[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:50

Dank je :)
Het Pavo-gamma is hier wel gewoon verkrijgbaar :j Is dat ook interessant dan? (zelf geen ervaring met Pavo)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:52

Als je zomaar iets van 1 kg lucerne per dag bijgeeft, zou ik me geen zorgen maken over de calcium : fosfor waarde. Die van Hartog is , dacht ik, ook wat meer uitgebalanceerd wat dat betreft. Plus dat er al minder calcium in het hooi lijkt te zitten bij mensen die een hooianalyse laten doen.

Compact gras is ook productiegras, je leest wel dat paarden er hoefbevangen van raken ( bij grote hoeveelheden dan natuurlijk ) plus over slokdarmverstoppingen.

Ik ben geen pavo fan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:59

Ik weet niet hoeveel ze willen gaan bijgeven, maar ik vermoed toch wel wat, omdat het beestje natuurlijk wel genoeg nodig heeft en het ruwvoer niet goed wegkrijgt ...

Anders zal ik zeggen dat ze eens van Hartog een zak lucerne moeten halen, wat zemelen voor in de slobber en dit dan even proberen, kijken of dat beter gaat dan wat nu hebben .. Zouden ze 2x per dag een emmer kunnen geven? Dat zal dan ongeveer 3 kg zijn.. of wordt dat al teveel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:04

1 voerschep is ongeveer 200 a 250 gram. Dus een hele emmer vol zal wel meer zijn als 1,5 kg denk ik.
Willen ze echt totaal overstappen op gehakseld ruwvoer ? Of ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:07

Op de site staat dat een 10l emmer ongeveer 1.5 kg is .. Als je een grotere emmer hebt is dat natuurlijk meer ;) Maar in het begin kunnen ze natuurlijk altijd eens wegen :Y)

Weet eigenlijk niet wat ze goed willen, ik denk voor nu vooral aanvulling, omdat het paardje het ruwvoer dus niet meer goed wegkrijgt (eet het nog wel). Dat het beestje dus makkelijker dingen wegkrijgt en daar dan ook voedingsstoffen uithaalt .. En misschien als dat goed gaat volledig overstappen, maar voor nu is het eerst proberen wat werkt denk ik ..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:09

Misschien is een mengeling van grasmix en lucerne ook nog een idee ? Alhoewel mijn paard de brokjes die in de grasmix zitten dus niet kan eten ( dus die haal ik er elke dag uit en die week ik dan voor hem ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:11

Kan ook, ik weet niet wat het beste is :+ Wat is de toevoeging van grasmix dan?

Zat nog even te kijken, in de lucerne van Mijten zit meer eiwit en minder suikers .. is het niet zo dat oudere paarden vooral behoefte hebben aan eiwitten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:19

Nou niet direct aan meer eiwitten, maar wel aan de juiste aminozuren. En die zitten idd wel in lucerne. Maar niet alle paarden kunnen lucerne goed verdragen ( oa dikke benen kunnen ze erdoor krijgen ). dat is dus een kwestie van uitproberen.
ik heb ook geen idee van prijsverschillen tussen hartog - mijten ? Als je 6 kg lucerne per dag gaat voeren b.v. is dat toch ook wel belangrijk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:22

Hartog is € 12 (afgerond) voor 20 kg. Mijten is € 9 voor 15 kg.
Dus het komt op hetzelfde neer, alleen doe je dus langer dan een zak Hartog. Maar Mijten is bij hen om de hoek verkrijgbaar (Hartog zal ik waarschijnlijk mogen aanleveren, want dat is hier om de hoek verkrijgbaar :+ :)) ).

Misschien dat ze eens een zak Mijten kunnen proberen om te zien of het paardje het eet en het wegkrijgt?
En dan kunnen ze nog naar Hartog overschakelen omdat dat 20 kg zakken zijn..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:25

Neen ,maar heel weinig van wat in Nederland bekend is en gebruikt wordt kan je hier krijgen ..
Hier zijn het enkel de grote merken (dus Pavo, Hartog (en dan ook niet alles), Cavalor, Mijten, ... ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:40

je kan in principe ook zelf een soort seniores priores maken natuurlijk. Pulp en zemelen en een vit en min brokje ( en wat krachtvoer ) erdoor heen. Eventueel ook nog grasbrok of lucerne .Dan kan je al een eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:46

Paardje krijgt momenteel slobber (naast voordroog wat puur voor de bezigheid is want ze denken dat er niet veel van binnen geraakt). De slobber is van Pavo volgens mij, en daar zit zo te zien best wel wat in. Ook krijgt ze daarnaast pulp en had ik geadviseerd om ook zemelen te geven als ze die lucerne zouden gaan proberen. Zou dan misschien nog iets van Pavo Vital in de slobber moeten/kunnen? Of zou er genoeg uit te halen zijn in die combinatie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:00

Maris schreef:
je kan in principe ook zelf een soort seniores priores maken natuurlijk. Pulp en zemelen en een vit en min brokje ( en wat krachtvoer ) erdoor heen. Eventueel ook nog grasbrok of lucerne .Dan kan je al een eind.

inderdaad,dat doe ik ook.
Geweekte pulp,geweekte lucerne brokjes,zemelen,gekookt lijnzaad,en een supplement erdoor.
Ik geef er ook nog copra meal bij van coolstance.Een soort gedroogde kokos.
Mijn 27 jarige is prima op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:02

Hoeveel geven jullie zo per dag? Want ik weet niet goed wat ik kan aanraden om te geven (natuurlijk wel opbouwen). En in hoeveel keer? Wat doen de paarden in tussentijd? (of gaat dat eten bij zo'n hoeveelheid best langzaam misschien?)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:10

@ sabine V: kan je agrobs niet krijgen? die hebben veel ruwvoervervangers, zowel eiwitrijke als arme zonder dat de Ca/P "fout" is zoals bij luzerne, al kan je dat makkelijk opvangen door een kleine hoeveelheid granen te geven.

edit: ik doe soms 200g bietenpulpkorrels + water en later 150g lijnzaad en een 100g zemelen er doorheen en indien het na arbeid is komt er 200g haver en 50g gerst, beide ook geweekt bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:28

Goh, denk het niet, kan ook niet meteen terugvinden of het hier ergens in de buurt verkrijgbaar is (is een duitse site toch?).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:44

mja dat wel, maar ik heb bv 2 verdelers in de buurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:54

Ik vond niet meteen iets, denk dat ik er ook eerder voor mijn eigen pony's voor gekeken heb, het zegt me in ieder geval wel iets ...

Voor degene die een slobber geven, hoeveel geven jullie? En hoeveel keer per dag?
Of hoeveel zou er van lucerne kunnen gegeven worden? Kan je dat gewoon volledig het ruwvoer laten vervangen? (dus ik zeg maar .. 10 kg per dag? Lijkt zoveel..)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:59

afhankelijk van het type paard lijkt me dat ook niet ideaal, misschien D&H die hebben ook meer soorten gehakseld ruwvoer bv fibergy: gehakseld stro met luzerne en olie. Is alleen best prijzig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:03

Let wel op, die pavo slobber is op basis van granen en dus een krachtvoer. Seniores priores of een zelf gemaakte versie daarvan is op basis van pulp etc en meer een ruwvoervervanger !
van seniores priores geef je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht ALS het paard niets geen hooi meer kan eten. Dus 6 kg voor een 600 kg wegend paard.
Eet het paard nog wel hooi, moet je dus minderen. |En natuurlijk kijken naar je paard, ene paard zal meer sp nodig hebben als het andere paard.

1 kg seniores priores ( of een zelfgemaakte ruwvoervervanger waarschijnlijk ) vervangt ongeveer 1,5 a 2 kg hooi. Ook nog een idee is om door de seniores priores lucerne of grasmix te mengen. Zo doen ze langer met de sp en ze krijgen gelijk wat langere vezels binnen.

dodson & Horrell heeft idd mooie ruwvoervervangers. Maar wel super prijzig als je daar 6 kg ( of meer ) per dag van moet geven helaas.
10 kg lucerne zou ik niet geven per dag. met name om die scheve verhoudingen. Kg of 3 per dag aan lucerne, 3 kg aan grasmix en dan nog een sp vervanger bijvoorbeeld is ook een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:07

Dank jullie wel ..
Er is ook nog bij een lokale dealer die Hippopluz te krijgen, dat is ook een mengsel van gehakseld stro en luzerne en zit ook lijnzaadolie in .. Maar dat is heel plakkerig spul (door de olie?) en lijkt me moeilijk voor een paard met gebitsproblemen om dat weg te krijgen .. Of kan dat misschien dan in de slobber ofzo?

En wat doet het paard in tussentijd? Want zo'n slobber doet die ook geen uren over volgens mij .. Hoe werkt dat dan eigenlijk bij zo'n paard?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:08

met gehakseld ruwvoer ook niet... Proberen zoveel mogelijk voerbeurten in te lassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:10

Inderdaad, daarmee ook niet .. Wordt nog niet simpel .. Want 's nachts staan ze dan sowieso zonder eten? (die van mij hebben onbeperkt knabbel dus ik ben er altijd huiverig voor als paarden zonder staan := :+ ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:11

hippopluz ken ik niet....

Als je een paar liter slobber s'avonds geeft eten paarden dat misschien ook niet in 1 keer op ?