[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:23

Ze hebben van NAF ook Pink Senior... lijkt erg op Opkikker maar dan meer bedoelt voor oudere paarden.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:28

Wat me opvalt is dat er niemand iets verteld over de mest die hun paard(en) produceren.
Iedereen heeft een mening over wat er ingaat, maar wat er achter uit komt wordt niet besproken, stront kan m.i. ook een hoop vertellen, :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:08

Nu je het er over hebt, dierenarts was er vorige week. Ook de samenstelling van de mest is ook bekeken en niets aan het handje. Ouwetje is gewoon lekker gezond, beetje lui en te dik, maar verder was hij goed tevreden. Tja aan dat lui en dik kan ik natuurlijk wel wat veranderen hahahaha Maar ik rij haar in de winter echt max 2 dagen per week omdat als het strengt vriest of sneeuwt ik niet in de bak kan en haar maar 2x per week mee kan nemen naar een binnenbak. Ik bouw haar in het najaar altijd af zodat ze niet staat te stuiteren in de stal. Sommige mensen vinden het raar, maar ja als ik haar van 5 dagen werken ineens stil zou moeten zetten vind ik dat zelf veel kwalijker. 2 dagen vind ze prima, ze komt toch elke dag buiten dus beweging heeft ze wel. Ik ga haar niet forceren in een bevroren bak met alle gevolgen van dien. Doen dit al een paar jaar en het bevalt prima. In het voorjaar bouwen weer weer rustig uit (naar gelang haar gezondheid, dat is natuurlijk altijd maar afwachten op deze leeftijd) 2 jaar geleden is ze 5 weken uit logeren geweest, toen bleef de sneeuw erg lang liggen en was de wei er slecht aan toe. Ik wil wel dat ze elke dag lekker kan bewegen en heb haar toen door kennissen op laten halen, daar kon ze wel lekker buiten op een paddock en hadden ze een binnenbak waar de paarden in mochten spelen.
Hoe doen jullie het met de ouwetjes als het weer slechter wordt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:14

Mijn old timer is bijna 29 jaar en al jaren met pensioen. Lekker de hele dag, het hele jaar door buiten met zijn vriendjes en 's nachts op stal zodat hij languit in een dikke laag stro kan slapen.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:33

mijn ouwetjes staan "bij de boer" dat houdt in dat er geen bak is maar wel een groot erf en meer weiland dan me lief is, natuurlijk koeienland maar het naar buiten gaan is belangrijker, heb een stuk pad geclaimd wat ik afgezet heb met schrikdraad en daar gaan ze op, blijven de pootjes droog en voor de bikkerij een dikke plak hooi en een paar emmers water, deken op, riant uitzicht op de polder, dat vinden mijn vrienden prettig, zodat ze de ruimte hebben om te kijken of er niet toevallig een tijger aankomt om hun op te eten.
Ik klooi wat met het jongvee van de boer dus ze zien me een groot gedeelte van de dag en daar voelen ze zich veiliger bij. Ik heb wel gemerkt dat mijn Amerikaan zich toch wat afhankelijker is gaan opstellen met het klimmen van de jaren, hij is niet zo volbloederig meer en gaat graag mee de straat op om lekker te wandelen, we hebben een natuurgebied om ons heen, niet zo vaak als hij zou willen maar ja, ik heb een kantoorbaan, we staan niet gratis, met het uitmesten bekijk ik een paar mestballen en om eerlijk te zijn , ik ruik er ook aan, zolang ik geen voedselresten kan herkennen zoals stukjes peen of hooi verander ik niets aan het menu. Summerfit met een portie wortelen en een gedroogde boterham, appeltje erbij en dat is het. Als het koud is een zak slobber halen puur om mezelf wijs te maken dat dat noodzakelijk is en voor de rest hooi naar believe, ligt er s'ochtend of s'avonds nog hooiresten in de boks heb ik teveel gegeven en krijgen ze wat minder. Mijn vloerbedekking in stal is meestal vlas en als het stro naar m'n zin is een paar plakken erbij. Mijn paarden krijgen geen slootwater maar leidingwater en op het heetst van de dag blijven ze binnen.
Voor wat hun betreft doe ik het goed, borstel er over.... glimmen met appeltjes.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:39

klinkt als mooi plekje lamsam!!

lillythuj vind dat helemaal geen slecht idee. zeker voor een oudje niet.

mijne ouwe shet (26) staat op het weiland, schuilstal met hooi (onbeperkt). binnen staan geeft problemen aan zijn luchtwegen. voor het mooie zou ik willen dat die wat bij gevoerd zou worden met vitaminebrok en wat makkelijkere verteerbare vezels. hooi is niet zijn favoriet en merk dat het ook lastiger eten begint te worden. gelukkig komt de DA wel weer begin jan om te enten en tanden te checken. als dat niet helpt ben ik bang dat deze winter de laatste keer is dat hij zou gehuisvest kan worden in de winter.
ik heb helaas niet zoveel in te brengen op deze stal (Zelfs me zoutblok word het weiland uit gehaald....). het is keizen tussen 2 kwade, buiten op wei met hooi zonder extras of binnen op stal (box delen) met hooi en extras, maar een beter alternatief qua plek heb ik nog niet gevonden (die ook nog redelijk dichtbij is max 45 min rijden). dus ik ben blij als het gras weer groeit.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:41

Dag allen.
Ik doe een maandelijkse checkup bij mijn fjord 22 jaar en ex hoefbevangen en zo goed als geen tanden meer. Zij staat 24/7 buiten met een inloop stal en 3 vriendjes in verschillende leeftijden. Maar vanmiddag had ik het gevoel dat ze toch wel een beetje té mager wordt. Kan haar ribben goed voelen door haar wintervacht, ze worden in de inloopstal 24/7 voorzien van kuilvoer en ze krijgt 1x per dag een beker vol brok met een dosis extra magnesium. Nu denk ik er over de brok af te bouwen en dan slobber gaan opbouwen. Dit een maand aankijken en dan kijken of het werkt. Ze is verder wel normaal niet ingevallen agezien van haar snoetje en haar buik.. Hebben jullie nog tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:25

Kan ze nog wel goed voordroog kauwen dan, zonder veel tanden ?
De tip is seniores priores ..... maar misschien wilde je dat al gaan geven ?!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:18

Maris schreef:
Kan ze nog wel goed voordroog kauwen dan, zonder veel tanden ?
De tip is seniores priores ..... maar misschien wilde je dat al gaan geven ?!

Ja ze kauwt er nog gewoon op en slikt het ook door :j Ik wilde inderdaad iets als seniores priores gaan voeren maar ik wil nog even goed rond kijken wat er op de markt is. Morgen wil ik met een lampje haar gebit nog even extra checken voor de zekerheid. Het vervelende is dat haar moeder op 17 jarige leetijd is afgemaakt omdat ze niet meer kon eten.. Dus helemaal gerust ben ik er niet onder..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:15

Blon_D schreef:
Het vervelende is dat haar moeder op 17 jarige leetijd is afgemaakt omdat ze niet meer kon eten.. Dus helemaal gerust ben ik er niet onder..

Ik neem aan dat dat al een hele tijd geleden is?

De laatste jaren komen er steeds meer voersoorten speciaal voor senioren.

Ik zou het krachtvoer niet afbouwen maar de SP er naast geven en als het mogelijk is in meerdere voerbeurten per dag. Er wordt van SP gezegd dat het volledig ruw en krachtvoer vervangt maar ik zie het meer als vervanging/aanvulling op het ruwvoer.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:38

yvonnedv schreef:
Blon_D schreef:
Het vervelende is dat haar moeder op 17 jarige leetijd is afgemaakt omdat ze niet meer kon eten.. Dus helemaal gerust ben ik er niet onder..

Ik neem aan dat dat al een hele tijd geleden is?

De laatste jaren komen er steeds meer voersoorten speciaal voor senioren.

Ik zou het krachtvoer niet afbouwen maar de SP er naast geven en als het mogelijk is in meerdere voerbeurten per dag. Er wordt van SP gezegd dat het volledig ruw en krachtvoer vervangt maar ik zie het meer als vervanging/aanvulling op het ruwvoer.

Dit is nu een jaar of 4/5 geleden. In die tijd bestond er volgens mij al wel slobber etc.. Ik ga mij er eerst verder in verdiepen :j Ik moet alleen erg oppassen omdat ze nogal hoebevangen gevoelig is -O-

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:53

Blon_D schreef:

Blon_D schreef:
Dit is nu een jaar of 4/5 geleden. In die tijd bestond er volgens mij al wel slobber etc.. Ik ga mij er eerst verder in verdiepen :j Ik moet alleen erg oppassen omdat ze nogal hoebevangen gevoelig is -O-

Ergens klopt er iets niet, moeder zou dan op 0 jarige leeftijd moeder geworden zijn. ;) Het moet dus minimaal 7 jaar geleden zijn. In die periode was er nog niet echt seniorenslobber, slobbers genoeg maar niet die ook het ruwvoer vervingen. Er was een seniorenslobber van Masters en een jaar of twee daarna kwam ik achter het bestaan van SP

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:08

yvonnedv schreef:
Blon_D schreef:

Blon_D schreef:

Ergens klopt er iets niet, moeder zou dan op 0 jarige leeftijd moeder geworden zijn. ;) Het moet dus minimaal 7 jaar geleden zijn. In die periode was er nog niet echt seniorenslobber, slobbers genoeg maar niet die ook het ruwvoer vervingen. Er was een seniorenslobber van Masters en een jaar of twee daarna kwam ik achter het bestaan van SP

De tijd gaat zo snel :+ Je hebt gelijk want Lauks heb ik al weer een jaar of 5 zie ik nu :+ Hoe dan ook ik ga morgen eens even verder onderzoek doen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:24

Ik heb toevallig SP klaar gemaakt voor morgen, maar is het normaal dat het beetje droog wordt.
Heb gewoon kilo in 3l water,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:44

Ja het wordt een rullige substantie en niet een papachtig iets zoals andere slobbers, ik deed er altijd wel wat meer water bij.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:35

Ik deed ook meer water, 1:4 of 1:5 geloof ik!
Bruintje krijgt het nu niet omdat ze echt te dik is en eigenlijk gewoon brokken en hooi eet zonder problemen! En nu is het weer bijna tijd voor de tandarts en de hoefsmit!

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:14

Ik zit een beetje met het zelfde dillema. Ik heb een shetlander/welsh pony van 26jaar. Vorige week constateerde ik bij haar luizen, moest haar toen wassen en schrok enorm van haar toen ze nat was. Ze was mager maar dit was behoorlijk verdoezeld door de teddyberen vacht. Uiteraard haar gedroogd na het wassen, zweet deken opgelegd voor het laatste vocht.
Toen pony mei vorig jaar bij mij kwam werd ze super sober gevoerd 24/7 weidegang en af en toe een wortel. Ik vond dat zielig en ben ook van mening dat ze dan vitamine en mineralen te kort komt dus ben een handje musli en een handje brok gaan voeren. Hooi wilde ze niks van weten (prima, gras genoeg).
Inmiddels krijgt ze 3 plakken hooi per dag(delen met 2 dwerggeiten) maar omdat ze een slecht gebit heeft vraag ik me af of ze dit allemaal wel kan verteren. Heb het krachtvoer(basisbrok, musli en een wortel of appel) dus wat opgevoerd naar en klein bekertje basisbrok en een half bekertje musli en wortel of appel.
Gezien de huidige temperaturen en de toestand waarin ik pony vorige week aantrof heeft me toch aan het denken gezet... Ben inmiddels overgegaan op Subli seniors priores. Nu staat er op de verpakking dat ze 1kg voer op 3 liter water doen en 1 kg per 100kg gewenst gewicht van je paard. Ik heb mijn twijfels erbij of ik pony wel zoveel moet voeren aangezien ze een half jaar geleden nog zo sober gevoerd werd.
Rekening houdend met de volgende factoren:
leeftijd, sobere voeding in het verleden, vermagering mogelijk slechte vertering (opname van voeding) ivm slecht gebit.
Wat is wijs? Heeft het zin om pulp bij de gaan voeren (half pulp half subli senior priores) en zal ik een deken op gaan leggen? Dat heeft ze tot nu toe nog niet gehad behalve de zweetdeken i.v.m. het drogen na het wassen.
En hoe doen jullie de overgang terug naar het voorjaar? (voedingrijk gras, minder ruw en/of krachtvoer)?

Lang verhaal, hoop dat jullie er wat van snappen en wat advies kunnen geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:02

Eet ze nog wel van het hooi of helemaal niets ?
Als ze gewoon nog hooi eet dan kan je de sp minderen. 1 kg sp vervangt ongeveer 1,5 kg hooi. Stel dat je merrie 400 kg weegt , dan zou ze iets van 6 kg hooi per dag moeten krijgen. Eet ze dan nog 3 kg hooi, dan zou er 2 kg sp bij moeten. Ongeveer natuurlijk.
ik zou eens beginnen met 1 kg sp per dag ( droog, dus dan nog water erbij ). Pulp erbij voeren heeft niet zo mega veel zin, dan kan je misschien beter meer sp geven.
Je zou ook kunnen denken aan b.v. grasmix van Hartog, dat is kort gehakseld hooi, vaak kunnen ze dat nog wel kauwen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:09

Ik vind 1 kg SP nogal veel om mee te beginnen voor een shet/welsh.
Hoeveel weegt het pony'tje ongeveer?

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:03

Goedemorgen Margrietje,

om snel wat vitamine en mineralen in de pony te krijgen zou je kunnen beginnen met:

1/2 Summerfit koek p.d.

bijzonder voorzichtig zijn met SP en deze in kleine hoeveelheden beginnen te voeren, dit omdat
haar maaginhoud best wel weinig is geweest, hou er aub rekening mee dat de maaginhoud van een groot paard tussen de 5 en 8 kg max is.

aantal keren per dag voeren en toch gewoon alles aanbieden wat toepasselijk is voor haar, zoals zacht hooi, liever geen kuil, geschaafde wortel en een appeltje dit voor het lekker.

Die luizen daar zou ik niet al te erg van schrikken, het afweersysteem van dit ouwetje is wat laag, en jij bent niet de enige die dit overkomen is, lekker schoonmaken, en ik zou je willen adviseren om haar onder meerdere laagjes te zetten i.p.v. 1 deken, ik heb goede ervaringen met een oud molton laken als eerste laag, leg dit in de lengte over haar heen tot aan de oren ( niet lachen als je het ziet) daarna de punten bij naar elkaar toe vouwen met de punt op de schoft, daarna een wolletje ( 1pers.wollen deken) dubbelgevouwen over haar rug, dan de moltonpunt hier overheen leggen, elastieken dekensingel daar weer overheen en dan de lichtste staldeken die je hebt als laatste, dit om drukkingen te voorkomen.

De Summerfit is heel belangrijk voor haar mineralen en vitaminehuishouding, de Hymalaya zoutlik zal ze ook willen gebruiken, die zorgt ervoor dat ze meer gaat drinken zodat de voeding makkelijker door het darmgestel gaat, onbeperkt grasaanbod ondankt de winter zou fijn zijn, het stelt qua voeding niet veel voor maar haar geestesgesteldheid is er toch op ingesteld om te grazen en rond te scharrelen.

Haar dagelijks duidelijk maken dat je op haar gesteld bent en vasthouden aan routine houdt zo'n ouwetje vaak meer in leven dat je zou denken.

misschien ten overvloede: het bovenstaande komt voort uit ervaring en niet uit het feit dat ik iemand wil vertellen wat ze doen of laten moeten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:17

Leuk, een topic over oudjes!
Ik heb een haflingermerrie van 22. Nog heel gezond gelukkig, bijna geen ouderdomsklachten! Ze is zelfs altijd te dik, terwijl ze heel weinig krijgt. Heb haar de afgelopen maanden met een graasmasker op de wei gezet, dit heeft geholpen dus ze is nu op haar slankst ooit *\o/*

We zijn sinds twee weken verhuisd naar een nieuwe stal, hier staat ze op een paddock met onbeperkt hooi in een hooiruif. De eerste dagen hier viel ze wat in bij haar flanken, ze at de eerste twee dagen ofzo alleen als ik bij haar was en ze mestte heel veel. Heb haar toen iets meer voer gegeven (ponybrok en muesli zonder van Subli krijgt ze), en inmiddels eet ze haar hooi gewoon goed. Dus het buikje komt alweer iets tevoorschijn :7 Even in de gaten houden dus, ze heeft namelijk ook artrose en als ze te dik is merk je dit met rijden heel erg (veel struikelen). Ik geef nog niks voor haar artrose, ze komt nu de winter nog goed door, maar ik wil wel ooit beginnen met Glucosamine. Meer mensen hier die dat voeren, en welk merk?

Nog wat ouderdomskwaaltjes: Mesten en plassen tijdens het rijden gaat soms wat moeizaam. Ik geef hier eigenlijk niks voor, gewoon rekening houden met het rijden. Dan begint ze een beetje te zeuren dat ze in de berm wil lopen (ze mest en plast alleen in de berm) en ze wil dan ook echt even niet draven. Soms ben je dan 10 minuten in de berm aan het klooien voordat het er eindelijk uitkomt :D En dan is het gelijk weer GAS!

Verder is ze nog superfanatiek, je zou echt niet zeggen dat ze al 22 is. Tanden zien er nog super uit, sterke hoeven, mest goed, eet heel goed, en wil het liefst in volle galop door het bos. Ben dus nog superblij met mijn oudje, en ik hoop dat ze nog minstens 22 jaar bij me blijft!

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:42

bedankt allemaal voor jullie reacties.
@ maris, ik zal eens gaan uitzoeken of grassmix wat zou kunnen zijn. Pony eet nog wel hooi maar ik heb mijn vraagtekens bij de vertering ervan ondanks het feit dat ze mest er prima uit ziet (zeiden ze ook toen ik mest wegbracht voor mestonderzoek)
@ fiero6, Ik vind zelf ook 1 kg wel veel. Denk dat ze ronde de 200kg weegt. Het is maar een klein beestje van 110cm die heel wat lijkt door haar teddyberenvacht:P
@iamsam, Pony staat thuis samen met geitjes en krijgen 2x per dag voer, als ze naar het land gaan en als ze op stal gaan. Tussendoor voeren is geen optie anders heb ik binnen de kortste keren vervelende geiten die elke keer als ze mensen zien beginnen te blaaten! Overdag zorg ik dat er voldoende hooi beschikbaar is. Water drinkt ze genoeg. Dit lijkt samen te hangen met het willen spoelen na het eten (wegspoelen van eten). Heeft het dan meerwaarde om een liksteen neer te hangen als ze genoeg drinkt? Las dat je had staan omgeschaafde appel te geven en geschaafde wortel maar (wellicht zit dat tussen mijn oren) ik heb het idee dat zolang ze nog kan kauwen, ik dat niet helemaal moet vermijden zodat ze nog wel iets van kauwen doet.
Van de luizen opzich ben ik ook niet echt geschrokken maar meer van wat ik aantrof onder die berenvacht bij het wassen. Heb pony trouwens wel meteen een vitaminespuit gegeven na de luizen ook omdat ik het idee heb dat ze wel wat stress gehad heeft door de jeuk. Ik zal ook eens wat meer info opzoeken over die summerfit koek.
Pony is verder trouwens heel energiek (soms lijkt ze energie voor 10 te hebben vooral als ze haar vriendinnetje in het land bij de buren ziet staan dan weet ze niet hoe gek ze moet doen).
En inderdaad wat je zegt, laten weten dat je op haar gesteld bent en routine werkt heel goed. Ze loopt zonder halster van en naar het land en begint te hinniken zodat ik de oprit op kom rijden na mijn werk en groet mij zo waardoor ik haar uiteraard niet kan negeren en even met haar ga knuffelen:D
Bedank voor de tip. Maar begrijp ik hieruit dat er dus eigenlijk niemand gaat voor pulp??

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:01

Summerfit is een koek van PAVO waar alle vitaminen en mineralen al inzitten, verder geen toevoegingen.

Pulp is link voeren omdat je de vochtsamenstelling nooit hetzelfde hebt en omdat een verstopping hiervan
heel moeilijk weg te werken is bij zo'n oudje.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:31

En op jumbopet.nl hebben ze een schappelijke aanbieding dus ik ga de summerfit koek proberen :D

Wat betreft dat link voeren, ik ben van mening als je er maar genoeg water bij doet er niet zoveel mis kan gaan. Koppie erbij met voeren dus.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:06

even off topic. @Mloes die foto in je profiel. Is dat het uitkijkpunt op de FrieseBerg waar je uitkijkt over de Borkeld? (Markelo?)