[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:50

Maris schreef:
waarom dan pavo sports ? In podo grow zit ook veel energie !
ik zou niet nog meer krachtvoer gaan geven dan die 2 kg per dag. Je kan toch gemakkelijk 2 keer 0,5 kg podo grow klaar zetten en vragen of ze dan het andere krachtvoer minder voeren ?
Of desnoods zelf iedere dag een kg podo grow voeren en vragen of ze de gewone portie krachtvoer halveren.

Oke super! Pavo podo grow it is:)
Maar gezien hij meer moet werken, kan ik hem misschien gewoon 500gr per dag extra geven tot hij weer beter op gewicht is?[/quote]
Pavo Podo Grow werkt inderdaad super voor oude paarden. Ook de Paardenkamp in Soest voert dat.[/quote]

weet je hoeveel ze hiervan voeren?
Ik maak me toch wel wat zorgen. Hij was eerst wel wat te dik en is nu goed maar hier moet het stoppen.

Begin Mei: Afbeelding
Vandaag: Afbeelding

Ik heb ook wel gezien dat hij in bepaalde houdingen dikker of magerder lijkt maar hij is zeker vermagerd.
Veel mensen zeggen me dat alle paarden nu afvallen maar klopt dit?
Is het normaal dat hij magerder wordt?
Ik dacht eventueel een bloed en mestonderzoek te doen, zijn tanden laten na te kijken en nog eens te ontwormen...
Dan kan er al een hoop medisch uitgesloten worden.
Wat denken jullie?

Ik begin in ieder geval vanaf vandaag met de pavo podo grow, 500 gram per dag. Het zijn brokjes dus ik kan het zelf als snoepjes voeren :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:45

wat is er met zijn rug in het lendenengebied ?
Ik vind hem overigens niet mega mager ofzo. Ribben moet je kunnen voelen en net niet zien.
Klopt wel dat meer paarden rond deze tijd wat gaan afvallen. Ik ben sinds 2 weken ook wat meer aan het voeren.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:04

Maris schreef:
wat is er met zijn rug in het lendenengebied ?
Geen idee, dit heeft hij altijd gehad. Als hij dikker is, valt het minder op. Ik heb hem pas een jaar maar hij heeft dit altijd gehad.
Maris schreef:
Ik vind hem overigens niet mega mager ofzo. Ribben moet je kunnen voelen en net niet zien.
Nee, in principe is hij nu net goed en ervoor een beetje te dik maar ik wil dat het hier stopt. Magerder mag hij niet worden van mij omdat je een ouder paard sowieso minder snel dik krijgt.
Maris schreef:
Klopt wel dat meer paarden rond deze tijd wat gaan afvallen. Ik ben sinds 2 weken ook wat meer aan het voeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:53

Miekatoen, ik vind het gewicht van je paard nu prima :j Inderdaad proberen zo te houden van de winter. Persoonlijk zou ik luzerne bij gaan geven gemengd met olie/ Subli omega 3-6-9/ Linami in plaats van meer brok.

Verder in de winter lekker een deken om, doet oude paard vaak goed. Ze verbruiken dan minder energie aan warm blijven dus interen minder snel in. Wintervacht is op hun oude dag soms ook niet meer optimaal functionerend.

Heb je weleens een osteopaat/chiropractor langs gehad voor zijn rug. Lendengebied lijkt mij niet helemaal in orde zo op de foto.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:14

Maris schreef:
vetrijk voer is lang niet altijd goed. Paarden met IR bijvoorbeeld mogen ook geen hoog vetrijk dieet.
Ipv linamix kan je toch net zo goed lijnzaad( brok) voeren ? Of is linamix meer als alleen lijnzaad ?

zou je kunnen uit leggen waarom vetrijk voer niet goed is voor IR paarden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:27

blacknorton schreef:
zou je kunnen uit leggen waarom vetrijk voer niet goed is voor IR paarden?

Sorry, dat kan ik je niet zo zeggen :o Ik weet alleen dat dat in het IR topic regelmatig wordt gezegd. Misschien moet je daar om meer info vragen.

edit : dit vond ik even zo snel : Met paarden die gevoelig zijn voor IR moet je daarmee oppassen omdat veel olie IR kan veroorzaken

blacknorton

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:32

oke ga is kijken of ik het daar terug kan vinden, volgens mij klopt het namelijk niet.
te veel energie is nooit goed. maar vetrijk geeft minder schommeling in insuline wat dus juist gunstig is voor IR paarden.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:51

fransje23 schreef:
Miekatoen, ik vind het gewicht van je paard nu prima :j Inderdaad proberen zo te houden van de winter. Persoonlijk zou ik luzerne bij gaan geven gemengd met olie/ Subli omega 3-6-9/ Linami in plaats van meer brok.

Verder in de winter lekker een deken om, doet oude paard vaak goed. Ze verbruiken dan minder energie aan warm blijven dus interen minder snel in. Wintervacht is op hun oude dag soms ook niet meer optimaal functionerend.

Heb je weleens een osteopaat/chiropractor langs gehad voor zijn rug. Lendengebied lijkt mij niet helemaal in orde zo op de foto.

Hey,

Dank je:)
Ik wil de veulenbrok als snoepje bijgeven omdat hij dan de eiwitten beter kan opnemen. Heb nu voor de zekerheid bloed laten trekken om eens te kijken of alles in orde is.
Ik heb hem nog maar een paar maanden dus nee nog geen osteopaat maar je ziet het ook alleen maar in bepaalde houdigen.
Hij lijkt er niet echt last van te hebben en ik zou eigenlijk niet weten wat ze eraan kunnen doen?
Alvast heel fel bedankt voor je reactie.
Ik geef hem dus nu de veulenbrok als snoepje en onbeperkt hooi(ipv 2 keer per dag)
Ivm dekens, ik zit hier misschien niet goed maar toch, met welk deken moet ik beginnen en dan?
Ik heb nog niks dus moet alles nieuw kopen:( maar wil het dan wel ook ineens tegoei kopen. Ga hem niet scheren denk ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:02

Maris schreef:
edit : dit vond ik even zo snel : Met paarden die gevoelig zijn voor IR moet je daarmee oppassen omdat veel olie IR kan veroorzaken

Ik vind het ook apart en lijkt mij niet te kloppen. Natuurlijk moet je geen vetrijk voer gaan geven aan paarden die al overgewicht hebben en moeilijk afvallen vanwege IR. Maar nu hebben we het over oudere paarden die wel een beetje extra mogen hebben.

Kom op thehorse.com wel een artikel dat bepaalde vetzuren de insuline-gevoeligheid van cellen juist bevordert. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:17

Miekatoen schreef:
Ivm dekens, ik zit hier misschien niet goed maar toch, met welk deken moet ik beginnen en dan?
Ik heb nog niks dus moet alles nieuw kopen:( maar wil het dan wel ook ineens tegoei kopen. Ga hem niet scheren denk ik.

Even tussendoor ;)
Staat je paard, een deel van de dag, buiten dan moet je natuurlijk kiezen voor waterdichte dekens. Zelf gebruik ik eerst een regendeken en als het kouder wordt ga ik naar 100 gram en in de winter gebruik ik 200 gram. Mijn paard staat overdag buiten en 's nachts op stal.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:33

Hoi allemaal, ik ga ook even om raad vragen! Ik heb een pony van ruim in de 30, precieze leeftijd weten we niet, maar zijn oude eigenaar heeft ons een schatting gegeven. Hij staat nu het eerste jaar op het land, doet het nog heel goed, trekt nog wel is een sprintje en is vrolijk, maar ook gelijk afgevallen. Met de regen van laatst ook weer afgevallen, en we zijn al een tijd bezig maar toch zien we weinig verschil. Hij is bij mij altijd op tijd ontwormd ed. Nu voer ik Senioren slobber van Masters, dat heeft hij toen ik hem net meekreeg ook gehad en kwam hij heel erg op aan. Zie nu nog niet veel verschil, maar hij word in ieder geval niet magerder. Daar doorheen krijgt hij 2 verschillende muesli's, eigenlijk puur omdat hij het anders niet lekker vind. Care4Life + Cerevit. Van Cerevit zegt ook iedereen dat het een echte dikmaker is, maar ook dit zie ik (nog) niet. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag echt een flinke berg kuil. En ik heb nu Equitop Forte besteld bij de dierenarts, wat hem zou moeten helpen bij zijn vacht, dat daar wat minder energie naartoe gaat. Misschien is dat ook wel een hele verbetering, maar ben er pas net mee begonnen. Heeft iemand verder nog tips wat ik zou kunnen geven, waarvan jullie hebben ervaren dat het echt wel verschil maakte? Maismeel mag hij trouwens niet, vanwege zijn leeftijd heeft hij heel klein beginnend breus bot, en mij is verteld dat het kalk uit de botten zou halen, heb er verder niet veel verstand van maar m'n gevoel ligt er toch niet lekker bij dat te geven, okal heb ik daar verder geen verstand van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:40

Olie zoals b.v. omega369 van subli toevoegen wil ook nog wel eens goed werken om een paard dikker te krijgen. Wel langzaam opbouwen !

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:50

Ja dat las ik inderdaad ook een paar keer in dit topic. Helpt ook bij de vacht toch? Ga gelijk is even kijken, welke olie en waar. Gooi ik dat er ook maar doorheen voortaan. :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:19

Ik kom maar weer eens even binnen vallen;

Dacht dat het goed ging met mijn paard maar de VA vond haar gister mager.

Kan iemand mij advies geven mbt Seniores priores van Subli? En dan met name even hoeveel je geeft.
Mijn merrie van 33 krijgt in de winter 2 scheppen en in de zomer 1 á 1,5 schep per dag. Verder voldoende hooi/kuil en gaat een uur per dag in het volle gras. Meer niet ivm cushing en kans op hoefbevangenheid.
Ik hou haar gewicht liever wat lager om die reden, maar ik denk dat het beter is dat ze nu toch wel iets aankomt met de winter voor de deur.
Voeren jullie ook wel 2x per dag? Het is voor mij haast onmogelijk ivm werk.

Alvast bedankt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:36

Felineenpino krijgt het paard een deken op (of staat het binnen) met dat natte weer en straks met de kou? :-) Is de pony getest op Cushing?

Een scheut olie of nog beter de Omega 3-6-9 is een mooie aanvulling. Je zou in plaats van de muesli nog merrie- of veulenbrok kunnen mengen door de SP.

Jemawi, hoe is het gebit van je paard? Hooi heeft alleen nut als het nog gekauwd kan worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:45

Jamawi, ze krijgt dus al sp begrijp ik ? Dan gewoon meer sp gaan geven, de hoeveelheid kunnen we je niet adviseren. Gewoon goed kijken naar je paard of ze aankomt van meer sp, vaak zie je dat al na een week of 2.
Op de zak van sp zelf staat dat als een paard geen hooi meer kan eten je ongeveer 1 kg droge sp per 100 kg lichaamgewicht moet voeren. Dus voor een paard van 600 kg, 6 kg droge sp.
Kunnen ze nog wel hooi eten dan gaat er per 1,5 kg hooi -1 kg droge sp.
Maar je moet altijd blijven kijken naar je paard.
In principe kan het ook nog zo zijn dat ze te mager is door een tekort aan eiwitten / aminozuren. Zeker omdat ze maar zo weinig op de wei staat en je misschien ook arm hooi voert.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:49

Ik denk dat het gebit redelijk is. Volgende week komt de tandarts weer en dan weet ik meer.
De laatste keer was het voor haar leeftijd in ieder geval te doen. Hooi eet ze nog gewoon, gras graast ze goed (wel minder snel) en de rest van de dag loopt ze wel op het land, maar op kort gras.

Meer SP gaan voeren lijkt me goed, alleen dan 6 kg in 1 keer? (ik denk dat ik daar wel op uit kom)
Met 2 scheppen nu is mijn emmer vol en al haast niet te dragen. Hoe doen jullie dat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:52

Nee niet 6 kg in 1 keer, en omdat ze ook nog (veel ?) hooi eet is dat ook helemaal niet nodig. Stel dat ze nog 5 kg hooi eet per dag, dan kan je 3 kg sp minderen.
Maar nogmaals van te weinig eiwitten ( met name de hoogwaardige eiwitten zoals lysine en methionine ) kunnen paarden ook enorm terugvallen vooral in de bespiering. Dus toplijn b.v.

Kan je de sp niet geweekt en al klaar zetten zodat iemand anders ook sp kan geven aan haar ?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:11

Bedankt.

Ik denk dat ze een kilo of 4 aan hooi binnen krijgt per dag. Vind dat moeilijk te beoordelen want ik heb er ook nog een andere pony bij lopen. Ze heeft inderdaad geen bespiering meer, maar dat wordt door 'iedereen' geweten aan cushing. Hoe kom ik achter eiwit tekort?
Ze krijgt provarium breeding door het voer (ondersteuning hormoonhuishoudig) en magnesium.

Het door iemand anders laten geven is op dit moment nog geen optie, omdat ze dan uit het land gehaald moet worden en diegene moet blijven wachten tot het op is. Ik ben nu naar mogelijkheden aan het kijken om ze uitelkaar te halen dmv een lint, zodat de sp gewoon voor haar klaargezet kan worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:15

oei, dat weet ik niet. Hoe je kan weten of het eiwittekort ( aminozuren ) of door de cushing komt. Mag je wel meer eiwitten voeren bij cushing ? Want dan zou je het kunnen proberen of meer eiwitten helpen om de bespiering terug te laten komen.

Ze staat dus dag en nacht op de wei begrijp ik ? Ja, dan is bijvoeren idd veel moeilijker. Daarom staan misschien ook veel oudere paarden s'nachts op stal....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:39

Ik zal het eens vragen in het cushingtopic. Bedankt voor je info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:53

volgens mij is een eiwitten te kort in een bloedtest te vinden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:04

fransje23 schreef:
Felineenpino krijgt het paard een deken op (of staat het binnen) met dat natte weer en straks met de kou? :-) Is de pony getest op Cushing?

Een scheut olie of nog beter de Omega 3-6-9 is een mooie aanvulling. Je zou in plaats van de muesli nog merrie- of veulenbrok kunnen mengen door de SP.

Jemawi, hoe is het gebit van je paard? Hooi heeft alleen nut als het nog gekauwd kan worden.

Wat doet merrie of veulenbrok precies extra? Heb daar niet veel verstand van, aangezien ik vollop in de 'senioren' zit haha. Hij gaat van de winter pas snachts op stal, staat nu 24/7 buiten. Hij heeft met de ergste regen een 0 grams regendeken op gehad, maar dat is alweer een tijdje terug en hij had het koud. De dierenarts raad me sterk af nu een deken bij hem op te gooien, hij is langs geweest en heeft me erop gewezen dat ik dan heel zijn systeem in de war zou gooien. Raadde dus ook de Equitop forte aan om hem op die manier te helpen en een dikke vacht te gaan kweken voor de winter. Zolang hij het niet koud heeft en zijn vacht aanmaakt, moet ik dat zo houden. Van de winter dus op stal en met de vorst krijgt hij uiteraard een dekentje op, en wanneer hij het koud krijgt ook. Hij is nooit getest op cushing, heb er wel veel over opgezocht en kan verder eigenlijk niet veel symptomen vinden die ernaar wijzen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:27

Merriebrok en vooral veulenbrok bevatten veel meer eiwitten / aminozuren , goed voor de bespiering dus. Zie paar berichtjes hier boven ook.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:17

Wij hebben op stal een oudje van 33 jaar en die kan hooi heel slecht kwijt. Nu geven we die Luzerne van Equisentials http://paardenvoerparadijs.nl/product/e ... -sojaolie/ en daarop blijft ze op gewicht en ze kan het goed kauwen en ze is er dol op. Hopelijk kunnen we haar deze winter ook zo houden. Bespiering is er bijna niet meer, maar wordt ook niks mee gedaan en het hoort ook bij het zo oud worden.