[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:52

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ben nog aan het overschakelen van voer. Morgen zal ze voor het eerst SP krijgen, hoeveel mag ik mee beginnen? Vandaag ben ik de dodson and horrell gaan mengen met de strucomix.
En hoeveel wordt een kilo niet geweekte SP? Kan ze dat wel allemaal in een ronde eten? 1 schep SP (is dit geweekt of als het nog niet geweekt is?), 0,5 paarden meel en dan nog 0,5 D&H?

Ik weet niet goed hoe groot de hoeveelheid is wat een paard per voerbeurt mag krijgen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:21

Is mijn antwoord ook goed ?
zie andere topic ;)
even copieren .....

chronische diarree is niet echt gek als ze niet voldoende vezels binnen krijgt ... Je schrijft dat ze soms/vaak het hooi niet kan eten. Dus dan moet je op zoek naar een ruwvoervervanger. Dat is meel zeker niet.
Sp is dan een tig keer betere keuze. dit omdat er pulp in zit wat voor een groot deel de vezels uit hooi kan vervangen. Met veel meel help je de darmen juist helemaal niet.
Sp kan je geven naar behoefte. Als een paard helemaal geen hooi of gras meer kan eten geef je van sp 1 (droge ) kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kg krijgt dan 5 kg droge sp die je vervolgens aanlengt met 15 liter water. eet je paard nog wel hooi/gras dan kan je die hoeveelheid minderen. 1 kg droge sp = ongeveer 1,5 kg hooi.
Je kan ook, ook meer wat langere vezels toe te voegen, gehakseld hooi bijgeven. Los of door de sp.
Ook je krachtvoer kan je door de sp mengen.
Lijkt me eigenlijk nog fijner. Zodat je en in de ochtend en in de middag sp ( met D&H erdoor ) kan geven.

Ik zou de sp langzaam opbouwen, begin b.v. met 500 gram droge sp ( + 3 keer die hoeveelheid aan water )
Je pakt dus een maatbeker met 500 gram en vul dan diezelfde maatbeter 3 keer tot dezelfde hoogte met water.
Het wordt dus veel sp !!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:15

Maris schreef:
Is mijn antwoord ook goed ?
zie andere topic ;)
even copieren .....

chronische diarree is niet echt gek als ze niet voldoende vezels binnen krijgt ... Je schrijft dat ze soms/vaak het hooi niet kan eten. Dus dan moet je op zoek naar een ruwvoervervanger. Dat is meel zeker niet.
Sp is dan een tig keer betere keuze. dit omdat er pulp in zit wat voor een groot deel de vezels uit hooi kan vervangen. Met veel meel help je de darmen juist helemaal niet.
Sp kan je geven naar behoefte. Als een paard helemaal geen hooi of gras meer kan eten geef je van sp 1 (droge ) kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kg krijgt dan 5 kg droge sp die je vervolgens aanlengt met 15 liter water. eet je paard nog wel hooi/gras dan kan je die hoeveelheid minderen. 1 kg droge sp = ongeveer 1,5 kg hooi.
Je kan ook, ook meer wat langere vezels toe te voegen, gehakseld hooi bijgeven. Los of door de sp.
Ook je krachtvoer kan je door de sp mengen.
Lijkt me eigenlijk nog fijner. Zodat je en in de ochtend en in de middag sp ( met D&H erdoor ) kan geven.

Ik zou de sp langzaam opbouwen, begin b.v. met 500 gram droge sp ( + 3 keer die hoeveelheid aan water )
Je pakt dus een maatbeker met 500 gram en vul dan diezelfde maatbeter 3 keer tot dezelfde hoogte met water.
Het wordt dus veel sp !!

Ja ik wilde het ook langzaam opbouwen wist allene niet de juiste hoeveelheid om het op te bouwen.
Dan ga ik denk ik helemaal stoppen met de meel als ze goed op de SP reageert.
Maar ik wil eerst er eens mee beginnen en kijken hoe ze erop reageert!
Is het misschien verstandig lucerne te gaan geven?

Bedankt voor je reactie

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:21

Ik gaf mijn merrie die helemaal geen hooi meer at 1kg droge sp en 1kg merriebrok samen geweekt en daaroverheen nog 1 of 2 scheppen snijmaïs. En dat drie keer per dag. Wordt een hele bak vol en daar was ze ook wel even mee bezig. Vergelijkbaar met de tijd die ze over een plak hooi zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:05

Wij zijn op advies van de DA, een 35 jarige pony van 1.30 die 24/7 buiten op goede weiden staat.Ook Sp gaan voeren,de Da had gezegd drie scheppen dus ongev.3 kilo droge sp weken en dat verdeeld over de dag.Ik vond dat een enorme massa en ben begonnen met 1 kilo,verdeeld over 2 portie's.De pony vind het heerlijk en doet het er goed op.Als dadelijk de kwaliteit van het gras minder word ga ik de sp vermeerderen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:04

yvonnedv schreef:
Ik gaf mijn merrie die helemaal geen hooi meer at 1kg droge sp en 1kg merriebrok samen geweekt en daaroverheen nog 1 of 2 scheppen snijmaïs. En dat drie keer per dag. Wordt een hele bak vol en daar was ze ook wel even mee bezig. Vergelijkbaar met de tijd die ze over een plak hooi zou doen.

ooh Yvonne, dan gaf je behoorlijk veel krachtvoer dus ? 3 kg sp en 3 kg merriebrok toch ? Waarom dan niet meer sp en minder krachtvoer ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:15

Omdat ze zonder merriebrok heel erg slap werd, op advies van Soest ben ik toen merriebrok bij gaan geven

SP is niet echt krachtvoer maar meer een ruwvoervervanger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:20

Ja dat weet ik, dat sp ruwvoervervanger is. Maar dan gaf je toch eigenlijk te weinig ruwvoervervanger ?? Of woog je paard 300 kg ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:44

in haar goede tijd woog ze 345 kg

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:45

ha, duidelijk ! dan snap ik de 3 kg sp.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:19

Hallo,

ik heb een paard van 21 jaar waar ik nog recreatief intensief mee rij. Momenteel in de zomer is het 1 a 2 keer per week dressuurles, 1a 2 keer per week wandelen en 1 keer springen.
Qua conditie lijkt het allemaal oke sinds ik hem de health boost van pavo geef, maar hij mag van mij wel nog wat dikker worden.
Hij krijgt nu ( op pension) 2 kg krachtvoer ( 1kg 's morgen en 1kg 's avonds) en onbeperkt hooi.
Ik zou hem er dagelijks de pavo podo grow willen bijgeven maar heeft iemand een idee hoeveel ik hiervan mag / moet bijgeven?
Bedankt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:02

Ik denk dat dat een kwestie is van uitproberen ! vervang anders eens 1 kg krachtvoer door 1 kg podo grow en kijk wat dat doet ?!

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:34

Maris schreef:
Ik denk dat dat een kwestie is van uitproberen ! vervang anders eens 1 kg krachtvoer door 1 kg podo grow en kijk wat dat doet ?!

probleem is dat ik niet echt kan vervangen omdat hij van het pension uit zijn krachtvoeding krijgt. Maar ik kan natuurlijk wel gewoon beginnen met 500gr extra te geven. Hij werkt nu ook meer dus dan kan toch geen kwaad, of vergis ik me?

Anderzijds twijfel ik nu om hem pavo sports fit brokken bij te geven. Krijgt hij ook energie van.

Ik zie het bos niet meer door de bomen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:38

waarom dan pavo sports ? In podo grow zit ook veel energie !
ik zou niet nog meer krachtvoer gaan geven dan die 2 kg per dag. Je kan toch gemakkelijk 2 keer 0,5 kg podo grow klaar zetten en vragen of ze dan het andere krachtvoer minder voeren ?
Of desnoods zelf iedere dag een kg podo grow voeren en vragen of ze de gewone portie krachtvoer halveren.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:41

Hallo,

Ik heb niet alle 76 pagina's doorgelezen maar omdat ieder paard uniek is wil ik toch graag vragen of er iemand een goed advies heeft voor mij.
hetgene wat ik had gelezen is dat de meeste paarden meer energie nodig hebben, mijn paard dus niet.

Ik heb een 19 jarige kwpn ruin van 1.74, spring gefokt, altijd al wat smal gebouwd en valt ook altijd wel wat in in het voor- en najaar.
1x per jaar komt de tandarts en hij wordt volgens schema van de stal ontwormd.
Hij staat in pension en daar krijgt hij 2x per dag 1 kg basisbrok, smorgens geen kuil omdat hij de wei dan in gaat, savonds krijgt hij een flinke hoeveelheid kuil.

Ik rij hem recreatief ( klassieke dressuur) in de bak en in het bos.
Hij heeft juist veel energie en kan in het bos wel heet worden.

Nu er minder gras in de wei is wordt hij weer schraal, kan zijn ribben zien en heupen steken wat uit, ondanks dat blaakt hij van gezondheid, is alert en vrolijk en energiek.

Ik weet dat de basis ruwvoer is, hij krijgt veel van de stal eigenaar, nu zelfs meer op mijn verzoek en de staleigenaar geeft het hem.

Maar wat zou ik hem bij kunnen geven waardoor hij beter op gewicht blijft en niet heet wordt??

Bedankt alvast voor het lezen en evt tips :)

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:54

Maris schreef:
ik zou niet nog meer krachtvoer gaan geven dan die 2 kg per dag. Je kan toch gemakkelijk 2 keer 0,5 kg podo grow klaar zetten en vragen of ze dan het andere krachtvoer minder voeren ?
Of desnoods zelf iedere dag een kg podo grow voeren en vragen of ze de gewone portie krachtvoer halveren.

Oke super! Pavo podo grow it is:)
Maar gezien hij meer moet werken, kan ik hem misschien gewoon 500gr per dag extra geven tot hij weer beter op gewicht is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:24

Miekatoen, ik vind 2 kg krachtvoer al veel per dag ! :o dus ik zou nooit nog meer gaan geven. Maar dat is mijn mening.

Rianne1807, lees de laatste 10 pagina's even door, dan vind je genoeg info !

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:47

dank je, 10 pagina's is prima te doen.
anders is het zo zoeken naar een speld in een hooiberg :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:49

Das niet nodig hoor, die spelt in de hooiberg. ;)
Misschien kan je ook vragen of hij ook in de ochtend ruwvoer kan krijgen nu de wei schraal wordt !?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:19

ik heb het net doorgelezen maar kan niet echt vinden wat ik zoek, de meeste voeders zit veel extra energie in, alleen wordt mijn paard daar weer heet van
Ik heb het geprobeerd om hem smorgens extra ruwvoer te geven maar het grote probleem is dat hij het niet eet, hij wordt onrustig als de andere paarden naar buiten gaan.
En die extra onrust is ook weer niet goed voor zijn gewicht.
misschien moet ik het maar accepteren zoals het is en zoveel mogelijk ruwvoer geven

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:11

Rianne1807 schreef:
ik heb het net doorgelezen maar kan niet echt vinden wat ik zoek, de meeste voeders zit veel extra energie in, alleen wordt mijn paard daar weer heet van
Ik heb het geprobeerd om hem smorgens extra ruwvoer te geven maar het grote probleem is dat hij het niet eet, hij wordt onrustig als de andere paarden naar buiten gaan.
En die extra onrust is ook weer niet goed voor zijn gewicht.
misschien moet ik het maar accepteren zoals het is en zoveel mogelijk ruwvoer geven

Subli SP zet aan en geeft niet veel energie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:19

Miekatoen schreef:
Maris schreef:

Oke super! Pavo podo grow it is:)
Maar gezien hij meer moet werken, kan ik hem misschien gewoon 500gr per dag extra geven tot hij weer beter op gewicht is?

Pavo Podo Grow werkt inderdaad super voor oude paarden. Ook de Paardenkamp in Soest voert dat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:26

Heeft er iemand ervaring met het bijvoeren van Euifirst Linamix aan oudere paarden?

Mijn merrie gaat aakomende winter voor het eerst 24/7 buiten, wel met deken, en om te voorkomen dat ze af valt wil ik haar wat vetrijks bijvoeren. Ik dach eerst aan de Subli omega 3-6-9 maar de Linami schijnt ook een fijn product te zijn.

Voor de mensen met paarden die afvallen waarom geen vetrijk-product bijvoeren en dan mengen met luzerne. Ouder paarden hebben een verhoogde behoefte aan goed verteerbare eiwitten en die zitten o.a in luzerne. Doordat het wat fijner is krijgen ze het ook makkelijker weg dan grof hooi. Vetrijk voer is ook goed, dat zet wel aan maar ze worden er niet heter door.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:00

vetrijk voer is lang niet altijd goed. Paarden met IR bijvoorbeeld mogen ook geen hoog vetrijk dieet.
Ipv linamix kan je toch net zo goed lijnzaad( brok) voeren ? Of is linamix meer als alleen lijnzaad ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:21

Maris schreef:
vetrijk voer is lang niet altijd goed. Paarden met IR bijvoorbeeld mogen ook geen hoog vetrijk dieet.
Ipv linamix kan je toch net zo goed lijnzaad( brok) voeren ? Of is linamix meer als alleen lijnzaad ?

Voordeel van de Linamix is dat het vitamine E-gehalte al is aangepast op de verhoogde hoeveelheid vet en het voer is afgestemd op paarden.

Ik wist niet dat IR geen hoog vetrijk dieet mochten hebben. :) Wel dat ze zo min mogelijk koolhydraten moesten hebben. Is eiwit dan de meest geschikte energiebron voor IR paarden? Eiwitgehalte van lijnzaad is natuurlijk ook relatief hoog.