Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Redpassion, ik denk dat je idd beter seniores priores van Subli kan gaan voeren. Dit is ook een slobber, maar niet op basis van granen ( = veel suiker en zetmeel ), maar op basis van bietenpulp ( = een ruwvoervervanger ).
Zeker als ze niet meer zo goed hooi kan eten is dit een super product. Maar ook om paarden aan te laten komen in gewicht. Begin gewoon met een kwart kilo per dag ( daar moet nog 3 keer zoveel water bij, dus dat wordt al best veel ) en bouw dit op naar 1 kilo per dag ongeveer. Je moet het wel heel goed laten weken !
.
Evelijn schreef:Heb je het idee dat ze het hooi nog wel binnen krijgt of spuugt ze alle proppen weer uit? Zijn ingevallen flanken van te weinig vulling in de darmen of is ze gewoon helemaal aan de magere kant?
Zoek je iets om ruwvoer aan te vullen? (Subli Senior Priores, Speedibeet, Luzerne, grasbrok)
Hoeveel slobber...tja het wordt vooral gezien als lekkere aanvulling.. dus vandaar dat bedrijven vaak geen richtlijn geven. Het is ook maar beetje kijken... ik zoek meestal via http://www.voervergelijk.nl beetje uit hoeveel er nou in zit. (en van de Subli Slobber is er maar weinig bekend)
Het is altijd beetje puzzelen met nieuw paard wat die eet, en wat die nodig heeft zeker als je net een oudje hebt.
Je kan ook olie toevoegen en zo zorgen dat ze meer energie binnen krijgt.
Maris schreef:Redpassion, ik denk dat je idd beter seniores priores van Subli kan gaan voeren. Dit is ook een slobber, maar niet op basis van granen ( = veel suiker en zetmeel ), maar op basis van bietenpulp ( = een ruwvoervervanger ).
Zeker als ze niet meer zo goed hooi kan eten is dit een super product. Maar ook om paarden aan te laten komen in gewicht. Begin gewoon met een kwart kilo per dag ( daar moet nog 3 keer zoveel water bij, dus dat wordt al best veel ) en bouw dit op naar 1 kilo per dag ongeveer. Je moet het wel heel goed laten weken !
Grasmix van Hartog is trouwens fijner gesneden als lucerne, veel paarden kunnen dit gemakkelijker kauwen.
Hilli schreef:Als je paard echt last heeft van diastema's gaat anders voeren daar helemaal niks aan oplossen en een slecht gebit wordt echt alleen maar slechter.
SecretLIN schreef:ja en is moeilijk hoor zonder kiezen, ik kijk nu echt puur voor deze winter hoe mijn ruin het doet wordt het te zwaar of valt hij echt teveel af heb ikj in overleg met mijn dierenarts besloten hem in te laten slapen vind het niet eerlijk tegenover hem.. hij is inmiddels 30maar tot nu toe doet hij het super sinds vandaag heeft hij een outdoor deken op scheelt ook weer natuurlijk
Hilli schreef:Waar, maar hou alsjeblieft dat gebit goed in de gaten. Je kan het je paard zeker makkelijker maken door goed eetbaar of makkelijk verteerbaar voedsel aan te bieden, maar vergeet de oorzaak niet. Waar diastema's veel druk op het gebit geven, krijg je nog meer ellende en uiteindelijk losse kiezen. Die moeten er dan toch een keer uit als je pech hebt.
pleiada schreef:SecretLIN schreef:ja en is moeilijk hoor zonder kiezen, ik kijk nu echt puur voor deze winter hoe mijn ruin het doet wordt het te zwaar of valt hij echt teveel af heb ikj in overleg met mijn dierenarts besloten hem in te laten slapen vind het niet eerlijk tegenover hem.. hij is inmiddels 30maar tot nu toe doet hij het super sinds vandaag heeft hij een outdoor deken op scheelt ook weer natuurlijk
Denk dat het erg scheelt als je op tijd begint met bijvoeren ipv pas te beginnen als ze heel erg zijn afgevallen..Nu ziet hij er nog goed uit voor zover ik het kan zien,of niet?Ik hoop echt dat het goed blijft gaan met hem deze winter
Evelijn schreef:Qua olie http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen hier nog wat info. rustig opbouwen en welke olie tja wat je leuk vindt![]()
Wat betreft Hurby, donkere urine... te weinig drinken... maar kan ook duiden op problemen nieren enzo.
@RoosG... knabbelen is goed ook voor aanmaak van speeksel. Dus zou niet van hooi weghouden lijkt me onzin. Maar teveel eten in één keer geven is wel lastig... want paarden maag is niet zo groot.
RoosG schreef:Het hooi eet hij wel goed, alleen poept hij het eigenlijk ook gelijk weer uit. Met oppepper van Naf gaat het langzaam aan wat beter, na een extra wormenkuur ook, maar nog niet optimaal. Een andere DA dan mijn eigen adviseerde om naar SP te kijken. Ik vind het zeker het proberen waard.