Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Is mijn antwoord ook goed ?
zie andere topic![]()
even copieren .....
chronische diarree is niet echt gek als ze niet voldoende vezels binnen krijgt ... Je schrijft dat ze soms/vaak het hooi niet kan eten. Dus dan moet je op zoek naar een ruwvoervervanger. Dat is meel zeker niet.
Sp is dan een tig keer betere keuze. dit omdat er pulp in zit wat voor een groot deel de vezels uit hooi kan vervangen. Met veel meel help je de darmen juist helemaal niet.
Sp kan je geven naar behoefte. Als een paard helemaal geen hooi of gras meer kan eten geef je van sp 1 (droge ) kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kg krijgt dan 5 kg droge sp die je vervolgens aanlengt met 15 liter water. eet je paard nog wel hooi/gras dan kan je die hoeveelheid minderen. 1 kg droge sp = ongeveer 1,5 kg hooi.
Je kan ook, ook meer wat langere vezels toe te voegen, gehakseld hooi bijgeven. Los of door de sp.
Ook je krachtvoer kan je door de sp mengen.
Lijkt me eigenlijk nog fijner. Zodat je en in de ochtend en in de middag sp ( met D&H erdoor ) kan geven.
Ik zou de sp langzaam opbouwen, begin b.v. met 500 gram droge sp ( + 3 keer die hoeveelheid aan water )
Je pakt dus een maatbeker met 500 gram en vul dan diezelfde maatbeter 3 keer tot dezelfde hoogte met water.
Het wordt dus veel sp !!
yvonnedv schreef:Ik gaf mijn merrie die helemaal geen hooi meer at 1kg droge sp en 1kg merriebrok samen geweekt en daaroverheen nog 1 of 2 scheppen snijmaïs. En dat drie keer per dag. Wordt een hele bak vol en daar was ze ook wel even mee bezig. Vergelijkbaar met de tijd die ze over een plak hooi zou doen.
Maris schreef:Ik denk dat dat een kwestie is van uitproberen ! vervang anders eens 1 kg krachtvoer door 1 kg podo grow en kijk wat dat doet ?!
Maris schreef:waarom dan pavo sports ? In podo grow zit ook veel energie !
ik zou niet nog meer krachtvoer gaan geven dan die 2 kg per dag. Je kan toch gemakkelijk 2 keer 0,5 kg podo grow klaar zetten en vragen of ze dan het andere krachtvoer minder voeren ?
Of desnoods zelf iedere dag een kg podo grow voeren en vragen of ze de gewone portie krachtvoer halveren.
Rianne1807 schreef:ik heb het net doorgelezen maar kan niet echt vinden wat ik zoek, de meeste voeders zit veel extra energie in, alleen wordt mijn paard daar weer heet van
Ik heb het geprobeerd om hem smorgens extra ruwvoer te geven maar het grote probleem is dat hij het niet eet, hij wordt onrustig als de andere paarden naar buiten gaan.
En die extra onrust is ook weer niet goed voor zijn gewicht.
misschien moet ik het maar accepteren zoals het is en zoveel mogelijk ruwvoer geven
Miekatoen schreef:Maris schreef:waarom dan pavo sports ? In podo grow zit ook veel energie !
ik zou niet nog meer krachtvoer gaan geven dan die 2 kg per dag. Je kan toch gemakkelijk 2 keer 0,5 kg podo grow klaar zetten en vragen of ze dan het andere krachtvoer minder voeren ?
Of desnoods zelf iedere dag een kg podo grow voeren en vragen of ze de gewone portie krachtvoer halveren.
Oke super! Pavo podo grow it is:)
Maar gezien hij meer moet werken, kan ik hem misschien gewoon 500gr per dag extra geven tot hij weer beter op gewicht is?
Maris schreef:vetrijk voer is lang niet altijd goed. Paarden met IR bijvoorbeeld mogen ook geen hoog vetrijk dieet.
Ipv linamix kan je toch net zo goed lijnzaad( brok) voeren ? Of is linamix meer als alleen lijnzaad ?