[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:57

mijn paardje is 19 jaar en we rijden nu Z1 dressuur. Dat betekent dat hij dus nog best heel serieus loopt elke dag. ik rijd meestal dagelijks, zeker 5-6 dagen per week (echt minimaal), dit om hem ook losser te houden.
Hij is van zichzelf niet zo actief, dus hij krijgt aardig wat krachtvoer voor zijn energie.
Hij krijgt op dit moment 3 kg basisbrok, en een kilo haver per dag. daarnaast krijgt hij 2x per dag een flinke hoeveelheid hooi (is hij bijna de hele dag mee bezig) daarnaast komt hij nog 2-3 uurtjes per dag in de wei. hier knabbelt hij wel wat, maar hij eet daar niet superveel.
hij red het hier allemaal krapjes op. ik wil er eigenlijk wat kilo's bijhebben. vooral bij zijn flanken is hij inmiddels iets ingevallen. we krijgen het er niet meer bij met meer hooi of meer voer. wat kunnen we voeren om hem net die paar kilo's erbij te krijgen en te houden? wat wel even handig is om te weten: ik sta op een pensionstal, iets wat dus een paar uur moet weken is voor mij niet handig aangezien ik ook regelmatig op de fiets kom.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:08

sharonalover schreef:
iets wat dus een paar uur moet weken is voor mij niet handig aangezien ik ook regelmatig op de fiets kom.

De seniores priores van subli moet echt lang weken en dat zou je dus een dag van te voren in de week kunnen zetten... Verder zou ik op dit moment niet echt iets weten.

Zelf heb ik het voer van mijn ouwetje ook omgegooit :o Ik voerde de vito van marstall, en daar deed ze het op zich best goed op. Maar de leverancier had echt moeite met bestellen :(:) Dan belde ik op om het te bestellen en soms duurde het meestal 2 weken voordat ik een reactie had. Of ze zeiden ja vrijdag is het er... Kom je vrijdag aan het einde van de middag na 30 km rijden daar aan is het er niet :(:) Ze krijgt nu pavo vital met daarbij zemelen en een beetje granen. Ze vind het echt een lekker mixje en doet het er echt super op. Zowel naast het hooi als naast het gras!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:34

Rianneke schreef:
sharonalover schreef:
iets wat dus een paar uur moet weken is voor mij niet handig aangezien ik ook regelmatig op de fiets kom.

De seniores priores van subli moet echt lang weken en dat zou je dus een dag van te voren in de week kunnen zetten... Verder zou ik op dit moment niet echt iets weten.

Met dit weer zou ik het echt geen 24 uur laten staan want dan ruikt het zuur en gaat het gisten. Misschien kan je het 's avonds in de week zetten dat iemand het's morgens voert?

CharlyBrownJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:27

Hoi! Ik kom hier even jullie topic binnen wandelen.
Ik heb namelijk onlangs een verkeerde bestelling gedaan bij de paardendrogist, per ongeluk heb ik NAF veteranen supplement gekocht ipv NAF vitamine E (voor mijn 4-jarige)
Helaas heb ik zonder te kijken de pot al open gemaakt, en ook al 1 schep gevoerd.. daarna kwam ik er pas achter dat het niet de goede pot was.
kan ik er hier iemand blij mee maken, voor een redelijke prijs? nieuwprijs was 33,75 ex verzendkosten..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:29

sharonalover, probeer eens lucerne bij te voeren en/of wat olie. en misschien zelfs minder krachtvoer. Vertering van krachtvoer kost ook energie namelijk en 4 kg per dag is behoorlijk veel !

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:15

Ik heb een opa van 23 en loopt ook nog fanatiek mee. Ik heb geen klagen hoe hij eruit ziet. Wel ga ik in de winter de sp van subli erbij geven.
Nu doet hij het goed op beetje krachtvoer en meusli wat hij 2x per dag gemixt krijgt door de stal eigenaar. Dan geef ik hem nog 2x per dag zemelen. Ook regelmatig wortelen voor extra vocht en goed tegen wormen. Op stal eet hij nog goed hooi. Maar nu staan ze meer buiten dan binnen en kan hij lekker grazen en krijgen ze ook als de weide kaal is hooi bij. Wat ik ook regelmatig voer is daily plus. En in de winter geef ik een paar keer per week ook slobber.
Teveel krachtvoer kost gewoon teveul energie om te verteren.

Waarom gaat die van jou maar een paar uur per dag naar buiten? Nu is het een ideale periode om hem lekker van het gras te laten genieten, dan zal hij zeker ietsje bijkomen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:07

ik sta op een stal waar we nou eenmaal niet meer weiland hebben ;) ze krijgen echt voldoende hooi hoor, dus dat vind ik ook niet zo heel erg. daarnaast komt hij ook nog 20 minuten per dag in de molen, dus aan zijn beweging komt hij ook wel :)

hoorde laatst weer dat maismeel voor de oudjes niet zo goed is, kon dan beter zemelen geven met slobber ofzo? iemand daar ervaring mee?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:34

Wij hebben een oudje van 27 die niet meer gereden wordt maar hele dagen op de wei staat.
Smorgens krijgt zij 1 schep senioren voer van Cavalor
en savonds krijgt zij 1,5 schep paarden meel.
Hier heeft ze het 2 jaar heel goed opgedaan, ze was flink aangekomen maar merk dat ze toch wat af begint te vallen nu en dit wil ik natuurlijk niet.
Hooi mag ze vn mij zoveel als ze wil maar dit eet ze heel weinig.

Is het verstandig om haar luzerne oid te geven of wat zouden jullie doen? En van Subli die senioren voer, zou dat iets zijn voor haar?

Ze kan alles eigenlijk goed eten alleen met haar hooi speelt en ziemelt ze maar wat, het ligt door haar hele stal smorgens..
Ik wil als de dierenarts hier een keertje toevallig is ff haar tandjes laten kijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:18

hoi,

Wat is een goede muesli voor een ouder paard waar ze ook wat van aankomen in gewicht ?
ik dacht aan de cavalor strucomix senior. Maar nu hoorde ik van iemand dat haar paard daar van afviel. Ook iemand gehoord die er wel heel tevreden over was hoor.

PintoNatal , eet je paard bijna geen ruwvoer meer dan ? Want dan moet je dat zeker aan gaan vullen !!! Grasmix, lucerne, pre alpin senior, optiform zijn voorbeelden van kort gesneden grassen ( en kruiden etc ). Krijgt je paard dat nog wel weg ?
Of anders heb je oa grasbrokken ( van agrobs, marstall, equifyt etc ),pulp en zemelen en havermoutbrok etc.
Seniores priores en masters seniorbrok vervangen ruwvoer en krachtvoer.
Wat is paardenmeel trouwens ??

Groetjes,

maris

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:26

Ik geef mijn paardje van bijna 29 de senior muesli van Marstall, daarbij Subli Senior Priores en de fijne luzerne van hugho!!! Dit blijkt het ideale menu te zijn want hij is in jaren niet zo vol geweest. Hij heeft geen best gebit meer helaas!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:20

kunnen jullie paarden compact gras beter kauwen als hooi ?
En ook beter als grasmix ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:37

Ik geef mijn oudste merrie nu Mijten Opti Form (hooi met yea sacc) en man ze doet het hier super op :D

Dit is voor mij dus een geweldige aanrader om aan paarden te geven die niet goed bijkomen!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:40

Als ik het kon redden met mijn budget, zou ik zo weer 16+ gaan voeren van D&H. Daar deed mijn merrie het gewoon super op, ze viel nergens meer in en was mooi vol. Dit kreeg ze toen ze ook nog intensiever gereden werd. Momenteel doet ze het goed op de basisbrok/muesli, 3 kg per dag en zoveel rv als ze op kan. Daarnaast loopt ze van 9u-3 a 4u op de wei met veel gras. Wordt 5 a 6 keer per week getraind en er wordt aan het eind van het jaar weer een startkaart voor haar aangevraagd. Als extra krijgt ze slobber, geel lijnzaad en Equilin Basic.

In de winter valt ze eigenlijk altijd heel erg snel af, ook als ze een beetje 'ziek' is, is ze zo 50 kg kwijt. Dus dan krijgt wat meer slobber of bietenpulp. Aangezien ik haar niet nog meer rv kan voeren omdat ze het niet meer kwijt kan ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:42

Hoeveel 16+ gaf je dan per dag ? Ik kreeg , dacht ik , 4 kg per dag aangeraden...... beetje veel....

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:51

Maris schreef:
Hoeveel 16+ gaf je dan per dag ? Ik kreeg , dacht ik , 4 kg per dag aangeraden...... beetje veel....

Ik voerde toen 1-1.5 kg per dag volgens mij, was een heel gedoe toen. Ik voerde het in combi met een conditiebrok omdat de staleigenaar niet wat anders wilde voeren. Alle paarden kregen daar standaard 2 x 1 schep conditiebrok van Pavo.

Om terug te komen op mijn vorige bericht, ze krijgt nu minder dan 3 kg per dag. Omdat het half muesli/half brok is. en 1 schep muesli is geen kg. :o

Hoeveel voeren jullie eigenlijk in kilo's? (*gaat ondertussen het topic weer doorspitten*)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:29

Hoi

Ik ben nu vanaf 3 maanden het rantsoen wat gaan veranderen voor mijn 25+

Hij krijgt nu 2 emmers (geweekte) SP
Cavalor Strucomix senior (de aanbevolen hoeveelheid)
Hij krijgt daarbij nog 2 kilo mais
en een kilo Pavo basisbrok
(dit allemaal verdeeld over de dag natuurlijk)

ook krijgt hij nog voordrooghooi, het kauwen gaat niet zo makkelijk maar hij krijgt hier nog wel wat van binnen.

Hij ziet er nu nog wel fit uit, maar hij wordt niets dikker meer.
Hebben jullie nog tips wat ik zou toe kunnen voegen of?
Ik ben een beetje bang voor de winter die gaat komen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:00

hoe zwaar weegt je paard ? En hoeveel kg droge sp voer je dan per dag ?
kan hij nog wel gehakseld ruwvoer eten zoals grasmix, optiform , lucerne b.v. ?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:15

Maris schreef:
hoi,

Wat is een goede muesli voor een ouder paard waar ze ook wat van aankomen in gewicht ?
ik dacht aan de cavalor strucomix senior. Maar nu hoorde ik van iemand dat haar paard daar van afviel. Ook iemand gehoord die er wel heel tevreden over was hoor.

PintoNatal , eet je paard bijna geen ruwvoer meer dan ? Want dan moet je dat zeker aan gaan vullen !!! Grasmix, lucerne, pre alpin senior, optiform zijn voorbeelden van kort gesneden grassen ( en kruiden etc ). Krijgt je paard dat nog wel weg ?
Of anders heb je oa grasbrokken ( van agrobs, marstall, equifyt etc ),pulp en zemelen en havermoutbrok etc.
Seniores priores en masters seniorbrok vervangen ruwvoer en krachtvoer.
Wat is paardenmeel trouwens ??

Groetjes,

maris

Ik geef struco mix senior aan ons paard.

Ze krijgt nu luzerne en de tandarts is geweest! ze mist zes kiezen!

paardenmeel is maismeel! worden ze dik van

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:21

pintoNatal : Kan ze nog hooi eten ?
Anders kan je dat vervangen door b.v. lucerne, grasmix, opti form etc en/of seniores priores of masters seniorbrok.
In ieder geval niet alleeen lucerne bijgeven als ruwvoer vervanger omdat je dan met een scheve calcium : fosfor verhouding zit.
Maismeel ben ik zelf niet zo'n voorstander van, mais is moeilijk verteerbaar voor de darmen van een paard en kost daardoor behoorlijk wat energie.

Ik ben zelf ook een beetje op zoek naar de goede hoeveelheden hoor.
Een paard moet minimaal 1 % en liever nog meer ruwvoer binnen krijgen. Dus voor een paard van 600 kg, 6 -9 kg ruwvoer. Ik weet alleen niet hoeveel ruwvoer 1 kg seniores priores vervangt.
Dus hoeveel je moet geven aan een paard van 600 kg als je een deel sp geeft en een deel grasmix b.v. . Zou dat dan minimaal 3 kg grasmix + 3 kg sp zijn ?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:50

@Maris

Hij weegt +/-+ 500kg
hij krijgt 4,5 kg subli SP (in droge vorm dan)
hij eet nog wat voordroog, gehakseld heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:08

Hoi,

Ik weet ook lang nog niet alles hoor over voer !! Nogmaals ik ben zelf ook zoekende met betrekking tot hoeveelheden etc.

Maar als je paard nu nog wat te mager is en hij dus eigenlijk b.v. 550 kg zou moeten wegen, dan zou je dus 5,5 kg sp moeten geven per dag. Of b.v. 4,5 kg sp + 2 kg (gehakseld ) ruwvoer of nog meer .
Eet je paard wel 2 kg voordroog per dag ?
Als dat niet genoeg is om je paard op gewicht te houden, dan kan je nog meer ruwvoer aanbieden, krachtvoer bij geven en/of olie.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:19

Oke
ja dat is moeilijk te zeggen wat hij binnen krijgt aan voordroog de 1e dag is alls weg, de andere dag ligt er nog een beetje, dan weer wat meer...
Ik zal eens wat van dat gehakselde voer.
het is moeilijk inderdaad om het precieze te vinden waar hij nou echt goed van wil aankomen
olie heb ik ook een half jaartje gedaan maar hier zag ik ook geen verbetering in.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:09

Ik blijf ook maar een beetje schuiven, passen en meten met het voer hoor. Op gewicht houden is nog best lastig! Pfff een aantal jaar geleden moesten ze afvallen en nu aankomen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:05

ik heb net een baaltje compact gras gehaald, maar dat is stoffig !!!! Hebben jullie paarden daar geen last van ?
Ik wilde een keer kijken hoe dat eruit zag, ik geef anders gras mix. Maar iedere dag al die brokken eruit vissen kost veel tijd + 10 % melasse......best veel !
Compact gras ruikt wel erg lekker trouwens.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:34

welk merk heb je gehaald?