[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:14

Ik heb trouwens 3

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:28

Die ga ik ook eens zoeken!!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:14

vraagje, mijn 28 jarige merrie is nu aan het invallen..dit na stress van een verhuizing( van stal nr 24 u weidegang) en de daarbij gebruikelijke problemen, wennen aan de kudde, voerverandering en een lichte verkoudheid.
nu heeft mijn dierenarts maisvlokken geadviseerd. dit omdat ze gewend was op de andere stal aan kuilmais.
is dit een goed advies? ze krijgt ook summerfit koeken en ik kan evt ook brok bijvoeren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:34

Ik zou dan liever beginnen met of meer ?beter hooi . zoals b.v. lucerne.
Of als dat niet gaat of kan seniores priores van subli. maisvlokken is puur granen ( mais bevat de meeste suikers daarom zet het goed aan ). Maar veel granen is niet goed voor de darmen + kunnen de darmen van je paard de mais wel goed omzetten.
Seniores priores is een ruwvoer en krachtvoer vervanger en zet bij veel paarden goed aan.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:05

Mee eens met het bericht hierboven!

Ik ga eens kijken naar pavo podo grow, ik ken het niet

Pavo Podo®GrowTop opfokvoer voor 1- en 2-jarige paarden
Belangrijke eigenschappen

bevat het beproefde Podo® concept voor sterke botten
met extra essentiële aminozuren
magnesium, calcium en fosfor in de juiste verhouding voor het opgroeiende paard
ondersteunt gezonde ontwikkeling van gewrichten en gelijkmatige groei

Toepassing

Pavo Podo®Grow, stap 3 in de begeleiding van het veulen naar een gezond volwassen leven.

Top opfokvoer voor 1- en 2- jarige paarden.

Tip:

Pavo Podo®Grow is ook bijzonder geschikt voor senioren ouder dan 20 jaar!

Over Pavo Podo®Grow

Pavo Podo®Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot het derde levensjaar. Het zorgt voor een optimale uitharding van het beendergestel en ondersteunt de verzorging van pezen en gewrichten, de basis voor sterk beenwerk op latere leeftijd.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:24

de dierenarts raadde het aan omdat ze het gewend is van de vorige stal en het daar goed op deed.
maar ga wel ook kijken voor ander voer..
de podo grow heb ik ook nog liggen...

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:44

Nou ja...als ze het daar goed op deed kun je er eerst mee verder gaan omdat ze juist nu zo afvalt, en dan afbouwen bv naar ander voer.
Prachtige paarden/ponys heb je overigens.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:56

Nou die pavo ging er in bij omatje! Kreeg mn emmer niet meer terug! Dat zit dus al vast goed! Hahaha

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:53

Ik heb een 23 jarige volbloed merrie, waar ik nog veel mee train en we doen nog mee aan B-dressuur wedstrijden.

Van het zomer voerde ik haar "Kentucky E-Lite", maar hierdoor viel ze behoorlijk in, blijkbaar kon ze de granenmix niet voldoende kauwen/verteren. Hierdoor was ik genoodzaakt om op zoek te gaan naar ander voer. Mij is geadviseerd om "Sixteen Plus Mix" van Dodson and Horrel te gaan voeren. Binnen twee weken kon ik al een groot verschil zien! Erg tevreden mee!

Ik ben nu verhuist van stal waar de ruwvoer van goede kwaliteit is. Echter is het voeren van alleen "sixteen plus mix" voor mij te duur. En omdat ze op mijn pensionstal de "basisbrok van Subli" voeren, heb ik dit nu gecombineerd. En dat lijkt goed te gaan.

In de winter valt ze altijd af en dat wil ik nu graag voor zijn. Maar wat kan ik dan het beste ernaast voeren? Ik zat zelf te denken aan "Hartog Lucerne-mix". Maar houd ik haar dan de winter met luzerne op gewicht (naast de sixteen plus mix en basisbrok)? En hoeveel moet ik dan voeren per dag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:08

Je kan de lucerne proberen idd, maar dan moet je er wel wat van geven natuurlijk. Ik bedoel daarmee dat 1 voerschep niet voldoende is dan. Dat weegt ongeveer 200 gram, dus 5 voerscheppen is iets van 1 kg of iets meer misschien.

Of ander seniores priores, is een senioren slobber van subli. en echt bedoelt om paarden op gewicht te brengen of houden. wordt ook gebruikt om jongere paarden beter op gewicht te krijgen en is beter dan heel veel krachtvoer geven.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:22

@ Maris; hoeveel Luzerne raad jij dus aan om per dag te voeren? 5 scheppen/ongeveer een kilo of meer?

Thnx voor je antwoord. Zal seniores priores eens opzoeken. Maar hoeveel zou ik hiervan ongeveer moeten voeren per dag? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:59

ik voer zelf geen lucerne bij ( omdat mijn paard het niet goed verdraagt ), wel grasmix en ook sp.
Om op gewicht te houden kan je langzaam opbouwen tot 1 kg droge sp per dag ( en dan wel natmaken, dus het wordt 4 liter ). Dan ben je al een eind op weg waarschijnlijk.
Maar natuurlijk altijd voeren op t oog.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:12

even een . wil dit later nog eens doorlezen, ik zit een beetje met met 19 jarige merrie namelijk, is een beetje aan de magere kant...

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:54

@Maris, thnx voor je antwoord. Ga eens kijken wat voor mij het voordeligst en het handigst is :)

@Max, wat krijgt je paard nu dan van voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:59

Lonan schreef:
Mee eens met het bericht hierboven!

Ik ga eens kijken naar pavo podo grow, ik ken het niet

Pavo Podo®GrowTop opfokvoer voor 1- en 2-jarige paarden
Belangrijke eigenschappen

bevat het beproefde Podo® concept voor sterke botten
met extra essentiële aminozuren
magnesium, calcium en fosfor in de juiste verhouding voor het opgroeiende paard
ondersteunt gezonde ontwikkeling van gewrichten en gelijkmatige groei

Toepassing

Pavo Podo®Grow, stap 3 in de begeleiding van het veulen naar een gezond volwassen leven.

Top opfokvoer voor 1- en 2- jarige paarden.

Tip:

Pavo Podo®Grow is ook bijzonder geschikt voor senioren ouder dan 20 jaar!

Over Pavo Podo®Grow

Pavo Podo®Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot het derde levensjaar. Het zorgt voor een optimale uitharding van het beendergestel en ondersteunt de verzorging van pezen en gewrichten, de basis voor sterk beenwerk op latere leeftijd.

Ik heb het gevoerd, daar komen de oudjes goed van aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:00

Knijn7 schreef:
Ik heb een 23 jarige volbloed merrie, waar ik nog veel mee train en we doen nog mee aan B-dressuur wedstrijden.

Van het zomer voerde ik haar "Kentucky E-Lite", maar hierdoor viel ze behoorlijk in, blijkbaar kon ze de granenmix niet voldoende kauwen/verteren. Hierdoor was ik genoodzaakt om op zoek te gaan naar ander voer. Mij is geadviseerd om "Sixteen Plus Mix" van Dodson and Horrel te gaan voeren. Binnen twee weken kon ik al een groot verschil zien! Erg tevreden mee!

Ik ben nu verhuist van stal waar de ruwvoer van goede kwaliteit is. Echter is het voeren van alleen "sixteen plus mix" voor mij te duur. En omdat ze op mijn pensionstal de "basisbrok van Subli" voeren, heb ik dit nu gecombineerd. En dat lijkt goed te gaan.

In de winter valt ze altijd af en dat wil ik nu graag voor zijn. Maar wat kan ik dan het beste ernaast voeren? Ik zat zelf te denken aan "Hartog Lucerne-mix". Maar houd ik haar dan de winter met luzerne op gewicht (naast de sixteen plus mix en basisbrok)? En hoeveel moet ik dan voeren per dag?

Draagt ze een deken in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:02

Oudjes moeten vrij veel energie steken in het warm blijven. De vachtkwaliteit is niet meer altijd zo goed als vroeger. Bij magere oudjes gooien we een deken op in de winter en een dikke ook, zodat de voerinname gaat naar het op gewicht blijven of dikker worden van het paard en niet naar de warmtehuishouding.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:03

Ja ze krijgt een deken op in de winter, en hoe kouder het wordt hoe meer grams ze op krijgt. Ze kan zichzelf moeilijk warm houden en ook ivm de vacht en het rijden.

Maar van waar je vraag? (Ik denk dat ik het al begrijp aan de hand van je vorige post)

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:12

Mindim schreef:
Oudjes moeten vrij veel energie steken in het warm blijven. De vachtkwaliteit is niet meer altijd zo goed als vroeger. Bij magere oudjes gooien we een deken op in de winter en een dikke ook, zodat de voerinname gaat naar het op gewicht blijven of dikker worden van het paard en niet naar de warmtehuishouding.

Daar ben ik het helemaal mee eens! +:)+
Bij ons krijgen de paarden nooit een deken op in de winter.... Behalve Desperado! Hij is inmiddels 28 jaar en het maakt niet uit wat ik hem in de winter voorschotel, als hij geen deken om krijgt, valt hij af!

Hij draagt sinds drie winters een hele dikke waterdichte deken en blijft met het normale voer rantsoen ( 1,5 kg Purina Selection per dag) in een prima conditie!

Wel hebben de paarden bij ons onbeperkt hooi. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:20

Mijn paard heeft 1 winter een deken opgehad, maar dat was geen succes. Was veel te warm ! Hij heeft dan ook een enorme vacht en ze staan in de winter helaas niet zoveel buiten ( 3 uurtjes per dag ofzo ).

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:44

Misschien een domme vraag hoor,
maar mijn 27 jarige heeft altijd zonder deken gestaan.
Ik wilde eigenlijk dit jaar wel een deken opdoen, zodat hij inderdaad zijn energie niet hoeft te steken in het warm blijven en hij heeft het vorige winter wel echt koud gehad met een regenbui ofzo.
Maar moet ik hem dan nu al een deken op doen?
En hoe doen jullie dat als hij op stal gaat?
Laat je dezelfde deken erop, of een dunnere, of een echte staldeken of...?
Ik ben namelijk niet iedere dag in staat om als hij naar stal gaat gelijk een deken op en af te doen ivm mijn werk...
Hij staat in de winter +/- 4 à 5 uur buiten (afhankelijk van het weer) en de rest op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:20

Maris schreef:
Mijn paard heeft 1 winter een deken opgehad, maar dat was geen succes. Was veel te warm ! Hij heeft dan ook een enorme vacht en ze staan in de winter helaas niet zoveel buiten ( 3 uurtjes per dag ofzo ).

Misschien dan eerder met de deken beginnen, zodat ie van te voren niet zoveel vacht aan maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:27

Dona85 schreef:
Misschien een domme vraag hoor,
maar mijn 27 jarige heeft altijd zonder deken gestaan.
Ik wilde eigenlijk dit jaar wel een deken opdoen, zodat hij inderdaad zijn energie niet hoeft te steken in het warm blijven en hij heeft het vorige winter wel echt koud gehad met een regenbui ofzo.
Maar moet ik hem dan nu al een deken op doen?
En hoe doen jullie dat als hij op stal gaat?
Laat je dezelfde deken erop, of een dunnere, of een echte staldeken of...?
Ik ben namelijk niet iedere dag in staat om als hij naar stal gaat gelijk een deken op en af te doen ivm mijn werk...
Hij staat in de winter +/- 4 à 5 uur buiten (afhankelijk van het weer) en de rest op stal.

Bij mij zit er nu een ongevoerde regendeken op bij de een. Dit jaar zijn ze allemaal wat aan de magerder kant. Over 2 weken gaan ze in de nachten weer naar binnen en dan kijk ik eerst hoe ze het op hooi doet. Ze wordt van hooi altijd zwaarder dan van gras namelijk :D
Verder heb ik een bucas smartex rain. Deze kan van -12 tot+12 op en is waterdicht en is dus zo voor binnen en buiten te gebruiken, dus geen gewissel constant.

We hebben hier 3 oude paarden. De eerste is 21 en 1.75 en lijkt op een paard van zestien, de verzorging is evenzo. Hij wordt nog niet ingevallen of iets dergelijks en wordt nog gereden, dus in verband daarmee in de winters in de dekens.
Een merrie van 1.60 en 28 jaar. We bekijken het per jaar. Zo heeft ze de afgelopen 2 winters zonder deken gestaan, maar vinden we haar nu aan de schrale kant en dus gaat de deken er waarschijnlijk op. En dan nog een Tjech van 1.80 van 29 jaar. Hij is wel iets schraal, maar heeft een megavacht en dusdoende geen deken in de winter, want dan zou het zich rot zweten. Hij heeft het ook niet koud :D We bekijken het gewoon in de herfst hoe ze erbij lopen. Dat eentje nog nooit een deken op had gehad, hebben we nooit een belemmering gevonden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:37

Mindim schreef:
Maris schreef:

Misschien dan eerder met de deken beginnen, zodat ie van te voren niet zoveel vacht aan maakt.

Maar wat is het nut daarvan ??
Want dan zou ik nu al moeten beginnen met een deken, hij heeft nu al een behoorlijke vacht. Dus dan heeft hij het nu te warm.
Plus dat dikke haren toch altijd beter zijn dan een deken toch ? Ik bedoel met die haren kan hij zelf zijn temperatuur regelen, met een deken is dat niet te doen voor een paard.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:32

Mijn oma van 33 heeft nu een regendeken op. Wordt het nog wat kouder dan gaat daar een fleece onder. Daarna komen de 300 grams dekenste voorschijn. De andere van 28 heeft een flinke vet voorraad en krijgt pas bij vorst een regendeken op. Omdat ik ook niet altijd zelf kan wisselen heb ik allemaal waterdichte dekens die 's nachts opblijven.