[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:41

Knijn7 schreef:
@ Maris; hoeveel Luzerne raad jij dus aan om per dag te voeren? 5 scheppen/ongeveer een kilo of meer?

Thnx voor je antwoord. Zal seniores priores eens opzoeken. Maar hoeveel zou ik hiervan ongeveer moeten voeren per dag? :)

Sorry, ik MOET hier even op reageren haha :P (anders ga ik het vergeten erover te beginnen irl;-)) Maar de SP heb je (ik?) eerder ook al gevoerd aan Noon;-) En ik meende dat je zei dat het toen niet echt meer hielp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:50

Maris schreef:
Maar wat is het nut daarvan ??
Want dan zou ik nu al moeten beginnen met een deken, hij heeft nu al een behoorlijke vacht. Dus dan heeft hij het nu te warm.
Plus dat dikke haren toch altijd beter zijn dan een deken toch ? Ik bedoel met die haren kan hij zelf zijn temperatuur regelen, met een deken is dat niet te doen voor een paard.

Als oude paarden niet al hun energie in hun kachel steken hoeven ze inderdaad geen deken op. Ik nam aan dat je je paard een deken op had gedaan, omdat je paard mager was geworden, omdat het voer regelrecht naar de verwarming ging. Maar schijnbaar is dat in jouw geval niet zo. Maar als je paard zich prima warm kan houden in de winter, zonder dat zijn lichaam daar op in hoeft te leveren, klaar toch?

Is een paard wel erg schraal, dan is het toch meestal het geval dat extra energie in de winter regelrecht naar de kachel gaat en niet naar massa.
Mijn paard heeft ook een dikke vacht, helaas is de kwaliteit niet meer zo goed als vroeger en daar hebben veel oude paarden mee te maken, dat de vachtkwaliteit achteruit gaat. MIjn paard is met teddyvacht koud in de winter en blijft dan mager, doe ik een deken op heeft ze dat niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:52

nou weet je, hij zou best wat dikker mogen. Maar die dikke lange haren zorgen volgens mij wel voor genoeg warmte. Dus warmteverlies zal niet de oorzaak zijn van zijn lagere gewicht.
Alhoewel ik b.v. met veel regen wel zie dat hij dan gelijk invalt. Dus dan rijd ik vaak wel naar stal om een regendeken op te doen
en verder zal ik gewoon meer moeten voeren ;) Vindt tie ook helemaal niet erg :+

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:55

Wat denk jezelf dat het probleem is dan, voer je dan zo weinig?
Hoe oud is het paard en wat geef je per dag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:59

Mindim schreef:

Nou weinig voeren ?? Maar hij eet niet meer zoveel hooi als vroeger, dus dat verschil moet ik wel aanvullen met sp , grasbrok en grasmix.
Vooral nu hij nog 8 uur per dag op gras loopt vind ik het moeilijk inschatten wat ik erbij moet geven. Vooral omdat ik nu geen passend zadel heb en dus de bovenlijn wat terugvalt. Maar ik denk dat je dat niet bij kan voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:33

Maris schreef:
Mindim schreef:

Nou weinig voeren ?? Maar hij eet niet meer zoveel hooi als vroeger, dus dat verschil moet ik wel aanvullen met sp , grasbrok en grasmix.
Vooral nu hij nog 8 uur per dag op gras loopt vind ik het moeilijk inschatten wat ik erbij moet geven. Vooral omdat ik nu geen passend zadel heb en dus de bovenlijn wat terugvalt. Maar ik denk dat je dat niet bij kan voeren.

Hier krijgen we ze meestal gewoon weer vol. Seniores priores is ook goed wat betreft vezels. Hier krijgen de paarden 1/3 tot een halve baal hooi per dag per paard en in totaal een kg muesli per paard per dag. Kwaliteit van het hooi is super. Paardenkuil krijgen ze hier niet weg.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:34

Knijn7 schreef:
@Max, wat krijgt je paard nu dan van voer?

ze loopt 24/7 op de wei en krijgt 2 x per dag 3/4 (driekwart) kilo basisbrok en een berg hooi. Totaal dus 1, 5 kilo brok per dag en hooi. Heb haar laten ontwormen en ze had geen wormen.
Ze verhaart wel behoorlijk en haar vacht wordt al iets dikker....

Ik vind haar echt te mager nu. Werken doet ze amper (ik rijd twee keer per week een half uurtje)...

Oh ja, zou muesli goed voor haar zijn of haar iets dikker maken? En bietenpulp? Daar hoor ik mensen over maar ik ken het eigenlijk niet. Koop je dit ook bij de vee/paardenvoerwinkel?

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:56

@ max66; Bietenpulp moet je in ieder geval nooit zonder zemelen voeren ivm de calcium/fosfor verhouding. Ik denk ook niet dat ze van musli dikker zal worden. Je kunt beter kiezen voor een dikmaker op ruwvoer basis.

Het is dan makkelijker om de senoires priores van de Subli te gaan voeren. Hier zit pulp in, met zemelen en daarnaast vitamines en mineralen. Dit moet je zeker een paar uur laten weken. Ik maakte het vaak thuis klaar en nam het dan in een emmer mee naar stal en ik gebruikte warm water. Je moet er wel genoeg van voeren anders heeft het geen effect (minimaal 1 schep droge senoires priores, dit zet natuurlijk uit als je er water bij doet).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:02

Ik ben vandaag naar de veevoerhandel geweest en heb advies gekregen:

gewoon blijven voeren zoals we nu doen (totaal dus 1,5 kilo basisbrok per dag en een bult hooi 2 x per dag) en daarnaast twee keer per dag 0,5 kilo mais gaan geven (kan gemengd worden met de brokken).

Die mais is alleen zetmeel, is alleen een maagvuller/dikmaker dus. Ze krijgt uit haar brokken genoeg mineralen en vitaminen, daarnaast staat ze ook 24/7 in de wei (al staat er nu niet zo veel gras meer en zit hier nu ook weinig voedingsstoffen meer in).

Dit ga ik nu dus maar even proberen.

@Knijn, bedankt voor het meedenken.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:17

@Max; inderdaad net als wat ik zei. Je kunt beter kiezen voor een dikmaker en dat is mais inderdaad. :-)
Wat van mais ga je voeren, meel/brok/snijmais? Ik heb dat namelijk nog nooit gevoerd en heb er dus geen ervaring mee. En ben wel benieuwd naar het resultaat. Wil je dat hier over twee weekjes ofsow laten weten? Thnx alvast. En succes met je paardje! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:51

max66 schreef:
Ik ben vandaag naar de veevoerhandel geweest en heb advies gekregen:

gewoon blijven voeren zoals we nu doen (totaal dus 1,5 kilo basisbrok per dag en een bult hooi 2 x per dag) en daarnaast twee keer per dag 0,5 kilo mais gaan geven (kan gemengd worden met de brokken).

Die mais is alleen zetmeel, is alleen een maagvuller/dikmaker dus. Ze krijgt uit haar brokken genoeg mineralen en vitaminen, daarnaast staat ze ook 24/7 in de wei (al staat er nu niet zo veel gras meer en zit hier nu ook weinig voedingsstoffen meer in).

Dit ga ik nu dus maar even proberen.

@Knijn, bedankt voor het meedenken.

Vind ik eigenlijk geen goed advies :o
Mais is idd heel veel zetmeel. Dus heel veel suikers . Plus dat het door de darmen heel slecht kan worden verteerd. Die combi zorgt ervoor dat mais eigenlijk gewoon helemaal geen goed paardenvoer is, laat staan voor oudere paarden die slechter verteren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:06

Maris heeft helemaal gelijk Max66. Ik schrik er ook altijd van hoeveel mensen het toch telkens geven. Niet doen. Dus geen geplette mais of gewone mais geven, het risico op koliek is bij een ouder paard daarmee nog groter. Gepofte mais echter kan echter minder kwaad, dat zit ook door veel soorten paardenvoer.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:31

Snijmais wil ook wel lekker aanzetten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:46

ik weet niet hoe die mais heet. Het zijn in ieder geval klein gehakte maiskorrels. Het is niet zogenaamd "kuilmais", want dit wordt bv aan varkens gegeven en is in ieder geval niet geschikt voor paarden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:52

max66 schreef:
ik weet niet hoe die mais heet. Het zijn in ieder geval klein gehakte maiskorrels. Het is niet zogenaamd "kuilmais", want dit wordt bv aan varkens gegeven en is in ieder geval niet geschikt voor paarden...

Ja hoor, dat wordt soms ook aan paarden gegeven !
Maar nogmaals mais en paarden is meestal niet een super combi. pulp of seniores priores is een betere optie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:08

sinds ik mijn paard heb (sinds drie maanden) krijg ik over van alles gevraagd en ongevraagd allerlei goedbedoelde adviezen. Helaas zijn de adviezen vaak heel tegenstrijdig.
V.w.b. de voeding heb ik me nu voorgenomen het advies van de veevoer/paardenvoerhandel op te volgen.

Ik hoop maar dat het goed gaat....

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:03

Goedenavond allemaal. Ook ik meld me met een ouder paard. Ik heb een 21 jarige ruin die wat schaal is. Nu was ik vanmiddag bij de veevoeder en die raadde me maïsvlokken aan. Ik moest hem volgens hun eenderde van een maatschep geven. Ik geef hem ong een halve kilo muesli en een halve kilo brok per dag. Maar vinden jullie die maïsvlokken wat? Worden ze daar echt dikker van? En heeft het geen nare gevolgen zoals koliek oid.? Bedankt alvast.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:41

Kuilmais oftewel snijmais is mij destijds door mijn DA aangeraden en ze heeft het er jaren goed op gedaan.
Een veevoederhandel zal je dit niet adviseren omdat hij daar niets aan kan verdienen. Ik haalde het bij een kalverenboer.

Ik gaf het over de senior priores heen zodat ze dat makkelijker weg kon krijgen.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:14

yvonnedv schreef:
Kuilmais oftewel snijmais is mij destijds door mijn DA aangeraden en ze heeft het er jaren goed op gedaan.
Een veevoederhandel zal je dit niet adviseren omdat hij daar niets aan kan verdienen. Ik haalde het bij een kalverenboer.

Ik gaf het over de senior priores heen zodat ze dat makkelijker weg kon krijgen.

Wij hier ook. Hij krijgt op een dag 1,5 emmer kuilmais.
Nu moet ik zeggen dat ik hem al 11 jaar heb en altijd een handje of 2 door zijn brok kreeg dus dat hij er wel wat aan gewend is.
Mijn vader is kalverboer, dus mais is voldoende voor handen.
En o wee als hij het eens wat later krijgt... Hij lust het graag

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:15

Ik zet hier even een stipje. Ben nu op het werk, ik heb ook een oudje op stal staan en ben benieuwd wat jullie van zijn voerschema vinden.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:19

Domme vraag misschien maar wat is pulp precies ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:34

Lonan schreef:
Domme vraag misschien maar wat is pulp precies ?

bietenpulp.
Is wat er overblijft van de productie van suikers. dus de suikers worden zoveel mogelijk uit de bieten gehaald ( is rond de 18% aan suikers ), wat er overblijft is pulp.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:45

Dank je wel :-)

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:58

Ok, hier ben ik weer..

Uhm ff kijken waar ik moet beginnen.
Sinds 3maanden sta ik op n nieuwe stalling. Het is half pension je moet zelf het voer halen, klaar zetten en stal mesten. Voorheen heb ik altijd vol pension gestaan, met als gevolg dat mijn paard ( 23jaar ) altijd afviel in de winter. Nu dat ik het zelf in de hand heb, wil ik dit jaar voorkomen dat mijn paard afvalt.
Maar nu vroeg ik me af wat jullie van zijn voerschema vinden. En of er misschien iets veranderd moet worden.

`s morgens vroeg:
1/2 kg basis brok met beetje zonnebloem olie, summerfit vitamine koek en hooi

Daarna gaat mijn paard naar buiten van 07:00u tot 19:00u ( ook met regen )
Elk paard heeft zn eigen wei en mijn paard staat samen met 2 andere paarden.
Dus in totaal 3 weides, zodat elke wei genoeg tijd krijgt om te rusten en weer te groeien.
Staat nog voldoende gras op ( gelukkig)

`s avonds:
1/2kg basis brok met beetje zonnebloem olie, summerfit vitamine koek en onbeperkt hooi tot `s morgens vroeg.

Tot nu toe, ondanks dat het toch al kouder wordt nog niets afgevallen.

Wat zou ik volgens jullie nog moeten veranderen? Of misschien nog iets erbij geven?
Hij krijgt ook nog om de dag slobber met olie en zeewier- granulaat.

Even wat info over het paard:
Kruising lippizaner, 23jaar, begin dit jaar is er bij hem een peesblessure geconstateerd en heeft hier door 7maanden stil gestaan. Nu zijn we weer langzaam begonnen met rijden en dat gaat super!
We doen nu voornamelijk buitenrijden ( zolang het weer het nog toelaat ) en als afwisseling dressuren en recht- richten in de bak. Ook maken we 1a2x in de week een wandeling ( om niet elke dag het zelfde te doen, moet een verrassing blijven wat we gaan doen). Maar uiteraard doe ik het wel voorzichtig aan met hem.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:01

Beetje moeilijk beoordelen zo. Hoeveel hooi krijgt je paard ? genoeg voor zijn /haar gewicht ?
Geef je 2 summerfitkoeken per dag ? ---> er zijn wel betere vit en min mengsels ( maar dat is mijn eigen mening ).

om te voorkomen dat je paard afvalt had je ook al op die andere stal wat bij kunnen geven natuurlijk. Zoals b.v. lucerne of misschien seniores priores.