[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:11

En als je bijvoorbeeld optiform van mijten er bij gaat geven over de dag verdeeld? Heeft het paard wat te doen en kunnen ze lekker kauwen? Ik had bij omatje gewoon een emmer voor de stal staan en iedereen die voorbij kwam gooide er zo nu en dan iets in! Had ze wat te doen als ze op stal stond en haar darmen bleven een beetje aan de gang! Nadeel is wel dat ze soms stond te schooien maar ach.... Als ze daar zoo oud mee worden kan ik er mee leven!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:51

Wat een interessant topic. Misschien dat jullie ook een tip voor mijn situatie hebben.

Ik heb een 21 jarige ruin die nog met 2 hoeven in z'n neus Z2 dressuur loopt. Deze winter is hij voor het eerst wat aan het invallen en ik zit nu in dubio over wat ik nu moet doen. Meer krachtvoer geven heeft denk ik geen zin. Hij heeft energie voor 10 en krachtvoer is toch het junkfood voor een paard.
Meer kuil geven heeft denk ik ook geen zin want hij eet nu ook al niet alles op.
Zit nu te twijfelen tussen wat seniores priores bijvoeren, maïs bijvoeren of gewone slobber bijgeven
Ik neig naar de eerste optie maar vraag me af of er hier ervaringen mee zijn bij paarden die nog volop in de sport lopen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:16

Bij mijn merrie geen optie lillytjuh, ze staat alleen 's nachts op stal. Overdag staat ze gewoon in de wei. En dan handjes brok erbij gaan voeren is vragen om problemen met de rest van de paarden.

Heb nu een zak (6kg) Pavo Slobber Mash meegenomen, voor 7 euro is dat nog een keer te proberen. Staleigenaresse voert haar nou ipv haar schep muesli nou een halve kilo slobber elke avond.

Prima dat andere oude(re) paarden het goed doen op SP, maar ik vind het geen volledige vervanging voor ruwvoer. En ik denk dat mijn paard er ook niet blijer of beter van wordt dat ze alleen nog SP krijgt op het moment dat ze geen hooi meer kan eten. Als aanvullig had het nog gekund, maar gezien de lange weektijd is het voor ons gewoon geen optie.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:28

Levita30 schreef:
Hoe kan slobber nou een ruwvoervervanger zijn?

Misschien kun je qua vitaminen en mineralen en ruwe celstof wel een product maken wat overeenkomt met ruwvoer, maar het is toch een compleet andere substantie dan ruwvoer?

Slobber bevat vaak enorm weinig structuur (is wat anders dan ruwe celstof!) en prikkelt dan de darmen ook nauwelijks. En dat zijn juist de 2 belangrijkste punten waarom ruwvoer zo belangrijk is voor paarden! Structuur, waardoor een paard moet kauwen en daardoor speeksel aan maakt, houd tanden in goede conditie en speeksel heeft een positieve werking op de maag (voorkomen maagzweren) speeksel zorgt voor een goede doorstroom van de voedselbrij door het verteringsstelsel en het bevat enzymen welke belangrijk zijn voor de vertering van het voer.

Daarnaast bevat het dus veel structuur of "prik" wat de darmen prikkelt. Door die prikkeling worden ze geactiveerd en doen ze hun werk beter. Het verteringsstelsel is daar ook voor gebouwd. Door slobber worden de darmen nauwelijks geprikkeld en worden de darmen niet geactiveerd.

Daarom kan slobber naar mijn idee nooit een ruwvoer vervanger zijn!!

Slobber enkel en alleen als vervanging van ruwvoer, daarvan snap ik dat dat niet gaat! Ik voer daarom ook Slobber en luzerne. Juist de luzerne om de darmen te blijven prikkelen. Je zegt dat ruwvoer zo belangrik is voor de structuur, speeksel en de goede conditie van de tanden. Structuur is helder, aanmaken van speeksel gaat ook prima (mocht ik niet genog water bij de slobber gedaan hebben vult pony het wel aan met speeksel ;) ) en wat betreft de contditie van de tanden, die is niet best en gaat ook nooit meer goed worden. Dus ja, dan maar kijken wat handig en het beste is. Ik leg braaf hooi voor pony neer maar ze krijgt het gewoon niet weg. Slobber in combi met geweekte luzerne gaat prima :D Ik zou niet weten wat ik anders zou moeten geven aan ruwvoer vervanging. Maar voor nu werkt het prima en ze vind het erg lekker :D

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:01

@ Margrietjes88

Natuurlijk houdt het op als een paard echt geen ruwvoer meer kan eten. Dan moet je wat anders. Maar ook jij bent het met me eens dat ALS hij nog ruwvoer kan eten dat dat beter is en dat ruwvoer niet op slobber lijkt, dat was meer mijn punt. Jij verbetert de slobber door er luzerne doorheen te gooien.

Persoonlijk zal ik, wanneer een paard geen gewoon ruwvoer meer kan eten, altijd naar een product gaan kijken met gehakseld ruwvoer omdat dat om mijn eerder genoemde redenen dat alsnog beter is dan slobber. Gaat ook dat niet meer.... ja dan is er geen andere optie maar zal het paard ook hard achteruit gaan......

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:04

Waarom zou Sp geen ruwvoer kunnen vervangen? Dat is juist ontwikkeld voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten. En om ze maar allemaal af te maken omdat ze geen ruwvoer meer kunnen eten, gaat er bij mij niet in. Ik voer al zolang als het bestaat SP en met heel goed resultaat. Geen magere dieren en nooit koliek.

Het probleem van het weken is heel gemakkelijk op te lossen door het aan te maken met heet water.Zodra het is afgekoeld tot handwarm kun je het direkt voeren en anders doe je eerst bv de helft heet water en koel je met koud water.Ik maak de SP klaar en voer het dus direkt.

Ik heb hier nu zo'n 12 staan die enkel en alleen Sp,pulp en grasbrok krijgen, omdat ze geen hooi meer kunnen kauwen en ook geen grasmix, compact gras oid.
Ze zijn 20 tot 34 jaar oud.
De shetten krijgen 2 kilo Sp gemixed met pulp en grasbrok en ongeveer een kilo grasbrok/pony geweekt in het land.
Ik heb een Tinker van 1.60m van 20 jaar die vanwege allergie geen hooi meer mag.Die krijgt 2 kilo SP, 2 kilo grasbrok, een kilo pulp en verder heeft hij bijna onbeperkt Compactgras. "Bijna" omdat ik elke keer als ik in de buurt kom een emmer in zijn voerbak gooi.Dat is natuurlijk niet elk uur.En"snachts ook niet. Overdag staan alle dieren in de wei van tien tot vier nu ongeveer (27 stuks)
Elk paard krijgt hier SP,ook de jongsten. Als ze nog hooi kunnen eten, krijgen ze dat natuurlijk ook.Gaat dat niet meer, dan krijgen ze nog Compactgras of grasmix en als dat niet meer gaat meer SP.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:35

Levita30 schreef:
@ Margrietjes88

Natuurlijk houdt het op als een paard echt geen ruwvoer meer kan eten. Dan moet je wat anders. Maar ook jij bent het met me eens dat ALS hij nog ruwvoer kan eten dat dat beter is en dat ruwvoer niet op slobber lijkt, dat was meer mijn punt. Jij verbetert de slobber door er luzerne doorheen te gooien.

Persoonlijk zal ik, wanneer een paard geen gewoon ruwvoer meer kan eten, altijd naar een product gaan kijken met gehakseld ruwvoer omdat dat om mijn eerder genoemde redenen dat alsnog beter is dan slobber. Gaat ook dat niet meer.... ja dan is er geen andere optie maar zal het paard ook hard achteruit gaan......

Een paard kan net als Haboshof zegt prima op senior priores leven, eventueel aangevuld met grasbrok. Mijn paard heeft na een operatie aan haar keel er een hele tijd op geleefd en die zag er prima uit en ging niet achteruit. Zolang je er voldoende van voert dan kan een paard daar prima op leven hoor. Ken zat oude paarden en pony's die het er heel wat jaren heel goed op doen.
Mijn paard leeft nu overigens al jaren op grasmix en geen hooi omdat ze dat niet kan eten vanwege haar slokdarm. Ze is bijna 21 en ziet er heel goed uit. Ze wil geen SP meer eten maar ik geef in plaats daarvan nu 2 tot 3x per dag grasbrok erbij en dat gaat ook prima. Er zijn dus best wel veel mogelijkheden als je paard geen hooi meer kan eten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:17

snijmais is ook een goede structuurvervanger. Ik haalde het bij een kalverenboer. Twee van die grote lijmemmers per week.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:23

Het zal ook best dat paarden voldoende energie en vezels uit SP halen.
Maar wat je je af kunt vragen, is of je een paard dat gewend is de hele dag bezig te zijn met fourageren, paardwaardig kunt laten leven op 3-4 emmers slobber per dag.
Ik denk dat mijn haflinger zwaar gefrustreerd wordt als hij zijn favoriete bezigheid: eten, scharrelen op zoek naar eten, niet meer uit kan voeren. Dan kan er in de SP wel alles zitten kwa voedingsstoffen, het houdt hem niet de hele dag bezig.
Nu heeft hij voor een 25jarige nog een goed gebit, 2x per jaar wat haakjes eraf vijlen zodat dat ook zo blijft.
Maar als hij geen ruwvoer meer kan eten en hij daar gefrustreerd van raakt, vind ik dat persoonlijk geen paardwaardig bestaan en zal ik hem dat niet aandoen.
Maar ik hoop dat dat moment nog heel ver weg ligt...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:32

Nou ja, dat dus inderdaad. Mijn merrie is nu gewend om 's zomers de hele dag door gras te eten, en in de winter eet ze de hele nacht door hooi. Als ik dat moet vervangen door een paar voer momenten per dag terwijl de rest wél graast en de nacht hooi staat te knagen.. Jes is een paard wat makkelijk gefrustreerd raakt en al helemaal als het om eten gaat. Mijn stalling is er niet op ingericht om haar meerdere keren per dag te voeren, en met mijn werk gaat dat ook niet. Mijn stalling is verder 100% perfect voor haar.
Zal dus best dat het wél voor paarden werkt, alleen op SP met een aanvulling die niet uit hooi/gras bestaat. Maar ik zie dat niet voor mijn merrie.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:38

Mijn paard is gestopt met de Seniores te eten; hij vindt het echt niet te pruimen meer. En ik kan hem eigenlijk ook geen ongelijk geven; echt aantrekkelijk ruikt het niet -O- . Omdat ik de supplementen etc. toch érgens doorheen moest roeren, toch maar weer slobber gehaald. En wat stond mijn kanjer weer te smullen. Oogt ook een stuk smakelijker moet ik zeggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:56

Imago01, ipv seniores priores kan je ook masters seniorenslobber overwegen. Dat is een beetje vergelijkbaar product, maar toch anders van smaak ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:13

Margrietje88 schreef:
Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?

Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.

De SP kun je gerust geven, dat is mede een ruwvoervervanger en met zemelen en een ponybrok voor de vitamine. Je kunt er ook iets van Wiesencobs bij gaan voeren, dat is ook veilig voor jouw pony. Als je meer pulp gaat voeren wat zeker wel goed is als ze magerder zou worden, denk dat wel aan de scheve verhoudingen fosfor/calcium. Dat kun je weer rechttrekken door 1 op 1 haver bij te voeren.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:12

Imago01 schreef:
Mijn paard is gestopt met de Seniores te eten; hij vindt het echt niet te pruimen meer. En ik kan hem eigenlijk ook geen ongelijk geven; echt aantrekkelijk ruikt het niet -O- . Omdat ik de supplementen etc. toch érgens doorheen moest roeren, toch maar weer slobber gehaald. En wat stond mijn kanjer weer te smullen. Oogt ook een stuk smakelijker moet ik zeggen.

Je zou ook je gewone hoeveelheid SP kunnen geven en daar een half emmertje ofzo slobber doorheen kunnen mengen. Ik doe dit in de winter nogal eens omdat hij dan meer SP krijgt dan in de zomer en een beetje meer 'smaak' krijgt!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:19

Mijn oude fries wil de Senior ook niet meer eten. Ik geef haar nu geweekte grasbrok. Dat vind ze heerlijk en ze zet er ook mooi van aan. Gewone slobber vind ze ook erg lekker maar daar wordt ze niet dikker van maar van de grasbrok wel. Ze krijgt 2-3 x per dag een emmer geweekt en daar doet ze het goed op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:08

mijn paard vind grasbrok ( wiesencobs ) dus echt niet lekker ! Geven jullie een ander merk of ook van marstall ?

constance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:02

Jessix schreef:
Margrietje88 schreef:
Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?

Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.

De SP kun je gerust geven, dat is mede een ruwvoervervanger en met zemelen en een ponybrok voor de vitamine. Je kunt er ook iets van Wiesencobs bij gaan voeren, dat is ook veilig voor jouw pony. Als je meer pulp gaat voeren wat zeker wel goed is als ze magerder zou worden, denk dat wel aan de scheve verhoudingen fosfor/calcium. Dat kun je weer rechttrekken door 1 op 1 haver bij te voeren.

Hoi,

Onze shet had ook luizen, die had ze waarschijnlijk bij de vorige eigenaar meegenomen en onze andere pony was ook besmet met de luizen.
De DA had een hondespray voorgeschreven,Effipro, hardstikke duur, 61 euro en ik had er 6 van nodig.Ik schrok me een ongeluk.
Ik heb gesurfd op internet en kwam bij bokt.be uit. Een vrouwtje had 20 paarden in pension en die hadden allemaal luis. Zij adviseerde Butox. Dit is eigenlijk voor schapen en runderen maar je kunt het ook voor paarden gebruiken. Het kost 42 euro bij www.dierapotheker.nl het is een literfles en je kunt het dus meerdere keren gebruiken. Ik heb onze pony`s er 2x mee behandeld en had nog ruim een halve fles over.Het is de bedoeling dat je het vanaf de staartwortel in een rechte lijn over de rug naar het hoofd tot achter de oren aanbrengt. Het moet wel OP de huid aangebracht worden, dan trekt het in de huid en komt het in de bloedbaan terecht en gaan de luizen dood als ze bloed drinken. Op de fles staat dat 30 ml. voldoende is maar ik heb vele malen meer gebruikt omdat ik anders niet de hele lijn van staatwortel tot nek kon doen. Dit had geen negatieve reactie , dus je kunt de aanbevolen hoeveelheid gerust overschreiden. Pas wel op dat het niet in de ogen van pony komt en trek rubber handschoentjes aan bij aanbrengen en als je pony een hele dikke vacht heeft moet je de haren even spreiden zodat je het beter op de huis aan kunt brengen. Onze pony`s zijn er allebei vanaf gekomen zonder veel gedoe. Je moet wel alles ontsmetten zoals je stal, zadeldekjes dekens, halsters, borstels etc.Dat was nog het meeste werk.
Succes!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:32

Ik zag net dat zde van hippostar nu een nieuw product hebben ---> high fibre brok. Met 23 % ruwe celstof erin en laag in eiwit.
Misschien wel een nieuw goed product erbij voor paarden die geen hooi kunnen eten/kauwen.

paardenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:00

Maris schreef:
Ik zag net dat zde van hippostar nu een nieuw product hebben ---> high fibre brok. Met 23 % ruwe celstof erin en laag in eiwit.
Misschien wel een nieuw goed product erbij voor paarden die geen hooi kunnen eten/kauwen.

Is die High Fibre brok van Hipostar vergelijkbaar met de Daily Plus van Pavo?
Mijn oudje kan niet genoeg hooi meer kauwen met haar afgesleten gebit om haar spijsvertering op gang te houden. Wil haar nu Daily Plus van Pavo gaan geven ipv hooi, naast de seniorenslobber van masters die ze al krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:08

Ik ken het product van hippostar verder niet. Zijn wel brokjes , dus niet te vergelijken met pavo daily plus.
maar van hartog hebben ze grasmix en lucernemix, dat is wel wat te vergelijken met daily plus ( bevatten beide alleen geen granen, pavo wel ).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:51

Maris schreef:
mijn paard vind grasbrok ( wiesencobs ) dus echt niet lekker ! Geven jullie een ander merk of ook van marstall ?

Nee, ik geef het van Agrobs, de wiesencobs en maiscobs. Mixen met SP en daar dan nog muesli en luzerne bij. Voor de smaak vind mijn paard de muesli wel erg lekker erin. Soms snij ik er ook een appel of banaan is klein. Of een beetje zout.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:41

Ik heb daily plus gevoerd ik deed het door haar voeding heen.
Nu voer ik mijn oudje care forlive van Pavo,ze vind dat erg lekker en kan het precies goed eten.
Mijn paard heeft een gebitsafwijking en kan daardoor slecht kauwen maakt ook proppen.
Ze krijgt van subli kruiden musli samen met een schepcare for live en s'avonds slobber van pavo.
Ze staat 24 uur buiten op een gras wei en krijgen onbeperkt voordroog gevoerd.
Voor het eerst is ze deze winter niet mager geworden.

paardenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:47

Klinkt bekend, proppen maken, afvallen s' winters. 29 is mijn bejaarde dame, en haar tanden zijn flink versleten. Ook zij is door het goede bijvoeren deze winter goed op gewicht gebleven, maar is nu aan de diaree omdat ze waarschijnlijk te weinig ruwvoer binnen krijgt (ze kreeg tot nu toe nat hooi vanwege longproblemen, maar ze vindt dit niet lekker en laat na uren knagen toch nog de helft liggen). Ze verteert het ook nog eens slecht. Met kuilvoer ben ik gestopt omdat ze daar vorig jaar al niet meer tegen kon. In overleg met de veearts levende gist gevoerd maar dat hielp niet. Nu wil ik Daily Plus gaan proberen in de hoop dat dat het evenwicht weer hersteld. Mag ze dat dan net als hooi onbeperkt hebben? En moet het geweekt worden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:39

Daily plus is net als grasmix en lucerne mix kortgehakt hooi. Geen brok ! Dus dat moet je niet natmaken. Alleen zit er in daily plus dus nog muesli, dus onbeperkt zou ik dat niet geven, dan kan je beter die producten van hartog geven. Let wel op dat dit allemaal productiegrassen zijn. dus hoog in suikers.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:47

Mag ik vragen waar julie die muesli vandaan halen in de daily plus?Ik heb het een tijd gevoerd maar nog nooit gezien?Enkel een vitamine brok die er in zat?Of is de samenstelling veranderd?
Ik heb het altijd als grasmix gevoerd net als Hartogs, of mijtens optiform