[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:11

hallo, :o ik lees al een tijdje mee. ik heb geloof ik weleens wat gepost. maar ik wilde jullie vragen, ik zit een beetje met me handen in het haar.

ik heb 1 shetlandertje van 21 jaar en die is koliek gevoelig, ze staan sinds het weekend weer op vlas, samen met me andere shet (hoefbevangen) en ze krijgen hooi en me koliekgevoelige shet, krijgt slobber met zandweg.. en parafine erdoor heen... hebben jullie nog tips of iets wat ik kan geven aan druppeltjes/poeder of voer.. doordat ze geen koliek zou kunnen krijgen, sorry voor gelijk z'n verhaal :o :o :o maar ik moest effe me verhaal kwijt.. ik hoop dat jullie me verder zouden kunnen helpen?
alvast bedankt :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:09

sharonalover schreef:
wat kunnen we voeren om hem net die paar kilo's erbij te krijgen en te houden?

Je zou 2x per dag een scheutje lijnzaadolie over zijn voer kunnen doen. In olie zitten gemakkelijk opneembare vetten. Daarnaast heb ik het gevoel dat mijn paarden losser zijn als ik olie voer.
Ik koop het altijd op www.lijnolie.nl, daar is het veel goedkoper dan bij andere aanbieders.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:19

Maris schreef:
ik heb net een baaltje compact gras gehaald, maar dat is stoffig !!!! Hebben jullie paarden daar geen last van ?
Ik wilde een keer kijken hoe dat eruit zag, ik geef anders gras mix. Maar iedere dag al die brokken eruit vissen kost veel tijd + 10 % melasse......best veel !
Compact gras ruikt wel erg lekker trouwens.

Maris, is het compact gras van Hartog? Ik heb daar af en toe ook wel last van. het scheelt echt per pak. Als ik in de winkel ben, probeer ik er de pakken waar op het zicht weinig stof in zit er tussen uit te halen. Mijn pony's smullen van het compact gras als ik er een beetje water door doe.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:30

ja van Hartog idd. Hoe kan je aan de buitenkant zien of het stoffig is ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:38

b485 schreef:
Mijn pony's smullen van het compact gras als ik er een beetje water door doe.

en dan is het stofprobleem ook gelijk opgelost. :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:08

Gaat het door het water juist niet erg aan elkaar plakken ?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:10

MAris, als je de pakken in de winkel eens ronddraait, dan zie je wel (ongeveer) of er meer of minder kleine stukjes inzitten. Al sik me niet vergis, is het stof donkerder van kleur dan het gras. En zie je het dus goed in de zak zitten.

Ik haal altijd heel het pak los en doe het in een soort vuilbak. Als het een stoffig pak is, dan probeer ik het extra goed uit te schudden en zorg ik dat ik het zeker vochtig voer.

Je moet er echt geen liters water bij doen. Gewoon een scheut water (bij 1 à 2 grote handen compact gras) en dan eens doorroeren met je handen zodat alles gelijkmatig nat is. Je krijgt er wel vuile handen van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:14

Het comtact gras heb ik idd in een grote ton gedaan. en een kg of 5 nu in een kleinere ton en dan heel veel omwentelen etc. dan wordt het iets minder stoffig. Ik heb het nog niet gevoerd ( ik vergeet het steeds mee te nemen naar stal ). maar ik zal het dan zeker met water proberen. Zo droog durf ik het eigenlijk niet te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:16

Nog een hele andere vraag :
Moet ik het zo zien dat b.v. grasbrok minder energie etc bevat als sp ? Dus dat je dat kan geven als de sp voor teveel spek zorgt bij een paard
En dan b.v. pure bietenpulp en muesli/brok meer energie bevat als sp ? dus dat je dat bij kan geven als je paard wat te dun is ?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:55

Maris schreef:
Nog een hele andere vraag :
Moet ik het zo zien dat b.v. grasbrok minder energie etc bevat als sp ? Dus dat je dat kan geven als de sp voor teveel spek zorgt bij een paard
En dan b.v. pure bietenpulp en muesli/brok meer energie bevat als sp ? dus dat je dat bij kan geven als je paard wat te dun is ?

je kan dit het makkelijkst zien aan de energie levels op de verpakking. (die weet ik niet uit mijn hoofd) hoe meer energie hoe makkelijker het paard er dik van word (ligt natuurlijk ook in welke hoeveelheden je het uiteindelijk voert)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:32

Ja maar helaas geeft elke voerfabrikant de energie niveau's weer met andere waardes aan, geloof ik. Vroeger had je VEP, toen MJ en nu weer wat anders geloof ik.
Pulp zit op 900 VEP, ongeveer net zoveel als een kg krachtvoer.
Grasbrok en sp weet ik het VEP gehalte niet van, zal wel lager zijn.

Maar zet 1 kg grasmix b.v. net zoveel aan als 1 kg sp ? Dat soort dingen vraag ik me af. Zodat je kan bepalen hoeveel kg grasmix je geeft en hoeveel sp. Of zou grasmix zowieso beter zijn omdat het meer vezels bevat als sp ?
Pfff ingewikkeld !!!! gelukkig heeft Haboshof me al een eindje op weg geholpen.

blacknorton

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:21

nu is het ewpa. maar het verandert wel erg snel en is geen eenduidig systeem wat het er niet makkelijk op maakt. daarnaast is er ook niet echt duidelijke literatuur over te vinden.

bietenpulp geweekt (250gr in liter water) 0.25 EWpa/kg product, ruwe celstof ?, 240 g/kg ds (volgens paard en voer 2004)
luzerne (hartog) 0.58 ewpa/kg, ruwe celstof 32% per kilo, 90% ds
grasmix (hartog) 0.56 ewpa/kg, ruwe celstof 28% per kilo, 90% ds
grasbrok (hartog) 0.56 ewpa/kg, ruwe celstof 26.80% per kilo, 88,5% ds
krachtvoer (hartog concept 1.01 EWpa/kg, ruwe celstof 8% per kilo, ?ds
subli priors 0.75 ewpa, 210g ruwe celstof per kilo, ?ds

een paard van 600kg heeft 4,98 ewpa nodig als onderhoudsbehoefte (volgens paard en voer 2004). 2% droge stof van lichaamsgewicht.
(de VEP waarden, van het voedingstabelboekje moet ikook nog ergens hebben, maar alleen ben ik het boekje even kwijt in de puinhoop :o )

krachtvoer levert de meeste energie per kilo. bietenpulp het minste.
nu ben ik erg slecht met g/kg en %/kg omrekenen naar elkaar dus ik vergelijk even de %/kg. dan geeft luzerne de meeste ruwe celstof (vezels), daarna grasmix en krachtvoer dus het minst. bietenpulp en SP zijn vergelijkbaar in ruwe celstof.

je moet dit vervolgens zien als basis, want zeker met oude paarden is het nog de vroeg in hoeverre deze metingen gelden. aangezien een oudere paard veel meer moeite heeft met producten te verteren en op te nemen vergelijken met jongere paarden. dit zijn metingen in een lab en vast gesteld door onderzoek.

persoonlijk zou ik kijken in hoeverre je paard nog gras/grasmix en luzerne kan weg krijgen, voordat je heel het ruwvoer vervangt door bietenpulp of SP (geweekt voer), door het kauwen maakt het paard speeksel aan welke weer goede enzymen voor de maag (ph) maakt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:49

blacknorton schreef:
nu is het ewpa. maar het verandert wel erg snel en is geen eenduidig systeem wat het er niet makkelijk op maakt. daarnaast is er ook niet echt duidelijke literatuur over te vinden.

Ewpa is al een tijdje hoor, en het is wel een eenduidig systeem.

Citaat:
krachtvoer levert de meeste energie per kilo. bietenpulp het minste.

Snelle energie ja; goede, wat langzame energie zeker niet. Dan kan je beter een product hebben met veel ruwe celstof.

Citaat:
je moet dit vervolgens zien als basis, want zeker met oude paarden is het nog de vroeg in hoeverre deze metingen gelden. aangezien een oudere paard veel meer moeite heeft met producten te verteren en op te nemen vergelijken met jongere paarden. dit zijn metingen in een lab en vast gesteld door onderzoek.

Inderdaad, wat er in de praktijk op neer komt dat je niets aan die berekeningen hebt; elk paard is anders.....

Citaat:
persoonlijk zou ik kijken in hoeverre je paard nog gras/grasmix en luzerne kan weg krijgen, voordat je heel het ruwvoer vervangt door bietenpulp of SP (geweekt voer), door het kauwen maakt het paard speeksel aan welke weer goede enzymen voor de maag (ph) maakt

Sluit ik me bij aan; al dat rekenwerk levert niets op.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:02

het is niet een eenduidig systeem in de woorden dat iedere fabriek dat systeem gebruikt op zijn verpakkingen. het is er inderdaad al weer even (zeg ook niet dat het nieuw is), maar pavo gebruikt MJ/kg (zoals de rest van de wereld).
volgens mij zijn de EWPa of MJ waardes de waardes die ze na verbranding opleveren, of dat nu snel in de maag gebeurt of in de darm dat maakt niet uit. een paard heeft ruwe celstof nodig om de darmen optiemaal te laten functioneren. dus als je een paard wil laten aankomen of meer energie geven per kilo product, dan is krachtvoer, naast zijn ruwvoer zeker een goede. een paard kan niet onbeperkt aan droge stof (ruwe celstof) op nemen.

je kan de waardes zeker als leidraad/basis nemen dan weet je in ieder geval wat je paard ongeveer nodig heeft. om je rekensom compleet te hebben moet je ook weten wat de waardes zijn in je ruwvoer (hooi/kuil/gras) maar niet ieder paard van 600 KG zou genoeg hebben (als bassisonderhoud) aan die 4,98 EWPa of juist te veel hebben aan die 4,98 EWPa. omdat goed in de gaten te houden moet je regelmatig de conditie score of hem op de weegschaal zetten.
zeker voor een oud paard is het gewoon weg lastig om een basis EWPa te bepalen, omdat het verteringsysteem niet meer optimaal werkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:08

blacknorton, bietenpulp is per 250 gram 0,25 EWPa (volgens wat je hierboven gepost hebt ) dus dan 1 EWPa per kg. Dus qua energie dan vergelijkbaar met 1 kg krachtvoer.

en dan zou het dus ongeveer kloppen dat pulp en krachtvoer het meeste energie bevatten, sp iets minder en grasbrok/ grasmix etc nog minder ( in grote lijnen dan ). En ik neem aan hoe meer energie hoe meer een paard ermee kan doen qua energie en vetopslag voor zichzelf.
Dus dan als je b.v. sp geeft en je paard is te mager + brok of pulp
en je paard is wat te dik + grasbrok

Moet ik het ongeveer zo zien ????

De weidebrok plus van Healthy herbs bevat dacht ik 0,74 EWPa en dus best een behoorlijk stuk hoger in energie als grasbrok en grasmix EN bevat echt veel ruwe celstof --> 35% !

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:54

ja zo kan je het ook lezen. ik was er van uit gegaan dat die 250g bietenpulp in water 1 kilo product is. (blijft lastig intepretaties als er verder weinig uitleg bij staat).

yupz hoe meer energie hoe meer een paard de mogelijkheid heeft voor vetopslag (dat werkt verder net zoals bij ons.)
als je paard te dik is zou je ook sp weg kunnen laten en grasbrok/mix kunnen voeren. mits je oudere paard dit goed kan verteren.

dat laatste klinkt ook als een mooi product!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:02

Scheelt het nog heel veel welk gehakseld ruwvoer jullie geven ivm kauwen etc ?
Ik geloof dat lucerne het moeilijkste te kauwen is toch ? En grasmix, compact gras, optiform dan ?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:30

daar heb ik me nooit echt in verdiept.

weet iemand hier hoeveel een zak master seniorslobber kost?
ik ga morgen met de stal eigenaar van het 'rusthuis' praten waar mijn shetlander staat. hoe we hem kunnen houden deze winter. nu zegt ze dat zo'n zak 18 euro kost, ik kan me niet meer herinneren wat ik er 2 jaar geleden voor betaald heb, maar kan niet geloven dat het zoveel was. ik heb hellaas geen tijd om langs de diervoeder te rijden. een zak subli priors is 8,35 volgens voervergelijken, helaas staat er bij de masters geen prijs bij.
ze voert de masters al aan een andere pony en vind het makkelijk als de mijn hetzelfde krijgt. ik moet voor het voer bij betalen. vandaar mijn vraag.

bedankt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:31

Je hebt een pb !

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:35

thanks, heb het gezien, dan is de prijs toch hoger dan dat ik dacht. Ga ik toch maar voorstellen dat hij dan wat anders moet eten deze winter. opzich kan hij nog wel hooi eten, maar niet meer zo snel als de andere shets in de groep, dus kreeg hij vorig jaar te weinig binnen. dus nu is het kijken in welke groep of stal hij wel kan staan en genoeg kan eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:45

Dan geef je hem toch seniores priores ?!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:53

ja daar zat ik ook aan te denken of een musli/brok variant er naast. aangezien die nog wel redelijk goed kan eten.
hij staat al heel de zomer op gras en dat gaat goed, maar het weiland word nu erg kaal dus ze moeten terug naar binnen. alleen beperkt hooi geeft mij geen goed gevoel.
nu maar hopen dat ze flexibel is. via de mail word het in ieder geval niks. voor zijn stofallergie moet die eignelijk zoveel mogelijk buiten staan, maar de paddocks hebben ze geen schuil mogelijkheid en in de open stal kan hij weer niet bij gevoerd worden......... we zien morgen wel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:35

Ik begreep inmiddels dat pre alpin senior van Agrobs zeer kort gesneden hooi en kruiden is/zijn. bijna verpulverd. dus dat zal dan gemakkelijker te eten/kauwen zijn als grasmix etc.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:40

hierbij een update van het gesprek. bijvoeren is geen optie in combinatie met buiten stallen. dus ik heb er voor gekozen om te kijken hoe die het in de openstal tussen de grote ponies en een grote baal hooi het gaat doen. mocht het niet lukken dan moet die als nog naar binnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:28

Iemand enig idee hoeveel slobber een paard maximum in 1 keer mag krijgen?
Ik geef Indio nu Subli Seniores Priores, een halve kilo met anderhalve liter water bij.
Momenteel krijgt hij dit in 1 keer.

Ik wil hem eigelijk méér slobber geven omdat hij wel bijkomt maar niet om te zeggen enorm,
iemand enig idee hoeveel hij in 1x mag eten?

Ik probeer 2x per dag te voeren maar in de winter is dit niet zo gemakkelijk :n