[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:42

Mijn Indy krijgt maximaal 3 kilo per keer, daar gaat dus zo'n 9 liter water bij en dan zit een emmer stampvol. Indy eet het niet allemaal in 1 keer op. Hij doet er best lang over, maar dat kan omdat hij 'snachts op stal staat. Hij moet voor zijn gewicht ongeveer 4 kg/4,5kg hebben, maar hij krijgt nu ook nog een kilo muesli en een schepje omega 369 bij. Bovendien staat hij nog op het land van 9 tot 5.

Mi_Amore

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:01

Moet je dan niet rekenen 3 kilo voer + 9 liter water = 12 kilo eten?
Of ben ik nu zo grof verkeerd :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:11

Dat is ook wat Haboshof zegt ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:24

Wel, maar moet je dan rekenen dat het 3 kilo eten is of 12 kilo eten?
Want als je 3 kilo SP geeft, dan geef je in totaal toch eigelijk 12 kilo eten in 1 keer?
Ik wil niet overvoederen...

Ik ben er niet echt met mee ;) Slobber is dan ook vrij nieuw voor mij ;)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:34

3 kg voer is 3 kg voer. Er zit dus verder water bij, dat is drinken. Ik merk dat Indy ook bijna geen gewoon water meer drinkt. Per 100kg lichaamsgewicht moet hij een kilo subli eten. Hij krijgt dus, als er niks anders meer te eten is buiten, ruim 4 kilo SubliSP per dag. Hij weegt ongeveer 450 kilo.Hij kan geen hooi of iets anders meer eten. Hij leeft al ruim 6 jaar op Subl SP. Hij is 35 jaar oud.

Dit is Indy met pleegzoon Billy B
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door haboshof op 09-11-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:36

volgens mij kan je van het droge gewicht uit gaan. als ik het goed begreep staat het op de zak duidelijk wat de aanbevolen hoeveelheid droog voer is. (toch goed onthouden)
te veel in 1 keer is nooit goed, maar als je niet zo gulzige eter heb kan het minder kwaad om hem veel te geven dan doseert hij zelf.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:47

Het is een zeeeeeeeeeeer trage eter.

Ok dan voer ik nu dus gewoon veel te weinig,
ik heb de zak niet meer, mijn man had deze al weggegooid.

Maar dan geef ik gewoon meer vanaf morgen :j

Bedankt voor de uitleg :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:15

SWSS_INFO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:43

Wortel of bieten vlokken zijn ook zeer geschikt voor oudere paarden.
Makkelijk te voeren, droog, maar ook als slobber.

Als paarden ouder worden neemt de kwaliteit van het immuunsysteem en verteringsgestel af.
Dit kan worden gecompenseerd door Wortel Vlokken als supplement te voeren.
Extra vitamines, mineralen en sporenelementen ondersteunen en bevorderen de vitaliteit en het uithoudingsvermogen.
De natuurlijke, actieve ingrediënten stimuleren het metabolisme van de lever en schildklier, welke nodig is voor de aanmaak van nieuwe bloedcellen.

Wortel Vlokken kunnen gemengd worden met de dagelijks rantsoen, maar kan ook los gevoerd worden.
Aanbevolen hoeveelheden:
50 – 100g kleinere soorten en jonge paarden
100 – 200g volwassen paarden
200 – 300g drachtige merries en hengsten.

Paarden die liever een slobber maaltijd nemen:
± 30 min. voor het voeren in gekookt water laten wellen.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:05

Ik zit ook weer met het zelfde probleem als vorig jaar. Mijn fjord van nu 25 jaar waarbij we altijd op moesten letten dat hij niet te dik werd, was over het algemeen heel goed ging. Is sinds vorig jaar aan de dunne kant. Vorig jaar elke keer seniores priores gevoerd maar ik zag totaal geen verschil. Tandarts er bij gehad enzo maar hij kwam niet aan..
In de zomer iets beter geworden maar zit nu weer met hetzelfde probleem..
Heb nu een 100 grams winterdeken voor hem gekocht, hij heeft nu met minder koud weer een fleece gevoerde regendeken op. En als het kouder word de 100 grams erop om toch te zorgen dat er minder energie uit gaat naar het zichzelf warm houden. Warmer is hij echt niet nodig dan staat hij er onder te zweten.
Hij krijgt nu cool mix van havens met zonnebloemolie, om hem toch nog iets extra bij te geven. Sportbrok hoef ik hem echt niet te geven dan word hij stapelgek en kan ik er niks meer mee met rijden. Dus dat is een beetje lastig om ineens iets anders te proberen. En daarnaast krijgt hij natuurlijk voldoende ruwvoer, goede kwaliteit hooi. En 3-5x in de week slobber erbij. ongeveer 1,5 kilo aangemaakte slobber. Gewoon normale slobber van havens, geen seniores priores omdat dit vorig jaar dus totaal niet werkte.
Wat kan ik nu nog proberen om hem beter op gewicht te krijgen? Las al iets over wortel en bieten vlokken. Kan ik hem ook gewoon zo wortels voeren? Dat ik dat in stukjes snijd dat hij het wat beter kan kauwen. Heeft verder niet echt last van z'n gebit, wel haken altijd maar dat word netjes bijgehouden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:24

Misschien eens proberen de darmen van je paard te verbeteren zoals met Opkikker van NAF of yea sacc. Deze producten zorgen ervoor dat de darmen beter kunnen verteren en dus meer uit het voer halen.
Lucerne of olie ( b.v. omega 369 van subli ) bijvoeren wil ook nog wel eens werken.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:13

Hm met producten van subli heb ik zelf niet zulke goede ervaringen. De granenmix van subli deed niks bij mn mini shet terwijl de kentucky e lite van havens wel direct effect had. En ook de seniores priores werkte bij mijn fjord niet.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:33

Een 18 jarig paard van de eigenaresse van mijn verzorgpaard is heel dun en krijgt al super veel eten, maar komt niet aan. Nu gaan we kijken of seniores priores helpt en hij gaat weer merrie brok krijgen. Nu is Baggio's probleem dat hij niet alles eet. Als wij olie of iets dergelijks door zijn voer doen laat hij het staan. Wat kan nu echt helpen? Hij wordt wel gewoon bereden (tenminste als hij weer een zadel op zijn rug kan, want hij heeft nu last van zijn rug) het is ook een luchtzuiger. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik weet alleen niet precies wat hij nu krijgt. Sowieso 2 kilo biks en 1 kilo muesli en een halve kilo .... en een halve kilo ... Ik ga nu dus dat seniores priores halen en dan maar hopen dat hij goed reageerd

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:39

Je kunt ook olie over het hooi heen doen.
Je kan ook pulp bij gaan voeren of inderdaad seniores priores.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:24

addy<3 schreef:
Hm met producten van subli heb ik zelf niet zulke goede ervaringen. De granenmix van subli deed niks bij mn mini shet terwijl de kentucky e lite van havens wel direct effect had. En ook de seniores priores werkte bij mijn fjord niet.

je hoeft niet perse de omega369 van subli te geven natuurlijk ! Er zijn genoeg andere merken die ook olie ( voor paarden ) verkopen.
Werd je paard dikker van kentucky e lite ?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:37

Kom ik bij engel diervoeders, hebben ze geen seniores priores. Nu maar alleen bietenpulp en muesli meegenomen kijken of hij van de bietenpulp dikker word. De welkoop in lisse sluit helemaal ook dat heb ik natuurlijk weer.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:28

Ik heb de kentucky e lite niet bij mijn fjord gebruikt ;) Alleen op de mini shet. Maar dat is zowizo lastig met hem, hij is gauw te dik en heb hem ook op streng dieet staan om hem op normaal gewicht te houden.
De kentucky ga ik niet aan mijn fjord voeren, die word dan echt stuitergek.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:05

Hallo allen ,

Wil graag mijn oudje voorstellen :
Ditano een 22 jarige Westfaalse ruin die al 5.5 jaar van z,n oude dag
geniet samen met twee tinkers 24/7 buiten .(Met loopstal uiteraard)
Hij heeft de beschikking over onbeperkt hooi , en krijgt 1 keer per dag krachtvoer ongeveer
1,5 KG geplette haver en senior plus van Marstall gemixt .
Als extra een scheutje zonnenbloem olie , wat zeewier en foenegriek .
In de winter krijgen ze 1 keer per week slobber van Marstall .
Op het moment doet hij het erg goed , ook s,winters alleen z,n haarwissel in het voorjaar duurt erg lang en kost hem
veel energie .

Foto van September :

Afbeelding

Oktober met de winterjas al aan .

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:38

Ik zag net op de site van subli dat er 2 nieuwe producten zijn. een dieetmix en een ruwvoermix ( gehakseld ) Is misschien ook wel wat voor oudere paarden !?
hartog schijnt ook een nieuwe gehakselde variant te hebben, met lucerne, snijhaver en gras.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:57

Kijk, dit is nog eens handig zo'n topic. :D
Ik zit namelijk met de vraag wat nou precies het nut is van slobber.
Van de een hoor ik dat het alleen als lekkernij is, de ander zegt dat je paard er ook dikker van word.
Wat is er nou waar? :o
Ik voer namelijk mijn 17 jarig pony (wie nu een korte winterstop heeft ivm geen wedstrijden meer, maar volgend seizoen weer intensief marathon rijd.) sinds kort slobber. Van Pavo. Hij vond het eerst maar niets dat gesmak, maar na de derde keer vind hij het erg lekker! Maar ik hoop dus dat ik hem met het voeren hiervan wat meer op gewicht krijg. Zou dit echt zo zijn?
Ik las namelijk over Seniores Priores, maar dat moet vier keer per dag gevoerd worden, begrijp ik? Nou, daar heb ik geen tijd voor ivm school en alles.. dat word dan hooguit twee keer..
Alvast bedankt!! :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:00

Slobber van Pavo, havens etc is een soort van krachtvoer.
Seniorenslobber zoals van subli ( seniores priores ) en masters kan ook het ruwvoer vervangen. Deze producten bevatten ook bietenpulp en moeten dus veel langer weken als die van Pavo etc. Maar ze zetten wel meer aan in gewicht.
Als je zomaar 1 kg seniores priores voert per dag, kan dat best 1 maal per dag. dat 4 maal per dag voeren gaat om paarden die geen hooi meer kunnen eten en dus echt meerdere kg's seniores priores krijgen. Dan moet je het over de dag verdelen, logisch.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:16

@ Maris,
Oké, maar mijn pony eet nog wel gewoon hooi en gras, zijn tanden zijn nog prima, hij word alleen niet meer zo snel dik, en beweegt ook nog eens intensief.. Dus is slobber wel of niet geschikt voor hem? :o

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:24

Voor Bo heb ik de muesli om haar op gewicht te houden, en een extra'tje voor de darmen en bovendien vindt ze het erg lekker!
Ik heb de Marstall Mash.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:26

ArroNnie schreef:
@ Maris,
Oké, maar mijn pony eet nog wel gewoon hooi en gras, zijn tanden zijn nog prima, hij word alleen niet meer zo snel dik, en beweegt ook nog eens intensief.. Dus is slobber wel of niet geschikt voor hem? :o

seniores priores is geschikt voor alle paarden die wat aan moeten komen. Een kilo per dag kan dan al wonderen doen.

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 02:42

Hallo allemaal, ik ben even een tijdje weggeweest maar lees nu weer geinteresseerd mee. Onze dame doet het nog steeds prima, in januari wordt Peggy 28. Hooi eten kan ze niet meer, afgelopen zomer in het gras ging het wel goed. In het najaar gaat ze over op volledig Seniores Priores, 3 kg per dag, ze weegt ca. 250 kg. De portie aan het einde van de middag/begin avond is de grootste, dat verdeelt ze zelf over de loop van de avond/nacht. Op de dagen dat ze bereden wordt krijgt ze wat brok er bij. In het najaar, vlak voor de winter ontwormen wij alle 4 de paarden met equimax, zodat we geen problemen hebben/krijgen met ingekapselde wormen en we hebben geen narigheid met het op gewicht houden.
Peggy is met haar nieuwe amazone pas weer begonnen op de ponyclub en ze is fel en fit alsof ze jong is. Ze kwam de binnenbak in met de oortjes erop en een uitdrukking op haar snoetje die zei: Hello, I'm back! Halsje in de krul en marcheren maar! Het was een heel gelukkige pony en zolang ze zo blij wordt van het rijden laten we haar dat lekker doen (met een lichte, groene amazone, die nog niks vraagt, dat wel) :j .