Mijn ervaring heeft me geleerd om vooral adviezen van mensen met praktijk ervaringen op te volgen.
Zij hebben al alles uitgeprobeerd (de ene x succesvoller dan de andere x ) om hun oudjes of anderszins zwakkere dieren te helpen om ze niet alleen een lang, maar vooral een goed leven te kunnen geven.
Dierenartsen, voerhandelaren/leveranciers .. over het algemeen hebben zij niet een stal vol oudere/zwakkere paarden staan met de nodige ervaringen daarmee waarop zij kunnen bogen ... en geloof: dat maakt een wereld van verschil uit!
Menig x wordt niet alleen ik (op andere gebieden) van mijn dierenartsen wijzer, maar zij ook van mij op het gebied van de zorg voor oudere-zwakkere dieren ..
Zo kan een streng dekenbeleid echt je dier helpen om de energie (voer) dat je erin stopt optimaal te gebruiken voor dat waar het voor bestemd is ipv. grotendeels ´op te laten branden´ ten einde het lichaam op temperatuur te houden (warm óf koud! .. tegen de zon beschermen is minstens zo belangrijk)
En inderdaad ... Seniores Priores van Subli (of ander senioren voer, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee) en bv. Lucerne mix is absoluut aan te bevelen ... het liefst naast onbeperkt ruwvoer, indien mogelijk en nog opneembaar (pas bv. op met, te, lang gras .. vaak kunnen de oudjes dat niet meer goed afhappen en/of wegkauwen)
Overigens: de maaltijden dienen over zoveel mogelijk porties, verdeeld over de hele dag, gegeven te worden om de spijsvertering zo optimaal mogelijk te houden en het voer zo goed mogelijk te benutten .... liever 5/6 x per dag voeren dan 2/3x per dag.
Andere goede en nuttige aanvullingen kunnen oa. lijnzaadpap, Subli Omega 369 en Opkikker (pink powder) van NAF zijn.
Mieke van het Habo´s hof heeft, denk ik, van ons verreweg de meeste ervaringen met het verzorgen/voeren van oudere paarden ... lees haar berichten hier maar eens na, of vraag haar om haar advies/mening .. maar wacht nooit te lang met ingrijpen, voorkomen is beter dan genezen ..
Succes allemaal met de zorg van en voor de oudjes!
Ps., heb ooit wel ergens het ´dieet´ van mijn 31 jaar mogen worden Fries Wodan neergezet .. als dat op prijs gesteld wordt kan ik wel even in mijn ´archief ´