[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:58

Wat een interessant topic!

Ik heb een Arabische dame van 25 (26 in mei). In de winter wordt ze altijd wat magerder, maar verder doet ze het nog prima, ondanks de artrose en stofallergie. Ze staat overdag buiten en krijgt onbeperkt kuil / natgemaakt hooi. Qua voer: ze krijgt 2x per dag "gewoon" voer, bestaande uit een halve schep herbasan, een halve schep nature's best, een grote schep maïsvlokken en een schep bietenpulp. Daarnaast krijgt ze ook nog twee scheppen slobber als aparte "maaltijd" - en blij dat ze er mee is Vingers aflikken Ze krijgt daarbij ook wortels, een appeltje, wat oud brood, ... Supplementen krijgt ze in die zin dat ze Artico krijgt voor haar artrose, en af en toe en kuurtje kruiden voor haar hoest. Ze gaat 2x per jaar naar de tandarts en voor haakjes is dat wel nodig. Ze mist trouwens één tand hebben we een paar weken geleden ontdekt, onderaan vanvoor in haar mond.
Ze is nog heel vrolijk en bokt mij er bijna af met buitenritjes, dus ik geloof dat ze zich wel goed voelt!

Equidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:17

Hallo allemaal,

Wat leuk om te zien dat er meer aandacht wordt besteed aan het ouder wordende paard.
Het is moeilijk om er informatie over te vinden, er zijn geen boeken in het Nederlands verkrijgbaar en er wordt ook niet heel veel onderzoek in Nederland gedaan naar ouderdom bij paarden.
In andere landen zoals Amerika wordt er wel onderzoek naar gedaan en er zijn zelfs boeken verkrijgbaar over een goede verzorging van oudere paarden.
Omdat ik zelf een oudere merrie heb die zo haar problemen heeft, en toch vastliep op het verkrijgen van informatie, heb ik in samenwerking met diverse paarden rusthuizen, en op basis van informatie uit het buitenland, een cursus opgericht via mijn bedrijf Equidor. De cursus start eind juni en op diverse plaatsen in Nederland.
Kijk voor informatie op www.equidor.nl

Nathalie de Ridder
Equidor.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:09

hoi bij ons stal staat een paardje van 36 jaar en hij is nu erg in gevallen maar de eigenaar doet alles er aan om hem bij kracht te houden ,als je hem naar de wei ziet lopen dan denk je het is een 15jarige galloperen haha ,maar sins een week ios hij aan het dementeren en we zijn ons voor aan het bereiden dat hij de zomer niet meer haalt ,hij krijgt veel hooi en 2x per dag slobber met zijn voer geweekt en wortelen weet hij ook nog raad mee hoor ,en dan moet je hem eens zien smullen ,hoop dat als hij gaat dat het in zijn slaap is en mag hij dan vredig inslapen maarja op die leeftijd he . Verdrietig

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:43

Ik heb een 19 jaar paard, die te dun is.. Maar ik krijg der maar niet dikker.
Ze krijgt kuil, brok, ene maismix (weet niet precies de naam ervan) en sinds kort ook de senioren slobber van subli. Had gelezen dat dit wel goed voer was voor oudere/magere paarden Lachen. Soms krijgt ze ook nog wat kruiden muesli en wortels.
Ze eet nog perfect der 'bordje' leeg Haha! Dus ze krijgt in ieder geval wel genoeg binnen.
Nu dacht ik dus laatst dat misschien een tandarts de oplossing zou bieden, maar had 't aan iemand gevraagd en die zei dat 't niet nodig was. Ze knoeit namelijk ook niet met het eten of iets. Nu laat ik die binnenkort toch wel een keer komen, maar zal dat de oplossing zijn? Wat kan ik anders nog meer erbij geven? Van de senioren slobber geef ik der nu 1x per dag een schep van 1L erbij (uiteraard met voldoende water erbij). Moet ik anders hier meer van geven? Ik weet even op 't moment niet meer wat nu het beste kan gaan doen.. Bloos

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:43

Nou ik meld me ook maar even aan , eerst wilde ik een vraag zetten over mijn ouder wordende haflinger maar bemerk nu dat ik de enige niet ben die probeert m'n diertje wat dikker te willen hebben.
Sinds het voorjaar merk ik voor het eerst dat hij niet lekker op gewicht komt en ik heb er nog 2 lopen en die zien er inmiddels stukken beter uit, het viel me erg tegen toen ik eindelijk de dekens er af kon laten, ik kreeg echt de indruk dat ik ze te weinig voer heb gegeven. 's Ochtends krijgen ze een volle schep muesli met bix gecombineerd en aanvankelijk gaf ik ook nog bietenpulp maar ik merkte daar niet van dat ze er dikker van werden. Overdag voldoende hooi en 's avonds weer een maatschep muesli+bix en op stal nogmaals een plak hooi. Tussendoor van tijd tot tijd slobber + de gewone verwennerijtjes appel, peen etc.
Geef ik ze nu te weinig, heb altijd begrepen dat haflingers sobere dieren zijn en dat je beter te weinig dan teveel kunt geven, maar als ik nu de ribben duidelijk blijf zien van een haflinger waarvan ik eerst moeite had om hem slank te houden, je zag de vetribbels boven zijn staart zitten en die toen 3x dgs op de manege niet meer kreeg dan een halfje bix en verder nog hooi, dan weet ik het echt niet meer. Nu las ik iets over: Haverafvalpellets.
Weet iemand waar ik dat kopen kan? De haflinger die ik niet goed op peil krijg is 18 jaar, doet nagenoeg geen werk meer, loopt de hele dag buiten en heeft volgens de DA geen haken op de kiezen.

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:54

mijn oudste is nu 21,
hij staat de hele dag buiten en een halve dag op het gras,
ik doe er iets minder mee i.v.m. artrose, maar houd hem wel in beweging,
hij krijgt de muesli van de hartog, balance, en hooi
in de winter heb ik hem lucerne en de grasmix van de hartog erbij gegeven, omdat hij wat was afgevallen i.v.m. te weinig hooi, kreeg na overleg wel meer,
nu krijgt hij muesli en af en toe wat grasmix erbij,
en voor de artrose krijgt hij nog wat supplementen,

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:07

nopje -> het voer van hartog is echt goed spul he! Haha!
ik ben sinds een half jaar over en mijn ouwetje ziet er echt gezond en blij uit Pling

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:54

Ja die tip van de Luzerne had ik vorige week ook gekregen van mijn ex instructrice, die bezit zelf ook een ouwetje en die doet het daar prima op, dus dat ga ik wel aanschaffen. Vanmiddag heb ik ipv hooi een baal kuilgras gekregen, ze vinden het heerlijk maar het zit in een enorme plastic rol die ik met geen mogelijkheid meer van zijn plaats krijg, we dachten dat het hooi was, maar hebben er nu maar een lint omheen gezet want ik denk niet dat er van kuilgras onbeperkt gegeten mag worden, heb ik daar gelijk in?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:59

kuilgras zou ik niet onbeperkt geven nee... teveel eiwit en de paarden zijn binnen no-time aan de schijt Ach gut

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:37

Een van mn verzorgpony's is de 30 al ruim gepasseerd en ondertussen al zn tanden kwijt, echt een oude vent dus. Ruwvoer was en is echt een probleem, ook hij had koeienvlaaien. Sinds een poos krijgt hij nu seniores priores en sindsdien gaat het stukken beter. Hij kreeg echt weer mestballen. Alleen de laatste weken wordt hij wel wat mager en dat baart ons wel zorgen. We geven m wat meer seniores en een flinke scheut lijnzaadolie en tussendoor wat luzerne. Hopelijk helpt dat wat...Hij is overigens wel vrolijk zoals altijd en hij eet prima (zelfs zonder tanden)

jogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:12

hallo allemaal,

Ik heb een ijslandse pony van 21 jaar.
Zij is vorig jaar september erg hoefbevangen geraakt. Ze heeft deze aanval op haar voetjes overleeft maar is op dit moment nog steeds erg behaard en ze glanst niet mooi. Ook ziet ze er ingevallen uit en hoest ze (om de dag) tijdens beweging (10 minuten op een dag draven ongeveer half uur a uur beweging). Ze is haar hele leven gewend om op het land te staan en ze staat nu dus ook weer op het land (weinig eiwitten zitten daar in de boer bemest het expres niet).

Ik geef haar op dit moment per dag:
- 2 handjes zemelen
- 3 eetlepels lijnzaad
- 2 eetlepels gemengde foenegriek, knoflook en zeewier,
- 1 koek pavo summer fit.

wat vinden jullie van deze samenstelling? heeft iemand nog tips over andere voeding zonder te veel voedingsstoffen die hoefbevangenheid kunnen opwekken?
ik hoop op reactie want ik weet niet waar ik goed aan doe..
Ps. heeft iemand misschien ervaring met Soul-Mate Nutrition?
groetjes jokelieke

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:55

Ik weet dat Dodson & Horrel een speciaal voer heeft ontwikkeld voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid: http://www.dodsonandhorrell.com/uk/dh/h ... safe-sound Zal alleen wel in de hogere prijsklasse vallen vrees ik en D&H-voer is lang niet overal te verkrijgen. Subli Zonder, zou dat nog een alternatief zijn misschien? http://www.subli.nl/Subli_A5leaflet_Zonder.pdf Wat betreft de beharing, is scheren geen optie? Voor het hoesten zou ik de veearts even om advies vragen. Regelmatig hoesten vind ik toch altijd een riskant iets, zeker bij een wat ouder paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:27

jogie schreef:
hallo allemaal,

Ik heb een ijslandse pony van 21 jaar.
Zij is vorig jaar september erg hoefbevangen geraakt. Ze heeft deze aanval op haar voetjes overleeft maar is op dit moment nog steeds erg behaard en ze glanst niet mooi. Ook ziet ze er ingevallen uit en hoest ze (om de dag) tijdens beweging (10 minuten op een dag draven ongeveer half uur a uur beweging). Ze is haar hele leven gewend om op het land te staan en ze staat nu dus ook weer op het land (weinig eiwitten zitten daar in de boer bemest het expres niet).

Ik geef haar op dit moment per dag:
- 2 handjes zemelen
- 3 eetlepels lijnzaad
- 2 eetlepels gemengde foenegriek, knoflook en zeewier,
- 1 koek pavo summer fit.

wat vinden jullie van deze samenstelling? heeft iemand nog tips over andere voeding zonder te veel voedingsstoffen die hoefbevangenheid kunnen opwekken?
ik hoop op reactie want ik weet niet waar ik goed aan doe..
Ps. heeft iemand misschien ervaring met Soul-Mate Nutrition?
groetjes jokelieke

Aangezien ze moeilijk verhaart en ingevallen is, zou ik haar wat olie bijvoeren. Lijnzaadolie kan prima. Verder zou ik idd ook een vee arts raadplegen voor haar hoest, dat is echt niet goed. Misschien kan hij ook wat zeggen over haar gebit, wie weet krijgt ze minder gras binnen dan je denkt??

jogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:33

hey pallatin,
bedankt voor je bericht.
de tandarts is zaterdag 14 april al geweest en er is niets mis met haar gebit. bedankt voor de tip.
groetjes jokelieke

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:18

Hey voor mensen met paarden met snel hoefbevangenheid: geef ze arm kuilvoer! Een lesklant had zo'n onwijs zielig ponytje staan, maar nu krijgt hij kuilvoer gemaakt van gras/riet langs de Ijssel, wat dus niet gespoten is en heel arm aan voedingsstoffen is. Idee dus!

Hebben jullie verder nog goede tips? Het paard van een vriendin, waar ik lang heb gereden en ik nu regelmatig nog kom helpen, is inmiddels 29 jaar oud en samen haar vriendje van 25 jaar begint ze nu steeds magerder te worden. De winter is een crime, want ze vallen steeds af. Het is steeds meer en meer voeren. Ze krijgen nu iets van hooicobs/krops zoiets, wat je met water moet mengen en dat wordt een dikke groene natte brij. Het schijnt te helpen, maar nieuwe ideeën zijn welkom! Mag ook via PB.

Ze krijgen nu een mengsel van luzerne, gerst, geplette haver (goed idee voor oude tandjes!) en hooi. Ze staan overdag in de kudde buiten. Wie iets weet, die hoor ik graag!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:31

Subli Senoir Pryority
Daar zit alles in wat oudjes nodig hebben... Die van mij krijgt in de winter 4 x daags slobber en in de zomer (op het land) 2x een flinke hoeveelheid. Hij doet het er super op!!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:52

Jethafa een paard/pony gevoelig voor hoefbevangenheid kun je beter helemaal geen kuilvoer geven!!! Het beste is nog om oud hooi te voeren Knipoog
Voor wat betreft de Subli Senior Priores wij hebben er 1 staan die dat spul totaal niet lust wat we er ook voor lekkers nog bij gooien ze laat die 'slobber' staan. Nu kreeg ik van een vriendin een advies om 'doppen' te proberen maar heb geen idee wat en hoe etc. Van de week weet ik daar meer over
Nu moet ik wel zeggen dat 'ons' oudje nu volop in het gras staat en er weer lol in heeft. Ze is nog steeds aan de magere kant maar heeft weer plezier in het leven Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:21

Grote kans dat ze doppen niet lusten...

Mijn paard lustte eerst ook geen Subli... Ik baalde enorm maar heb volgehouden... zet het eerst in de week min. 6 uur met koud water... voordat ik het geef leng ik het aan met warm water... Na verloop van tijd is ie eraan gewend en hij eet het nu als een dijker!! Blijven proberen dus...

Ik heb de Subli ook nog een tijdje gemengd met en slobeer wat hij wel erg lekker vond en dat langzaam afgebouwd... Het is vaak de pulp die ze vies vinden... daar moeten ze echt aan wennen!!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:54

IK heb een fjorden merrie van net 17.. Kwa uiterlijk en gedrag wordt ze 8 geschat ze is niet te dik en niet te dun goede bespiering enz..
Alleen ben ik vandaag bij de paarden kliniek geweest met haar en de arts merkte op dat ze nog een voortand kwijt raakt.. Ze is er al 1 kwijt maar de andere zit nu ook los. (erfelijk haar moeder is hierdoor op haar 19de overleden) Ik wil voorkomen dat ze mager wordt en dat ze pijn krijgt aan deze tand de arts rade mij ook t subi senior aan maar ik ben bang dat ze met haar ruwvoer op den duur ook moeite gaan krijgen.. Kan iemand mij aanraden wat ik kan gaan doen om te zorgen dat mijn meisje mooi en gezond oud wordt?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:34

Op Subli Senior kunnen ze in principe leven omdat er ruwvoer in zit... maar blijf wel altijd wat hooi aanbieden... ieder sprietje is er een.... Die van mij zoekt het fijnste hooi uit de plak... rest eet ie niet maar gaat naar de tinker...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:00

oke dan, bedankt

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:48

Inderdaad Subli Seniores Priores is compleet voer, het vervangt ruw- en krachtvoer. Als je voldoende geeft moet ze het ermee kunnen redden. Zorg wel dat je het lang genoeg laat weken (zo'n 6 uur) en inderdaad hooi blijven aanbieden. Succes ermee.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:51

Heeft iemand ervaring met Subli Energiekernmix?
Ik vraag me af of dit voor de winter een goede aanvulling is voor mijn paardje van 31. Dan zou ik iets door zijn Subli Seniores priores doen. Of is dit meer voor paarden die aan topsport doen? In de folder staat wel ook dat het voor het oudere paard is of paarden met een schrale conditie.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:28

Misschien Subli even contacten/mailen hierover!! Ben ook wel benieuwd!!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:55

Ik heb zelf 2 oude paardjes, eentje van 24 en eentje van 20 jaar. Ik laat elke half jaar hun tanden goed nakijken, haakjes wegdoen, tandsteen verwijderen enz. Ik geef ze geen speciale voeding, gewoon wat meer ruwvoer (kuilgras) en een gewone mix van krachtvoer. Af en toe natuurlijk wat wortelen, appelen en brood en ze kunnen de hele dag op de wei.
En ik moet zeggen ze zien er alle twee super uit, geen ribben te zien, geen ingevallen flanken, geen doffe vacht. Voor de rui geef ik ze voor en na de winter een kuur met lijnzaad en in de zomer altijd een lookkuur en brandnetelkuur voor het bloed. Ik doe dit zo al een 5-tal jaar en ze zien er super uit.
Zolang ze op hun huidig dieet er zo goed blijven uitzien ga ik niet overschakelen naar een hoop supplementen enzo.
Moesten ze ineens drastisch slecht worden zou ik het wel overwegen. Maar als het oude werkt, waarom dan veranderen... ?