[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:11

Zou kunnen, zal moeten geprobeerd worden denk ik ...
Wat zou je dan kunnen doen ipv die slobber van Pavo? Pulp in combinatie met zemelen, lucerne en een vitaminenkorrel (Pavo Vital ofzo?) erdoor? Zou dat voldoende moeten zijn als voeding?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:29

Ja klinkt als een goede combi. Let wel op dat pulp en lucerne beide veel calcium bevatten !
En misschien eerst eens 1 zak lucerne proberen, kijken of het paard dat kan verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:34

Die zak lucerne gewoon los bedoel je dan? Om te zien of het paard het eet en verdraagt?

Die calcium, wordt dat niet opgevangen door de zemelen? (of moet je dan teveel zemelen toevoegen om te kunnen opvangen? En wat is dan een alternatief?)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:44

Ja, ik bedoelde een losse zak lucerne. Die van Hartog vinden veel paarden niet zo lekker, maar misschien is die van Mijten anders qua samenstelling ( bij hartog zit er ook nog stro doorheen ).
Geen idee over verhoudingen lucerne en pulp : zemelen helaas.
alternatief is grasbrok.

edit spelfout veranderd
Laatst bijgewerkt door Maris op 02-04-13 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:45

Zal het zo voorstellen :j Heb gisteren al gezegd een zak lucerne te halen dus die hebben ze misschien al. Zal straks de rest van de info doorgeven ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:56

Vraag anders Haboshof ( hier ook in dit topic te vinden ) eens om advies. Die heeft mega veel ervaring met het voeren van oudere paarden met kauwproblemen !

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:07

@ [***] heb je al eens gekeken naar Fibra Premium?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:34

Levita30 schreef:
@ [***] heb je al eens gekeken naar Fibra Premium?

daar kan/mag je toch geen kg's per dag van geven ?! Plus zal in Belgie niet verkrijgbaar zijn waarschijnlijk ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:06

Inderdaad, fibra is hier ook niet makkelijk te krijgen (heb er zelf naar gekeken voor mijn eigen pony's).
Nu, ik heb hun de info van Subli doorgestuurd, ze hebben wel wat contacten in Nederland enzo en ik zag dat er in Nederlands Limburg wel verkooppunten waren .. Denk dat het dan misschien wel mogelijk is, maar dat moeten ze voor zichzelf uitmaken natuurlijk ;)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:04

Je kan er in ieder geval 2 a 3 kg van voeren (Fibra). Via de site is het wel te bestellen in Belgie. Je hebt dan in ieder geval een goede basis, bevat alle vitaminen en mineralen en veel structuur. Is vanwege de stuctuur en het ruwvoer wat er in zit gezonder dan de meeste (standaard) slobbers in dit geval.

nouwxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:46

Hallo,

Mijn paardje is 20 schommelt veel met zijn gewicht..
Probeer van alles.

Nou heeft hij van de week slokdarmverstopping gehad verschikkelijk om te zien.
De dierenarts zei dat ik mijn paard bietenpulp moest gaan geven.
Halve week later weer een verstopping, zegt de andere DA ( van dezelfde praktijk)
NOOIT Bietenpulp geven als een paard daar last van heeft gehad.
Nou erg fijn dat je op de DA niet kan vertrouwen.
Mijn paardje weer erg veel pijn gehad.
Hij zegt dat ik het paard naast hooi niet veel meer bij kan voeren..
Iemand nog suggesties wat misschien wel goed samengaat.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:20

inmiddels na lang zoeken:
verdeeld over de dag:
2 scheppen grasbrok
1,5 schep slobber Mash
1 schep senioren mix
1 schep luzerne

Daarnaast bied ik hooi aan waar de op knabbeld, voor het idee want, echt eten doet ze het volgens mij niet.

Gelukkig staat er ook weer wat gras op het land maar inmiddels zie ik mijn Polly pony weer een beetje groeien :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:29

nouwxie schreef:
Hallo,

Mijn paardje is 20 schommelt veel met zijn gewicht..
Probeer van alles.

Nou heeft hij van de week slokdarmverstopping gehad verschikkelijk om te zien.
De dierenarts zei dat ik mijn paard bietenpulp moest gaan geven.
Halve week later weer een verstopping, zegt de andere DA ( van dezelfde praktijk)
NOOIT Bietenpulp geven als een paard daar last van heeft gehad.
Nou erg fijn dat je op de DA niet kan vertrouwen.
Mijn paardje weer erg veel pijn gehad.
Hij zegt dat ik het paard naast hooi niet veel meer bij kan voeren..
Iemand nog suggesties wat misschien wel goed samengaat.

Heb je al geweekte lucernebrok of grasbrok geprobeerd icm slobber?

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:34

@Nouwxie

Wat voer je nu eigenlijk? Niet alleen bietenpulp lijkt me?
Zoals ik vanmiddag al typte heb ik ook heel erg lang gezocht naar goede voeding voor mijn pony.
zoals Pleiada al zegt, misschien is grasbrok wat voor je? Ik heb gemerkt dat mijn pony hier goed van aan kwam. Daarnaast geef ik slobber maar dit combineer ik altijd met Luzerne, deze week ik gewoon met de slobber mee. Die luzerne is vooral om de darmen te prikkelen omdat deze anders "lui" worden en de kans op verstopping groter is. Drinkt je pony genoeg?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:55

Hallo allemaal hier :)

Ik ga hier toch ook eens een foto'tje posten.
De man waar ik momenteel bij ga helpen heeft zich 1 paard gekocht en haar 23 jarig vriendinnetje
kregen we er gratis bij.

Afbeelding
Holly, 23 jaar en zoals jullie zien staat ze echt niet zoals het zou moeten.
De spieren achter haar schoft zijn volledig weg, en ook haar poep is enorm ingevallen (nu ze iets minder winterhaar heeft valt het nog harder op).
Wat zouden jullie aanraden om bij te voeren? De eigenaar heeft momenteel Equifyt Zupa staan,
Equifyt Fetura, Cavalor Subli Senior en Onderhoudsmengeling van Best Mix.
Ook krijgen ze op de weide onbeperkt hooi.

De bedoeling is wel om rustig aan met haar aan de hand te gaan werken om zo de spieren toch terug iets beter te krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:11

Ik denk dat jullie al goed bezig zijn !

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:12

Ik heb een vraagje voor jullie;

Bij mijn volbloed merrie van 24 is 2 mnd terug artrose in de kogels geconstateerd. Ze heeft hier een kuur voor gekregen (equisin complex). Hierdoor lijkt het redelijk goed te gaan. Ze staat momenteel overdag op de weide en 'savonds binnen. Ze krijgt twee keer per dag RV en ze krijgt per voerbeurt 3/4 senior plus van marstall + 1/4 subli onderhoudsbrok, dit krijgt ze twee keer per dag. Ze kan de muesli, brok en rv nog goed kauwen/verteren.

Ivm de artrose zit ik erover na te denken om haar 24/7 op de weide te zetten. Ik vraag mij dan alleen af, wat ik dan moet doen wat betreft het voer. Zou een paard op leeftijd elke dag RV bijgevoerd moeten worden of heeft ze genoeg aan het gras uit de weide? In de winter moet ze in ieder geval wel bijgevoerd worden :) En wat doe ik met de meusli, kan dit misschien 1 keer per dag gevoerd worden of is het beter om het twee keer per dag te geven? Moet ik eventueel iets anders gaan voeren? Moet ik haar een supplement erbij gaan voeren?

Hopelijk kunnen jullie mij wat informatie/meningen geven. Alvast bedankt! :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:16

Of een paard genoeg heeft aan gras, hangt af van hoeveel weiland er beschikbaar is en met hoeveel paarde

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:50

Marije_jiplover schreef:
Of een paard genoeg heeft aan gras, hangt af van hoeveel weiland er beschikbaar is en met hoeveel paarde

Een van de voedingswaarde van het gras en die is o.a. weer afhankelijk van soorten gras, seizoen en bemesting.

Bij een goed onderhouden grasmat, op een voldoende grote wei, zonder overbegrazing en ineen stabiele kudde zou het best kunnen. Ik geef zelf wel altijd een compleet vitaminen- en mineralenkorrel om zeker van te zijn dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:01

Welk merk vitamine/mineralen geef jij? Ik zoek ook nog iets voor bruintje!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:02

lillytjuh schreef:
Welk merk vitamine/mineralen geef jij? Ik zoek ook nog iets voor bruintje!

Ik geef al een aantal jaar de Marstall Force. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:11

Knijn7, ik denk dat niemand je dat echt kan vertellen. Het ligt aan zoveel dingen ! Is je paard gemakkelijk op gewicht te houden of moeilijk. Kan ze nog goed kauwen en werken de darmen nog optimaal ? Hoeveel ruwvoer heeft ze tot haar beschikking ? Van welke kwaliteit etc etc.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:30

Maris schreef:
Knijn7, ik denk dat niemand je dat echt kan vertellen. Het ligt aan zoveel dingen ! Is je paard gemakkelijk op gewicht te houden of moeilijk. Kan ze nog goed kauwen en werken de darmen nog optimaal ? Hoeveel ruwvoer heeft ze tot haar beschikking ? Van welke kwaliteit etc etc.

Bedankt voor je berichtje. Het is lastig, maar misschien moet ik het maar gewoon proberen. En ik denk dat het wel slim is om in de schuilstal misschien rv te hangen in een hooiruif, kan ze altijd daar nog van eten.
En wat betreft de vitaminekorrels van marstall dat is ook nog wel iets om te onthouden.
Bedankt voor jullie reacties!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:39

Hallo allemaal,

ik heb al topics bekeken en gelezen maar toch wilde ik hier mijn vraag nog stellen.
Ik heb een hele oude quarter merrie ze is nu 29 jaar.
Ze is al jaren vrij mager en heb haar 4 jaar geleden weer 'goed' op gewicht gekregen (vanaf toen ben ik haar eigenaar geworden) tot je haar ribben niet meer zag met het oog maar alleen voelde. (Met paardenmeel)
Het gaat sinds die tijd eigenlijk heel goed met haar maar helaas begint ze nu de laatste maand flink af te vallen, zo erg eigenlijk dat je haar ribben weer kunt tellen.

Ik geef haar nu smorgens 1 3/4 schep cavalor strucomix senior, daarna staat ze de hele dag tot 21u savonds in de wei en dan krijgt ze 1 1/2 schep maïsmeel geweekt in water. Uiteraard krijgt ze ook een grote berg hooi en ze staat op stro. Helaas eet ze het hooi soms wel goed en soms niet het wisselt heel erg al moet ik zeggen dat ze de laatste weken haar hooi weer beter eet.

Ze is ook bij de tandarts geweest en ze mist een aantal kiezen. Dus goed kauwen op harde dingen kan ze eigenlijk niet.
Ook is ze goed ontwormt.

Ze staat inmiddels weer op een vollere wei sinds drie dagen

Ik ben vandaag begonnen met een nieuw voerschema, nou ja ik ben aan het opbouwen en mengen van het oude voer met het nieuwe.
En bij het nieuwe voorschema wil ik 's morgens seniores priores gaan voeren, dan smiddags binnen halen en Dodson and Horrell sixteen plus mix en dan 's avonds wil ik haar die 1 1/2 schep paarden meel blijven geven maar als SP beter is wil haar dit ook gerust 's avonds gaan geven.

Hoeveel mag ik haar in een voerbeurt geven? En naar hoeveel SP mag ik gaan?

Oh ja, misschien ook handig om te weten, ze heeft chronische diarree. Maar ik heb het gevoel dat elke keer ze weer op een vollere wei komt dat dit beter wordt.
Dus helemaal chronisch is het niet.
Ik heb toevallig deze zomer zelfs paar weken zonder diarree gehad

Voor de winter wil ik haar een regendeken gaan op doen, is dit voldoende?

Sorry voor het lange bericht maar ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:24

Ik zou haar drie keer per dag hetzelfde geven dan hoeft de spijsvertering niet elke keer weer om te schakelen.

Ik denk dat ze op goed gewicht ca 400 kg moet wegen?

Dan mag ze max 4 kg SP. Omdat ze ook nog andere dingen eet zou ik tot 3kg gaan

dus 3 maal daags 1 kg SP 0,5 paardenmeel en een derde van wat je geeft aan DH.

Mijn merrie had ook chronische diarree en dat werd een stuk minder toen ik haar drie maal daags 1 schep snijmaïs bij ging geven.

Een regendeken is niet voldoende omdat de werking van de vacht daardoor verminderd word en de isolerende werking een stuk minder word.