[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:31

Waarom wil je anders gaan voeren dan ?

Cynthia82

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:18

Omdat ik niet zo'n voorstander ben van basisbrok. Ik wil graag iets dat bij haar, haar manier van leven en haar leeftijd past.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:28

wat is er mis met basisbrok als ze het daar goed op doet ? Of valt ze af of heeft ze geen genoeg energie ?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:18

Het hooi dat ze krijgt, is niet van topkwaliteit en ik wil dat ze alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die ze nodig heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:25

Misschien kan je dan beter een vit en min brokje of poeder overwegen ?!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:01

Cynthia82 schreef:
Omdat ik niet zo'n voorstander ben van basisbrok. Ik wil graag iets dat bij haar, haar manier van leven en haar leeftijd past.

Dat zou ik pas doen als ze het niet meer redt op alleen basisbrok. 18 jaar is in principe niet zo oud. Verwacht je grote veranderingen dan? Mijn paard heeft bijvoorbeeld pas met 25+ senioren voer gekregen vanwege gebitsproblemen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:35

Ik zou persoonlijk ook niet ingewikkeld gaan doen, als t niet hoeft. Kan altijd nog, haha. Kende iemand die bijv het supplement "oldtimer" van de paardendrogist gaf aan n oudere pony, zodat hij net wat ondersteuning had met verharen, conditie etc. Weet niet, of t nog bestaat?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:12

Ik wil ook niet moeilijk doen ;) maar ik wil wel dat ze alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft en een basisbrok.. ik weet niet..
Maar goed, ik ga wel eens neuzen bij de veevoederhandel :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:15

Als je een aanvulling wilt op het ruwvoer zou je dat in principe moeten laten analyseren en er een passend supplement bij zoeken. Wat ook een optie is, is een compleet supplement als Marstall Force of Pavo Vital bijvoeren. Een brok met wat hogere gehaltes aan vitamines en mineralen is de ponybrok van Subli.

Samy24Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:23

Ik zit nog even in de knoop..

equifyt zuppa VS seniores priores :p

de zuppa heb ik al gegeven en at ze wel heel graag, heb het ongeveer een maand gegeven en ik zag wel een verschil maar nu niet om te zeggen wauw !

Ik wou nu een de seniores priores uitproberen of dit meer effect heeft..

Wat zijn jullie ervaringen met die 2 ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:27

mijn paard vond zuppa echt niet lekker, en sp heerlijk ! En hij komt meer aan van de sp.

Samy24Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:40

miscchien moet ik deze ook eens proberen en zien welke het beste is.. ik rij straks naar de winkel.. ik ben benieuwd :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:45

Ik meld me ook weer een keertje om te kijken of jullie nog goede tips hebben.

Mijn ouwetje krijg momenteel 2 kg droge SP naast het gras in de wei en hooi op stal. Deze zomer heeft ze het ontzettend goed gedaan, maar nu het gras in de wei minder word begint ze wat af te vallen. Iemand nog tips wat ik er evt. bij kan geven? Ze is in het verleden hoefbevangen geweest dus moet ook wel een beetje oppassen met wat ik haar voer...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:54

Sommige mensen hier geven dan ipv ( een deel ) sp bietenpulp. Dat zet net wat meer aan.
Ik vind dat masters seniorenslobber ( vergelijkbaar product met sp ) ook meer aanzet, waarschijnlijk door de darmondersteuner die erin zit.
Olie bijvoeren is ook nog een optie. Of lucerne voor meer eiwitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:59

Over hoeveel voerbeurten verdeel je de SP nu? Misschien hoeveelheid wat opvoeren en verdelen over meer voerbeurten en eventueel aanvullen met extra bietenpulp, geweekte grasbrok/wiessencobs en een scheutje olie. Luzerne bij geven is ook een optie, die van Subli is zonder melasse.

Wat ook nog mogelijk is om er wat veulenbrok bij te gaan geven.

Wel goed om nu al bij te sturen voor het echt winter is!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:06

Dank jullie wel voor de tips.

Ze krijgt overigens 3 voerbeurten met SP met olie. Extra bietenpulp of lucerne ben ik huiverig voor aangezien dit in het verleden al eens verkeerd is gegaan. Het is vrij lastig vind ik vanwege haar oude hoefbevangenheid...

Ik zal eens gaan kijken naar de masters seniorenslobber en de veulenbrok. Even kijken hoe de gehaltes liggen en of ik er "gevaar" in zie :o

fransje23 schreef:
Wel goed om nu al bij te sturen voor het echt winter is!

Bij een ouwetje loop je al snel achter de feiten aan :(:) Bleef het maar gewoon het hele jaar door zomer want dan is ze op haar best.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:11

Rianneke schreef:
Ze krijgt overigens 3 voerbeurten met SP met olie. Extra bietenpulp of lucerne ben ik huiverig voor aangezien dit in het verleden al eens verkeerd is gegaan. Het is vrij lastig vind ik vanwege haar oude hoefbevangenheid...

Er zit in zowel bietenpulp als luzerne weinig koolhydraten die "gevaarlijk" zijn voor hoefbevangenheid-gevoelige paarden. Zeker als je een variant zonder melasse kiest.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:00

Mijn stelregel is al jaren: op 1 okt is het voor mn oma paard winter en gaan we beginnen met bijvoeren. Alleen dekens vind ik lastig! Denk toch echt dat de 100grams er dit weekend op gaat! Dan kan ik dr een beetje in de gaten houden om te zien of ze het niet te warm krijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:51

Ik heb bij mijn 21-jarige 's nachts haar regendeken op en overdag staat ze bloot. Ze staat sinds zaterdag 24/7 buiten met schuilstal. Merk dat het haar benen erg goed doet, voorheen had ze in de winter toch wel een beetje stalbenen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:20

fransje23 schreef:
Er zit in zowel bietenpulp als luzerne weinig koolhydraten die "gevaarlijk" zijn voor hoefbevangenheid-gevoelige paarden. Zeker als je een variant zonder melasse kiest.

En toch is het daardoor wel eens verkeerd gegaan. Dan ging ik dat er extra bijvoeren en ging ze haar benen ontlasten :(:) Maar goed in de zomer loopt ze gewoon in een volle wei en dat gaat echt super en dat snapt ook eigenlijk niemand :')

Hier gaat er trouwens momenteel een regendekentje op als het nodig is. Wel afwisselend, want de temperaturen en wind verschillen nogal en haar wintervacht zit er ook al aardig goed op waardoor ze snel gaat zweten. Maar kan wel merken op dagen met veel wind dat ze met haar "windjack" een stuk vrolijker is :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:30

Ik werd net alweer als overbezorgd gezien toen ik over een deken begon! Echt joh! Alsof ik mn paard meteen met een 300grams deken naar buiten gooi zeg! Pfffff wil hun weleens zien als hun paard 29 is! Alsof het allemaal zo makkelijk is met een ouwetje! Extra voer er in knallen en klaar toch? Pffff lekker makkelijk denken als het niet je eigen paard is! Misschien toch maar eens op zoek naar een stal met minder bemoeizucht haha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:46

lillytjuh schreef:
Ik werd net alweer als overbezorgd gezien toen ik over een deken begon! Echt joh! Alsof ik mn paard meteen met een 300grams deken naar buiten gooi zeg! Pfffff wil hun weleens zien als hun paard 29 is! Alsof het allemaal zo makkelijk is met een ouwetje! Extra voer er in knallen en klaar toch? Pffff lekker makkelijk denken als het niet je eigen paard is! Misschien toch maar eens op zoek naar een stal met minder bemoeizucht haha

Gewoon je eigen plan trekken hoor!
Volgens mij aankomende weekend regen maar niet heel koud.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:10

Haai!

Mag ik me melden? Ik heb 3 weken geleden mijn eerste eigen paard gekocht. een 21 jarige kwpn ruin gekocht. Het is een flegmatiek paard en soms krijg ik wel eens het idee dat hij te weinig energie krijgt.
Hij krijgt nu nog hetgene dat de oude eigenaar voerde, namelijk;
ochtend: 1 brok + 0,5 haver
Avond: 1 1/2 brok + 0,5 haver

Verder staat hij de hele dag in de wei en krijgt hij voldoende ruwvoer (wat hij ook nog kan eten)

Hij heeft die haver echt nodig en ik merk er eerlijk gezegd weinig van dat hij het krijgt. Zonder zal hij waarschijnlijk helemaal niet meer te rijden zijn, maar ook nu mag het wel een tandje meer.
Hij loopt minimaal 4 a 5x per week. Dresuuur, springen en buitenritten. al zijn de trainingen wel wat korter dan een paar jaar geleden.

Nu wil ik graag zijn rantsoen gaan veranderen, maar zit met een groot probleem. Het is een verschrikkelijk slechte eter. ze hebben al 100 soorten brok geprobeerd maar hij eet het niet. Nu krijgt hij een merkloze brok en dat eet hij graag. Andere brokken zal dus erg lastig worden.

Hebben jullie een idee hoe ik hem meer energie kan geven zonder hem helemaal te moeten volstoppen met allerlei soorten voer? Ik sta op een no-nonsense stal dus dat zegt waarschijnlijk genoeg ;)

Even voor de beeldvorming:

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:15

Krijgt hij 3,5 kg per dag ?? Das veel hoor !!! Ik kan me juist goed voorstellen dat de vertering van al dat krachtvoer hem sloom maakt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:18

1+ 1,5 is in mijn ogen 2,5? Brok dan iig.
Valt haver onder krachtvoer? Het is volgensmij veel makkelijker te verteren dan brok?