[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:38

Dat moet je dan ook zeker niet doen maar hierboven hadden we het over paarden die dus niet zo in topconditie zijn en dus iets anders willen proberen....

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:13

xjudithx schreef:
Heeft iemand ervaring met Subli Energiekernmix?
Ik vraag me af of dit voor de winter een goede aanvulling is voor mijn paardje van 31. Dan zou ik iets door zijn Subli Seniores priores doen. Of is dit meer voor paarden die aan topsport doen? In de folder staat wel ook dat het voor het oudere paard is of paarden met een schrale conditie.

Voor de geinteresseerden, dit antwoord kreeg ik van Subli:
Uw oude paard van 31 jaar moet allereerst voldoende ruwvoer opnemen (1,2 kg per 100 kg lichaamsgewicht). Stel uw paard is ± 1,55, dus ruim 500 kg. Dan is dat 6 kg hooi per dag. Daarnaast krachtvoer voor aanvulling van energie, eiwit, mineralen en sporenelementen (0,4 kg per 100 kg lichaamsgewicht, dus 2 kg Subli® brok).
Vaak hebben dergelijke paarden moeite met eten, vandaar dat Subli® de Seniores Priores heeft gemaakt. Hiervan moet 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht gevoerd worden. Dat zou dus 5 kg puur product zijn (geweekt in 3 liter water per kg). Dat is dus 20 kg geweekt product per dag. Als het paard nog hooi eet mag u per 1,6 kg hooi 1 kg Seniores Priores minder voeren. Subli® Energiekern Mix extra voeren kan goed, mits de rest van het rantsoen goed is samengesteld. Ons advies zou dan zijn 300 gram Energiekern Mix per dag.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:57

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:47

Zou Mash & Mix ook iets zijn voor oudere pony's?

Heb een oudere shetlandpony, en zij is slecht door de wintervacht heen. Deels is ze het nog niet kwijt.
Ze wordt jaarlijks gecontroleerd door de tandarts, wormkuur netjes op tijd.

Nu wil ik haar Cavalor mash & mix bij gaan geven, en van NAF Opkikker.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:28

Tanneke schreef:
Zou Mash & Mix ook iets zijn voor oudere pony's?

Heb een oudere shetlandpony, en zij is slecht door de wintervacht heen. Deels is ze het nog niet kwijt.
Ze wordt jaarlijks gecontroleerd door de tandarts, wormkuur netjes op tijd.

Nu wil ik haar Cavalor mash & mix bij gaan geven, en van NAF Opkikker.

Geen idee. Ik zag dat het vooral voor paarden is die zware inspanning verrichten:

Na een zware inspanning verlangt een paard niet naar sterk geconcentreerd krachtvoer, maar neemt hij liever een lichte, makkelijk te verteren maaltijd: Mash & Mix! Het is speciaal samengesteld uit zeer licht verteerbare natuurlijke grondstoffen. Mash & Mix bevat uitsluitend goed ontsloten voedingsstoffen (voornamelijk tarwe, zemelen en lijnzaad), smakelijke groenten en kruiden, die de spijsvertering stimuleren en de luchtwegen vrijmaken.
Dankzij Mash & Mix neemt uw paard na een zware inspanning weer voldoende vocht en elektrolyten op in zijn maag-darmkanaal, voor een betere recuperatie na de inspanning. Daarom is Mash & Mix met het Mega-Electrolyte concept een werkelijk verantwoorde beloning na een zware inspanning. Mash & Mix is ook welkom tijdens kille morgens en koude winterdagen als licht verteerbare energiebron, aangelengd met warm water.
(link)

Maar je zou eens contact met Cavalor op moeten nemen om het zeker te weten.
Heb al geprobeerd om wat olie (lijnzaad, zonnebloem) door het voer te doen voor de vacht?

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:32

Ik heb het vergeleken met de Pavo Slobber-Mash, maar in de Mash & Mix van Cavalor zit minder in dan die slobber.

En ook omdat het licht verteerbaar is, dacht ik dat het wel wat voor haar kan zijn Ja

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:52

Ben vandaag ook begonnen om onze 28 jarige Fries Wodan te laten wennen aan Subli Senior .. hij heeft er vanmorgen al met smaak van gegeten !

Daarnaast krijgt hij dagelijks Hartog Lucerne Mix, Subli Zonder, Lijnzaadpap, handje Granenmix, scheutje Zonnebloemolie, Opkikker en natuurlijk (naast weidegang, indien nodig) onbeperkt hooi of voordroog (afhankelijk van het seizoen) + wat pepermuntjes/stukjes appel Vingers aflikken
Gebit is ook nog okee, mist 'slechts' 1,5 kies, en hij wordt elk half jaar gecontroleerd.
Hij is overigens nog ûber-fit, maar het viel me op dat hij de laatste tijd toch wat schraler begint te worden en als bij zo'n ouwetje het vlees er 1x af is ..

Misschien nog een tip: zowel kou áls warmte vréét energie, alsook nogeens het wisselen van vacht Rolleyes ; Wodan staat daarom als het koud wordt als eerste onder de deken en komt er als laatste weer onderuit .. zo komt hij niet zo superdik in zijn winterharen te zitten en het verharen verloopt ook nog altijd prima!
's Zomers heeft hij een reflecterende vliegendeken op .. werkt perfect!
Vorig voorjaar kwam hij een keer behoorlijk uitgeput en oververhit uit de wei; ben meteen op zoek gegaan naar zo'n deken .. nergens meer last van!

Nog even een vraag: weet iemand of je SubliSenior met gekookt/warm water moet laten weken of kan dat ook gewoon met koud water ?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:14

Wanderers schreef:
Nog even een vraag: weet iemand of je SubliSenior met gekookt/warm water moet laten weken of kan dat ook gewoon met koud water ?

Ik doe het altijd met koud water, werkt prima. Wel een uur of 6 laten weken he?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:22

Dank voor je reactie!

Wij laten het zo'n uur of 10 weken .. en Wodan vindt het me toch lekker!
Hebben eerst nog de hem bekende slobber erover gegeven en nu krijgt hij 2x perdag 0,5 kilo Subli Senior naast 1x per dag Lucerne/SubliZonder en onbeperkt ruwvoer.
We hebben het idee dat Wodan nu al positief op het Senioren voer reageert: hij is weer tóch weer wat actiever geworden Ja

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:27

Wanderers schreef:
Dank voor je reactie!

Wij laten het zo'n uur of 10 weken .. en Wodan vindt het me toch lekker!
Hebben eerst nog de hem bekende slobber erover gegeven en nu krijgt hij 2x perdag 0,5 kilo Subli Senior naast 1x per dag Lucerne/SubliZonder en onbeperkt ruwvoer.
We hebben het idee dat Wodan nu al positief op het Senioren voer reageert: hij is weer tóch weer wat actiever geworden Ja

Wat fijn dat hij er goed op reageert. Wij laten de slobber meestal ook langer dan 6 uur weken. Mijn paardje vindt het gelukkig ook erg lekker.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:26

Mijn 25 jarige merrie van rond de 1,50 begint sinds 2 weken wat in te vallen. Ze eet nog goed een heeft naar mijn idee geen problemen om te kauwen.
Ze krijgt nu zemelen met wat brok, en verder ong 4 keer per dag hooi. Ze staat nu op een kale wei , en over een wk of 2 mag ze weer op het land nadat het gemaaid is. Ze staat ook 24/7 buiten.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik haar nu bij kan gaan voeren om haar weer op het goede gewicht te krijgen..
Ze staat samen met een een fjord en ze hebben ieder hun eigen voerbak, maar die van mij loopt constant heen en weer om ook bij die fjord z'n bak leeg te eten. (die fjord is nog wel goed op gewicht zelfs nog een beetje aan de zware kant, dus komt niks te kort en wordt ook nog bereden)
Maar wat zou ik nu kunnen doen om mijn merrie weer wat dikker te krijgen?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:53

Gelet op de positieve resultaten zou ik, naast onbeperkt ruwvoer, zeker gaan beginnen met het geven van een speciaal seniorenvoer zoals die van Subli.
Lucerne mix zet overigens ook wel aan en is bovendien een goede vervanger/aanvulling voor ruwvoer, wel even rustig aan laten wennen .. niet elk paard kan hier even goed tegen.
Andere dikmakertjes zijn bv. Zonnebloemolie, of nog veel beter voor het paard: Lijnzaadpap. Het laatste wel maken met KOKEND water.
Daarnaast kun je bv. Opkikker van de Paardendrogist gaan geven om de spijsvertering/opname te optimaliseren.
Zou ook in de gaten houden dat zowel kou maar zeer zeker ook hitte energie ´vreet´!
Onze Wodan heeft heel veel baat bij een reflecterende vliegendeken.

Succes ermee!

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:20

hai het paardje bij ons op stal is 36jaar en loopt nog goed naar de wei hij sleept je nog naar de wei .
maar we wouden eens denken aan grasbrokken of zoiets daar hij wel ingevallen is ,
wormen heeft hij niet en tandarts is geweest .maar hij is zo nog energiek .we willen hem nog een mooie zomer geven (en als hj het haalt nog een winter)maar hij is nog steeds aan het verharen en is ok doffer tips iemand ??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:30

Van Cooten heeft ook een seniorenslobber

http://www.vancooten.nl/popup01/masters15.html

Ik voer mijn 30 jarige merrie met geheel versleten gebit

2 X 1 kg van cooten seniorenslobber
1 kg senior priores
1 kg basisbrok
en een paar scheppen snijmais

De diaree heb ik daarmee onder controle maar ze blijft toch wel erg mager.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:52

als ik eerlijk moet zijn,zou ik toch echt de meeste mensen de tip geven meer krachtvoer te geven,dit geeft meer vitamines en meer energie,wat oudere paarden vaak omzetten naar vet.

verder probeer of ze genoeg ruwvoer kunnen en willen eten,lukt dit niet meer en moet een paard dus gaan overleven op biks/slobber enz,voer dit dan in een ruime mate,als ze te mager blijven hebben ze gewoon niet genoeg,dus dan de slobbers wat verhogen,mijn oude paard wat hier staat heeft een periode 10 kilo biks per dag gekregen,toen hij slecht zijn ruwvoer kon eten,en dat heeft hem toen zo geholpen en in leven gehouden.

op dit moment is hij geblesseerd,hij staat nu op 6 kilo biks per dag,volle wei,op stal onbeperkt vette kuil en ik heb die subli senior priores gehaald wat hij ook nog opeet...

hij was door de blessure afgevallen,omdat hij een periode heel slecht heeft gegeten,nu doe ik er echt alles aan dat hij weer op oud gewicht komt,en tja als dat betekend dat hij 8 kilo biks op een dag nodig gaat hebben,dan krijgt hij dat.

verder zodra het maar iets kouder wordt gaat er een deken op,en dat wordt uiteindelijk in de winter opgevoerd tot een 500gr deken,zodat hij het niet koud kan hebben en daarop kan afvallen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:32

(Veel) krachtvoer is mij juist afgeraden met het oog op verhoogd risico op hoefbevangenheid + het verbranden (verteren) van gewone brok schijnt juist weer veel energie te vragen !?
Aan gewone slobber had Wodan blijkbaar niet voldoende .. misschien jouw paard ook niet?
Misschien meer Senioren voer geven en minder brok/slobber?

Over het gebruik van dekens ben ik het helemaal met je eens!

@loulou1: Senioren voer gaan geven (altijd met veel water lang laten weken en rustig aan laten wennen) aangemaakt met lijnzaadpap (met kokend water klaarmaken).
Hartog Lucerne mix is ook een dikmakertje, net zoals gewone Zonnebloemolie .. wat ook nog eens goed is voor de huid en darmwerking; maar lijnzaadpap is nog vele malen beter!
En inderdaad: al vroeg beginnen met dekens opleggen ..

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:44

Hallo,

Wat een goed topic dit zeg. Heel handig. Ik heb een kwpn-er van 28 jaar. Bij mij krijgt ze zemelen met ursonnen en kalk. Ursonne zijn kruiden. Vitaminen en mineralen.
Daarnaast staat ze nu in de zomer dag en nacht buiten. Straks in de winter komt ze snachts weer op stal. Ook krijgt ze 2 keer per dag hooi en straks in de winter weer 3 keer per dag hooi.

Hier een foto van haar nu op dit moment

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:38

Zo veel krachtvoer erin pompen lijkt me juist bij oudere paarden niet goed. In brok zit veel zetmeel, wat in de dunne darm verteerd moet worden. Zeker bij oudere paarden, waarbij het verteringsstelsel niet meer optimaal werkt, kun je problemen krijgen wanneer je te veel zetmeel voert (inderdaad o.a. hoef/spier bevangenheid).

Mijn pony is ook nog eens cushing/suikerpatientje, dus veel klachtvoer is echt uit den boze.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met Marstall Senior Plus? Mijn pony valt in de winter helaas veel af, volgens marstall zou dit voor mijn pony waarschijnlijk wel veilig voer zijn, omdat het voor 65% ontsloten granen bevat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:44

hmm hier bij alle senioren(in de 25 jaar dat ik nu paarden bezit) geen enkel probleem met krachtvoer,mijn paarden zijn altijd wel gewend goed in het krachtvoer te zitten,dat zou ik dan ineens anders moeten gaan doen??

en dan als je een gezond ouder paardje hebt is een beetje krachtvoer echt niet erg,kijk als je beest gewend is om te leven op een half kilootje per dag zou ik niet ineens 8 kilo gaan voeren nee,maar dan wel bv 3x daags een half kilootje geven,dus naar de 1,5 kilo pd zetten

in biks zitten ook wel heel veel goede dingen,vitamientjes,en mineralen en energie,die oude paarden goed kunnen gebruiken..

maar goed,doe wat jullie het beste lijkt,en vinden,mijn oudjes en paarden zullen nooit of te nimmer hoeven te overleven op alleen maar ruwvoer of een handje slobber...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:36

Het was geen persoonlijke aanval oid Knipoog Als je paard het goed doet op zo veel biks, vooral zo laten.. maar ik denk dat het voor de meeste paarden niet op gaat en dat zo'n grote hoeveelheid zetmeel/suiker eerder een belasting is voor het verteringsstelsel. 1,5 kilo per dag vind ik ook wel wat anders dan 6 tot 10 kilo biks per dag...
Voor de vitamine/mineralen bestaan genoeg supplementen, daar zou ik dan liever voor kiezen in combinatie met een andere "dikmaker" (olie/vet kunnen paarden veel makkelijker verteren dan zetmeel) en een "normale" hoeveelheid krachtvoer.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:09

Ik voer mijn paard ook Subli Senior... in de winter week ik 4 kilo de nacht van te voren en hij krijgt het in 4 porties. Op het moment dat ik het geef doe ik er nog wat warm water bij... Scheelt ook weer energie om die koude plons weer op te warmen... Ik ben best trots hoe ie er nu uitziet...

Afbeelding
Het gaat om de witte, 25 jaar, zwaar gebitsproblemen, was 2 maanden terug erg schraal!!
Moet erbij zeggen dat ie 's nachts een waterdichte 0-grams deken op krijgt!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:02

De schimmel ziet er inderdaad heel goed uit BaiNar!
Voor degenen die Zonnebloemolie geven: hoeveel geven jullie hiervan per keer?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:34

En nog iets anders: wie voert hier mailsmeel of maisvlokken bij? Ik wil hier dit najaar mee beginnen, maar zag dit op de site van Pavo staan:
Vaak wordt geplette maïs, ingekuilde maïs of maïsmeel gegeven om een paard dikker te krijgen. Maïs kan er inderdaad voor zorgen dat een paard snel dikker wordt. Maïs is echter moeilijk te verteren voor een paard. Wanneer onverteerde maïs in de dikke- en blinde darm terecht komt, kan bijvoorbeeld gaskoliek ontstaan.
Ik wil mijn oudje natuurlijk niet aan de koliek helpen. Hoe voeren jullie maismeel bij?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:39

Ik heb de mijne een tijdlang maismeel bijgevoerd, hielp bij hem eigenlijk niets...
Ingekuilde mais wilde ik ook proberen maar is weer moeilijk te krijgen... helemaal in kleinere verpakking!!

Zonnebloemolie geef ik in de winter... 1/4 fles per dag!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:42

Bedankt voor je reactie BaiNar. Het liefst zou ik komende winter ingekuilde mais willen geven, maar weet niet zo goed hoe ik hieraan kan komen.