Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:34

Er zit ongetwijfeld ergens artrose bij mijn 22 jarige, maar het belemmert haar nergens in. Ze is vanaf de eerste pas stap/draf/galop loepzuiver. Ik vraag mijn instructeur daar vaak naar, want we trainen toch wel op serieus niveau en ik doe dan liever een stapje terug zodat ze echt in haar waarde blijft. Maar ze loopt uitzonderlijk goed, beter dan ik :D

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:07

Zal zo maar kunnen dat die van mij ook iets artrose zou kunnen hebben maar eigenlijk merk ik er niks van en geef haar er ook niks voor, heb ik een tijdje wel gedaan maar had geen verschil toen ik het niet meer gaf.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:47

Dierenarts bij haar laatste apk zei ook dat ze vast en zeker ergens artrose kan hebben, maar hij zag haar lopen (we stappen altijd naar de dierenarts) en hebben een rondje gedraafd en toen vond hij haar nog prima lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:46

Nou het is dus seniores priores geworden en daarnaast heb ik linamix van equifirst gekocht.
Sp voor aanvulling van ruwvoer en linamix als extra toevoeging van haar dagelijkse krachtvoer, moet voldoende zijn ga ik vanuit.
Vandaag eindelijk weer eens aan de longe gedaan, bak eindelijk dus weer te doen...

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:51

Die van mij heeft zeer lichte artrose dat het net kielekiele zichtbaar was op de foto’s. Kwam naar boven toen die niet goed was van de ‘blessure’ die hij heeft en hij de medische molen in ging maar was/is niet de oorzaak, heeft die ook geen last van. (Hoewel ik liever die lichte artrose had gehad dan wat die nu heeft). De gemiddelde paarden van gemiddelde leeftijd hebben dat ook allemaal tot meer zelfs maar omdat het er toch zat en artrose nooit minder wordt geef ik hem wel uit voorzorg gelatinaat :)

Gisteren weer een 5kg emmer besteld. Weer een rib uit mn lijf 8)7 maar het is wel het beste spul wat er op de markt is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:37

Horsefitshop heeft vaak nog wel mooie 25% korting acties. Dat komt bij mij vaak wel redelijk uit qua nieuwe emmer bestellen :)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:01

Ik denk dat paarden met artrose ook meer bij gebaat zijn om op juiste niveau door te blijven gaan dan stil gezet te worden.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:07

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:12

Dat denk ik met de mijne ook. Dus laten we hopen dat we dat niet hoeven doen vanwege blessures.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:22

Fijn om te horen dat de meesten nog lekker kunnen blijven rijden :j

We zijn bij die van mij erachter gekomen op haar 23e dat ze artrose in de kogel en kroongewricht heeft aan beiden voorbenen.
We waren eindelijk na 4 jaar begonnen aan wedstrijden en de punten vlogen naar binnen. Maar vanaf ons 4e wedstrijd ofzo (bijna de B uit) begon ze kreupel te lopen. Bleek dus de artrose te zijn.

Advies was om niet meer te rijden in de bak en bochten te vermijden.

Dus nu stappen we buiten een rondje wanneer ik thuis ben in het weekend. Maar fanatiek galloperen en draven buiten doe ik ook niet meer. Want dat moet je toch trainen en daarvoor ben ik te weinig thuis.

Maar ze doet het super de hele dag op de wei. Haar weidegenootjes laten haar vaak op en neer lopen.

Op zich hoeft ze van mij ook echt niet meer fanatiek gereden te worden, op haar bijna 28e.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:53

Geen artrose, maar wel extreem gevoelig voor spierbevangenheid. Met de mogelijke spier schade zou een spierbiopt unnen om te kijken wat de schade zou zijn. Maar zie dat niet meer zitten. Maar als ik van een paard gaat dat vroeger onder mijn kont vandaan liep naar vooruit moeten schoppen en slaan. Zeg ik is goed zo.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:23

Nobel01 : hoe bedoel je krom ?
Staan de voorknietjes iets naar voren gebogen ? Dan "hangt" ie gewoon in zijn gewrichten, dat heeft mijn oudje ook. Dat zegt niks over artrose overigens....

En iedere dag gedoseerd blijven bewegen is beter dan om de dag bv een dag stilzetten.
Dat heb ik geprobeerd en hij werd er alleen maar stijver van. Ik rij echt elke dag, al is het maar 20 minuten stap/draf. En wanneer ik er niet op ga dan is het wandelen of even aan de lijn. Scheelt écht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:34

Die van mij staat 24/7 in een groep buiten en beweeg zelf ook het nodige/spelen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:43

O wat een leuk oudjestopic :)
Mag ik mij ook melden, ik heb ook een omaatje al gedraagt ze zich soms niet zo.
Mijn haflinger van 23 jaar, vorig jaar artrose bij haar geconstateerd, nu zinds december een peesblessure, hoop dat dit snel weer opknapt want mevrouw verveeld zich te pletter.

Sneeuwshoot van vorige week,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:07

Westerntrail: welkom!
Wat een ontzettend lief koppie <3
Gaaf hoor die sneeuwfotos, wou ik ook wel graag doen maar helaas die dag niet op stal geweest.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:20

Romy1234 schreef:
Westerntrail: welkom!
Wat een ontzettend lief koppie <3
Gaaf hoor die sneeuwfotos, wou ik ook wel graag doen maar helaas die dag niet op stal geweest.

Dankje, hoop hier veel tips te kunnen lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:43

Wel vervelend zeg een peesblessure, al lang?
Als je iets wilt weten, wat dan ook, alles kan gevraagd hier worden wat betreft de oudjes :D

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:53

Peesblessure opgelopen vorig jaar in december, dus nog maar net.
Mag nu niets meer met haar niet los stalrust en elke dag kwartier stappen op het harde dan een kwartier spoelen, ik heb dan zo,n icepack.
En nu gebruik ik arnicagel.
Paard begint zich behoorkijk te vervelen op stal, binnenkort de DA weer bellen voor een tweede peesscan, hoop op positief nieuws dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:28

Hoop ik ook voor je, weet niet hoe ernstig de blessure was maar bij die van mij (wel zware blessure) heeft het anderhalf jaar geduurd voordat ik weer aan het rijden was, moet ik er wel bij zeggen dat dit 10 jaar geleden ofzo was hoor.
Mijn stalgenootje is een half jaar zoet geweest, heeft ook veel icepac gebruikt, was ook zware blessure.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:37

Hier lekker gespeeld in de sneeuw
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:38

Wat een leuke Haf!

@Maddox, heb jij sneeuw? Ik zie nog steeds groen gras hier hahaha

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:43

Ja hier ligt 10cm! Het heeft tot voor een half uur aan een stuk door gesneeuwd.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:57

Wij hebben hier geen sneeuw :(

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:11

Ik neem het terug, het sneeuwt op dit moment weer verder :D