[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:13

Gras is nu vooral buikvulling :(:) Vooral met de ouwetjes die (snel) terugvallen kan je dit vrij snel merken...

Vandaag deed mijn ouwetje weer wat nieuws. Al jarenlang loopt ze los zelf rustig naar de stal toe, maar toen ik net het hek opendeed galopeerde ze de wei uit! Na een paar passen viel ze ook weer terug want ze kwam lange pollen gras tegen en die galopeerd ze echt niet voorbij :7

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:41

Wow 36! Hoop dat bruintje het haalt!!!!

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:26

Ik meld mij hier even. Ik verzorg een welsh a merrie van 24+ jaar (exacte leeftijd is mij niet bekend). Ik heb haar door omstandigheden driekwart jaar niet gezien. Vorige week ben ik langsgegaan en schrok enigzins van haar toestand. Ze heeft een enorm dikke vacht wat het beeld vertekend, maar ze is wel sterk vermagerd. Haar flanken zijn flink ingevallen en haar botten goed voelbaar. Haar nek en kont zijn ook schraal. Ribben zijn niet goed zichtbaar door de vacht, maar wel goed voelbaar. Volgende week komt de tandarts om haar gebit te controleren. Ik heb me verdiept in de voeding en wil starten met Subli Seniores Priores. Maar wat ik me afvroeg..... Kun je deze voeding het beste opbouwen met een schema? Het lijkt me namelijk heftig om de gehele aanbevolen hoeveelheid in 1 keer te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:42

ik zou het rustig aan opbouwen idd. 1 kg geweekte sp is al heel veel.
Kan de merrie nog wel hooi eten ?

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:52

Ja ze kan onbeperkt hooi eten en staat ongeveer 5 uur per dag op het land. Dus het eten is voorradig, maar ik kan geen inschatting maken van hoeveel ze binnenkrijgt en hoeveel er daadwerkelijk door haar opgenomen wordt. Ik zat zelf te denken aan eerste dag 250 gram, 2e dag 500 gram, 3e dag 750 gram etc.. Maar ik vroeg me af of ik iets te pietluttig dacht. Omdat ze wel hooi en gras eet, denk ik ook niet dat ik de gehele aanbeveling ga geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:54

Nee hoor, ik zou het misschien zelfs nog langzamer opbouwen ! 250 gr voor 2 dagen , daarna 500 2 dagen etc.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:56

yvonnedv schreef:
hoe oud is jouw oudje?

Veulen afspenen?

Ze is bijna 20....

Veulen gaat er begin december af :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:22

Is het hooi aan het eind van de dag op? Dat zou ik goed in de gaten houden. De SP inderdaad rustig opbouwen!

Mmm wilde bruintje dr zweetdeken op doen, krijg ik de singels niet vast! Maar zo lang mogelijk gemaakt en toen ging het wel! Ze moet nodig weer aan de slag want ze is echt veel te dik!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:00

Wie heeft er net als ik oude paarden/ponies en wie voert net als ik alleen een IJslanderkoek, hooi en wat wortelen ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:28

Ik niet. Ik heb wel een heleboel oude paarden en pony's maar aangezien veel ervan geen hooi meer kunnen eten, gaan ze het niet redden met dat dieet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:27

Mijn old timer (28 jaar) staat momenteel op 6 scheppen SP, 4 scheppen luzerne, 3/4 schep maiscubs, 1/4 schep bietenpulp en 1,5 schep muesli/slobber. En daarbij eet hij nog hier en daar wat hooi mee voor de gezelligheid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:44

iamsam schreef:
Wie heeft er net als ik oude paarden/ponies en wie voert net als ik alleen een IJslanderkoek, hooi en wat wortelen ?

Mijn ouwetje krijgt geen ijslanderkoek, maar vitaminekorreltjes en wat graan. Maar verder ook niet echt iets speciaals voor haar leeftijd want ondanks haar leeftijd (37) mist ze nog geen 1 kies!
Heb haar in het verleden op SP gehad, maar dat werkte niet in combi met haar hoefbevangenheid...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:02

Kan gelukkig nog vol trots melden dat mijn bruintje 29 is en te dik....... Krijg morgen vast op mn kop van de dierenarts.... Heb er geen cm afgekregen de afgelopen maand. Ze krijgt al niet veel buiten brokjes en hooi! Ook beweegt ze veel..... Ze is altijd wel snel dik geweest in tegenstelling tot haar moeder. Als ik er aan denk zal ik morgen eens een foto maken van dr!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:47

Sam (Standardbred) van 27 wordt steeds ronder en Zan (Shet) van 28 probeert hem bij te houden in omvang, ik geef goed hooi naar believe dus eigenlijk zoveel ze willen, een halve koek en 1 kg wortelen, dit s'avonds, s'ochtends krijgen ze alleen hooi en daarna weidegang als het weer het toe laat.
Wat mij wel opvalt dat Zan haar vacht maar blijft doorgroeien, vandaag wordt ze geschoren, het is niet meer te doen s' nachts binnen met zo'n vacht, ze is vorig jaar december hoefbevangen geweest maar heeft geen Cushing.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:13

Utrecht adviseer mij om SP te gaan voeren en stoppen met hooi omdat dat moeilijk te verteren is voor de darmen.
Heeft hier iemand vaker van gehoord.

Pony staat nu in Utrecht met spoedopame van gisteravond blinde darm was opgezwollen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:48

Lijkt me wel logisch toch ? Als je paard minder goed kan kauwen zal de vertering ook anders lopen. Dit doordat er minder speeksel bijzit b.v. ( en dus minder verteringsenzymen ) en omdat het hooi te lang wordt doorgeslikt. Daardoor kunnen de darmen hun werk minder goed doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:40

Ik wil een paard zijn ruwvoer niet ontzeggen, helemaal niet omdat ie 30 is.
Zijn gebit is vorige maand gedaan en alles was super..alle kiezen aanwezig.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:58

tita schreef:

Dat zegt niks. Alle kiezen kunnen wel aanwezig zijn, maar dat betekent niet dat hij er nog goed mee kan kauwen. Dat heeft te maken met hoe glad de snijvlakken zijn.
Bovendien doen de ingewanden het minder goed.Ik heb al veel paarden achteruit zien gaan omdat eigenwijze eigenaren vinden dat ze ruwvoer moeten eten. Utrecht zal dit niet voor niks adviseren.
Ik heb hier al een paard 6 jaar lang zonder hooi voeren gezond gehouden en die is niet overleden omdat hij vermagerde oid. Hij is 36 geworden.Ik heb nu ook een groep die nooit meer hooi krijgen omdat ze er in stikken bijna. Ze gaan rolletjes maken van het hooi en krijgen het niet meer weg.Bovendien zit er in hooi niet genoeg aan voedingsstoffen voor zulke oudjes, het is enkel tijdverdrijf dat hooi kauwen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:16

De gehele spijsvertering van een paard veranderd met ouder worden. Hij neemt voedingsstoffen minder goed op.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:11

tita schreef:

Dat zou ik dus inderdaad ook niet doen.
Ruwvoer is het belangrijkste en daarna, mijn vriendinnetje had een paard die slechts een aantal kiezen had en die at ook gewoon ruwvoer.

Als zijn gebit nog goed is, zou ik het niet eens overwegen om ruwvoer weg te laten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:52

Fiebie schreef:
tita schreef:

Ruwvoer is het belangrijkste en daarna, mijn vriendinnetje had een paard die slechts een aantal kiezen had en die at ook gewoon ruwvoer.

Als zijn gebit nog goed is, zou ik het niet eens overwegen om ruwvoer weg te laten.

Huh ? Ook niet als de dierenarts dat adviseert ivm grote problemen met de spijsvertering ??

Tita wat zeggen ze in Utrecht dan over b.v. grasmix ? Mag dat ook niet ? Omdat dit korter gesneden is, dus waarschijnlijk beter/gemakkelijker verteerbaar....

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:47

Ik snap niet waarom mensen met een dier naar de dierenarts gaan en dan gewoon niet doen wat de dierenarts adviseert.
Ik zeg niet dat ruwvoer niet belangrijk is, maar een wild paard dat 24/7 buiten staat en niet wordt bijgevoerd eet ook geen droge troep. Ze zoeken wel naar grove delen, maar alleen als er niks anders is. Ze eten veel liever mals gras en dat is ook ruwvoer, maar geen hooi. De mens heeft bedacht dat in de winter een paard gedroogd gras moet kijgen, omdat er dan geen ander voer buiten staat. Maar er is wel verschil in droog hooi of bv grasmix,of compactgras, SP of zelfs grasbrok. Allemaal nog ruwvoer alleen fijner gemalen.Hoe ouder het paard hoe moeilijker de opname van nuttige stoffen. Dan moet het dier dus voer aangeboden krijgen wat past. En dat is dan vaak geen hooi.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:45

Maris schreef:
Fiebie schreef:

Huh ? Ook niet als de dierenarts dat adviseert ivm grote problemen met de spijsvertering ??

Tita wat zeggen ze in Utrecht dan over b.v. grasmix ? Mag dat ook niet ? Omdat dit korter gesneden is, dus waarschijnlijk beter/gemakkelijker verteerbaar....

Je moest eens weten hoe vaak ik een discussie heb met de faculteit Utrecht.
Je hebt altijd nog zoiets als gezond verstand en het kennen van je eigen beest.
Ik laat niet zomaar alles in mijn paard jassen omdat zij dat zeggen. Scheelt ten eerste geld en ten tweede een hoop chemische troep in mijn paard.

Een advies is niet voor niets een advies. Je kunt het ter harte nemen of afslaan.
Research doen en objectief naar je eigen paard kijken doen soms wonderen.... +:)+

Als we terug gaan kijken naar de prehistorie ken ik er ook nog wel een paar..... ;)
Dan hadden we namelijk weinig oudjes meer gehad...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:11

Maar seniores priores is geen chemische troep maar een ruwvoervervanger.
Je kan toch geen hooi blijven geven als dat voor grote darmproblemen zorgt ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:16

Maris doe geen moeite.Hier ga je toch niet tegenin?