[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:00

Ik zat zelf nu te kijken naar de slobber mash van ? Pavo? Of de uhm.. kruiden nog wat muesli ( ook pavo geloof ik ) Op zich kan hij nog wel redelijk kouwen, maar merk dat wanneer ik t voer met maismeel combineer ( en t dus moet aanmaken ) hij toch meer binnenkrijgt en minder strooit. Dus dan zou de slobber wel een goede optie zijn denk ik

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:05

als je te veel voer geeft dat je aan moet maken met water (zoals slobber en maismeel) worden de darmen lui en worden er haast geen voedingstoffen meer opgenomen, omdat de dramen niet voldoende het voer moeten kneden om de stoffen er uit te halen. Dus als je paard nog voldeonde tanden heeft laten hem dan vooral kauwen! Geef hem een voedingsrijke licht verteerbare senior müsli, daar zit alles in wat hij met zijn leeftijd nodig heeft.

Marloes

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:10

oh ja, dat is dan natuurlijk met slobber ook zo. Dan idd toch misschien maar senior muesli, maar vind dus het voordeel van aanmaken dat ie minder knoeit. Met muesli gooit ie de helft over de grond..

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:42

Zoekt hij dat later dan niet meer op op de grond, als zijn bak leeg is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:48

het oude paard wat hier staat doet het echt meer dan fantastisch op zijn geweekte biks...

en die heeft echt een gebit van een jong paard zei de veearts vorig jaar nog,alleen morst hij zo erg,dat het weken van de biks zorgt dat ie wel 90% naar binnen krijgt...

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:55

Dat zal zeker zo zijn, maar het is ook belangrijk dfat je de darmen niet lui maakt. Er is ook verschil tussen echte natte slobber en geweekte brok die net uit elkaar van. Dan moeten de maag en darmen echt hun best nog wel voor doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:00

uhm,hij drinkt het...zegt dat genoeg??

om zijn darmen in beweging te houden,krijgt hij onbeperkt kuil...

paard is helaas 2 jaar geleden dramatisch afgevallen,toen wij verhuist waren en hij 24/7 zich moest redden op de wei,zelfs met onbeperkt kuil bij voeren,bleef hij een graat mager..

uiteindelijk veearts erbij,en advies hem veel biks voeren,dus toen hij hij echt heel veel biks per dag weggeslobberd,en 5 maanden later zag hij er weer super uit!

en nu staat hij op minder biks,nog wel veel in vele hun ogen hier,maar hij doet het er fantastisch op,en dat is het aller belangrijkste,ik heb gelukkig geen last meer van een mager oud paard...

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:04

Misschien is het een idee nog hem iets van Luzerne te geven. Mag hij veel van hebben en goed voor de darmen!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:10

Onze ouwe is gelukkig ook weer aan het eten geslagen. De DA had als extra advies gegeven om haar een mineralenmengsel over het eten te geven prompt moest mevrouw haar eten niet meer wat we er ook door gooiden... Nu krijgt ze weer gewoon biks met muësli en wortels en dat gaat goed naar binnen.
Zag vandaag alleen dat haar mest breiïg is

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:14

mijn oudje luzerne???

Haha!

hij doet het super goed op het moment,ik mag niet klagen...

en hij krijgt kuilmais,wortels,biks(als slobber),echte kruidenslobber,en dan onbeperkt kuil....en dan echt onbeperkt...sochtends heeft hij nog over zoveel krijgt hij..

dit is hem,denk niet dat ie nog meer moet hebben,toch??

(overigens 26 jaar oud,1.80m hoog ):
Afbeelding

afgelopen zomer in de wei:
Afbeelding

hij staat wel op 6 kilo sportbrok op een dag en dat zal niet minder worden,hij doet het zo goed erop!

lontje super dat je oudje weer aan het eten geslagen is! Ja

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:21

Ja we waren even best angstig Bloos
Maar goed ze eet weer en dat is het belangrijkste op dit moment. Nu hopen dat het weer opknapt zodat ze ook weer dagelijks het land op kunnen (kleigrond... met al die regen is het 1 grote glijbaan op het moment Scheve mond )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:23

hier is het veengrond,is 1 diepe zwarte prut op het moment,maar goed,de paardjes doen het verder goed op stal..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:49

MPPaardenvoe schreef:

ja wel, maar dat vind ik niet prettig omdat er toch altijd veel zand op de grond ligt..

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:07

SuperSmurf schreef:
MPPaardenvoe schreef:

ja wel, maar dat vind ik niet prettig omdat er toch altijd veel zand op de grond ligt..

Veel zand eten is ook niet de bedoeling!
Slecht voor de maag en darmen.
Soms heb je weinig keus.
Als het maar goed gaat met je paard, dat is het belangrijkste!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:32

nou ja dat bedoel ik dus, daarom wil ik ook voorkomen dat hij van de grond moet eten. En het gaat op zich ook steeds beter met hem, hij heeft in ieder geval weer levenslust en energie, maar hij blíjft zo enorm mager..

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:39

Ik raad slobber van cavalor aan. Voor oudere paardjes. Mijn merrie van 26 eet het ook en ze vind het heerlijk. Er zit veel variatie in en het ruik ook super

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:24

@ kimmie; die van jou ziet er nog super uit trouwens!! Dat kan je bij die van mij niet echt zeggen. QAl heb ik wel het idee dat ie wat opknapt, maar zo goed als die van jou?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:36

meiden even jullie advies nodig..

Mijn lieve merrie sjors is dit jaar aleer 26..Wegens zwangerschap en nu eenmaal bevallen rijd ik haar zo`n 2x per week.Wel komt ze elke dag naar buiten van 10 tot 17.30..

Ze krijg sochtends 1 kilo brok met daarna kuil.
nu in de winter ook smiddags in de weide kuil
rond 18.00 weer 1 kilo brok
rond 21.30 weer een flinke hoop kuil

Verder krijgt ze af en toe slobber...We voeren hara de normale brokken van Havens.
nu ze minder beweging krijgt (wat ze overigens niet erg vindt Haha!) merk ik dat ze een beetje begint in te vallen...Tevens komt ze zo moeilijk door verharing heen...Tis echt een gignatische bos haar was ze heeft...Lijnzaadolie etc hebben we allemaal geprobeerd maar lijkt niet te helpen...

Hebben jullie nog tips?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:55

Qua voer weet ik het niet, maar je hebt wel van die borstels waar je echt enorm veel haar mee weg kunt halen. Weet niet precies wat voor borstel het is. Garny95 @ bokt heeft er zo een en die werkt echt super.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:13

hier even een stipje want ik vind dit een interessant onderwerp. Mijn merrie is nu 21, maar ik geef haar niet echt iets speciaal voor oude paarden. Ze krijgt gewoon d'r sportbrok van Hippostar en muesli. Ook wat slobber en verder wortelen en appels en oud bruin brood. En dan nog een scheutje zonnebloemolie en een schepje knoflookpoeder omdat het zo lekker ruikt haha Knipoog grapje Clown

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:00

Handig!
Deze tips kan ik goed gebruiken Haha!
Ik heb zelf een pony van ongeveer 30. haar precieze leeftyd weten we niet. maar de veearst schatte haar 30 Verdrietig
als ik uitreken hoelang k haar al heb is ze 27 dus Knipoog
Ze wordt de laatste tyd erg slecht met eten, ik geef haar ook een paar x per week slobber Haha!
Dat vindt ze errug lekker Haha!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:06

Mijn paard is 27 jaar, ruin van 1.75.

Hij krijgt per dag:
- onbeperkt hooi/kuilgras
Ochtend: 1 kg Herbasan
Avond: 1 kg Energy Control
Avond laat: 1 kg slobber of 1 kg Nature's Best

Hij doet het hier super op, heeft genoeg energie en blijft goed op gewicht!
De tandarts was pasgeleden en hij had helemaal niets, hoefde zelfs niet bijgeveild te worden!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:56

Even een vraagje aan jullie als senioren-kenners: Wij hebben een shet van 27, een oude dame die nog geregeld als een dolle door de wei gaat maar toch heb ik wat zorgen. Ze lijkt op het eerste gezicht niet mager maar je kunt haar ribben wel goed voelen. Zeker nu met de verharing kost dat natuurlijk energie, maar aan de andere kant komt er in het gras ook meer energie. De vorm van een ouder paard zal natuurlijk wat veranderen (wat meer ingevallen en wat meer een hangbuik) maar ik vraag me af of ik haar met voeding wat kan helpen zonder haar bevangen te laten worden (is ze eens geweest).
Ze krijgt goed hooi, staat 24 uur per dag op het land (karig land maar wel groot zat), krijgt elke dag 1/2 pavokoek voor vitamientjes enz met wat brood/wortel. Ze is niet gewend aan brok. Aan de ene kant wil ik haar wat dikker hebben, aan de andere kant vrees ik dat ik al snel te veel geef met het voorjaar in het gras. Iemand tips/ervaringen met zo'n klein gebakje?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:10

Ik heb ook een klein gebakje van 26 jaar. Hij is de afgelopen jaren achteruit gegaan, we voeren hem senioren priores van subli (is een slobber) omdat hij hooi niet meer goed wegkrijgt en toch weer erg mager werd. Hij krijgt hier een kilo van per dag en verder gewoon nog hooi en snijmais wat hij wegkrijgt ervan. Hij staat nu nog op stal, als ze de wei opgaan staat hij op een klein stukje en dan is het gras en als aanvulling ook nog de slobber erbij. Hij is in het verleden 2 keer hoefbevangen en 1 keer spierbevangen geweest. De senioren priores is speciaal voor oude paarden en ook voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Mijn shet doet het er erg goed op en hij komt ook een stuk beter door zijn vacht heen sinds hij dit voer krijgt. Wel hebben wij hem dit jaar voor het eerst zijn buik en zijn hals uitgeschoren omdat het hem zoveel energie kost om die berenvacht kwijt te raken. Maar hij staat dus 's winters ook op stal en in de zomer nog wel 24/7 buiten op de wei.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:24

Dank voor je antwoord!
Onze shet staat het hele jaar door 24u buiten met een goede schuilstal, ze heeft daardoor ook een vacht waar ze op de shetlandeilanden "u"tegen zeggen Knipoog haar vacht is op sommige stukken dan 30 cm lang. We willen haar eigenlijk niet op stal hebben als het niet noodzakelijk is, maar strippen uit die vacht valt soms niet mee nee. Het scheren van borst/buik hebben we wel aan gedacht maar ik ben bang dat het nog net wat te vroeg is (ivm nog koude nachten)?
Ik zal eens informeren over het seniorenvoer hier in de buurt. De Pavokoek doet ook al een hoop op vachtgebeuren, onze uk heeft ook een paar jaar slecht in de vacht gezeten maar dat gaat gelukkig nu een stuk beter (dat het verharen niet op gang wilde komen bedoel ik dan).