[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:19

Haver is zeker ook krachtvoer !

pluisje88

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:20

Wat zou ik dan volgens jou moeten gaan voeren?
Het is een groot paard met de neiging om snel dun te worden. Ik weet niet of het handig is om veel minder te gaan voeren iig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:23

ik weet niet waarom hij weinig energie heeft, weet je zeker dat hij geen wormen heeft en dat zijn gebit goed in orde is ? De meeste paarden hebben meeeeer dan genoeg aan 1 kg krachtvoer per dag ivm voldoende energie.
Meer dan 3,5 kg per dag zou ik zeker niet gaan voeren, dan help je zijn darmen echt om zeep. En omdat het dan ook veel energie kost om het krachtvoer te verteren zijn paarden vaak juist slomer bij veel krachtvoer.

Wat je wel kan proberen om eens muesli ipv brok te gaan voeren. Is in principe ongeveer hetzelfde, maar paarden vinden muesli vaak lekkerder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:24

Als je paard snel dun wordt is altijd stap nr 1 meer ruwvoer geven. Of betere kwaliteit ruwvoer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:26

Het is gewoon een paard dat geen stap meer doet dan echt nodig is. Hij heeft geen wormen en zijn gebit is goed. Tandarts komt altijd preventief en hij was al zo toen hij 5 was. muesli is in mijn ogen snoepvoer. Er zit toch heel veel suiker in? paard eet goed brokken dus als het ongeveer hetzelfde is, waarom zou ik dan gaan veranderen?

Hij krijgt echt voldoende ruwvoer. Hij krijgt in zijn stal een zak met 7 kg ruwvoer erin en daar kan hij het mee doen vanaf dat ze op stal komen tot smorgens. overdag staan ze in de wei. Hij krijgt zo veel dat hij niet alles op eet. te weinig ruwvoer zal het probleem niet zijn. Het ruwvoer is van goede kwaliteit. dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen :j
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 11-10-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 10:26

Wat voor soort brok voer je?
Je hebt zo verschrikkelijk veel soorten krachtvoer, van heel laag in energie tot ware energyboosts.

Afhankelijk van wat je nu exact voert, zou je kunnen zoeken naar een voer (brok of muesli) met een hogere energetische index.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:28

Pluisje88, ik dacht dat je paard zijn voer niet graag at ? Vandaar dat ik over muesli begon. Er zijn trouwens zat muesli's die minder suikers en zetmeel bevatten als brokken hoor.
vervelende is alleen dat juist die suikers en zetmeel vaak de energieleverancier zijn in krachtvoer, dus ook in jouw brokken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:30

Het is een merkloze brok. Ik denk basisbrok. Het probleem is dus, dat hij niks anders wil eten. Ze hebben alle bestaande soorten al geprobeerd maar hij eet het simpelweg niet.

Deze brok, in combinatie met haver, eet hij dus heel graag.
Alleen heb ik dus het idee dat hij of de voedingsstoffen niet voldoende opneemt, of dat hij er niet genoeg aan heeft qua energie
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 11-10-13 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:31

Laatst bijgewerkt door Maris op 11-10-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 10:31

Misschien moet je je toch eens beter verdiepen in voer.
Muesli hoeft echt geen snoepvoer te zijn, mijn pony krijgt een muesli die geen melasse brvat en minder dan 10% suikers en zetmeel.

Brok bevat vaak juist toegevoegde stoffen om er mooie brokjes van te persen, dus brok kan wat dat betreft net zo goed onder snoepvoer geschaard worden.

Btw, mijn haflinger was ook altijd sloom en flegmatiek tijdens zijn manege carriere, kreeg daar 2-3 kg sportbrok per dag (afh. van het werk). Inmiddels is hij bijna 4 jaar hier bij mij en hij krijgt nog maar 300 gram onderhoudskrachtvoer, na arbeid iets medr. En hij is fitter en vrolijker dan ooit, flegmatieke en liever lui dan moe mentaliteit is verdwenen.
Zit hem dus niet alleen in het voer, ook in de overige omstandigheden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:39

Marije_jiplover schreef:
Misschien moet je je toch eens beter verdiepen in voer.

Dat probeer ik. maar zie zo langzaam door de bomen het bos niet meer ;)
Het klinkt heel aantrekkelijk maar ik heb het gevoel dat hij niet genoeg gaat hebben aan zo weinig. Ben bang dat hij dat niet trekt eerlijk gezegd..

Ik dacht er zelf aan om iets in de richting van dit te doen:
Ochtend: half brok, half muesli, half haver (dus half vervangen door muesli) eventueel aangevuld met wat lucerne.
Avond: 1 schep Subli seniores priores

zou dat wat kunnen zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:44

Door de sp kan je ook krachtvoer mengen, dan verdeel je het wat beter over de dag. En paard mag echt maximaal 2 kg krachtvoer per keer dat je voert. Hoe meer je het verdeelt over de dag hoe beter.
Sp is trouwens super voer om je paard beter op gewicht te brengen of te houden. En veel gezonder voor de darmen dan krachtvoer. Wel goed laten weken he !

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:48

Hij zou dan smorgens anderhalf krijgen en savonds 1. dus op zich een redelijke verdeling. Hij komt dus niet over die 2 kg per keer (ik ben persoonlijk niet van het vele krachtvoer eigenlijk) Hij staat op een pensionstal dus hij krijgt op dezelfde momenten zijn voer als de anderen. Ik kan niet elke dag naar stal om tussendoor te voeren zegmaar.

Als hij het daar vervolgens redelijk goed op doet dan zou ik datgene van smorgens eventueel iets kunnen afbouwen zodat hij samen op 2 kg per dag zit of eventueel nog minder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:54

pluisje88 schreef:
Hij zou dan smorgens anderhalf krijgen en savonds 1. dus op zich een redelijke verdeling. Hij komt dus niet over die 2 kg per keer (ik ben persoonlijk niet van het vele krachtvoer eigenlijk) Hij staat op een pensionstal dus hij krijgt op dezelfde momenten zijn voer als de anderen. Ik kan niet elke dag naar stal om tussendoor te voeren zegmaar.

Als hij het daar vervolgens redelijk goed op doet dan zou ik datgene van smorgens eventueel iets kunnen afbouwen zodat hij samen op 2 kg per dag zit of eventueel nog minder.

SP is geen krachtvoer maar een totaal voer, dus ruwvoer en krachtvoer ineen. Je geeft dus 's morgens een hoop krachtvoer in 1 keer. Krijgt hij voor het krachtvoer nog hooi of heeft hij dan nog hooi over? Anders valt het op een lege maag en wordt het slechter opgenomen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:40

Ah oke op die fiets. Ja daarom dacht ik er ook aan om lucerne oid erbij te doen. normaal gesproken heeft hij dan nog wel hooi over.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:10

In SP zit heel weinig energie. Ik had een hengst die ook erg flegmatiek was, die gaf ik ook haver. Een oud boertje zei me daar mee te stoppen omdat haver het temperament van een paard benadrukt. Een hete wordt heter en een slome wordt slomer.

Toen ik de haver weg liet werd hij inderdaad wat vlotter.

Ik hoor in mijn omgeving hele goede berichten over pavo sportsfit

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:32

Zou op zich redelijk logisch kunnen zijn ja. Laat ik nou net eergisteren een nieuwe zak haver hebben gehaald... Ik ben sinds gisteravond wel begonnen met minderen van de haver. Hij krijgt nu eerst een kwart schep en ga dat nog verder afbouwen. Dan gaan we hoop ik snel genoeg te zien of het gaat helpen of niet..

Die sportsfit is dat brok of muesli?
andere soort brokken zit er niet in, want meneer eet het niet -:(-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:48

Sportsfit is muesli, krijgt die van mij ook. Puur omdat er veel extra's in zitten wat hij als mager cushings-patient goed kan gebruiken. Ben met deze muesli begonnen toen ik ook met de medicatie begon, dus ik kan je helaas niet vertellen of hij er 'drukker' van is geworden of niet. Hij is wel weer hartstikke fijn levendig, maar dit komt zeer waarshijnlijk door de medicatie. Hij krijgt 0,5 schep van de pavo muesli, gemixed met andere muesli (merkloos) en dan lekker slobber er van maken, merk dat hij dit lekkerder vind dat het normaal te krijgen, doordat het slobber is komt de geur vrij, en die muesli ruikt echt heerlijk, misschien ook een tipje voor jou om er slobber van te maken.
En zoals al is vermeld heeft het ophogen van krachtvoer niet veel nut voor het actiever maken van je paardje, krachtvoer is - dacht ik - moeilijk te verteren, en dan gaan ze daar alleen maar energie in steken, worden ze ook niet veel dikker van, wat ook bij mij in de praktijk is gebleken. Ik hoop voor je dat je het juiste dikmakende en energie-gevende voer kan vinden, en dan zou ik dat geven in combinatie met lekker grote bergen hooi. Hier eten ze per dag 1 baal hooi op, voor drie pony's, om je een indicatie te geven. Twee v/d drie staan ook nog op het gras.
Succes! :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:29

hier vindt je de eigenschappen van pavo sportsfit http://www.pavo.nl/producten/mueslis/pavo+sportsfit Als je nu je brok geeft en dan een kwart haver en een kwart sportsfit en de haver geleidelijk afbouwt en de sportsfit opbouwt? Eventueel kun je de bok later ook minderen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:59

Ik heb hem nu terug gezet van een halve naar een kwart haver per keer. Ik wil eerst even afwachten wat het effect daarvan is, voordat ik iets anders weer ga toevoegen. Anders kan ik niet nagaan of het komt door het weglaten van de haver of door het toevoegen van de muesli.
Ik merk er tot nu toe nog niet zo heel veel van, maar ben er ook pas vanaf zaterdag mee begonnen. Dus geef het even de tijd en dan zien we wel. Had net een nieuwe zak haver gekocht dus die moet eerst op.

Ben wel van plan om luzerne bij te gaan voeren bij zijn krachtvoer. Als dat allemaal een beetje op de rit is probeer ik de brok ook af te bouwen. Ik vind namelijk dat hij wel erg veel krijgt. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ben niet zo van het vele krachtvoer. Maar dat krijgt hij al 18 jaar, dus als je het wilt veranderen moet je het wel langzaam doen ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:58

Heb trouwens bruintje dr 100grams deken opgedaan... En ondanks dat iedereen op stal flink wat commentaal leverde toen ik dat deed.... Staan er nu meer onder een deken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:00

Mijn paard staat ook onder een gevoerde deken :j Was toen ik het dek 8 jaar geleden kocht 200 gram maar denk dat het nu ergens tussen de 50-100 gram zal zijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:05

Ik kreeg zo ellendig veel commentaar er op dat ik er verdrietig van was. Mensen snappen niet dat een paard van 29 wat andere behoeftes heeft als een paard van 15 jaar jonger. Maar nu moest ik wel lachen toen ik meerdere paarden met een deken zag. Stelletje roeptoeters! Die van mij vind het heerlijk met dr deken op! Was de dag er na meteen vrolijker had ik het idee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:14

lillytjuh schreef:
Ik kreeg zo ellendig veel commentaar er op dat ik er verdrietig van was. Mensen snappen niet dat een paard van 29 wat andere behoeftes heeft als een paard van 15 jaar jonger.

Goed dat je gewoon je eigen plan getrokken hebt. _/-\o_ Laat ze maar praten al is dat makkelijker gezegd dan gedaan als je veel commentaar krijgt. Het irriteert hoe dan ook toch. Een senior vraagt gewoon meer zorg! Kilo's zijn er sneller af dan er weer bij en de kwaliteit van de vacht gaat vaak ook wat achteruit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:34

Bij ons op stal staat bijna alles al onder dekens, al zeker 4 weken. Tussentijds met de warme dagen weer even bloot, maar nu staat zo goed als alles dat s winters met deken staat er al wel onder.