[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:12

Sp is geen gewone granenslobber he !? Zo rijk is sp daarom ook niet, 15 % suiker en zetmeel totaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:56

Berdien schreef:
SP vind ik bij haar geen optie, ze is dusdanig sober ingesteld dat ze van rijk voer direct allerlei nare huidkwalen krijgt. Plus de lange weektijd inderdaad, dat maakt het voor mij een allesbehalve praktisch voer.

Je zou een "eigen variant"SP kunnen maken met die pulpbrok/speedybeet/kwikkbeet, luzerne wat zemelen en een vitaminesupplement/brokje. Je kan ook nog grasbrok of wiessencobs erbij doen en weken. Soms is het toch net koken! :D

Op zich is de SP een totaal voer en geen krachtvoer zoals normale slobbers.

Deken is voor de oudjes echt geen overbodige luxe inderdaad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:59

De speedibeet wordt wel door pavo verkocht in NL, maar is geen eigen pavo product.
Het is een bietenpulp die niet in brokjes is geperst.
Er zit geen melasse in en het heeft een zeer laag suikergehalte en bevat geen zetmeel.
Het grote voordeel van de Speedibeet tov gewone bietenpulp is dat het in 10 minuten weken in koud water geschikt is om te voeren. Dit komt dus doordat het vlokken zijn en geen geperste pellets/brokjes.

Is wellicht toch wel een optie.

Mijn gouwe ouwetje van bijna 26 heeft bij vlagen moeite met kauwen. Hooi krijgt hij nu uit een fijnmazig hooinet, als hij niet schrokt gaat hooi eten nog prima.
Muesli in kleine beetjes krijgt hij nog ongeweekt (Care4Life) maar als hij mee het bos in is geweest moet hij meer voer krijgen en dat krijgt hij lastig weg.
Nu week ik speedibeet met de care4life samen en dat vind hij eht een enorme tractatie!
Ook hij moet wel min of meer dagelijks iets te eten krijgen naast zijn hooi ivm supplement voor de gewrichten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:09

Marije_jiplover schreef:
Ook hij moet wel min of meer dagelijks iets te eten krijgen naast zijn hooi ivm supplement voor de gewrichten.

Welk supplement geef jij voor de gewrichten? :)

Marije_jiplover

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:06

Ik zal straks even op de emmer kijken.
Iets met glucosamine en MSM.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:02

Iets wat 'koud' kan zou nog een optie zijn :j maar eerst maar eens kijken hoe ze het zo doet.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:22

Ik ga ook volgen. Sinds kort is mijn oud paard terug, hij is 25. Hij kreeg vroeger 2 scheppen krachtvoer s morgens en s avonds. En hooi, soms wortel en brood.
Nu hij terug is wijzig dit ik een beetje. Krijgt bietenpulp, zemelen en nog wat mengeling ter overgang. Ook een beetje lijnzaad. Verder ook veel hooi uiteraard.

Wat ik me afvroeg: heb bietenpulp gemaakt (portie speedibeet), na 20min heb ik het gemengd met beetje mengeling en zemelen zodat de persoon die s morgens eten geeft dit makkelijk kan doen. Kan het kwaad dat de bietenpulp dan weer droger wordt? Is uiteraard wel uitgezet en voldoende geweekt voordien...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:26

Marije_jiplover schreef:
Ik zal straks even op de emmer kijken.
Iets met glucosamine en MSM.

Hij krijgt Horseflex glucosamine met MSM.
Heb ik uit het artrose tooic gehaald, geloof ik.
Bij Jip lijkt het te werken iig. Ik combineer dit overigens met dempend hoefbeslag, hij heeft siliconen zooltjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:43

Marije_jiplover schreef:
Hij krijgt Horseflex glucosamine met MSM.
Heb ik uit het artrose tooic gehaald, geloof ik.
Bij Jip lijkt het te werken iig. Ik combineer dit overigens met dempend hoefbeslag, hij heeft siliconen zooltjes.

Bedankt!

Paard is er nog niet aan toe maar het is fijn om al wat kennis te hebben mochten we het ooit nodig krijgen :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:45

Alizeetje schreef:
Wat ik me afvroeg: heb bietenpulp gemaakt (portie speedibeet), na 20min heb ik het gemengd met beetje mengeling en zemelen zodat de persoon die s morgens eten geeft dit makkelijk kan doen. Kan het kwaad dat de bietenpulp dan weer droger wordt? Is uiteraard wel uitgezet en voldoende geweekt voordien...

Dat zou ik ook graag willen weten ja :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:02

Alizeetje schreef:

Volgens mij kan het geen kwaad meer uitgezet dan het al is zal het niet worden. Misschien wordt het wel wat muf als het lang staat maar met winterse temperaturen zal dat wel gaan.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:35

Ok, dank je. Zou telkens voor max 1 nacht zijn, maak elke dag nieuwe pulp.
Zit dus wel al met zemelen en gewonen mengeling, dus is al een droger...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:00

Desnoods gooi je er als je de mengeling erbij doet nog een beetje extra water erbij. Maar het gevaar van de gedroogde bieten is dat het uitzet met vocht. In jouw geval is dat al gebeurt dus is het gevaarlijk al geweken.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:49

bietenpulp een nachtje laten weken in de winter (mits niet opvriest) kan geen kwaad. deden we op de vorige stal altijd. wel deden we sochtends er wat water op. de meeste vonden de droge bende niet zo lekker :+
zomers word het lastig omdat het dan snel bederft.

mijn lieve shet (27) word nu wel oud. het valt me op dat hij nu toch wel moeite heeft om zijn vacht weer droog te krijgen na een regen bui. en dat de mooie lange toplaag er nog niet op zit. dus ik denk dat ik hem onder een deken moet gaan zetten. maarja nu welke. ze ondervacht is al aardig dik hij blijft als het goed is heel de winter buiten. hij kan schuilen in een stal, al doet die dat op het moment niet als de andere er ook staan :(.
ik ben op zoek naar een deken die goed water dicht is (en ademt). de stal waar die staat zijn ze niet gewent om de dekens te checken (omdat bijna geen paard een deken heeft). ik red het maar 2-3 per week om er langs te gaan en dus om dekens te wisselen. en dan natuurlijk in maat shetlander. julli tips?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:52

Ik zou gaan voor een ongevoerde of ichtgevoerde regendeken als hij verder wel een dikke vacht heeft. Dan het liefst een deken met een hoge dernier, bijv 1200, die zijn sterk en een hoge waterkolom (waterdichtheid) .

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:00

blacknorton schreef:
bietenpulp een nachtje laten weken in de winter (mits niet opvriest) kan geen kwaad. deden we op de vorige stal altijd. wel deden we sochtends er wat water op. de meeste vonden de droge bende niet zo lekker :+
zomers word het lastig omdat het dan snel bederft.

mijn lieve shet (27) word nu wel oud. het valt me op dat hij nu toch wel moeite heeft om zijn vacht weer droog te krijgen na een regen bui. en dat de mooie lange toplaag er nog niet op zit. dus ik denk dat ik hem onder een deken moet gaan zetten. maarja nu welke. ze ondervacht is al aardig dik hij blijft als het goed is heel de winter buiten. hij kan schuilen in een stal, al doet die dat op het moment niet als de andere er ook staan :(.
ik ben op zoek naar een deken die goed water dicht is (en ademt). de stal waar die staat zijn ze niet gewent om de dekens te checken (omdat bijna geen paard een deken heeft). ik red het maar 2-3 per week om er langs te gaan en dus om dekens te wisselen. en dan natuurlijk in maat shetlander. julli tips?

Ik zou gaan kijken voor een fleece-gevoerde regendeken. Ik heb zelf de Bucas Smartex Rain, heerlijke deken. Hij staat er nog steeds fijn onder als het toch iets kouder is dan ik verwacht had, en andersom als opeens de zon begint te schijnen, ademt heel goed dus. Bucas is wel een duur merk, maar je hebt er ook zeker wel je geld voor terug :)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:03

Bedankt,
Ongevoerd wil ik niet. Met deken raakt die toch groot deel van zijn eigen isolatie kwijt.
Bucas zij inderdaad mooi. Helaas gaan veel modelen niet in kleine maten maar ik ga is kijken of ze die in maar shet hebben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:12

Ongevoerd zou ik ook niet doen nee, heeft totaaaal geen nut in mijn ogen. Het maten-probleem heb ik ook last van ja. Mijn pony heeft ondermaat 155, en meestal gaan de ponydekens tot 145 en beginnen de paardendekens bij 165. Zie dan maar eens een goeie deken te vinden *zucht* Bij Nika hebben ze dekens voor kleine pony's, misschien dat je daar eens een kijkje kan nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:17

Ik weet niet of ongevoerd geen nut heeft ? Als je zelf een regenjas aan doet heb je het gelijk veel warmer en blijf je droog....... Vacht zelf kunnen ze waarschijnlijk onder een lichte deken qua gewicht ook nog overeind zetten. Plus dat de vacht zelf ook al warmte geeft toch ?!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:25

Voor in de regen heeft het wel nut ja, om hem om te doen bij -10 (bijna) niet. Door de deken wordt de vacht 9 v/d 10 keer platgedrukt, waardoor het de warmte niet meer vast kan houden, en ook niet meer overeind kan zetten indien nodig. En zelf heb ik eerlijk gezegd nooit een 'ongevoerde' regenjas aan, gaat plakken en vind ik niet fijn zitten. Fleecegevoerde jas loop ik daarentegen bijna de hele nazomer en beginnende herfst in, heerlijk ding is dat, en zo redeneer ik dat ook altijd een beetje naar hoe het zal voelen bij m'n pony.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:34

Ongevoerd wil bij matige temperaturen en alleen als 'regenjas' inderdaad prima, mijn merrie doet het er goed onder. Deze week krijgt ze de 200-grams op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:35

Piekosjj schreef:
Voor in de regen heeft het wel nut ja, om hem om te doen bij -10 (bijna) niet. Door de deken wordt de vacht 9 v/d 10 keer platgedrukt, waardoor het de warmte niet meer vast kan houden, en ook niet meer overeind kan zetten indien nodig. En zelf heb ik eerlijk gezegd nooit een 'ongevoerde' regenjas aan, gaat plakken en vind ik niet fijn zitten. Fleecegevoerde jas loop ik daarentegen bijna de hele nazomer en beginnende herfst in, heerlijk ding is dat, en zo redeneer ik dat ook altijd een beetje naar hoe het zal voelen bij m'n pony.

Als het goed is heb jij geen dikke vacht toch? :D

Een ongevoerde regendeken is dun en licht genoeg om de haren niet plat te drukken maar wel te zorgen dat het paard droogt blijft en de wind kan er niet doorheen wat al heel veel scheelt.

Bij paarden met een wat dunnere vacht werkt een ongevoerde deken minder goed en dan slaan ze snel door.

Voordeel van een ongevoerde is ook dat je die alleen op kan doen als het nodig is dus bij veel regen en oostenwind. Een dikkere deken vraag toch wat meer gewenning en maakt ze meer afhankelijk naar mijn idee.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:35

beauty is 24 en krijg muesli en hooi vervanger of zoiets en ook hooi maar dat eet hij niet veel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:39

welke hooivervanger krijgt hij ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:44

Was het maar zo'n feest dat ik een dikke vacht had, had ik het misschien eindelijk niet meer zo koud :D
Nee, without jokes. Ze kunnen wel wat de vacht opzetten, maar wel een stuk minder dan zonder deken. Dat is wat ik altijd heb geleerd in ieder geval. :o Ook staat mijn ruin meestal een heel stuk fijner onder de fleecegevoerde deken; voert beter warmte af maar houdt het ook beter vast. Maar dit komt waarschijnlijk omdat die deken van een goede kwaliteit is, en mijn regendeken de goedkoopste is die ik kon vinden en eigenlijk gewoon een prutdeken is. :')