[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:24

Margrietje88 schreef:
Maar begrijp ik hieruit dat er dus eigenlijk niemand gaat voor pulp??

SP bestaat al voor een groot deel uit pulp en is goed uitgebalanceerd. Ik zou beginnen met 's ochtends en 's avonds een halve schep SP dat kan je altijd nog opvoeren.

Hou er met summerfit koeken rekening mee dat veel paarden er jeuk van krijgen

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:45

Whow....... dan mag ik wel oppassen met Summerfit voeren, dat doe ik namelijk al 10 jaar en merk niks aan mijn Shet en Standardbred, ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden er jeuk van konden krijgen, is het geen geval van sweet itch of zomerexceem ? behalve vitaminen en mineralen zit er toch niet in die koeken?

ik ga de PAVO eens bellen, daar hebben ze mij niks van gezegd dat ze er jeuk van konden krijgen, straks voer ik iets aan die ouwetjes wat ze niet mogen hebben!
ik zou het echt jammer vinden als ik zou moeten stoppen, ze hebben zo'n mooie vacht van dat spul, glimmen en zo...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:04

iamsam schreef:
Whow....... dan mag ik wel oppassen met Summerfit voeren, dat doe ik namelijk al 10 jaar en merk niks aan mijn Shet en Standardbred, ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden er jeuk van konden krijgen, is het geen geval van sweet itch of zomerexceem ? behalve vitaminen en mineralen zit er toch niet in die koeken?

ik ga de PAVO eens bellen, daar hebben ze mij niks van gezegd dat ze er jeuk van konden krijgen, straks voer ik iets aan die ouwetjes wat ze niet mogen hebben!
ik zou het echt jammer vinden als ik zou moeten stoppen, ze hebben zo'n mooie vacht van dat spul, glimmen en zo...

huh ? Als je het toch al 10 jaar geeft zonder problemen dan hoef je er toch niet mee te stoppen of je er zorgen over te maken ivm die jeuk ???
Pavo producten geven vaker jeuk, is vrij algemeen bekend.......

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:10

iamsam schreef:
is het geen geval van sweet itch of zomerexceem ? behalve vitaminen en mineralen zit er toch niet in die koeken?

Mijn info komt juist uit het zomereczeemtopic.

Dikwijls melden mensen zich in dat topic omdat men denk dat hun dier zomereczeem heeft en dan blijkt dat ze summerfit koeken of een ander pavo produkt voeren en heel vaak als ze daar mee stoppen is de jeuk ook weg.

Wat er in pavo producten zit wat jeuk veroorzaakt? Geen idee.

Als jij je dieren al 10 jaar die koeken voert en ze hebben geen jeuk kun je er gewoon mee door gaan toch

Margrietje88

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:31

*zucht* pony krijgt momenteel meer voer maar wordt dunner :S heb niet de indruk dat ze ziek is....

Ik heb haar vorig jaar gekregen. Toen was ze erg sober en kreeg ze alleen gras (eigenlijk was er zelfssprake van verwaarlozing want echt gras en water was er niet).
Eenmaal bij mij heb ik haar dagelijks een 2x een handje musili gegeven.
Aan het einde van de zomer, toen het op het land wat minder werd ben ik haar gaan bijvoeren met hooi. Hier was ze niet echt gek op maar uiteindelijk is ze het wel gaan eten.
Ik merkte dat pony wat mager werd en ben toen basisbrok gaan bijvoeren. Dit leek super te gaan, pony had energie voor 10.
Nu we aan het einde van de winter zitten en pony behoorlijk last heeft van een luizenplaag, merk ik dat ze wederom erg schraal wordt. (vitamine kuur gegeven)
7 weken geleden ben ik begonnen met het geven van senior priores van subli. Ik geef naar hiervan niet helemaal wat ze nodig heeft (normaal 1kg per 100kg gewicht) maar ik ben bang dat ik dan kan grote kan heb op koliek. En ook omdat haar maaginhoud niet zo groot is (denk ik).
Had zelf al zitten denken om geplette mais of pulp te gaan voeren maar daarover las ik dat ook daarbij vergrote kans is op koliek.
Eigenlijk dus: Help!
Ik ben van niks naar musli gegaan. Dat opgevoerd naar musli, hooi en basis brok. Nu zit ik op hooi, musli, senior priores van subli en wortel geraspt (in het begin zelf nog basis brok erbij).

Pony heeft moeite met kauwen, de paardentandarts is er al bij geweest maar kan het niet meer zo opknappen dat ze weer "normaal". Ze maakte proppen maar dat doet ze nu niet meer dus er zit wel verbetering in.

Ik weet het namelijk ff niet meer :S:S

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:52

Wat voor pony is het? Hoeveel weegt de pony?
Hoeveel seniores priores geef je per dag?
Hoeveel hooi eet de pony daadwerkelijk ( hoeveel krijgt hij binnen?)

Ik zelf het een pony met een slecht gebit ( erfelijk). Hij doet het goed op onbeperkt hooi ( geen kuil ivm de zuren!) 1/3 schep ongeweekte seniores priores ( ik week het natuurlijk wel!) 1 schep luzerne en 2 handjes ponybrok. De luzerne en de brok meng ik door de SP.
Op zijn diepte punt voerde ik 1,5 schep ongeweekte SP per dag en 2 scheppen luzerne.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:00

Pony is grote shetlander, mogelijk kruising. Krijgt nu ook (2x p.d) halve schep ongeweekte senior priores (uiteraard week ik het wel ;)) en denk dat ze daadwerkelijk (en dan reken ik ruim) een flinke plak hooi eet....
Ik zie dat dit te weinig is maar als ik meer hooi neer leg eet ze het niet op. en met die SP ben ik dus bang dat als ik daar meer van heeft (ik voor 2x per dag) dat ze koliek krijgt omdat ze teveel krijgt. Dit is ze niet gewent.
Waar worden pony's nou echt lekker dik van zonder dat er grote kans is op koliek? Of toch nog meer SP voeren?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:04

Voor oudere paarden welke lastig ruwvoer meer kunnen eten is het super belangrijk dat je zorgt dat ze wel structuur binnen krijgen!! Als ze al weinig ruwvoer binnen krijgen worden de darmen niet voldoende geactiveerd en geprikkeld om hun werk goed te doen en vallen ze af. Als je daarnaast ook enkel slobber voert, worden de darmen nog luier. Slobber bevat namelijk ook heel weinig structuur en prikkelt de darmen ook weinig. Daarom zou ik een product kiezen welke veel structuur bevat(is wat anders dan ruwe celstof!) zodat de darmen weer aan het werk gaat en de voedingsstoffen ook goed opnemen! Iets met gehakseld ruwvoer zou goed zijn.

Daarnaast is de eiwit kwaliteit erg belangrijk. Vlees/ spieren zijn opgebouwd uit eiwitten welke weer bestaan uit aminozuren, sommige van deze aminozuren moeten in de voeding aanwezig zijn omdat een paard ze niet zelf kan maken. Dus daarop zou je het voer dan ook moeten beoordelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:05

Margrietje88 schreef:
Pony is grote shetlander, mogelijk kruising. Krijgt nu ook (2x p.d) halve schep ongeweekte senior priores (uiteraard week ik het wel ;)) en denk dat ze daadwerkelijk (en dan reken ik ruim) een flinke plak hooi eet....
Ik zie dat dit te weinig is maar als ik meer hooi neer leg eet ze het niet op. en met die SP ben ik dus bang dat als ik daar meer van heeft (ik voor 2x per dag) dat ze koliek krijgt omdat ze teveel krijgt. Dit is ze niet gewent.
Waar worden pony's nou echt lekker dik van zonder dat er grote kans is op koliek? Of toch nog meer SP voeren?

je pony is wel goed ontwormd?

Ik voer al 30 jaar geweekte pulp....en ik heb nog nooit koliek gehad.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:08

Een halve schep per voerbeurt zou ik gewoon aanhouden, meer is inderdaad erg veel voor een kleine pony.
Je kan misschien wel een extra voerbeurt ( of 2) invoeren, dus 3 a 4 keer per dag een halve schep SP. (natuurlijk rustig opbouwen)

Staat ze ook op het gras? ( toen mijn shetlander vroeger zijn tanden aan het wisselen was deed een paar uurtjes gras per dag wonderen om hem op gewicht te houden)

Wat ook goed kan helpen is luzerne, veel structuur en makkelijker te eten dan hooi.
Ik week het door mijn slobber dus dan is het nog makkelijker te eten omdat het iets zachter wordt.

Wat je ook kan proberen is olie door de slobber, zonnebloem-, maiskiem- of lijnzaad-olie. Dit moet wel goed opgebouwd worden!

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:12

geerke schreef:
Margrietje88 schreef:

je pony is wel goed ontwormd?

Ik voer al 30 jaar geweekte pulp....en ik heb nog nooit koliek gehad.

November nog een wormonderzoek gehad, niks te zien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:45

:wave:

Wellicht dat jullie me wat verder kunnen helpen. Ik heb een Tinkermerrie die nu de 25 nadert. Ze is fit, maar ik merk dat ze steeds moeilijker 'vol' de winter doorkomt. Vanwege haar artrose en het feit dat ze zichzelf slecht warm kan houden staat ze onder een deken, en komt ze 's nachts op stal. Daar krijgt ze onbeperkt hooi van een goede kwaliteit. Daarnaast krijgt ze voor haar supplement een schep muesli van subli. Dat is nu dus niet meer voldoende, ze valt rap in. Ze scheurt 's ochtends bokkend de wei in, doezelt in het zonnetje en houdt álles in de gaten, dus daar maak ik me niet zo heel veel zorgen over. Maar ze mag best wat voller.

Nou heb ik al veel gelezen over SP van Subli. Dat is qua resultaten wel wat ik zoek, maar de lange weektijd wordt wel lastig. Paarden worden 's avonds gevoerd door staleigenaresse, en ik wil haar eigenlijk niet opzadelen met nog meer werk. Jes voeren is al een hele opgave met alle poedertjes die ze moet hebben :+ Dus ben ik eigenlijk op zoek naar een voer wat wel aanzet, maar niet te hoog in suiker/eiwit staat (is ze gevoelig voor) en wat ook niet al te bewerkelijk is. Hoop dat jullie kunnen helpen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:57

kan je de sp dan niet gewoon zelf klaarzetten ? Ik maak het altijd klaar voor 1 dag tegelijk en zet dat dan in emmers klaar om te voeren op stal.
dan kan je gelijk voor de staleigenaresse alle poedertjes ( en ook het krachtvoer als ze dat krijgt ) erdoorheen mengen. :)*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:01

Margrietje88, ik vind het een beetje moeilijk inschatten hoeveel jouw shet weegt en hoeveel kg voer je geeft per dag. Ik begrijp 1 kg sp per dag en hoeveel hooi is dan 1 plak ?
Een paardenmaag kan 8 liter voer bevatten, dus van een shet zal dat natuurlijk wel wat minder zijn. Alleen het voer gaat er al na 20 minuten uit. Dus heel veel zorgen van teveel voeren hoef je je , volgens mij, niet te maken. Er zijn mensen die een groot paard 2 maal per dag sp voeren en dan gaat het voer misschien wel 6 kg sp !

Kan je shet nog wel gehakseld hooi/gras eten zoals grasmix of de fibra van Levita ? Dat kan je ook door de sp heenmengen trouwens.

Je moet in ieder geval , en dat is echt heel minimaal dan, aan 1 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht komen. Maar voor een paard dat aan moet komen moet je meer denken aan 2 kg per 100 kg lichaamsgewicht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:05

Nou, met een fulltime baan en een paard wat op 15km afstand staat wordt dat best een onderneming. Ben sowieso wel 4 dagen op stal, dan zou ik het al klaar kunnen zetten voor het voermoment 's avonds (ze krijgen alleen 's avonds hun muesli/brok/watdanook). Zal wel even overleggen wat mogelijk is :j

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:21

margrietje88 is je pony nu luisvrij of nog niet? die kleine beestjes kunnen een hoop energie kosten.
langzaam SP opvoeren in eventueel meerdere porties kan een optie zijn om meer ruwvoer/ruwe celstof binnen te laten krijgen. voor meer energie kan je makkelijk wat olie (vetrijkproduct) bijvoeren, langzaam de hoeveelheid opvoeren.

Berdien, anders olie of vetrijk product bijvoeren? subli heeft ook een vetrijksupplement.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:27

Berdien, ik voerde ook SP maar ben sinds deze week over op slobber en luzerne. Ik heb de slobber Mash van havens. Geen idee hoeveel suiker daar in zit maar de veearts en mensen op bokt zijn er erg tevreden over. Heb voor de zekerheid wel luzerne erbij om koliek te voorkomen. Ik vond het maken van de SP ook lastig en de slobber is zo klaar en is een goede vervanger van de SP. En zoals blacknorton ook zegt; iets van een olie erbij? Succes ermee!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:38

Margrietje88 schreef:
Berdien, ik voerde ook SP maar ben sinds deze week over op slobber en luzerne. Ik heb de slobber Mash van havens. Geen idee hoeveel suiker daar in zit maar de veearts en mensen op bokt zijn er erg tevreden over. Heb voor de zekerheid wel luzerne erbij om koliek te voorkomen. Ik vond het maken van de SP ook lastig en de slobber is zo klaar en is een goede vervanger van de SP. En zoals blacknorton ook zegt; iets van een olie erbij? Succes ermee!

Maar de slobber van havens is echt totaal niet te vergelijken met sp !!!!! Sp is een ruwvoervervanger, de slobber van havens is krachtvoer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:42

Ik kreeg de tip om haar (stevig) zonnebloemolie bij te gaan voeren. Dat is makkelijk verteerbaar en ze zetten er ook goed van aan. Natuurlijk wel rustig opbouwen, anders is het ook zo naar.

Slobber mash hoor ik wel meer van :j zal dat eens even gaan uitzoeken. De weektijd gaat gewoon lastig worden ivm mijn werktijden en de voertijden.

SP zal ik nooit gaan gebruiken als ruwvoervervanger :) Daarvoor krijgt en blijft ze hooi krijgen, onbeperk. Dat is alleen voor nu niet voldoende voor haar om de winter goed door te komen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:19

Nou ik hoop voor je dat je het nooit hoeft te gaan gebruiken als ruwvoervervanger ! Als je paard geen hooi meer kan eten heb je geen keuze !
Als ze normaal altijd wel goed op gewicht bleef met het hooi en nu niet meer zegt dat waarschijnlijk wat over de verteringscapaciteit van de darmen. En zul je misschien beter een deel van het hooi wel kunnen vervangen door sp. Gewoon omdat de darmen dat beter kunnen verteren.

Meer krachtvoer geven kan altijd, maar dat zal niet de beste oplossing zijn voor de darmen waarschijnlijk. Olie is dan een betere optie idd. Maar je paard moet er wel tegen kunnen.
Nadeel van zonnebloemolie is dat het veel omega 6 bevat. Teveel omega 6 is ontstekingsbevorderend ..... Lijnzaadolie bevat ( net als b.v. gras ) veel omega 3 en is om die reden gezonder ( maar wel duurder ).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:34

Op het moment dat mijn paard geen hooi meer kan eten is het einde verhaal.
Ze verteert prima, maar door haar leeftijd en kwaaltjes is alleen hooi en een schep muesli niet meer voldoende voor haar aan het einde van de winter, zeker als het (erg) koud is.

Zonnebloemolie is dan geen optie, ze is erg gevoelig voor onstekingen van haar gewrichten door de artrose. Ze krijgt al lijnzaadolie.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:35

Hoe kan slobber nou een ruwvoervervanger zijn?

Misschien kun je qua vitaminen en mineralen en ruwe celstof wel een product maken wat overeenkomt met ruwvoer, maar het is toch een compleet andere substantie dan ruwvoer?

Slobber bevat vaak enorm weinig structuur (is wat anders dan ruwe celstof!) en prikkelt dan de darmen ook nauwelijks. En dat zijn juist de 2 belangrijkste punten waarom ruwvoer zo belangrijk is voor paarden! Structuur, waardoor een paard moet kauwen en daardoor speeksel aan maakt, houd tanden in goede conditie en speeksel heeft een positieve werking op de maag (voorkomen maagzweren) speeksel zorgt voor een goede doorstroom van de voedselbrij door het verteringsstelsel en het bevat enzymen welke belangrijk zijn voor de vertering van het voer.

Daarnaast bevat het dus veel structuur of "prik" wat de darmen prikkelt. Door die prikkeling worden ze geactiveerd en doen ze hun werk beter. Het verteringsstelsel is daar ook voor gebouwd. Door slobber worden de darmen nauwelijks geprikkeld en worden de darmen niet geactiveerd.

Daarom kan slobber naar mijn idee nooit een ruwvoer vervanger zijn!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:44

Dat ook. En daarom zei ik ook: op het moment dat ze geen hooi meer kan eten is het klaar. Nou staat ze maar de helft van het jaar op hooi, in de zomer staat ze 24/7 buiten op (beperkt) gras.
Daarnaast eten ze SP binnen een kwartiertje max op. En ze kauwt de hele nacht! op haar hooi. Dus alleen daarom al zou ik nooit hooi vervangen door iets als SP. Als aanvulling wel, maar nooit als vervanging.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:00

Berdien schreef:
Dat ook. En daarom zei ik ook: op het moment dat ze geen hooi meer kan eten is het klaar. Nou staat ze maar de helft van het jaar op hooi, in de zomer staat ze 24/7 buiten op (beperkt) gras.
Daarnaast eten ze SP binnen een kwartiertje max op. En ze kauwt de hele nacht! op haar hooi. Dus alleen daarom al zou ik nooit hooi vervangen door iets als SP. Als aanvulling wel, maar nooit als vervanging.

Verstandig!!

Zodra een paard niet goed meer normaal ruwvoer weg kan krijgen, zou ik dan eerder een product met gehakseld ruwvoer kiezen en nog steeds niet gaan vervangen met een slobber.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:19

Gelukkig doen toch veel oude paarden het super goed op die seniores priores slobber .....