[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:00

Ik las het al op het Fries paardenforum. Nogmaals sterkte. Je hebt de juiste beslissing genomen.

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:04

Heel veel sterkte!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:05

Sterkte met het verlies Ilsemarie , maar wat een waardige leeftijd heeft hij bereikt .

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:37

Jeetje ik schrik toch van je bericht, het klonk zo hoopvol de laatste keren.
Maar soms is genoeg gewoon genoeg. Heel veel sterkte met het verlies.
Mooie leeftijd en wat heerlijk dat je zo lang van elkaar hebt mogen genieten.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:43

Mijn merrie eet ook ook geen kilo weg in een keer, ze begint dan aan haar hooi.
Ik keer het om in een andere emmer en dan vind ze het opeens wel weer lekker, teveel water erop, dan drinkt ze enkel het water een schep muesli er bij in dan begint ze ook weer te eten, ik probeer elke dag een kilo maar dat lukt niet elke dag moet ik zeggen helaas.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:16

Vind mijn oma paardje er beter uit gaan zien nu de winterdeken er af is......... en vrolijker! Misschien vond ze het dus toch niet leuk om na 32 jaar zonder, ineens met een deken te moeten. Maar ze was zooo mager! Vanmiddag heerlijk met dr kunnen knuffelen in het zonnetje! Ze is zo in haar element met het mooie weer! Weer grapjes uithalen zoals zich niet laten vangen in de wei etc... Heb voor volgend jaar al een borstbeschermer gekocht zodat ze niet weer een open schuurplek krijgt van de deken dus ze moet gewoon nog wat jaartjes mee gaan!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:06

Die van mij heeft ook met die kou een deken op gehad, ze vermagerde niet zorgelijk destijds maar ik wil liever dat ze haar energie steekt in andere dingen dan in zichzelf warm houden.
Toen de deken er definitief afging schrok ik wel. Ze is niet extreem dun of mager, ze heeft een flinke buik maar valt bij haar flanken enorm in.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:14

We hebben er op stal van 10 jaar jonger, die slechter de winter doorgekomen zijn als mijn omatje! Maar inderdaad op de flanken is het niet veel! Maar heldere ogen en een vrolijk paard vind ik toch belangrijker! Als ze niet happy is ga ik me pas echt zorgen maken. Neemt niet weg dat ik dr liever rond zou zien maar op deze leeftijd is dat gewoon lastig!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:02

Dat is ook belangrijk, en dat heeft ze gelukkig, ze is vrolijk en blij verder.
Vandaag ging het eten van slobber weer fijn, prinses wil gevoerd worden, als ik de emmer neerzet kijkt ze er amper naar, hou ik hem vast eet ze alles op :-) af en toe nog een beetje water erbij in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:52

Lonan schreef:
Dat is ook belangrijk, en dat heeft ze gelukkig, ze is vrolijk en blij verder.
Vandaag ging het eten van slobber weer fijn, prinses wil gevoerd worden, als ik de emmer neerzet kijkt ze er amper naar, hou ik hem vast eet ze alles op :-) af en toe nog een beetje water erbij in.

Geef je sp ? En als je er dan wat krachtvoer doorheen mengt, eet ze het dan niet beter ?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:11

Moet zeggen dat mijn oudje deze keer heel goed uit de winter gekomen is .
Hij staat tot nu toe altijd nog zonder deken .
Het enige probleem is dat hij lang doet over z,n haarwissel en het veel energie kost .
Sinds 2 weken voer ik "opkikker " als supplement bij en ik moet zeggen dat hij al goed aan het
verharen is .

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:09

Mijn oma heeft toch best wat wintervacht gekregen ondanks de deken, ik kijk het even aan anders ga ik ook aan de opkikker inderdaad. Bruintje is wel vrolijk aan het verharen, tot hilariteit van de stalgenoten. Tis een valkkleurige en ze lijkt heel bruin maar er komen volop witte haren vanaf hahaha Deze is trouwens ook al 28.... dus niet super jong, maar fit als een hoentje! Vorige week lag ik er nog bijna naast omdat ze een kat zag pfffff

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:59

Ilsemarie schreef:
Dit berichtje plaats ik ook even in het cushing topic en dunne paarden topic.

Mijn kanjer is vandaag na 32 jaar en 2 dagen vredig ingeslapen. hij was gewoon op. Het is allemaal heel fijn gegaan en hij is opgehaald door het crematorium westerhout, fantastisch kan ik daar in een woord over zeggen! Het kost een duit maar het is nu al elke cent waard geweest. Een mooier en waardiger afscheid na 14,5 jaar samen had ik me niet kunnen wensen.

Ik heb echter nog ongeveer 40 kg subli seniores priores staan (even grof geschat, er passen 3 zakken in een ikea samla bak en hij is zeker wel nog voor 2/3 gevuld). En ik heb nog 30 pergolide tabletten van 1 mg. Die tabletten kan ik ook verzenden en deze wil ik dan ook graag geven aan iemand die er moeilijk/duur aan kan komen. Er zat ook iemand (of meerdere?) uit duitsland in dit topic die er slecht aan kon komen toch?
Voor de subli, woont er iemand in regio Groningen? Pony stond in de regio winschoten en ik zelf woon in Haren (direct bij groningen stad). Als iemand interesse heeft in de slobber is deze in regio winschoten of hier in Haren bij mij op te halen. (als het ergens daartussen ligt wil ik het ook wel even brengen).

Ik zou het fijn vinden als ik iemand hier nog een plezier mee kan doen dus dat hoor ik graag (per pb).

Heel veel sterkte met het verlies, prachtige leeftijd heeft hij bereikt.

Ik heb even wat doorgespit in het topic en wat artikelen gelezen. Maar mijn hoofd tolt een beetje van alle informatie en
voedingsstoffen. Mijn maatje Merlyn is 26 en laatste maanden laat zijn lichaam dit ook zien. Zijn ribben zijn te zien en ook zijn kontje is niet meer mooi rond, je ziet zegmaar van die streepen, ik weet even niet hoe ik ik dit moet uitleggen :+ Hij is nog zeer actief en wil nog graag werken, hij wordt nog 3 tot 4 keer in de week bereden. Wel merk in dat zijn energie wat afneemt. Hij krijgt:

-s'morgens hooi
-s'middags hooi
-s'avonds hooi
-s'avonds 2 handjes biks met wat knoflookpoeder erover
-s'avonds laat nog een keer hooi

Over een maandje gaan ze weer het land op, dan staan ze gewoon zolang het licht is in een grote weide.
Moet ik zijn voedingspatroon aanpassen? En is Subli Seniores Piores een aanrader?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:18

Ja seniores priores werkt echt goed !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:47

@merlynlover, wat ik een beetje mis in je verhaal is welk hooi je paard krijgt, als t arm hooi is vind ik de bix aan de lage kant ,is het rijk weidehooi zou ie er genoeg aan moeten hebben.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:16

Rijk weide hooi denk ik, van de winter krijgt hij ook kuilgras. Ik weet niet of zijn bix te weinig is, maar hij krijgt al meer dan 10 jaar niet meer dan die twee handjes biks. Misschien moet ik toch even kijken naar die seniores priores!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:28

Hoi,

Graag zou ik jullie advies willen.
Het gaat om een 22 jarige haflinger ruin en nu zins een jaar in ons bezit. Hij heeft last van artrose in zijn achtebenen, hier krijgt hij glocosemine voor. Hij wordt 5x per week gereden op B niveau. Hij heeft moeite met het verharen in het voorjaar vorig jaar heb ik hem uiteindelijk maar geschoren omdat hij stond te zweten met z'n dikke vacht, dit jaar lijkt hij beter door z'n vacht te komen. Hij is goed op gewicht, en zijn tanden zijn ook nog in goedeconditie (2 maanden terug naar tandarts geweest). Hij staat nu 24/7 op de wei

Nou heeft hij de laatste tijd wat minder energie en is soms ook snel buiten adem. Veder viel het mij op dat hij een wat bleek tandvlees heeft. En hij heeft de laatste tijd wat last van traan ogen en prut in de ooghoeken. Dus heb het idee dat hij mogelijk toch wat mist in zijn voeding, ondanks dat hij goed op gewicht is.

Hij krijgt nu hij op het land staat alleen gras kwa ruwvoer, daarvoer kreeg hij voordroog kuil. Veder krijgt hij 1 schep reform muslie van hippostar en 1/3 schep geplette haver. En zins vandaag krijgt hij ook een vit. en min. brokje van pavo bij.

Is dit voerschema goed genoeg voor hem of denken jullie dat er wat aan veranderd moet worden? Graag jullie advies.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:12

Nu alleen gras lijkt me niet fijn. Voor de vezels is hooi nodig.
Bleek tandvlees en snel moe zou bloedarmoede kunnen zijn ( maar ook tig andere dingen, zoals verminderde weerstand, tekort aan bepaalde stoffen etc ). Enige hoe je daar achter kan komen is via de dierenarts.

In het voorjaar hebben paarden vaak wel wat extra's nodig. Zeker als je aangeeft dat hij moeite heeft met verharen zijn die extra vit en min een heel goed idee.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:00

Aangezien mijn 22 jarige ruin ook altijd slecht door zijn haar komt krijgt op het moment "Opkikker" .
Zo,n vitaminen boost na de winter is nooit slecht , moet zeggen dat hij al lekker door gehaard is .
Fit is hij sowieso ....

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:01

Mijn omatje haart als een gek! Gisteren zag je op de wei precies waar madam had liggen rollen haha en ik maar poetsen! Gelukkig zijn de vogels er ook blij mee want die pikken de haren gelukkig van het land af. Bruintje haart ook lekker, altijd een verrassing welke kleur ze nu weer krijgt, gaat ze richting grijs of richting bruin hahaha Ze zijn nu ook naar de zomer wei gegaan. Stukje over de weg doen ze erg goed, had ik niet echt verwacht omdat bruintje nogal een muts is. Maar de ruimte die ze nu hebben vinden ze heerlijk! Lekker rennen en gek doen en 2 nieuwe vriendjes in de wei er naast die ze gelukkig erg lief vinden. Van de week wil ik proberen rijdend van de bak naar de wei te gaan. Tis maar een paar honderd meter maar toch, met bruintje kan het alle kanten op. Die kan al flippen van een kat die de weg oversteekt dus de eerste paar keer maar even met iemand er bij oefenen, blijft altijd lastig als je 2 paarden mee moet nemen namelijk.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:44

Alleen gras is niet voldoende! om aan voldoende energie te komen en eiwit heb je minimaal 0.5 hectare bemest gras land nodig alleen voor jouw haflinger. Maar zoals hierboven al genoemd is, maar ook in dat geval krijgt jouw haflinger te weinig structuur binnen. Gras is wel ruwvoer maar het heeft weinig structuur, het is heel zacht en de darmen worden niet geprikkeld om hun best te doen. Ik zou zeker ruwvoer bijvoeren. Dat zorgt voor prikkeling van de darmen zodat het rendement van de rest van het rantsoen hoger is. Ik zou onbeperkt ruwvoer bijvoeren!

In jouw krachtvoer zit vrij veel suiker en zetmeel en een aantal producten die vrij moeilijk te verteren zijn, zeker voor oudere paarden! Dus een minder goed werkend verteringsstelsel door alleen gras en moeilijk verteerbaar voer..... dat is denk ik het probleem. Ik zou een Fibra proberen (naast onbeperkt ruwvoer). Activeerd het verteringsstelsel is makkelijk verteerbaar bevat een goede kwaliteit eiwitten (belangrijk voor oudere paarden), alle vitaminen en mineralen, lijnzaadolie, Canadese timothee, spelt enz.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:29

Onbeperkt hooi bij voeren is helaas niet mogelijk. Hij staat op een pensionstal, waarbij er nog meer paarden in de wei lopen, en die eigenaren willen geen ruwvoer bij voeren op de wei. Bovendien ben ik bang dat hij te dik gaat worden als ik onbeperkt bij ga voeren, hij is nu goed op gewicht, zelfs iets wat aan de stevige kant.

Is het een idee om zijn muslie te vervangen door een flinke schep lucerne met een scheut omega olie en vitamine en mineralen brokje?
Fibr a ken ik niet, zal ik even googlen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:34

Kan je hem dan geen hooi geven als je hem aan het poetsen etc bent ? Dat ruwvoer is zo belangrijk, zeker nu met het voorjaarsgras !

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:23

Onbeperkt hooi geven op het land is helaas echt niet mogelijk. Hem iedere dag even op stal zetten en hem een plak hooi geven kan zeker, en dat gaan we indd ook doen dan krijgt hij iniedergeval een plak per dag binnen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:33

flappie2 schreef:
Onbeperkt hooi bij voeren is helaas niet mogelijk. Hij staat op een pensionstal, waarbij er nog meer paarden in de wei lopen, en die eigenaren willen geen ruwvoer bij voeren op de wei. Bovendien ben ik bang dat hij te dik gaat worden als ik onbeperkt bij ga voeren, hij is nu goed op gewicht, zelfs iets wat aan de stevige kant.

Is het een idee om zijn muslie te vervangen door een flinke schep lucerne met een scheut omega olie en vitamine en mineralen brokje?
Fibr a ken ik niet, zal ik even googlen.

Grappig, Fibra bestaat uit luzerne, canadese timothee, spelt, maisvlokken, wortelvlokken, lijnzaadolie en een complete vitamine mineralen korrel. Dan hoef je zelf niet meer aan het mengen en weet je zeker dat alle verhoudingen kloppen. je kan iig een gretis proefverpakking aanvragen via de site.