Bij ons nog steeds maar 2. Was wel lekker poetsen vandaag hoor haha scheelt weer!
Anoniem
Geplaatst: 03-11-13 22:52
Ik heb hier een oudere pony. Van het zomer licht hoefbevangen geweest, ze heeft mogelijk cushing dit weten we echter niet 100% zeker. Ze begint wat mager te worden, je ziet soms haar ribben. Momenteel krijgt ze 1/4 schep natures best (Pavo) en na het rijden slobber van pavo. En veel hooi op stal. Aangezien ze altijd wat slecht door de winter komt wil ik haar nu graag iets bijgeven wat een beetje een dikmaker is, zodat ze iig op gewicht blijft. Wat zouden jullie toevoegen? Is mais een optie?
Boktpony
Geplaatst: 04-11-13 11:53
Seriores priores zou je kunnen proberen Dat is echt oudjes voedsel van subli. Mais vind ik persoonoijk geen voer voor een pony met een "verleden".
fransje23
Geplaatst: 04-11-13 13:49
Hoi amoj, hoe oud is je pony
Mais zou ik ook niet geven aan een pony die al hoefbevangen geweest is en mogelijk Cushing heeft. De speciale seniorenslobbers zijn dat een beter alternatief. Heeft ze nog wel een goed gebit?
Weet niet of ze al een deken om heeft maar anders zou ik dat wel doen. Hoeft ze minder energie te steken in het warm blijven als het straks echt koud is.
Cushing kan vrij simpel aangetoond worden met een bloedtest.
Mijn pony is ongeveer 20 Ze heeft nog een goed gebit, tandarts is afgelopen zomer nog langsgeweest en vond het gebit er jonger uitzien zeg maar dan ze daadwerkelijk is. Deken heeft ze al op. We willen het binnenkort waarschijnlijk ook laten testen (cushing).
Thanks voor de tips, ga zeker kijken naar de seniores priores brokken en de slobber. Verschilt de seniorenslobbers zoveel met de 'normale' slobber van pavo?
Piekosjj
Geplaatst: 05-11-13 22:47
Amoj, de seniorenslobber verschilt zeker met die van pavo. Vorige winter heeft mijn pony een zak seniorenslobber gekregen, en hier knapte hij ontzettend van op. Hierna zijn we overgegaan op de slobber van pavo (makkelijker te leveren/keus vd eigenaar) en ik vond dit eerlijk gezegd prut. Gewoon graantjes met een beetje poeder, viel ook niet zonder muesli erbij te voeren want het was gewoon een grote kliederzooi met drijvend graan erin. Hij kwam er ook niks van aan, leek eerder af te vallen door het 'lege' voer dat hij wel moest verteren. Wij krijgen nu binnenkort het nieuwe bietenpulp product van pavo, en hier ben ik erg benieuwd naar, vooral omdat er zo weinig suiker in zit wat natuurlijk goed is voor m'n cushingspaardje en mijn veels te dikke pony.
Het grootste verschil tussen seniorenslobber en pavoslobber, is dat seniorenslobber het gehele ruwvoerdieet kan vervangen, en dit kan de pavo slobber niet.
Vandaag is mijn omapaardje precies een jaar dood! Wel raar joh.... Het lijkt nog maar zo kort! Vanavond met bruintje even gestapt! Bak was heel nat en dan neem ik geen risico! Maar dag binnen doet dr geen goed dus toch even dr op!! Daarna lekker laten eten en geknuffelt! Ze is ook alweer 29.......
pluisje88
Geplaatst: 12-11-13 11:25
Ik heb voor kamulet sp gehaald. Drie keer raden? Hij lust het niet
Maris
Geplaatst: 12-11-13 12:50
pluisje88 schreef:
Ik heb voor kamulet sp gehaald. Drie keer raden? Hij lust het niet
paarden moeten wennen aan pulp eten. dus doe er dan eerst iets van krachtvoer doorheen voor de lekkere smaak en dat langzaamaan al minder doen.
pluisje88
Geplaatst: 12-11-13 12:51
Heb er zijn eigen brokken en haver doorheen (hij krijgt altijd brokken en haver). maar zelfs dan trekt hij zn neus op. Heb er al wortels bij in gegooid. meneer vist de wortels eruit en laat de rest liggen
Heb hem trouwens van 1-1,5 brok al terug naar 3/4 - 3/4. Hij doet het er goed op. Misschien over een paar weken kijken om terug te gaan naar 1/2-1/2
Maris
Geplaatst: 12-11-13 12:53
Misschien dan beginnen met een klein beetje sp door zijn brok en dan de sp al meer opbouwen ?
Dat zou ik misschien kunnen proberen ja. Had gisteren een kwart schepje sp gedaan met ook een kwart brokjes+haver (samen een kwart) zodat het half-half was
fransje23
Geplaatst: 12-11-13 13:38
Proberen om te mengen wil vaak wel helpen. Is inderdaad een kwestie van wennen maar er zijn natuurlijk ook paarden die het uiteindelijk echt niet lusten.
Misschien wat geraspte wortel/appel of een scheutje appelsap er extra doorheen naast de brok of juist een paar handen luzerne?
Tijd gaat snel he, voor je het weet is er een jaar voorbij..
Mijne doet het gelukkig nog erg goed met haar 21 jaar Heb haar nu wel op een muesli met wat hoger eiwit staan en geef wat meer luzerne bij.
Haha mijn paard vreet zelfs medicijnen alsof het snoepjes zijn gelukkig! Maar wil alles uit een rode emmer...... Nooit doorgehad tot iemand mijn gehavende emmer weggegooit had! Uit een zwarte moet ze dus niet! Nieuwe rode emmer gekocht en probleem opgelost........ Raar beest! Hahaha
Hahahaha geweldig van die rode emmer. SP moeten ze leren eten heb ik het gevoel. Ik gooide altijd het water na weken zoveel mogelijk af want teveel water trok ze ook haar neus voor op. Later maakte het niks meer uit, en zag ze eruit als een varkentje als ze klaar was.
Berdien
Geplaatst: 12-11-13 22:41
Mijn 26-jarige ziet er nu zo uit: En daar ben ik héél trots op!
Ze krijgt nu onbeperkt hooi van goede kwaliteit en daarna dagelijks/om de dag een schep ponybrok/muesli met haar artrosepoedertje. Meer niet! In de zomer staat ze op een (erg) kale wei en wordt ze ook dagelijks/om de dag gevoerd ivm haar poedertje, verder wordt ze niet bijgevoerd 's zomers.
Ik hoop haar de winter zo door te krijgen. Vorige winters stond ze 's nachts op stal en kreeg ze daar hooi, maar had ze overdag niets te eten. Nu dus onbeperkt hooi maar wel 24/7 buiten. Aangezien ik vaak direct vanuit m'n werk ga voeren en er bij de wei geen water is is slobber niet echt een optie, dus ik hoop daar niet mee te hoeven beginnen mocht ze wel in gaan vallen. Anders verzin ik daar ook wel weer een oplossing voor
Ze ziet er rond en gezond uit,maar je kan toch sp of slobber klaar maken als je vertrekt naar je werk en in een afgesloten emmer mee nemen? Ik maak sp of bietenpulp ook altijd klaar als ik naar bed ga en voer het s'morgens.
Ik ben zelf niet echt een fan van SP. Slobber meenemen naar m'n werk zou kunnen maar is niet echt ideaal. Iets met een warm kantoor enzo. Denk dat we met onbeperkt goed hooi al een heel eind komen.
Je tinker ziet er prima uit idd, helemaal met deze mooie leeftijd.
fransje23
Geplaatst: 13-11-13 00:51
Tinker ziet er zeker goed uit zo!
Misschien bij echte kou een deken op om gewichtsverlies te voorkomen, of doe je dat al?
Als je op kantoor een waterkoker hebt kan je de slobber droog meenemen en op kantoor, vlak voor je weggaat, er warm water bij doen.
Lonan
Geplaatst: 13-11-13 00:53
SP moet echt wel langer weken hoor. Er is wel een nieuwe op de markt las ik net in het crushing topic( van pavo ): speedibeet, dat heeft slechts 10 minuten tot een kwartier nodig. Vind ik mooie optie voor de winter overigens, als het vriest.
Ze staat nu al met een 0-grams deken op, ze trekt de combinatie kouder weer + nat niet meer. Ze houdt zichzelf bij nat weer niet meer warm. Ze heeft een enorme berenvacht, maar krijgt als het echt koud wordt wel een 200-grams op, zodat ze geen energie hoeft te verspillen aan zichzelf warm houden Als het helemaal arctisch wordt hier in Groningen ligt er ook nog een roze geblokte 300-grams klaar
SP vind ik bij haar geen optie, ze is dusdanig sober ingesteld dat ze van rijk voer direct allerlei nare huidkwalen krijgt. Plus de lange weektijd inderdaad, dat maakt het voor mij een allesbehalve praktisch voer. Pavo ben ik ook geen fan van krijgt ze ook jeuk van.