[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:34

Even een ´kleine´, maar imo hele belangrijke opmerking.

Mijn ervaring heeft me geleerd om vooral adviezen van mensen met praktijk ervaringen op te volgen.
Zij hebben al alles uitgeprobeerd (de ene x succesvoller dan de andere x ) om hun oudjes of anderszins zwakkere dieren te helpen om ze niet alleen een lang, maar vooral een goed leven te kunnen geven.

Dierenartsen, voerhandelaren/leveranciers .. over het algemeen hebben zij niet een stal vol oudere/zwakkere paarden staan met de nodige ervaringen daarmee waarop zij kunnen bogen ... en geloof: dat maakt een wereld van verschil uit!
Menig x wordt niet alleen ik (op andere gebieden) van mijn dierenartsen wijzer, maar zij ook van mij op het gebied van de zorg voor oudere-zwakkere dieren ..

Zo kan een streng dekenbeleid echt je dier helpen om de energie (voer) dat je erin stopt optimaal te gebruiken voor dat waar het voor bestemd is ipv. grotendeels ´op te laten branden´ ten einde het lichaam op temperatuur te houden (warm óf koud! .. tegen de zon beschermen is minstens zo belangrijk)
En inderdaad ... Seniores Priores van Subli (of ander senioren voer, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee) en bv. Lucerne mix is absoluut aan te bevelen ... het liefst naast onbeperkt ruwvoer, indien mogelijk en nog opneembaar (pas bv. op met, te, lang gras .. vaak kunnen de oudjes dat niet meer goed afhappen en/of wegkauwen)
Overigens: de maaltijden dienen over zoveel mogelijk porties, verdeeld over de hele dag, gegeven te worden om de spijsvertering zo optimaal mogelijk te houden en het voer zo goed mogelijk te benutten .... liever 5/6 x per dag voeren dan 2/3x per dag.
Andere goede en nuttige aanvullingen kunnen oa. lijnzaadpap, Subli Omega 369 en Opkikker (pink powder) van NAF zijn.

Mieke van het Habo´s hof heeft, denk ik, van ons verreweg de meeste ervaringen met het verzorgen/voeren van oudere paarden ... lees haar berichten hier maar eens na, of vraag haar om haar advies/mening .. maar wacht nooit te lang met ingrijpen, voorkomen is beter dan genezen ..

Succes allemaal met de zorg van en voor de oudjes!

Ps., heb ooit wel ergens het ´dieet´ van mijn 31 jaar mogen worden Fries Wodan neergezet .. als dat op prijs gesteld wordt kan ik wel even in mijn ´archief ´ :D duiken ..

Blon_D

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:40

Wanderers ik begrijp vanuit jouw bovenstaande post dat jij nogal wat energie steekt in je oude paard. Ik lees iets over een streng deken beleid enz. Ik ben zelf in het bezit van een 22 jarige fjordenmerrie met zo goed als geen tanden meer in haar mond. Ik moet zeggen dat ik enerzijds jouw manier van omgang met je dieren wel begrijp maar aan de andere kant denk ik dat ik zelf toch voor het andere uiterste kies als het bij mij zover komt. Ik vraag mij af in hoeverre je paard nog echt leeft als je een streng dekenbeleid etc moet voeren. (Niet aanvallend bedoeld hoor!!)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:52

Blon_D schreef:
Wanderers ik begrijp vanuit jouw bovenstaande post dat jij nogal wat energie steekt in je oude paard. Ik lees iets over een streng deken beleid enz. Ik ben zelf in het bezit van een 22 jarige fjordenmerrie met zo goed als geen tanden meer in haar mond. Ik moet zeggen dat ik enerzijds jouw manier van omgang met je dieren wel begrijp maar aan de andere kant denk ik dat ik zelf toch voor het andere uiterste kies als het bij mij zover komt. Ik vraag mij af in hoeverre je paard nog echt leeft als je een streng dekenbeleid etc moet voeren. (Niet aanvallend bedoeld hoor!!)

Ik reageer hier even op. Het hangt natuurlijk van het dier af of je wel of geen streng dekenbeleid moet voeren. Een dier kan duidelijk laten zien of het zich nog warm kan houden of niet en of het daardoor gewicht verliest, zie je ook duidelijk. Het oog van de meester......
Bij ons zijn er van de 28 paarden en pony's maar een paar met een deken op in de winter. Naarmate je meer ervaring hebt in het verzorgen van oude dieren kun je dat allemaal beter inschatten. Net zoals de hoeveelheid voer, welke soort voer en in hoeveel voerbeurten je dat geeft. Dat kan nl. allemaal verschillen.
Wanderers heeft veel ervaring met grote oude paarden en wij hebben bv. ook een aantal Fjorden, Shetlanders ,Merens, Haflingers, Tinkers.Daar zit wel verschil in en ook die dieren verschillen nog allemaal.

Met alle respect, maar als je maar 1 pony hebt, kun je daar niet over oordelen. Ik vind dat iedereen zelf moet weten, wat hij/zij met zijn/haar paard/pony doet, maar je bent het aan het dier verplicht om het zo goed mogelijk te begeleiden tot het eind van zijn/haar leven. Jij kiest voor een dier, dat dier niet voor jou. Oude dieren kunnen nog heel lang mee, mits ze goed verzorgd worden en daar moet je tijd en energie en geld in steken. Heb je daar geen zin in, dan laat je het dier inslapen, maar weet dan wel dat het waarschijnlijk nog langer een gelukkig leven had kunnen leiden met de juiste verzorging.Bij ons is een dier van 22 nog jong en kan nog jaren mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:05

Ik zit ook weer een beetje te twijfelen over een deken. Maar als ik naar mijn gevoel luister, dan is het geen deken. In de winter staat mijn paard veel op stal, zomaar 2 of 3 uurtjes buiten per dag. Dan zou een deken soms ( zeker met regen etc ) fijn zijn. Maar op stal is het veel te warm voor hem, die deken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:12

Ik twijfel inderdaad ook nog over een deken dit jaar..Er zijn ook mensen die alleen met slecht weer een regendeken op doen,dat wil ik eigenlijk proberen dit jaar..Bij die van mij merk ik dat als het koud is ze hier minder last van heeft dan van vochtig weer..Ik denk echt dat het per paard scheelt..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:24

haboshof schreef:
Blon_D schreef:

Met alle respect, maar als je maar 1 pony hebt, kun je daar niet over oordelen. Ik vind dat iedereen zelf moet weten, wat hij/zij met zijn/haar paard/pony doet, maar je bent het aan het dier verplicht om het zo goed mogelijk te begeleiden tot het eind van zijn/haar leven. Jij kiest voor een dier, dat dier niet voor jou. Oude dieren kunnen nog heel lang mee, mits ze goed verzorgd worden en daar moet je tijd en energie en geld in steken. Heb je daar geen zin in, dan laat je het dier inslapen, maar weet dan wel dat het waarschijnlijk nog langer een gelukkig leven had kunnen leiden met de juiste verzorging.Bij ons is een dier van 22 nog jong en kan nog jaren mee.

Allereerst heb ik ruimvoldoende inzicht in het houden van paarden. Wij houden op stal 2 fjorden waaronder mijn merrie van 22 en 2 haflingers waarvan een merrie van 25. Ik oordeel helemaal niet over het dekenbeleid. Wat ik mij afvraag is of een paard nog wel echt paard is als je hem zo moet houden. Ik heb alle paarden 24/7 met inloop stal buiten staan. Ik vind sowieso leeftijd helemaal niets zeggen, mijn paard is voor ik haar kreeg meerdere keren ernstig hoefbevangen geweest. Daardoor is zij fysiek stukken ouder dan een leeftijdsgenootje van 22.

Een voor mij redelijk bekende boktster zei tegen mij dat wanneer het paard niet meer mee zou kunnen komen in een kudde het eigenlijk niet fair meer is. Van mij uit is de keuze meer dat wanneer mijn merrie niet meer fatzoenlijk ruwvoer kan eten en zich niet warm meer kan houden het er op neer komt dat zij geen paardwaardig bestaan meer heeft imo. Als ik haar dan met slobber en gehakselt ruwvoer en een streng dekenbeleid endergerlijke in leven moet houden omdat zij haar lichaam niet meer goed kan laten functioneren, vind ik dat ergens een tikkeltje egoistisch. Zoals ik al hier boven zeg is het absoluut niet aanvallend bedoelt ik begrijp het wel. Sterker nog misschien bedenk ik mij wel als mijn merrie echt zo ver is. Maar het is enkel een andere gedachtegang.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:26

kan je merrie nu nog wel goed ruwvoer eten dan ( omdat je schreef dat ze bijna geen tanden meer heeft ) ?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:30

Maris schreef:
kan je merrie nu nog wel goed ruwvoer eten dan ( omdat je schreef dat ze bijna geen tanden meer heeft ) ?

Gek genoeg wel ze red zich prima moest zelfs de nodige kilo's afvallen. De arts van de kliniek verbaasde zich er over :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:57

Alleen maar fijn toch ?!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:09

Mijn ervaring is dat veel mensen geen geld, tijd en energie in een oud dier willen steken en daarom , om hun eigen geweten te sussen , zeggen dat het dier geen paardwaardig bestaan meer leidt. En daarom moet het dier worden ingeslapen of erger nog men geeft het dier weg.
Ik zeg niet dat iedereen zo doet, maar het gebeurt wel heel erg veel.

Je kunt een dier nog heel lang een leuk leven geven. Gelukkig hebben wij daar nu de middelen voor. Vroeger , toen ik jong was, werden veel paarden naar de slager gebracht, zo ook mijn eerste pony, die was trouwens ook al 26 jaar oud. Ze leed aan hartfalen.
Die eerste pony is de aanleiding geweest voor mij om het nu anders te doen. Daarom heb ik nu een opvang en mogen oudjes bij mij blijven tot het niet meer gaat.

De doodsoorzaken liggen hier echter nooit aan voedselproblemen.De meeste gezonde oudjes worden ingeslapen omdat ze moeite hebben met overeind komen.Dat heeft niets te maken met te weinig beweging oid. Maar vooral doordat de bloedvaten verouderen, natuurlijk veroudert alles, maar daardoor komt het bloed niet meer overal. De benen zijn dan zo slecht doorbloed dat het op een moment fout gaat. En ook komen de seintjes uit de hersenen niet goed meer door. Er zijn een aantal dingen waaraan je kunt zien of het genoeg is voor het dier en dat leer je door veel te observeren. Hier staan de dieren in een passende groep zodat het niet mee kunnen komen niet direkt van belang is. Onze paarden zijn geen wilde dieren meer, dus achterblijvers worden niet meer opgegeten.

Nogmaals met alle respect Blon_d.Ik begrijp dat je het beste met je pony voor hebt, maar jij bent nog zo jong, je kunt gewoon niet de ervaring hebben die ik wel heb. Alleen door heel veel dieren te observeren en ook door fouten te maken leer je. Hoe fijn is het dat je hier ervaringen van anderen kunt lezen en daar je voordeel mee kunt doen. Een ooit bevangen pony zal waarschijnlijk eerder aan het eind zijn. Is het dier misschien insulineresistent? Heeft het beginnende Cushing?Dat zijn dan ook weer dingetjes waar je rekening mee kunt houden.Kortom je kunt het je paard nog heel lang makkelijk maken ,voordat je moet beslissen of het einde daar is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:18

Trouwens hoezo egoistisch? Voor mij zou het veel gemakkelijker zijn om dieren in te laten slapen, dan ze goed te verzorgen. Ik laat hier geen dier in leven, omdat ik ze niet kan missen. Dan zou ik dief van eigen portemonnee zijn. Ik word er namelijk geen cent beter van als ze hier langer bljven leven. Eerder armer. Nee hoor, als het dier op is, dan is het op. Alleen het tijdstip waarop het dier op is, is bij mij waarschijnlijk later dan bij heel veel anderen.

Maar dit is eigenlijk off- topic

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:03

Inderdaad ... het gaat hier over " Voeding voor het oudere paard ", wil me dan ook niet laten uitlokken tot een discussie over andere zaken.
Maar ik kan wel laten zien waar oa. goede voeding (naast nog heel veel andere zaken zoals een enorme dosis geluk! ) toe kan leiden ...

http://youtu.be/z8n-IBCVaYY

En mochten mensen meer willen weten over het hoe en wat, op deze hyve staat misschien wat je weten wilt (mn. onder 'forum' en 'blog') en vragen staat natuurlijk altijd vrij :j

http://ouderepaarden.hyves.nl/

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:14

Maris schreef:
Ik zit ook weer een beetje te twijfelen over een deken. Maar als ik naar mijn gevoel luister, dan is het geen deken. In de winter staat mijn paard veel op stal, zomaar 2 of 3 uurtjes buiten per dag. Dan zou een deken soms ( zeker met regen etc ) fijn zijn. Maar op stal is het veel te warm voor hem, die deken.

Onze poown heeft een Bucas turnout op en die is geschikt voor -15 tot +18, ideaal ook voor jouw situatie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:32

yvonnedv schreef:
Maris schreef:

Onze poown heeft een Bucas turnout op en die is geschikt voor -15 tot +18, ideaal ook voor jouw situatie.

Moet je aan een deken beginnen als een paard maar 3 uurtjes per dag buiten staat en verder in een buitenstal waar het nooit /zelden onder de 0 graden is ??? plus een dikke vacht heeft
dat is wat ik me afvraag.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:33

Mijn oma heeft nu sinds een weekje of 2,5 haar 0 grams regendeken op. Ze vind het niet erg hoor, ze huppelt rond, trekt een sprintje en rolt wanneer het haar uitkomt. Geloof niet dat ze er ongelukkig van wordt. Eerder iets maffer omdat ze niet al haar energie hoeft te stoppen in warm blijven.

Wat ik zo grappig vind, als ik haar naar buiten laat beginnen alle andere paarden te hinniken, er is er geen die niet hinnikt. Ze is ondanks haar dunne oude lijf nog altijd de baas van de groep! Is er een opstootje komt ze er aan en is het meteen rustig! Bruintje neemt het wel merkbaar zo nu en dan over, dat is in leeftijd na haar de oudste! Vaak rennen ze samen!

Nu ik die pavo podo er bij geef kan ik trouwens wel emmers bij blijven halen, ze eet m leeg en sjouwt m als trofee met zich mee! Heb net een flextube gehaald bij de action in de hoop dat deze oma proof is. Ze eet goed en volgende week komt de dierenarts weer voor een check. Ook bruintje moet er aan geloven, die heeft een haak aan haar kies en moet eerst suf gemaakt worden, zonder liet ze niets doen helaas.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:35

geef je de podo grow om ze meer op gewicht te laten komen ? werkt dat beter als seniores priores ?

Flextubes zijn +:)+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:43

Omdat ze nog goed met brokken overweg kan verkies ik de podo boven de subli. 'S avonds krijgt ze ook nog bietenpulp. Heb wel subli gehaald van de week maar eigenlijk is ze wat gewicht betreft nu stabiel, heb zelfs het idee dat ze wat aangekomen is (deken zit toch echt wat strakker als 2,5 week terug) en ze vind die brokken veel lekkerder. Ze heeft 6 eet momenten per dag naast onbeperkt hooi. Heb alleen met ons nieuwe hooi het idee dat ze dat lekkerder vind als de optiform.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:03

zulk hooi wil ik ook wel ! ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:53

Maris schreef:
yvonnedv schreef:

Moet je aan een deken beginnen als een paard maar 3 uurtjes per dag buiten staat en verder in een buitenstal waar het nooit /zelden onder de 0 graden is ??? plus een dikke vacht heeft
dat is wat ik me afvraag.

Een oud boertje leerde mij vroeger dat een paard buiten het minder snel koud heeft als op stal omdat ze buiten altijd wel wat bewegen en zich zo warm lopen.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:25

Vraagje, heeft iemand ervaring met vitaminebrok? Zo ja welk merk of iets...? :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:52

St hippolyt GKM of sempercubes ! :j

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:48

Mijn oudje van 26 heeft geen deken op

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:20

Zijn die sempercubes redelijk gelijk aan sempermin?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:11

lillytjuh schreef:
Zijn die sempercubes redelijk gelijk aan sempermin?

het ene is poeder, andere cubes. Verder moet je ze zelf maar even vergelijken qua inhoud

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:00

Zal morgen eens op de laptop zoeken, is wat fijner als op mijn mobiel. Ik geef nu sempermin namelijk.