveel slobber...tja het wordt vooral gezien als lekkere aanvulling.. dus vandaar dat bedrijven vaak geen richtlijn geven. Het is ook maar beetje kijken... ik zoek meestal via http://www.voervergelijk.nl beetje uit hoeveel er nou in zit. (en van de Subli Slobber is er maar weinig bekend)

Het is altijd beetje puzzelen met nieuw paard wat die eet, en wat die nodig heeft zeker als je net een oudje hebt.

Je kan ook olie toevoegen en zo zorgen dat ze meer energie binnen krijgt.

Ze krijgt wel wat binnen, laat ik het op 50% houden. Het ging ook heel redelijk, ze is wel wat schraal maar het bleef stabiel na die eerste gebitsbehandeling. Afgelopen weekend zijn we verhuisd en door die stress heeft ze weinig gegeten, vandaar nu de ingevallen flanken. Verder is ze niet mager, maar het houdt ook niet over. Dat is wel altijd zo geweest trouwens, ik heb haar dan wel twee maanden maar ik ken haar al 17 jaar, ze was altijd mijn verzorgpony.

Ik ben inderdaad op zoek naar iets om ruwvoer aan te vullen. Ze doet verder niks, hooguit eens een wandelingetje. Wat voor olie zou ik toe kunnen voegen? :)

Maris schreef:

Grasmix van Hartog is trouwens fijner gesneden als lucerne, veel paarden kunnen dit gemakkelijker kauwen.

Daar had ik net over gelezen (veel positiefs), dus daar ga ik morgen eens naar kijken! Mijn vriend had de slobber even snel gehaald (heeft er verder geen verstand van) zodat ik haar direct wat kon geven, vandaar dat we 'zomaar iets' hebben nu en ik nu verder wil kijken. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:00

Als je paard echt last heeft van diastema's gaat anders voeren daar helemaal niks aan oplossen en een slecht gebit wordt echt alleen maar slechter.

De oudste merrie op stal bleef goed op gewicht met een extra slobbermaaltijd en grasmix bij de muesli, naast uiteraard gewoon hooi. Mijn merrie (18,5) doet hey deze winter goed op de Speedibeet. Ik ben ook iets eerder begonnen met bijvoeren dan normaal in het weideseizoen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:09

Afbeelding

Mijn oudje ( 30 jaar) Hurby heeft sinds vandaag een outdoor deken op :D

Merkte vandaag dat hij vrij donkere urine heeft, iemand enig idee wat het kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:10

Hilli schreef:
Als je paard echt last heeft van diastema's gaat anders voeren daar helemaal niks aan oplossen en een slecht gebit wordt echt alleen maar slechter.

Dat snap ik, maar wat wil je daar mee zeggen? Een oplossing is er ook niet voor, dat gebit verandert er niet om en zal inderdaad slechter worden, maar ze moet toch zo veel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:15

Waar, maar hou alsjeblieft dat gebit goed in de gaten. Je kan het je paard zeker makkelijker maken door goed eetbaar of makkelijk verteerbaar voedsel aan te bieden, maar vergeet de oorzaak niet. Waar diastema's veel druk op het gebit geven, krijg je nog meer ellende en uiteindelijk losse kiezen. Die moeten er dan toch een keer uit als je pech hebt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:44

Hoe vaak komt de tandarta bij jullie? Ik laat hem nu iedere 4-6 maanden komen. Dat gaat opzich prima, ze mist nu 2 kiezen en is 29!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:02

mijn ruin (hierboven op de foto) heeft helemaal geen kiezen meer, alleen voortanden
hij krijgt momenteel senior priores gemengd met speedibeet en ook nog geweekte grasbrokken ( niet erdoorheen) lucerne eet die van mij niet.. en sinds vandaag heeft hij een outdoor deken op

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:19

Mijn tandarts komt zo vaak als nodig,maar gemiddeld gewoon eens per jaar..Mijn oudere merrie is door de vorige gebitsverzorgers niet goed behandeld en had veel achterstallig onderhoud waardoor ze erg moeilijk at..Door deze ervaring wil ik er op wijzen dat er ongelofelijk veel prutsers rondlopen op dat gebied en dat in veel gevallen goed kan zijn dat er nog heel wat op te knappen valt..Ik heb nu gewoon een paardentandarts die ook dierenarts is en ben echt super blij met haar..Mijn merrie kan nu weer behoorlijk goed eten ondanks dat ze al een aantal voortanden mist en een aantal kiezen..Ze is ook veel makkelijker op gewicht te houden :j Als je paard geen kiezen heeft houd het natuurlijk op en ben je echt afhankelijk van ruwvoervervangers in de winter,maar ik ben blij dat dat hier nu toch nog niet hoeft :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:40

ja en is moeilijk hoor zonder kiezen, ik kijk nu echt puur voor deze winter hoe mijn ruin het doet wordt het te zwaar of valt hij echt teveel af heb ikj in overleg met mijn dierenarts besloten hem in te laten slapen vind het niet eerlijk tegenover hem.. hij is inmiddels 30 :D maar tot nu toe doet hij het super sinds vandaag heeft hij een outdoor deken op scheelt ook weer natuurlijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:42

Redpassion, net wat yvonnedv al schreef, als ze idd minder ruwvoer eet als gewoonlijk dan zal je misschien meer seniores priores moeten geven.
een richtlijn is ongeveer :
1 kg ongeweekt sp ( wat dus wel 4 liter wordt als het geweekt is ) vervangt ongeveer 1,5 kg hooi. Ze geven op de zak aan dat een pony van 300 kg , 3 kg sp (ongeweekt) moet krijgen als de pony niets geen hooi meer eet.

SecretLIN, vind je pony de lucerne niet lekker of kan hij het niet kauwen ? er is ook lucernebrok namelijk die je kan weken ......

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:44

Ik lees al een tijd mee en ben na wat onderzoek toch wel enthousiast aan het worden voor Seniores Priores. Mijn tinker van 20 neemt het hooi steeds slechter op terwijl er geen andere oorzaken gevonden kunnen worden. Hij krijgt inmiddels van NAF oppepper voor wat extra weerstand en wil daarna beginnen met een pakket van de paardendrogist voor meer weerstand. Maar het hooi lijkt een probleem te vormen.
Nu wil ik morgen een zak SP halen, maar zit toch met een paar dingen. Hij gaat rond half 6 op stal en in de ochtend rond 6 uur eruit. Soms gaat hij iets later op stal vanwege mijn werk en studie. Dan krijgt hij dus ook hooi en brokken. Kan ik de vitamines die ik nu met brokken geef, bij de SP doen of zou ik dat apart moeten houden? Dus alsnog de brokken geven.

De andere paarden blijven (tenzij het weer echt te slecht is, maar vandaag hebben ze prima kunnen schuilen) buiten. Daar krijgen zij dus ook hooi. Kan ik mijn tinker dan alsnog daarbij zetten? Ik heb niet de mogelijkheid om hem 4 keer per dag te voeren, hooguit 3 keer. En zou ik hem dan 's avonds nog iets aan hooi moeten geven zodat hij wat te knabbelen heeft?

De zak SP komt er sowieso, het lijkt mij het proberen waard en relatief niet duur.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:47

SecretLIN schreef:
ja en is moeilijk hoor zonder kiezen, ik kijk nu echt puur voor deze winter hoe mijn ruin het doet wordt het te zwaar of valt hij echt teveel af heb ikj in overleg met mijn dierenarts besloten hem in te laten slapen vind het niet eerlijk tegenover hem.. hij is inmiddels 30 :D maar tot nu toe doet hij het super sinds vandaag heeft hij een outdoor deken op scheelt ook weer natuurlijk

Denk dat het erg scheelt als je op tijd begint met bijvoeren ipv pas te beginnen als ze heel erg zijn afgevallen..Nu ziet hij er nog goed uit voor zover ik het kan zien,of niet?Ik hoop echt dat het goed blijft gaan met hem deze winter :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:49

Brok, muesli, vit en min, grasmix, je kan gewoon alles door de seniores priores mengen ( mits je paard het kan eten dan natuurlijk ).
En gewoon ook nog hooi geven hoor, idd om wat te knabbelen. Hoeveel hooi eet hij ongeveer nog per dag ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:50

Qua olie http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen hier nog wat info. rustig opbouwen en welke olie tja wat je leuk vindt ;)

Wat betreft Hurby, donkere urine... te weinig drinken... maar kan ook duiden op problemen nieren enzo.

@RoosG... knabbelen is goed ook voor aanmaak van speeksel. Dus zou niet van hooi weghouden lijkt me onzin. Maar teveel eten in één keer geven is wel lastig... want paarden maag is niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:55

Hilli schreef:
Waar, maar hou alsjeblieft dat gebit goed in de gaten. Je kan het je paard zeker makkelijker maken door goed eetbaar of makkelijk verteerbaar voedsel aan te bieden, maar vergeet de oorzaak niet. Waar diastema's veel druk op het gebit geven, krijg je nog meer ellende en uiteindelijk losse kiezen. Die moeten er dan toch een keer uit als je pech hebt.

Ja, uiteraard. De DA zal elk half jaar komen voor controle en als ik twijfel natuurlijk nog vaker. Dat zit wel goed, daar let ik zeker op. :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:06

Dan ben ik gerustgesteld :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:34

Het hooi eet hij wel goed, alleen poept hij het eigenlijk ook gelijk weer uit. Met oppepper van Naf gaat het langzaam aan wat beter, na een extra wormenkuur ook, maar nog niet optimaal. Een andere DA dan mijn eigen adviseerde om naar SP te kijken. Ik vind het zeker het proberen waard.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:48

pleiada schreef:
SecretLIN schreef:

Denk dat het erg scheelt als je op tijd begint met bijvoeren ipv pas te beginnen als ze heel erg zijn afgevallen..Nu ziet hij er nog goed uit voor zover ik het kan zien,of niet?Ik hoop echt dat het goed blijft gaan met hem deze winter :j

Ja klopt ben heel vroeg begonnen met de sp en sinds kort de speedibeet erbij en geweekte grasbrok, soms rasp ik er wat appel or wortel doorheen :P maar echt andere fruit oid lust hij niet..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:50

Evelijn schreef:
Qua olie http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen hier nog wat info. rustig opbouwen en welke olie tja wat je leuk vindt ;)

Wat betreft Hurby, donkere urine... te weinig drinken... maar kan ook duiden op problemen nieren enzo.

@RoosG... knabbelen is goed ook voor aanmaak van speeksel. Dus zou niet van hooi weghouden lijkt me onzin. Maar teveel eten in één keer geven is wel lastig... want paarden maag is niet zo groot.

hij drinkt toch wel redelijk, maar merk dat hij minder drinkt nu hij de slobber krijgt misschien logisch want hier zit natuurlijk ook wel veel water doorheen..? maar hou het wel in de gaten en anders laat ik maandag een dierenart komen voor de zekerheid hij is verder niet ziek en gedraagt zich verder vrolijk en goed.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:50

RoosG schreef:
Het hooi eet hij wel goed, alleen poept hij het eigenlijk ook gelijk weer uit. Met oppepper van Naf gaat het langzaam aan wat beter, na een extra wormenkuur ook, maar nog niet optimaal. Een andere DA dan mijn eigen adviseerde om naar SP te kijken. Ik vind het zeker het proberen waard.

sp werkt opzich wel goed hoor :D