Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Levita30 schreef:Hoe kan slobber nou een ruwvoervervanger zijn?
Misschien kun je qua vitaminen en mineralen en ruwe celstof wel een product maken wat overeenkomt met ruwvoer, maar het is toch een compleet andere substantie dan ruwvoer?
Slobber bevat vaak enorm weinig structuur (is wat anders dan ruwe celstof!) en prikkelt dan de darmen ook nauwelijks. En dat zijn juist de 2 belangrijkste punten waarom ruwvoer zo belangrijk is voor paarden! Structuur, waardoor een paard moet kauwen en daardoor speeksel aan maakt, houd tanden in goede conditie en speeksel heeft een positieve werking op de maag (voorkomen maagzweren) speeksel zorgt voor een goede doorstroom van de voedselbrij door het verteringsstelsel en het bevat enzymen welke belangrijk zijn voor de vertering van het voer.
Daarnaast bevat het dus veel structuur of "prik" wat de darmen prikkelt. Door die prikkeling worden ze geactiveerd en doen ze hun werk beter. Het verteringsstelsel is daar ook voor gebouwd. Door slobber worden de darmen nauwelijks geprikkeld en worden de darmen niet geactiveerd.
Daarom kan slobber naar mijn idee nooit een ruwvoer vervanger zijn!!
Levita30 schreef:@ Margrietjes88
Natuurlijk houdt het op als een paard echt geen ruwvoer meer kan eten. Dan moet je wat anders. Maar ook jij bent het met me eens dat ALS hij nog ruwvoer kan eten dat dat beter is en dat ruwvoer niet op slobber lijkt, dat was meer mijn punt. Jij verbetert de slobber door er luzerne doorheen te gooien.
Persoonlijk zal ik, wanneer een paard geen gewoon ruwvoer meer kan eten, altijd naar een product gaan kijken met gehakseld ruwvoer omdat dat om mijn eerder genoemde redenen dat alsnog beter is dan slobber. Gaat ook dat niet meer.... ja dan is er geen andere optie maar zal het paard ook hard achteruit gaan......
Margrietje88 schreef:Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?
Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.
Imago01 schreef:Mijn paard is gestopt met de Seniores te eten; hij vindt het echt niet te pruimen meer. En ik kan hem eigenlijk ook geen ongelijk geven; echt aantrekkelijk ruikt het niet. Omdat ik de supplementen etc. toch érgens doorheen moest roeren, toch maar weer slobber gehaald. En wat stond mijn kanjer weer te smullen. Oogt ook een stuk smakelijker moet ik zeggen.
Jessix schreef:Margrietje88 schreef:Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?
Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.
De SP kun je gerust geven, dat is mede een ruwvoervervanger en met zemelen en een ponybrok voor de vitamine. Je kunt er ook iets van Wiesencobs bij gaan voeren, dat is ook veilig voor jouw pony. Als je meer pulp gaat voeren wat zeker wel goed is als ze magerder zou worden, denk dat wel aan de scheve verhoudingen fosfor/calcium. Dat kun je weer rechttrekken door 1 op 1 haver bij te voeren.
Maris schreef:Ik zag net dat zde van hippostar nu een nieuw product hebben ---> high fibre brok. Met 23 % ruwe celstof erin en laag in eiwit.
Misschien wel een nieuw goed product erbij voor paarden die geen hooi kunnen eten/kauwen.
Maris schreef:mijn paard vind grasbrok ( wiesencobs ) dus echt niet lekker ! Geven jullie een ander merk of ook van marstall ?