[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:30

bedankt Maris :)

uhm ik zal eens kijken, want mijn agrobs leverancier heeft alleen de wiesenobs en de proteïn light op stock de rest is op voorhand de bestellen denk ik. Ik ga het even opvragen...
Bedankt voor het meedenken!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:36

dat horse alpin senior kan je trouwens ook droog voeren, daarom wilde ik dat graag gaan geven ;) Wilde mijn schoonouders dat wellendige weken besparen maar dat is helaas niet gelukt, hoewel dat uiteindelijk ook nog wel meevalt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:27

ik mag een klein schepje agrobs horse alpin senior gaan halen om te testen *\o/* op hoop van zegen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

Hoi allemaal, ik kom hier ook even kijken. Ik heb een pony van 32 jaar. Ze heeft het eigenlijk altijd heel goed gedaan op haar menu van biks, kruidenmuesli, wortels, hooi en gras, maar ze is nu met alle stress rond de nieuwjaarswisseling toch behoorlijk afgevallen. Ze raakt zo van de kook van alle knallen dat ze inmiddels al een paar week steeds meer dan de helft van haar voer laat staan, en ze is daardoor flink afgevallen. Ik heb nu een zak Subli Seniores Priores gehaald, in de hoop dat als ik daar ongeveer een kilo per dag van kan bijvoeren, ze weer wat bijtrekt. Gisterenavond heb ik voor vanochtend klaargemaakt: 0,5 kilo ssp + 1,5 liter water. Maar het resultaat was zó waterig, dat ze het maar met heel veel moeite opgelikt, er lag echt nog een laagje water bovenop de slobber (en Lola kwijlt ook heel erg bij het eten, dus dat kwam er óók nog bij).
Ik heb voor vanavond dus een verhouding 1:2,5 in plaats van 1:3 klaargemaakt. Zijn er meer mensen die wat minder water gebruiken? :)

EDIT: Haha, met wat hulp van een bokker ben ik er al achter: mijn weegschaal stond verkeerd afgesteld: ik had ongeveer 400 gram in plaats van 500 gram pulp gebruikt. :+

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:44

Een vriendin van mij heeft een paard van rond de 28 en mist een heel aantal kiezen. De merrie kan nog aardig gras eten in de zomer maar valt 's winters erg terug omdat ze proppen maakt van het hooi. Ze heeft alle soorten hooi en voordroog geprobeerd maar het paard krijgt het niet weg. Zij is toen op aanraden van mensen om haar heen minder senioren muesli en meer senioren slobber gaan voeren. De eerste maanden van de winter (winter 2010-2011) leek dat erg goed te gaan. Maar na een paar maand viel ze toch heel erg terug. Meer voeren had ook geen effect.

Op zich is dat volgens mij heel logisch want de darmen waren in eerste instantie nog actief door het gras wat ze at en de muesli met luzernestokjes die haar darmen nog prikkelden waardoor de darmwerking nog aan de gang is. Als er dan makkelijk verteerbare slobber in komt is het rendement natuurlijk heel hoog en doet het het paard goed. Maar als de darmen steeds minder geprikkeld worden omdat er minder muesli gevoerd wordt, nauwelijks tot geen ruwvoer en veel slobber (waar nauwelijks tructuur in zit) gaan die steeds minder doen en komt het verteringsstelsel "stil" te liggen. De mest was ook enorm dun.

Toen heb ik een baaltje Fibra voor haar meegenomen (dat voer ik aan mn eigen paardje) Dat is erg structuurrijk, door luzerne en timothee hooi (wel gehakseld). Verder zitten alle vitaminen en mineralen er in, het is dus een compleet product. Verder heb ik gelezen dat het eiwit in luzerne van goede kwaliteit is voor oudere paarden waardoor je de bespiering een beetje kan behouden. Na 4 dagen was de mest goed en na een maand zag je het paard gewoon opbloeien! Met dit spul worden de darmen dus wel geactiveerd om aan het werk te gaan en wordt de senioren muesli die ze er nog een klein beetje bij voert ook beter benut. Ze zit er wel over te denken om helemaal over te gaan op de Fibra. Dan krijgt ze ook heel wat ruwvoer binnen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:21

In seniores priores, masters seniorenbrok maar ook in pulp etc zitten gewoon best veel ruwe celstof hoor. Dus dan komen de darmen echt niet stil te liggen. alleen maar krachtvoer geven is natuurlijk niet goed. En combi van krachtvoer en sp of masters etc is gewoon wel goed.

Is fibra niet erg grof gehakseld ?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:44

@ Maris

grof?? Uhm.... weet niet zo goed waar ik het mee kan vergelijken..... op de site staat volgens mij wel een fototje www.fibra-paardenvoeders.nl

over dat ruwe celstof, is niet het zelfde als stuctuur! En heeft ook zeker niet het zelfde effect!!!! Dit wordt heel vaak door elkaar gehaald naar mijn idee.

Ruwe celstof wordt in het verteringsstelsel van het paard (met name de dikke darm) met behulp van bacterien afgebroken. Dit proces is zeker ook belangrijk voor een gezonde vertering.

Structuur zijn lange vezels waarin veel ruwe celstof zit, dus wat je fysiek kan zien, stro, hooi, luzerne, spelt. Dat zijn voorbeelden van producten met veel structuur en dus ook veel ruwe celstof. Dit heeft, naast het stimuleren van de bacterien die ruwecelstof afbreken in de dikkedarm, ook invloed op de activiteit van de dunne en dikke darm (peristaltiek dus; het samen knijpen en weer ontspannen zodat het voetsel zich goed mengt met de verteringssappen en bacterien die het voedsel moeten afbreken. Dit bevordert de vertering van de voedselbrij). Alleen ruwe celstof in kleine vorm zoals ze in muesli's zitten of slobber hebben dit effect dus niet.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:38

Hier is al even niet meer gereageerd maar aangezien het een centraal topic is neem ik aan dat reageren toegestaan is..

Mijn merrie van 25 doet het op zich goed, maar valt elke winter tegen februari/maart in. Met name bij haar flanken.
Nu las ik in een van de linkjes, dat ze dan te weinig ruwvoer krijgt.
Nu kan ik me dit aan de ene kant niet voorstellen maar goed, uiteraard kan ik dit niet uitsluiten, ze staan 24/7 buiten (met schuilstal) met 2 andere ponys, en als die uitgegeten zijn, dan gaan ze een bak verder (vermoed ik). Nu heb ik dit nog niet gezien, maar ik kan er ook niet altijd bij zijn als ze uitgegeten zijn.
Ook las ik verschillende tips betreft Subli Seniores Priores, ik wil dit alleen bv morgens aan haar gaan voeren, naast het gewone ruwvoer zeg maar, want dit eet ze wel gewoon.
Iemand ervaring met Subli Seniores Priores, en die het er bv ook naast voert zodat ze niet teveel in gaan vallen of af gaan vallen.
Moet er bij zeggen dat ik dit enkel swinters wil gaan voeren want zodra het gras weer flink gaat groeien is ze meteen weer tonnetje rond en ik wil niet dat ze hoef bevangen raakt aangezien ze nogal snel weer te dik is zomers.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:57

er is in dit topic al heel veel geschreven over seniores priores, als je de zoekfunctie links onder in dit topic gebruik kun je dat nalezen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:25

yvonnedv schreef:
er is in dit topic al heel veel geschreven over seniores priores, als je de zoekfunctie links onder in dit topic gebruik kun je dat nalezen.

Na al die jaren bokt heb je me iets geleerd bij deze, want ik wist niet dat je zo kon zoeken in een topic.
Dank je.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:11

Lonan, een kilo ofzo seniores priores bijvoeren werkt echt super ! Dat kan je dan idd b.v. alleen s'ochtends bijvoeren. 1 kg wordt alleen al best veel, dus ik zou met wat minder beginnen om ze te laten wennen aan het voer.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:15

Kunnen jullie even met mij meedenken?

Mijn bijna 32-jarige pony heeft besloten dat dat subli SP toch niet zijn smaak is. Althans dat vermoed ik. Hij eet namelijk hooi als de beste, graast de hele dag in de wei, z'n pavo herbasan als vervanging heeft hij vannacht ook helemaal opgegeten maar vanochtend heeft hij z'n biksjes van de slobber afgesmikkeld en de rest laten staan. Staat inmiddels al wel weer fris en fruitig in de wei te grazen.

Hij is altijd al een moeilijke eter geweest, 's ochtends eet hij slechter dan 's avonds. 's ochtends wil hij volgens mij gewoon vooral snel in de wei... (als je eten in de wei zet eet hij het sowieso niet, wei is gras gras gras gras!) en 's avonds/'s nachts eet hij wel heel goed altijd.
Ik hoop eigenlijk dat we ff een paar dagen kunnen rekken op 's ochtends herbasan en 's avonds SP maargoed dat weet ik niet dat moeten we dus even bekijken/testen/hopen.

Mocht hij nou inderdaad gewoon fit zijn maar SP niet meer lusten... heeft iemand nog een brilliant idee wat ik hem voor kan zetten?
Hij heeft in principe te weinig maal vermogen om genoeg hooi/gras binnen te krijgen maar hij eet er lustig op los. Dingen als compact gras/grasmix laat hij staan (eerder in ieder geval wel, daar voelt hij zich nog te jong voor :') )

Hij kreeg eerder altijd op een dag 2 kg pavo herbasan, 2 kg hartog lucerne en 2 kg biks (zonder biks vrat hij de rest natuurlijk niet) en daar zijn we vanaf gestapt omdat hij het slecht weg kreeg (wat vooral aan de lucerne gelegen zal hebben). Toen zijn we dus (zal bijna een jaar geleden zijn) overgestapt op SP. In het begin was hij niet overtuigd, later heeft hij het echt goed gegeten maar hij is al een paar weken dat hij het 's ochtends niet zo blieft (komt ook weer jong gras nu natuurlijk dus dan wil hij naar buiiiiiten!).

Al met al is het dus een lastig manneke die verder wel heel fit oogt, hij is van de winter zelfs aangekomen en staat er echt mooi bij nu. Mogen zeker nog heel wat kilo's bij maar het is al een hele verbetering. Alleen dan moet die sufferd natuurlijk wel SP eten, ZUCHT!

Dus als iemand een goede tip heeft... ik hoor het graag!! (en graag in noord-nederland/groningen verkrijgbaar!)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:19

Masters seniorenbrok is een beetje vergelijkbaar als sp, maar toch heel anders. Misschien lust hij dat wel ?
Of anders grasbrok of lucernebrok of havermoutpellets etc etc.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:30

Dat Masters ziet er interessant uit! Zeker het proberen waard!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:43

Ilsemarie, doe je er wel olie op? Olie is een heel goede dikmaker.Je moet even met een scheutje beginnen om te laten wennen en dan kan je naar een kop vol over zijn voer, dan krijgt hij niet zoveel meer in de maag. Het is niet zo'n grote pony, hij moet denk ik een 400 kilo wegen, dan is 4 kilo sp genoeg of minder als hij ook andere dingen eet.Niet meer dus dan 4 kilo slobber of brok oid. Dat kan de maag niet verwerken. Olie is qua volume veel minder. Of je koopt een zak subli Omega 369. Dat is net zand, geel gemalen spul, heel vet. En je geef hem daar een kop van over zijn voer. Hij heeft gelijk dat hij 'smorgens minder eet, het gras begint te groeien en dan vindt hij in de wei genoeg. Ik zou het dan ook over zijn avond eten doen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:53

nordwind is 1.38 dus zo'n 350 moet hij zeker wel hebben idd maar gok dat hij zo'n 250/300 weegt maar echt niet meer. Hij is wel aangekomen afgelopen winter maargoed met een paar dagen slecht eten is dat ook zo weer weg natuurlijk.
Hij kreeg tot nu toe 's avonds 2 kg subli en 's ochtends waren we al van 2 naar 1 overgestapt, maar zelfs die ene kg eet hij niet op.
Hij heeft zeker gelijk dat hij 's ochtends in de wei wil maar die gekke henkie vergeet wel dat hij niet meer zoveel gras binnenkrijgt als dat hij in z'n mond neemt... we hebben een mooi arsenaal aan balletjes in de wei liggen aangezien zijn gebit ook niet meer je van het is. Dus eigenlijk zou hij wel slim zijn als hij 's ochtends gewoon wat meer eet!

Dat masters kan ik in oude pekela krijgen dus daar ga ik vandaag of morgen even heen om te proberen! Dat hoeft wat minder lang te weken dus dat wordt denk ik ook wat minder snel zuur. Denk dat het daar ook bij de SP wat in zit, als het wat te lang weekt wordt het gauw zuur en dat staat hem niet zo aan vermoed ik.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:55

Nou... morgen zak masters seniorenslobberbrok ophalen en kijken of meneer dat lust! Verder neem ik ook een zak cavalor struco mix senior mee. Denk dat ik toch wel gaan proberen of hij 's ochtends droog/muesli kan eten ipv slobber. Hij eet 's ochtends gewoon slechter en zo is het wat makkelijker te doseren en misschien vind hij dit ook fijner om te eten 's ochtends, geen idee, moeten we gewoon proberen! maar elke keer alle slobber wegmikken is ook weer zowat, want er is geen pijl op te trekken of hij 's ochtends nou wel of niet eet en hoeveel.
morgenmiddag ga ik heen, eerst ff met hem wandelen om te kijken hoe zijn gesteldheid is en als hij fris en vrolijk is lijkt het mij dat het aan het voer ligt en dan gaan we gewoon ander voer proberen, anders dierenarts maar laten komen. Maar hij eet verder erg goed en staat er niet sloom bij dus ik gok dat het toch aan het voer ligt. Hij heeft z'n herbasan met biks vannacht namelijk helemaal opgegeten en de bak was schoongelikt.
Dus hopelijk is hij gewoon fris en fruitig en is hij tevreden met 's avonds slobber en 's ochtends cavalor muesli of pavo herbasan muesli. Eens kijken of dat werkt...
Geen bericht = goed bericht ;)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:33

Ilsemarie schreef:
Nou... morgen zak masters seniorenslobberbrok ophalen en kijken of meneer dat lust! Verder neem ik ook een zak cavalor struco mix senior mee. Denk dat ik toch wel gaan proberen of hij 's ochtends droog/muesli kan eten ipv slobber. Hij eet 's ochtends gewoon slechter en zo is het wat makkelijker te doseren en misschien vind hij dit ook fijner om te eten 's ochtends, geen idee, moeten we gewoon proberen! maar elke keer alle slobber wegmikken is ook weer zowat, want er is geen pijl op te trekken of hij 's ochtends nou wel of niet eet en hoeveel.
morgenmiddag ga ik heen, eerst ff met hem wandelen om te kijken hoe zijn gesteldheid is en als hij fris en vrolijk is lijkt het mij dat het aan het voer ligt en dan gaan we gewoon ander voer proberen, anders dierenarts maar laten komen. Maar hij eet verder erg goed en staat er niet sloom bij dus ik gok dat het toch aan het voer ligt. Hij heeft z'n herbasan met biks vannacht namelijk helemaal opgegeten en de bak was schoongelikt.
Dus hopelijk is hij gewoon fris en fruitig en is hij tevreden met 's avonds slobber en 's ochtends cavalor muesli of pavo herbasan muesli. Eens kijken of dat werkt...
Geen bericht = goed bericht ;)

Natuurlijk moet hij eten en het is prima als je wat anders probeert,maar dan kan je alsnog de olie erover doen of de Omega 369 mix. Dat eten ze graag, is net gemalen graan, maar het gaat om het vet. Ik weet niet of hij suikergevoelig is, dan zijn vetten beter en dat is een kleine moeite om over zijn muesli oid te doen. Bij hem maakt het verder niet veel uit wat je hem voert, als hij maar eet. Dus wil hij wel muesli of andere brok? Merriebrok zet ook meer aan dan gewone,maar dan nog zou ik er de omega 369 of gewone olie over doen.Je weet dat ik heel veel ervaring heb met oude dieren. Ik ga nooit voer veranderen. Daar zit het hem vaak niet in. Ik merk wel dat in het voorjaar de oudjes ook minder graag slobber eten, dus dan pas ik dat aan. Bij mij krijgen ze altijd een mengsel, nooit alleen subli sp. Ik maak slobber van een deel grasbrok, bietenpulp en subli sp. en dan een bekertje Omega 369 erover.
Helaas zijn Indy en Prudent overleden drie weken geleden.Maar dat had niks te maken met hun gewicht. Ik kreeg nog een compliment van de da hoe goed ze er nog uitzagen.Niks mager, juist niet. Ze konden beiden niet meer overeind komen. net na die koude periode. We hebben vanalles geprobeerd om ze in de benen te krijgen, maar het ging echt niet meer. Vandaar dat we hebben besloten om ze in te laten slapen. Er zat een week tussen. Net in het weekend natuurlijk.Indy is 36 geworden en Prudent, mijn merens 31 jaar. Ik heb nu nog 5 pony's boven de 30 en 7 boven de 20. Allemaal eten ze dat wat ik net vertelde en dan aan hun gewicht aangepast. Dus per 100 kilo een kilo droog voer.Geweekt is dat dan natuurlijk veel meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:58

de strucomix kan je ook door de masters heen mengen. Dan maak je het nog lekkerder ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:56

bij mij op stal geven ze wel sanequi senior aan de oudere paarden.
en de slobber van subli.
op zich zijn ze er daar heel tevreden oer.
weet niet of iemand anders daar ervaring mee heeft?

linkje naar de sanequi
http://www.sanequi.com/nl/producten/senior.html

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:33

Ja maar sanequi is en heel duur en enkel via de dierenarts te verkrijgen. Hier moet je dan gelijk een hele pellet bestellen !

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 07:55

Ilsemarie schreef:
nordwind is 1.38 dus zo'n 350 moet hij zeker wel hebben idd maar gok dat hij zo'n 250/300 weegt maar echt niet meer. Hij is wel aangekomen afgelopen winter maargoed met een paar dagen slecht eten is dat ook zo weer weg natuurlijk.
Hij kreeg tot nu toe 's avonds 2 kg subli en 's ochtends waren we al van 2 naar 1 overgestapt, maar zelfs die ene kg eet hij niet op.

Kan het zo zijn dat hij zijn avondportie over de hele nacht verdeeld en zodoende op het moment dat jij weer gaat voeren net het laatste heeft opgegeten?

misschien 's avonds wat minder geven?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:16

Nee dat is het niet. We zijn wel vaker een paar uur later nog op stal geweest en dan was het op of bijna op. Ik bedoelde meer dat hij niet in één keer dooreet tot het op is hoeveel je hem ook voor zou zetten. Hij eet in etappes maar met een paar uur is 't allemaal zeker wel op.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:28

Nou 't was neus erin en eten maar met die handel! Dus dat nieuwe smaakt hem zeker wel. HIj heeft direct een half kilo opgegeten (andere helft zat er nog in maar dat zal vannacht wel opgaan, dat hoor ik morgen. Had er ook wat muesli bij gedaan dus kijken of hij dat morgen ook op heeft.
maar hij heeft momenteel een heel mooi hooipak, ruikt ook zalig, dus misschien dat het daar ook wel gedeeltelijk aan ligt (in combinatie met het verse gras buiten). We zullen het zien de komende dagen. Maar hij dartelde vrolijk in het rond en met over de weg stappen ging hij zelf in draf, oortjes erop, zag alles, hoorde alles, hieper de pieper doen.. (hij was weer eens drukker dan de 3-jarige fries die ik afgelopenw eek gekocht heb ;) ) Dus wat dat betreft maak ik me niet zo'n zorgen. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt maar hij is verder fris en vrolijk, dat lijkt me nu het belangrijkste (en eet goed hooi)

iedereen in ieder geval bedankt :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:57

Dit berichtje plaats ik ook even in het cushing topic en dunne paarden topic.

Mijn kanjer is vandaag na 32 jaar en 2 dagen vredig ingeslapen. hij was gewoon op. Het is allemaal heel fijn gegaan en hij is opgehaald door het crematorium westerhout, fantastisch kan ik daar in een woord over zeggen! Het kost een duit maar het is nu al elke cent waard geweest. Een mooier en waardiger afscheid na 14,5 jaar samen had ik me niet kunnen wensen.

Ik heb echter nog ongeveer 40 kg subli seniores priores staan (even grof geschat, er passen 3 zakken in een ikea samla bak en hij is zeker wel nog voor 2/3 gevuld). En ik heb nog 30 pergolide tabletten van 1 mg. Die tabletten kan ik ook verzenden en deze wil ik dan ook graag geven aan iemand die er moeilijk/duur aan kan komen. Er zat ook iemand (of meerdere?) uit duitsland in dit topic die er slecht aan kon komen toch?
Voor de subli, woont er iemand in regio Groningen? Pony stond in de regio winschoten en ik zelf woon in Haren (direct bij groningen stad). Als iemand interesse heeft in de slobber is deze in regio winschoten of hier in Haren bij mij op te halen. (als het ergens daartussen ligt wil ik het ook wel even brengen).

Ik zou het fijn vinden als ik iemand hier nog een plezier mee kan doen dus dat hoor ik graag (per pb).