[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:38

Emaartje schreef:
Bij mijn pony van 26 jaar heeft helaas niks meer geholpen.ze blijft aan de dunne en verliest veel vocht,ik laat haar morgen inslapen! |( !

Heel veel sterkte in deze tijd!

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:04

knuffel voor emaartje............. sterkte!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:26

Dank je allemaal,ze is rustig en vredig ingeslapen!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:50

:(:) ;(

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:59

Ik lees vervelende berichten van een paar weken terug.... sterkte :(:)

Mijn ''oudje'' begint wat dof te worden, zit niet lekker in der vel, terwijl ze altijd een trotse dame is geweest..... :\
Ze kijkt een beetje troebel, nu heeft ze ook nog een veulen van 5 maanden oud aan de voet, dus het zal wel verbeteren als de kleine eraf is... :)

Maar de winterperiode is voor haar redelijk funest.....

Iemand tips qua voeding? supplementen? aanvullend rantsoen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:06

Krijgt ze genoeg vit en min ? Is ze goed op gewicht ? Krijgt ze genoeg ruwvoer van goede kwaliteit ?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:14

Dat is de vraag.... is het nu nog genoeg voor der?
Dat was het altijd wel, maar ik heb het vermoeden dat ze nu net ff wat meer nodig heeft.

Ze is best wat afgevallen, eigenlijk is ze gewoon aan de magere kant.... :\
Ze krijgt behoorlijk wat ruwvoer

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:15

En vit en min ?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:19

Maris schreef:
En vit en min ?

?

Hoe meet jij wat voldoende is?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:22

Krijgt ze niet wat extra Fiebie... omdat ze een veulen aan de voet heeft? Iets van merriebrok?
Alleen ruwvoer voor een oudere zogende merrie lijkt me minimaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:22

Je kan overal op internet wel gehaltes vinden die een paard nodig heeft aan vit A, E, zink etc etc. ...... Krijgt ze dat genoeg binnen ? Vooral zink, koper en selenium zijn b.v. sporenelementen die snel tekort komen bij alleen ruwvoer gift.
ik weet niet of ze ook krachtvoer krijgt en hoeveel daarin zit. maar ga het eens uitrekenen anders.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:25

Evelijn schreef:
Krijgt ze niet wat extra Fiebie... omdat ze een veulen aan de voet heeft? Iets van merriebrok?
Alleen ruwvoer voor een oudere zogende merrie lijkt me minimaal.

Ze krijgt 1,5 kg merriebrok en 1 kg basisbrok verdeeld over de dag. :)
2 keer flink ruwvoer, staat op een strobox en krijgt 's avonds nog wortels.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:14

hoe oud is jouw oudje?

Veulen afspenen?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:44

freespirit schreef:
Tjee...ben zo dit topic aan het doorlezen en begin me af te vragen of ik het wel goed doe....heb een ouwetje van (minstens) 33 jaartjes staan, een fiere Ierse hunter merrie van 1.70 cm en die voer ik eigenlijk niets bij. Ze staat 24/7 op de wei en gaat alleen bij slecht weer naar binnen. Dan krijgt ze een handje basismuesli om te snoepen en onbeperkt hooi/voordroog.

Ik weet dat ze een flink aantal kiezen kwijt is/los zitten en ze maakt proppen van haar hooi, maar grasjes gaan nog prima naar binnen !

Je kunt goed zien dat ze oud is, maar ze heeft nog een lekker buikje, galoppeerd nog door door de wei, rolt door het zand en word (helaas) nog steeds flink hengstig.

De DA laat ik haar zo 2x per jaar streng controleren en behalve wat stijve gewrichten, een aantal melanomen, bulten en een ataxisch achterbeen, doet ze het prima en krijg ik weer complimenten hoe goed ze er uit ziet voor een groot paard van (minstens) 33 jaar :-)

Maarre, zijn er nou nog meer mensen die hun ouwetjes niet noemenswaardig bijvoeren ? Ik begin nu toch ietwat onzeker te worden....

Bovenstaand bericht heb ik in augustus gepost. Ondanks dat ze het goed deed ben ik toch begonnen wat bij te voeren met Subli Senoires Priores. Niet de aanbevolen hoeveelheid want ze eet nog wel wat hooi en gras, maar de helft. En, wat blijkt....mevrouwtje krijgt weer praatjes :+ , en laat zelfs een bokje zien !!

In augustus ging het opstaan ná het rollen toch soms wat moeilijker....maar zie nu es het filmpje wat ik van de week gemaakt heb !!!! http://www.youtube.com/watch?v=TT35F06S ... e=youtu.be Blijkbaar maakt dat beetje extra bijvoeren toch het verschil...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:49

Wow netjes hoor!!! Leuk paardje ook!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:14

freespirit schreef:
Maarre, zijn er nou nog meer mensen die hun ouwetjes niet noemenswaardig bijvoeren ? Ik begin nu toch ietwat onzeker te worden....

Ik voer mijn ouwetje ook niks bijzonders bij... Ze is in het verleden flink hoefbevangen geweest en ze mag gewoon niet te dik worden :')

Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn ouwetje haar volledige gebit nog heeft! En ze heeft nog praatjes zat want pas brak ze de stal bijna af omdat ze naast een pony stond die ze blijkbaar toch niet zo aardig vond als dat ik dacht :7 Die beesten kunnen niet zonder elkaar, maar ook niet met/naast elkaar...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:00

Mijn bruintje krijgt ook niets extra's....... af en toe een handje optiform als beloning maar ze is dik zat van zichzelf...... Hoewel ik haar nu extra in de gaten hou na het wegvallen van de andere.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:53

mijn 19 jarige merrie is ook aan de magere kant. Ze krijgt per dag 2x 1 kilo basisbrok en 2x per dag een bult hooi.
Ik heb haar een tijd (gehakte) maiskorrels (=zetmeel) gegeven (2x daags een halve kilo) bovenop wat ze al kreeg, op advies van de diervoederhandel, maar merkte niet dat hielp, ze is niks dikker geworden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:01

max66 schreef:
mijn 19 jarige merrie is ook aan de magere kant. Ze krijgt per dag 2x 1 kilo basisbrok en 2x per dag een bult hooi.
Ik heb haar een tijd (gehakte) maiskorrels (=zetmeel) gegeven (2x daags een halve kilo) bovenop wat ze al kreeg, op advies van de diervoederhandel, maar merkte niet dat hielp, ze is niks dikker geworden.

Probeer eens seniores priores van Subli !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:32

ik zal hier eens voor kijken ja. Moet dit dan dienen i.p.v. de basisbrokken die ze nu krijgt of moet ik dit als extra geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:42

max66 schreef:
ik zal hier eens voor kijken ja. Moet dit dan dienen i.p.v. de basisbrokken die ze nu krijgt of moet ik dit als extra geven?

seniores priores dient in feite als vervanger/ aanvuller van ruwvoer. Je paard krijgt ook maar 2 keer per dag ruwvoer ??? geen idee hoeveel ze krijgt hoor.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:19

ja, ze krijgt naast de brokken (2 x per dag) ook twee keer per dag een hele bult hooi (ochtend en avond). De rest van de dag staat ze in de wei (nog wel tenminste....)

Lijkt me toch dat ze genoeg krijgt zo?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:34

Weet ik niet , beetje moeilijk beoordelen zo.
Ik weet niet hoe zwaar je merrie weegt, hoeveel gras er nu nog op de wei staat ( is niet meer echt voedzaam nu ) en hoeveel kg hooi ze daarnaast dan nog krijgt.
Ik denk met het gras nu rond deze tijd dat ze wel rond de 1,5 hooi ( of nog meer ) moet krijgen per 100 kg lichaamsgewicht. Dus een kg of 9 voor een paard van 600 kg.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:40

idd is het gras niet echt voedzaam nu, dat klopt. Ik weet niet (in kilo's) hoeveel hooi mijn paard krijgt. Een hele berg per keer in ieder geval.
Wat bedoel je met 1,5 hooi?

Ik denk dat ze 500 kilo weegt ofzo, het is een e-pony van 1.56m

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:49

Ik gaf mijn oudje twee keer per dag seniores priores van Subli, luzerne en slobber van havens. Daarbij kreeg ze ook onbeperkt hooi en stond ze elke dag op wei.

Ik heb der met 30 jaar gekregen en zeker tot 34 wekelijks gereden. Ze is 36 jaar geworden.