Een totaal natgeregende vacht kunnen ze ook niet echt uitzetten.
Mijn eigen paard staat momenteel onder 100 gram maar die heeft dan ook geen dikke shetlandervacht. Je moet een deken aanpassen aan het paard en er voor zorgen dat ze het er niet koud onder hebben maar zeker ook niet te warm.
Klopt. Mijn merrie heeft een enorme berenvacht, maar houdt zichzelf niet meer warm als ze eenmaal nat is. Daarom dus de ongevoerde regendeken. Maar omdat die toch ook wel de uitzetmogelijkheid beperkt krijgt ze bij kouder weer een 200 grams in om lekker onder te blijven en bij echt arctische temperaturen 300.
probleem is dat ik dus ook niet makkelijk kan wisselen omdat pony zo'n 30 km verder op staat. ik neig naar een fleecevoering. dat geeft warmte en stoot warmte makkelijker af dan voering. ga me speurtocht door zetten
alleen z'n rekendeken op dat vond ik de vorige keer geen succes ondanks dat die toen wel een goede vacht had. hij had toen toch eerder koud dan zonder. (al had ik hem op gedaan omdat die verhoging had)
Mijn paard staat op 15 km, even snel een deken wisselen is voor mij ook geen optie. Gevoerde regendeken echter ook niet, dat is te snel veel te warm voor haar. Wel een gedoe hoor, als het warmer is maar veel regent is niet lekker voor haar, maar deken+droog = te warm. Het is en blijft wel een Tinker, met bijbehorende vacht. Sterker nog, met haar 26 jaar zat zij als een van de eerste Tinkers van stal enorm dik in het haar
Ik vind dekens ook nog lastig inderdaad! Komt ook omdat ze altijd zonder hebben gestaan! Omatje de laatste 2 jaar met deken en bruintje nu voor het 2e jaar!
vorig jaar was er ook nog niks aan de hand toen had die ook een mooie lange toplaag er op. en was de winter niet echt nat. in zijn eigen vacht had die het vaak te warm, dus hier ook nog nooit in die 25 jaar een deken op gehad (buiten 3 dagen toen die koortsachtig was en een zweetdeken en op wedstrijd vliegendeken). of deken een optie is gaan we zien.... dit jaar zit die wat minder goed in zijn vel, is ook weer aardig afgevallen (ook daaraan gaan we werken). af en toe ben ik in staat hem mee te nemen en in de tuin te zetten. maarja dat is ook niet een oplossing.
Lonan
Geplaatst: 19-11-13 12:39
Ik vind een deken ook onwijs moeilijk en eigenlijk ben ik ook geen voorstander ervan. Maar goed soms moet je naar het paard kijken, leeftijd speelt wel enorm mee in het warm houden...energie die ze verspillen aan het warm moeten houden van hun lijf, hier ook elk jaar een gevecht met ons zelf , wel niet....
klopt ik heb het ook liever niet, zeker niet bij shetlanders (of andere koudbloedige) die een goede vacht maken en verder niet zoveel doen. maar een stijve pony en een pony die veel energie verspeelt aan warm blijven is verre van ideaal. als ze (dicht) bij huis staan is het makkelijker om te switchen wel of geen deken of wel geen extra voer en wat voor voer. hij staat in een groep dus bijvoeren geeft ook wat problemen. Daarnaast is hem op stal zetten ook een slechte keuze. kortom het word een gulle middenweg die zeker beter kan maar op dit moment niet mogelijk is.
fransje23
Geplaatst: 19-11-13 13:16
Ik heb mijn paard altijd onder dekens in de winter dus voor ons veranderd er niet veel. Maar ik kan mij voorstellen dat het lastig is als je het niet gewend bent. Het belangrijkste is een goede pasvorm, goede waterdichtheid en ademend vermogen. Voor mijn paard heb ik alleen maar Amigo-dekens want die liggen bij haar het fijnste.
Ik ben ook amigo fan! Bruintje heeft een wat lastige maat dus die 190cm vind ik ideaal! Ook blijken ze stevig want ze speelt wel graag met dr vriendinnetje! Ze ziet er nu al stukken beter uit als een paar weken geleden. Moet alleen nu beslissen wanneer ik baar de 200grams ga....
Jes staat nu onder de 200grams Het heeft hier fors gevroren vannacht, daarnaast was ze gisteren overdag nou niet echt warm onder haar ongevoerde deken.
Wij hebben voor onze pown een bucas turnout, ideale deken Is geschikt voor -15 tot +18. Nooit meer dekens wisselen. Had ik die toen maar voor mijn oudje gehad
Kost wel wat maar daarentegen heb je voor de hele winter maar 1 deken nodig en hij draagt hem nu voor het 4e seizoen.
Anoniem
Geplaatst: 22-11-13 12:15
Moderatoropmerking:
Dames, willen jullie er aan deken dat dit topic bedoelt is om over voeding voor het oudere paard te discusiëren? Dekens vallen daar niet onder
Ik ben door Pavo uitgekozen om Speedibeet uit te testen. Volgende week ontvang ik alle papieren. Ben heel benieuwd, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen in combinatie met mijn bejaarde
pluisje88
Geplaatst: 22-11-13 17:35
Berdien schreef:
Ik ben door Pavo uitgekozen om Speedibeet uit te testen. Volgende week ontvang ik alle papieren. Ben heel benieuwd, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen in combinatie met mijn bejaarde
is er hier iemand die sojahullen voert? Ik voer het sinds een week of vier en het doet mijn paard echt goed!Mijn paard heeft IR en cushing en is niet echt makkelijk te voeren.Teveel zetmeel en suiker gaat fout. Hij is 27 en krijgt nu geweekte pulp,zemelen,gekookt lijnzaad,copra,sojahullen.En vitamine en mineralen supplement.
Sojahullen heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het precies?
Maris
Geplaatst: 22-11-13 20:48
de hullen van soja ...... net zoals zemelen de hullen van tarwe zijn. alhoewel ik ook niet wist dat er kaf om een sojaboon heen zit ! Soja bevat alleen fyto oestrogenen...
geerke
Geplaatst: 22-11-13 20:51
sojahullen is het overblijfsel van de boon die gepelt is.Het is erg eiwitrijk. Je hoeft maar 300 gram of zelfs minder te voeren per dag. Ideaal om weer wat spier op een oud paard te krijgen.Ik weet niet waar het in Nederland te koop is.Hier in Frankrijk gewoon bij de boerenbond.40 kilo kost 24 euro.
Genoeg info over Sojahullen te vinden, kan gestort worden per vracht wagen Lijkt me een beetje teveel van het goede maar ook nog geen losse zakken kunnen vinden.
Het word hier veel gebruikt bij koeienboeren als mijn info juist is.
fransje23
Geplaatst: 22-11-13 21:27
Is dat hetzelfde als soyaschroot of is het niet weer anders?