[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:55

Je hebt, geloof ik, gelijk dat het niet echt muesli is. Wel graanproducten, zie :
Luzernevezel 42,60 %
Gerstestro 20,00 %
Tarwegries 10,00 %
Haverstro 10,00 %
Suikerriet melasse 10,00 %
Gras 4,00 %
Zonnebloemschroot/meel 2,80 %
Palmolie 0,30 %
Sojaolie 0,20 %
Magnesiumoxide 0,10 %

Ik snap gewoon de toegevogde waarde van daily plus tov b.v. grasmix niet zo ?!

beatje

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:51

Ik dacht dat het een grasmix was.Ik deed het door mijn voer zodat ze beter kauwde op haar eten.Plus dat ik op een stalling stond waar ze heel weinig hooi kregen ,dus bij mij was het ook een echte aanvulling op haar ruwvoer.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:53

Hallo,

Ik meld me hier ook.
Heb nog niet alle pagina's doorgenomen dus sorry als deze vraag al gesteld is.

Ik lease een 19 jarig paard.

Ik heb de voeding calculator gedaan op paard natuurlijk maar kon daar niet alle gegevens invoeren.
maar als je alleen hooi aangeeft krijgt het paard alles al genoeg van... zegt de calculator?
Ik begrijp het niet goed denk ik.

Elk jaar heeft hij het weer moeilijk heeft/kost hem veel energie om door zijn vacht te komen.

Kan je hiermee je (oudere) paard helpen/ondersteunen? Zoja, Hoe?
Ik heb nu lijnzaad olie van excellent gekocht geef hem daar elke dag wat van.

Op dit moment heeft hij ook mok maar dit is onder behandeling en gaat de goede kant op. 1 korstje op beide benen.
We rijden gemiddeld 6 dagen in de week bakwerk en buitenritjes. In de bak word hij goed aan het werk gezet.
Hij heeft artrose maar krijgt hier Joint comp voor elke dag.
Verder krijgt hij 3/4 schep biks en 1/3 muesli en 4 tot 6x op een dag hooi.
Heeft een liksteen op stal en staat overdag buiten en snachts op stal.

Zijn gebit is goed, de tandarts is in februari geweest.
Gaat vooral nu om deze peroide.

Groetjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:16

De meningen daarover zijn erg verdeelt. Volgens paardnatuurlijk bevat het hooi vaak genoeg vit en min. Volgens anderen lang niet voldoende.
De nederlandse bodem is op veel plaatsen arm in koper, zink en selenium. En vanaf januari zit er amper vit A meer in het hooi. Vit e en omega vetzuren zitten er zowieso al weinig in.
plus dat veel nederlands hooi mega mega veel ijzer gevat en daarme alle verhoudingen tussen sporenelementen etc overhoop haalt.

mok kan ook wijzen op problemen van binnen uit zoals b.v. zink en koper te kort.
Maar goed ik had je hierover al gepb-t

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:45

Ja klopt Maris de tonnen met biks waren nog vol dan staan er geen zakken met biks.
Als de zakken weer geleverd zijn kijk ik gelijk op de verpakking wat erin zit.Van de pavo muesli:
http://www.pavo.nl/producten/mueslis/pa ... st+?func=1

Ik geef altijd 2 of 3 handjes musli
Per kg:
Zink: 100mg
Koper: 20mg
Selinium: 0.4mg
Vit E: 165mg

De biks komt nog anders vraag ik het merk wel even want ik kan er nog steeds niet opkomen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:17

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:26

Mijn paard wordt in mei alweer 21 jaar. Afgelopen winter hebben we wat problemen met het gebit gehad. Hij at van de één op andere dag niet meer, dus meteen de tandarts erbij gehad. Er moest een kies getrokken worden en door de pijn en ongemak heeft hij bijna een maand niet volledig kunnen eten (ruwvoer, muesli, etc)
Hij is in deze tijd ook gevallen in de trailer en heeft qua training dus 1,5 maand stilgestaan.

Momenteel krijg ik hem niet goed op gewicht. Zijn ribben zijn te zien en zijn kont is ingevallen. Hij krijgt nu al 3 maanden dit voedingspatroon:
-5x daags een berg voordroog
-1x daags 1 schep lucerne en een halve kg biks
-1x daags 1 kilo muesli met daarover omega 3-6-9 olie en een schep Vit E + selenium
-af en toe een pavo koek en wortelen

We beginnen nu eindelijk resultaat te zien, hij wordt weer dikker, maar niet op de gewenste plaatsen. Hij neigt nu naar een hangbuikje. Ik heb het idee dat de bovenlijn wel weer iets meer vet erop krijgt, maar hoe krijg ik weer vet op de ribben?
Hij staat verder flink in het werk. We trainen 4 á 5 keer in de week. Veel schakelen en lekker over de rug. Hij zit prima in zijn fel, glanst mooi en hij heeft genoeg (soms teveel) energie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:52

Een paard op stal word dit jaar 23 jaar en loopt ook nog zeker 5 a 6 dagen in de week krijgt senioren slobber van Masters. Misschien ook wat voor jou _SteR_
Ze vinden het erg lekker zelfs andere paarden van stal als ze de bak zien staan draven er naar toe voordat je het door hebt en hij blijft mooi op gewicht.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:58

Klopt, daar heb ik over gehoord! Maar ik heb gelezen dat het wordt aangeraden om hier niet mee te beginnen als het paard geen problemen heeft met eten. Hij krijgt al het voer nog prima binnen, dus wil ik liever niet permanent seniores slobber gaan voeren.. Maar als tijdelijke dikmaker zou het vast ook goed zijn.. Ik houd het in ieder geval in mijn hoofd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:29

Je hoeft het toch niet permanent te voeren ? En wat dan nog ?
Seniores priores en masters seniorenbrok zijn prima producten om je paard op gewicht te krijgen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:40

Maris schreef:
Je hoeft het toch niet permanent te voeren ? En wat dan nog ?
Seniores priores en masters seniorenbrok zijn prima producten om je paard op gewicht te krijgen.

Ik kreeg het idee dat seniores priores meer is voor paarden die niet meer goed kunnen eten door een verslechterd gebit. Mijn paard krijgt zijn eten nog prima binnen. Zoals ik al zei, als tijdelijk "dikmakertje" ga ik het ff onthouden, maar het gaat mij meer om het feit dat hij wel dik wordt van ruwvoer, lucerne, oliën etc, maar dan op de plaatsen waar je het niet wilt :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:45

Je kan ook merrie brok of jonge paarden brok geven..Hier zit meer eiwit in wat paarden die afgevallen zijn vaak nodig om weer ronder te worden op de goede plekken..Pavo podo grow bijvoorbeeld..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:08

Inderdaad pavo podo! Werkte bij de mijne super! Mijn jonkie van 29 krijgt het nu ook.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:32

Bedankt voor de goede tips! Ik ga opzoek naar podo grow :j

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:53

Hier krijgen de dunnetjes ook sinds kort Seniores Priores met Podo Grow. Veel beter dan al die andere brokken, mais etc. wat ik allemaal geprobeerd heb!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:49

Beste Bokkers!

Ik heb ook een vraagje over voeding voor het oudere paard. Ik heb een pony van nu 24 jaar oud. Sinds 2 jaar is het vaak dat ze in de zomer er goed uit ziet en lekker gezond en vol en in de eerste helft van de winter ook, maar in de ongeveer 2 maanden voordat ze weer het land op mag dan neemt haar gewicht iets af en gaat ze er weer wat magerder uit zien (niet heel extreem maar valt wel op voor mij).
Zelf denk ik dat het komt, omdat ze wat sober in haar voeding staat (ze krijgt voldoende hooi maar daar naast niks extra's). De reden dat wij haar sober voeren (in de zomer staat ze ook op een land dat niet bemest is, wel voldoende gras maar niet bemest en daarnaast krijgen ze ook dan 2x per dag hooi, verder ook niks ... maar dan ziet ze er altijd top fit uit) is omdat ze erg gevoelig is voor suikers en eiwitten (heeft zomereczeem en krijgt ook snel last van hoefbevangenheid dus wat stofwisselings problemen).

Maar nu mijn vraag: Wat kan ik haar naast dus veel hooi wat wij voeren nog meer geven om haar deze laatste 2 maanden ook lekker in haar velletje te hebben?
(wortelen of bietenpulp, maar zitten daar ook daadwerkelijk voedingsstoffen in? of bepaald soort voer wat niet zoals bix een bom van eiwitten en suikers is?)

Is wel echt belangrijk dat ik haar nu niet het verkeerde ga geven want wil niet riskeren dat ze straks weer iets oploopt :(:) . Vandaar dat ik ook hier mijn advies vraag.
Bij een winkel waar voer wordt verkocht vind ik altijd dat de medewerkers, hoe goed ze het ook bedoelen, niet goed advies geven(vaak hebben zij training/ informatie gekregen van de voedings-fabrikant die naar mijn inziens altijd te veel eigen belang er in mengt).

Dus ben erg benieuwd naar jullie mening hier over!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:32

Lees een deel van dit topic door, dan kom je al een heel eind met je vragen en de antwoorden erop !

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:01

Ik heb +/- 20 pagina's met berichten doorgespit uit dit topic voordat ik mijn bericht postte en kon er niet echt een antwoord tussen vinden die op mijn vraag aansluit.

Veel van de situaties in dit topic hebben het probleem: moeilijke spijsvertering, slechte conditie tanden en daarmee dus problemen met het gewicht.
Veel wordt hier de oplossing: senioren prioris gegeven, maar aan dit advies heb ik weinig.
Deze pony's kunnen dat soort voeding waarschijnlijk hebben zonder dat ze er hoefbevangen van raken (of last krijgen van hun zomereczeem). Mijn pony is hier gewoon heel gevoelig voor (en heeft ook geen gebitsproblemen enz. waar senioren prioris voor gemaakt is).

Mijn pony heeft namelijk een goed gebit en spijsvertering is in orde (ook goede en gezonde mest) maar ik heb moeite met passende voeding te vinden omdat ze zo gevoelig is voor eiwitten en suikers wat dus in heel veel voer zit.

Dus vandaar dat ik hier vroeg of iemand een passend advies hiervoor heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:08

Volgens mij kan je seniores priores ook aan hoefbevangen paarden geven. Het is vooral een vezelvervanger. En totaal niet hoog in eiwitten en ook niet echt in suikers.
kan je ook geen betere kwaliteit hooi/voordroog geven of zit je dan gelijk met te hoge eiwitten etc ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:18

Zou ik hier even een vraag mogen stellen? Het is niet voor mezelf maar voor een paardje van iemand op stal.
Beestje is nu 27 of ergens rond die leeftijd en heeft moeite met het wegkrijgen van voordroog (maakt proppen). Tandarts is geweest enzo maar door de leeftijd valt er nog weinig aan te doen.. Nu heeft die persoon interesse in ruwvoervervangers, iets zoals ik geef zei ze (Optiform van Mijten). Ik weet dat er verschillende soorten zijn, maar wat is eigenlijk het beste voor een ouder dier? Subli is hier niet te krijgen.

Wat ik weet dat te krijgen is:
- Mijten Optiform
- Mijten Luzerne-mix
- Hartog Compact gras
- Hartog Luzerne-mix
- Hartog Grasmix
- D'hooghe Hippopluz (niet zo bekend)
Citaat:
Mengeling van Luzerne Lange Vezel, gehakseld stro en hooi.

- Goede calcium/fosfor-verhouding door toevoeging van pellets.
- Aangevuld met lijnzaadolie.
- Stofvrij gemaakt met een minimum aan melasse.
- Stimuleert het kauwen.
- Verlengt de eettijd.

Misschien toch niet zo handig ..
Wat zou het meest interessante zijn om te proberen? Ik dacht eerder aan een Luzerne-mix ipv de Optiform omdat daar meer eiwitten in zitten? Maar ik heb zelf geen ervaring met oudere paarden (al zitten die van mij ook rond de 20 maar geen voedingsproblemen tot nu toe :+ ).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:29

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 02:22

@Kelly; mijn merrie van 24 doet het erg goed op Marstall Senior plus! Vorig winter slobber SP bijgevoerd, deze winter was dat niet nodig! Ik ben er super tevreden mee! Ze krijgt per voerbeurt een 1/2 schep onderhoudsbrok met 3/4 schep senior plus. Ik train haar nog 4 dagen in de week.

En inderdaad in dit topic staan meer adviezen. Succes met het vinden van het geschikte voer! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:57

[***], welke ruwvoervervanger het beste is is natuurlijk niet zo te zeggen, ligt gewoon aan het paard. Lucerne kan heel goed zijn voor oudere paarden omdat het veel aminozuren bevat, maar lang niet alle paarden verdragen lucerne goed.
Grasmix vinden veel paarden lekkerder als lucerne van Hartog, maar dat komt wel van productiegras, dus paarden die neigen naar hoefbevangenheid zijn misschien niet gebaat met grasmix. etc etc.

Geen subli verkooppunt bij jullie in de buurt ? Waar woon je dan ? Je kan het krijgen bij de welkoop, boerenbond en czav.
En je stalgenoot/vriendin kan ook nog denken aan geweekte ruwvoervervangers zoals grasbrok, oa wiesencobs van marstall, herbs van equifyt, van agrobs hebben ze dat ook en grasdrogerijen in de buurt verkopen het vast ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:33

Ander land ;) Ook merken als Marstall en Equifyt en dergelijke zijn hier niet tot heel moeilijk te verkrijgen.
Ik zou zelf eerder naar Hartog Lucerne neigen, ook omwille van de eiwitten enzo. Paardje is eerder te mager dan te dik, dus er mogen wel wat extra's in ..

Ze zoeken op dit moment echt iets wat nog gewoon gegeten kan worden, maar dan makkelijker dan echt voordroog enzo.. Dus een gehakseld iets, vandaar mijn opties. Paardje krijgt ook slobber bij maar ze willen kijken of het beestje met kleinere stukjes om het zo te zeggen nog overweg kan ..

Moet alleen ivm lucerne even kijken wat ze nog bijvoeren, omwille van de scheve verhoudingen in lucerne.. Indien ze niks bijvoeren dat dit goed maakt, zou ik dan misschien eerder Compac Gras adviseren? Is gewoon gras, maar dan gehakseld..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:04

Luzerne en dan door de slobber als tegenhanger van de calcium-verhouding zemelen doen. Wat ook een optie is om grasbrok te weken en te geven als een slobber, zeker voor een paard met gebitsproblemen is dat fijn. Kan de luzerne en hooi er natuurlijk nog bij gegeven worden als bezigheidstherapie en voor de extra opname.

Is Pavo daily plus wel verkrijgbaar in Belgie?