[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knijn7

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:58

Is er iemand bekend met marstall Force (Vitaminen en mineralen brokjes)?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag, ben ik zelf gaan zoeken en ik kwam uit op marstall Force en Pavo VitalComplete. Alleen de Calcium/Fosfor (verhouding) van de pavo brokjes vind ik erg scheef, dus mijn voorkeur gaat uit naar Marstall Force. Maar heeft iemand hier ervaring mee? :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:59

force bevat enkel anoganische mineralen ( St hippolyt supplementen ook organische mineralen )

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:11

Maris schreef:
force bevat enkel anoganische mineralen ( St hippolyt supplementen ook organische mineralen )

En daar bedoel je mee? Begrijp nog niet zoveel wat betreft paardenvoeding. O:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:12

organische mineralen zijn van natuurlijke oorsprong en worden beter opgenomen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:20

Maris schreef:
organische mineralen zijn van natuurlijke oorsprong en worden beter opgenomen.

is afhankelijk van het mineraal, ook veel discussie over met betrekking tot magnesium, zie het volgende stukje!

D. Frape, Equine Nutrition & feeding, 2e edition:

Mg of vegetable origin, naturally present in feed, is available in proportion from 45 - 60%, the more 'digestible' sourses being milk and possibly luzerne. Absorption of Mg from high-teperature-dried luzerne is greater than it is in timothy hay. The inorganic sourses of Mg - Mg oxide, sulphate and carbonate - are all about 70% absorbed in the horse.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:21

klopt magnesium schijnt als oxide vorm ook goed opgenomen te worden. Maar zink, koper etc volgens mij niet.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:07

Maris schreef:
klopt magnesium schijnt als oxide vorm ook goed opgenomen te worden. Maar zink, koper etc volgens mij niet.

D. Frape, Equine Nutrition & feeding, 2e edition:

".........and supplements normally used include zinc carbonate or sulphate; these inorganic salts possess a higher availability than do phytate salts of zinc in cereal grains and oilseed meals."

Over koper zijn geen getallen te vinden... Maar je kan er dus niet zomaar van uit gaan dat organisch beter opgenomen wordt ook al klinkt het wel logischer.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:02

Om even op die dekens terug te komen he,
mijn oudje van 27 heb ik voor het eerst in zijn leven bij mij (nu 11 jaar) een 0-gr regendeken opgedaan omdat hij in de regen echt stond te rillen. Ook is zijn vacht niet meer 'betrouwbaar'. Maar het valt me wel op dat hij veeel minder rolt als anders.
Maar hij lijkt de deken op zich toch wel fijn te vinden. Wat is wijsheid?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:38

Tja, ik ben eigenlijk niet zo van de dekens. Ik kijk altijd hoe de dieren erbij staan. Regent het langdurig en zie ik er eentje die koud is dan krijgt die een deken op, maar de deken gaat af als de zon schijnt. Ik wil wel dat ze zoveel mogelijk vacht aanmaken. Ik heb hier bv eentje van 33, die heeft nog nooit een deken nodig gehad. Maar ook bv eentje van 16 en die heeft het wel vaak koud. Er zit ook veel verschil in de vachten.Onze Tinker van bijna 20 moet wel een deken op zodra het gaat vriezen, die gaat vermageren als je dat niet doet.
Als ze ziek zijn, krijgen ze ook een deken op. Maar ik weet dat ik in een uitzonderlijke positie zit. Ik ben thuis,heb alle paarden aan huis en kan elk moment een deken op doen of er weer afhalen. Ik snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.

Ik kan je dus eigenlijk niet zo goed adviseren. Ik bekijk het gewoon per dag.Nu heeft geen paard hier een deken op.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:51

@haboshof,

dat is inderdaad het probleem, ik kan niet halverwege de dag zijn deken afdoen als het droog blijft bijvoorbeeld.
Afgelopen week heeft het behoorlijk veel geregend en ik kan wel aan hem merken dat de regen hem echt geen goed doet. Maar nu is het droog en zou hij best af kunnen, het is overdag toch 15 graden...

Hij is vorige winter wel echt behoorlijk vermagerd en ook dat wil ik proberen te voorkomen met een dekentje dit jaar.
Vind het ook moeilijk hoor, ik ben helemaal niet van de dekens... Maar ja, als ik hem wat dikker wil houden is dit toch wat ze me op verschillende plekken aanraden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:17

Ja hoor Dona85, dan zou ik zeker ook een dekentje op doen. Het hoeft toch niet zo'n dikke te zijn?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:08

nee dat dacht ik ook. Ik heb nu een ongevoerde regendeken erop liggen. Zou jij als het gaat vriezen wel een dikkere erop doen denk je? Ik heb namelijk nog niks gekocht ofzo dus dan kan ik gelijk de goeie kopen ; )

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:51

Als het meer dan 5 graden vriest, dan gebruiken wij pas dikkere dekens. Bij ons staan ze 'snachts op stal met een staldeken en buiten met een gevoerde regendeken. Maar dat hangt er dus een beetje vanaf. De oude Tinker krijgt sowieso een deken.
Volgens mij hebben we 200 grams dekens. Dat zijn de meest gangbare. Wij hebben een aantal dekens gekregen, omdat we een opvang hebben. Mijn man zegt dat het eigenlijk allemaal 200 grams dekens zijn. Als het echt nodig is om iets warmers op te doen, dan doen we er een extra deken onder. Gewoon een wollen verhuisdeken of andere oude deken.Maar dat doen we alleen bij ziekte.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:56

Ik heb ook een ongevoerde regendeken er op liggen, met halve hals omdat het scheelt wat betreft het schuren op haar schoft waar ze niet zoveel vet meer heeft. Als we merken dat ze het koud krijgt kan er altijd een fleece dekentje onder. Heb nog een 200 grams waterdichte deken voor echt slecht weer maar die heeft ze vorig jaar 3x op gehad in de sneeuw, die was eigenlijk net te warm voor haar. Maar wie weet voldoet hij dit jaar prima. Ik bewaar altijd alles!! Haha

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:13

Onze poown heeft een bucas turn out. Ideale deken want die is geschikt van -15 tot +18. Van oktober tot ca april heeft hij hem op. Als het heel erg koud wordt doe ik er een staldekentje onder nadat ik hem voor de tweede keer scheer.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:12

ons oudje van 20(kwpn) heeft een slecht gebit en krijgt niet altijd het hooi goed weggewerkt, ik bied het haar wel aan, al is het alleen
maar dat ze wat heeft te kauwen. Ik voer nu een jaar seniores priores, eerst 2 scheppen per dag, later 4.
In de zomer heeft ze een terugval gehad en kon je de ribben zien dus SP opgeschroeft naar 6 scheppen per dag en ze nu is nu weer keurig op gewicht, ik voer er lijnzaadkorrels bij en die combinatie voldoet mij super en ze lust het graag

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:50

Knijn7 schreef:
Is er iemand bekend met marstall Force (Vitaminen en mineralen brokjes)?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag, ben ik zelf gaan zoeken en ik kwam uit op marstall Force en Pavo VitalComplete. Alleen de Calcium/Fosfor (verhouding) van de pavo brokjes vind ik erg scheef, dus mijn voorkeur gaat uit naar Marstall Force. Maar heeft iemand hier ervaring mee? :o

Ik voer de Force al een paar jaar en naar tevredenheid. :j Paard ziet er goed uit en voelt met rijden ook goed aan.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:20

Ik heb van marstall een vertegenwoordiger op stal gehad. Hij vond mijn oudje er nog erg goed uit zien. :D Echter raadde hij mij aan om mijn merrie geen brok meer te voeren en dan met name de subli brok die ze op mijn pensionstal voeren. Ze krijgt door de brok vocht in de achterbenen. Het was beter om een ouder paard muesli te voeren ook ivm de verteerbaarheid en het was nog beter om seniorenmuesli te gaan voeren ivm de nutrienten die er in zitten. Dus we zijn nu begonnen met de seniorenmuesli van Marstall. Ik ben benieuwd hoe ze erop gaat reageren en of we idd alleen met de seniorenmuesli goed de winter door komen.

Marstall is trouwens wel heel erg handig. Ze bellen mij om de twee weken op donderdagavond of ik nog voer nodig heb en dan leveren ze het maandags aan huis. Ik hoef zelf niet meer achter voer aan. Heel erg handig! :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:56

Ik voer al een heel aantal jaren Marstall en naar tevredenheid. Hoef niet veel te geven voor een fit en energiek paard. Een ouder paard heeft vaak voer nodig met wat meer vitaminen en mineralen omdat kauwen door ontbrkenende kiezen en dede opname in de darmen toch wat slechter wordt.

Ik bestel Marstall bij Lavor en dat wordt idd netjes thuis bezorgd.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:12

Yes onze boerenbond dichtbij heeft nu ook de podo grow! Meteen maar 2 zakken meegenomen! Oma eet er goed van! Het assortiment daar was nu flink groter als een jaar geleden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:22

Knijn7 schreef:
Echter raadde hij mij aan om mijn merrie geen brok meer te voeren en dan met name de subli brok die ze op mijn pensionstal voeren. Ze krijgt door de brok vocht in de achterbenen. Het was beter om een ouder paard muesli te voeren ook ivm de verteerbaarheid en het was nog beter om seniorenmuesli te gaan voeren ivm de nutrienten die er in zitten.

Is dat zo ? Is muesli beter verteerbaar ? waarom dan ?
En vocht in de benen door brok ?
kan je me vertellen hoe dat allemaal zit ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:53

Knijn7 schreef:
Ik heb van marstall een vertegenwoordiger op stal gehad. Hij vond mijn oudje er nog erg goed uit zien. :D Echter raadde hij mij aan om mijn merrie geen brok meer te voeren en dan met name de subli brok die ze op mijn pensionstal voeren. Ze krijgt door de brok vocht in de achterbenen. Het was beter om een ouder paard muesli te voeren ook ivm de verteerbaarheid en het was nog beter om seniorenmuesli te gaan voeren ivm de nutrienten die er in zitten. Dus we zijn nu begonnen met de seniorenmuesli van Marstall. Ik ben benieuwd hoe ze erop gaat reageren en of we idd alleen met de seniorenmuesli goed de winter door komen.

Marstall is trouwens wel heel erg handig. Ze bellen mij om de twee weken op donderdagavond of ik nog voer nodig heb en dan leveren ze het maandags aan huis. Ik hoef zelf niet meer achter voer aan. Heel erg handig! :j

Mijn ervaring is dat vertegenwoordigers gewoon naar hun eigen zak praten. Dus vertegenwoordiger van Marstall zal Subli afraden. Ik ga liever uit van eigen ervaring en dat is dat Subli uitstekend bevalt. Dikke benen heb ik hier nog nooit gezien bij de oudjes.Muesli krijgen ze alleen maar als ze bij kou meer energie nodig hebben en verder niet. Ze kunnen soms niet genoeg energie meer uit het ruwvoer halen, omdat ze niet meer genoeg ruwvoer eten kunnen,vanwege het gebit. Ik voer dan of Omega 369 of muesli. Muesli is wel lichter verteerbaar. En natuurlijk genoeg Subli seniores priores.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:24

Mijn merrie krijgt om de dag sp van subli. En daar doet ze het goed op. Wat btreft de dikke achterbenen zou dat komen door de te veel suikers/melaise. (als je het zo schrijft/ en als ik het verhaal goed heb begrepen :-)).
Daarnaast heeft mijn merrie eerder op senioren muesli gestaan maar dan van D&H. En daar deed ze het ook beter op dan de subli basisbrok. Vandaar dat ik weer over ga op een senioren meusli maar dan van marstal. Is ook makkelijker met leveren, ik hoef er zelf niet meer achteraan.
En wat betreft de verteerbaarheid dat had iets te maken met de graden waarbij de brokken (in het algemeen) geperst worden en meusli niet. (maja ik ben geen voerspeciaalist....;-))

En daarnaast, ik rijd nog wedstrijden met mijn volbloed merrie van 23 jaar, dus moet voer hebben waarvan ze niet te druk wordt maar wel genoeg ernergie van krijgt. En ze moet in de winter op gewicht blijven.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:57

Bij mijn pony van 26 jaar heeft helaas niks meer geholpen.ze blijft aan de dunne en verliest veel vocht,ik laat haar morgen inslapen! |( !

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:07

Oh emaartje wat sneu! Dikke knuffel en heel veel sterkte morgen!!!