Veel eiwitten zijn voor de sobere rassen juist weer niet handig, ik zou het zelf bijvoorbeeld niet handig. Na een paar keer voeren explodeert mijn merrie dan uit haar vel van de jeuk.
geerke
Geplaatst: 22-11-13 23:18
een oud paard heeft over het algemeen meer eiwit nodig. Helemaal als ze cushing hebben....wat heel veel oude paarden hebben.
Ik zou zeker niet alle oudere paarden over een kam scheren. Ken er meerdere en ze hebben geen van allen Cushing. Een koudbloed veel eiwitten gaan voeren is veelal vragen om problemen. Ze hebben wel méér nodig, maar niet zozeer meer eiwitten. Bij mijn merrie het echt vragen om problemen, en dat terwijl ze verder topfit is.
ik bedoel geen eiwit uit granen.Geen idee of soja onder graan valt. Ik lees op iedere amerikaanse site dat oudere paarden meer eiwit nodig hebben...ze zijn toch niet gek daar?
Berdien
Geplaatst: 22-11-13 23:33
Geen idee. Ik weet niet over wat voor type paarden die sites gaan. Ik ken de oudere paarden die ik ken wel, en vooral koudbloeden moet je gewoon geen overschot aan eiwitten voeren. Da's echt vragen om problemen. Ik heb twaalf jaar een Tinker, ik weet waar ik over praat Het is niet voor niets dat mijn zorgvuldige voerbeleid zorgt voor een merrie die na jarenlang prutsen met een slechte huid, slechte benen en vooral heel veel jeuk en narigheid nu een enorm goede vacht heeft, kerngezond is en er absoluut niet uit ziet als een 26-jarige.
Ik zeg ook niet dat eiwitten voor élk oud paard slecht zijn. Ik probeer slechts een nuance aan te brengen, dat het zeker niet voor elk ouder paard een goede optie is.
fransje23
Geplaatst: 23-11-13 00:31
Ik kom regelmatig artikelen tegen waarin staat dat oude paarden eiwitten moeilijker opnemen en alleen daarom al meer eiwit in het voer nodig hebben. Dan natuurlijk wel kwalitatief goed opneembare eiwitten want anders belast je alleen maar de nieren meer.
Ik lees op thehorse.com ook regelmatig over sojameel als bron van eitwitten bij oudere paarden.
Ja, lijnzaadolie. Nu een oliemix van de PD. Elke voerbeurt 30-50 ml. Voornamelijk om haar supplement te laten 'plakken', maar het is ook heel goed voor ze.
fransje23
Geplaatst: 23-11-13 09:46
Moest even denken wat pd was maar dat is Paardendrogist of niet?
ik kook iedere dag lijnzaad.Ze vinden het heerlijk
Eiwitte/proteinen uit lucerne is heel goed.Alleen kan mijn paard dat niet goed hebben.Gaat op den duur voorbenen ontlasten enzo.Geen dikke benen. Eiwitten uit granen zijn veel moeilijker verteerbaar. Ik blijf nog steeds van mening dat graan voor kippen is
Boktpony
Geplaatst: 23-11-13 13:00
Die sojahullen vind ik wel interessant Ga er eens naar informeren. Teveel van eiwit is voor mijn ouwetje ook niks want dan gaat ze schuren terwijl ze in het verleden nooit geschuurd heeft Maar misschien dat het met die sojahullen wel goed gaat...
soja schroot = meel zit veel in krachtvoer en word inderdaad als eiwitbron gebruikt. het is goedkoop en heeft goed eigenschappen voor brok.
vraag me alleen af of dat en de hullen los in zak te verkrijgen is.
te veel van alles inderdaad niet goed. Maar een goed verteerbare eiwit bron is wel een aan rader voor oudere paarden. omdat de opneembaarheid slecht wordt.
de darmen van paarden kunnen inderdaad slecht granen verdragen.
ik voerde vroeger altijd lijnzaad schroot/schilfers van de paarden drogist. stuk schoner en makkelijker en werkt net zo goed. (als ik hem aan huis had dan zou ik het nog steeds voeren, maar ben nu afhankelijk van andere dus een hoop gemix zit er niet meer in)
Mij lijkt de lijnzaadbrok naast een bron van vet en eiwit ook een goede tegenhanger van de luzerne om de calcium/fosforbalans in orde te houden. Heb nu op makana.eu relatief voordelige brok gevonden.
Redelijk moet ik zeggen, heb er vanavond geraspte wortel doorheen gedaan toen ging het wat makkelijker (tja moet er wat voor over hebben) maar wil tzt toch eens kijken naar ander voer gezien de winter er nu toch echt aankomt en hij qua gewicht niet veel aankomt en voor mijn gevoel dunner wordt.
Morgen krijgt hij zijn lekkere warme outdoor deken scheelt ook weer iets
pleiada
Geplaatst: 03-12-13 13:51
Je was toch ook grasbrok aan het voeren secretlin of lust hij dat niet?
momenteel laat hij grasbrok staan als ik dat alleen geef en ik weet niet echt of ik het door het voer van nu kan doen? ( heb nu altijd wel grasbrok thuis ook voor onze geiten en schapen dus zou er er ook nog door kunnen mengen) maar qua voer wat wel of niet door elkaar kan ben ik niet zo zeker over..
pleiada
Geplaatst: 03-12-13 18:44
Volgens mij kan je de grasbrok er gewoon doorheen mengen en als hij het niet eten wil is de gewone slobber met kruiden van subli een aanrader om er door te doen om het lekker te maken. .
Het is wel een smaak waar ze schijnbaar aan moeten wennen.
Mijn paard vindt Subli SP ook niet lekker. ook niet incombinatie met speedibeet. Ik doe nu sp en speedibeet en dan zijn normale voer (brok+muesli+lucerne) erdoor en dan eet hij het wel graag