[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:48

MarkusHaifa1 schreef:
Hey, ik heb eigenlijk ook een vraagje. Mijn pony is nu 23 en moet 4maanden op stal staan vanwege een zware peesblessure aan beide pezen, mijn vraag os nu: moet hij andere voeding krijgen? Hij krijgt nu elke dag brokken van pavo ong. 2.5 scheppen per dag, verdeeld over de dag. Maar aangezien hij geen beweging mag krijgen komt hij wel een beetje aan... Hij krijgt ook twee maal per dag ruwvoer. Wat denken jullie?

Ik zou pavo HEEL gauw reduceren als ie op rust staat!!! Denk eerder aan bv. een handje luzerne om toch iets te geven waar niet teveel in zit... dus voor het idee dat je m niet overslaat... Doe ik ook met mijn tinker!! Die wil ik niet overslaan als ik mijn oudje zijn "vracht" eten breng!! ;-)
Wel goed ruwvoer geven hoor!! ;-)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:22

Voor een pony vind ik 2,5 schep in het werk behoorlijk veel! Volgens mij is het te veel. Als ik tenminste vergelijk met wat mijn VA mij adviseerde: 2 schep is echt max voor een werkdag, liefst minder, en in de zomer liefst overstappen op koeken. Mijn merrie is een 1.64-er.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:32

stefje schreef:
Voor een pony vind ik 2,5 schep in het werk behoorlijk veel! Volgens mij is het te veel. Als ik tenminste vergelijk met wat mijn VA mij adviseerde: 2 schep is echt max voor een werkdag, liefst minder, en in de zomer liefst overstappen op koeken. Mijn merrie is een 1.64-er.

Mss heb je gelijk, maar aangezien ik beter paard had gezegd (hij is 1m68 en kwpn) vraag ik meaf of het dan nog altijd te veel is. Hij wordt wel vier dagen in de week gereden (dinsdag en zondag heeft hij vakantie op de wei :) )

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:18

Ah, je noemt 'em pony maar het is een paard... Tja dan zet je mij op het verkeerde been :-) Voor een 1.68-er is het een heel ander verhaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:03

Nou mijn paard van 1.70 m krijgt maximaal 1,5 kg krachtvoer in de winter, nu zit hij op een halve kg per dag ! Ik zie niet in waarom meer nodig zou zijn.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:39

Mijn pony is verhuisd.
Loopt bij een boer in het dorp met heul hoog gras.

Mevrouw was het er jammer genoeg zelf niet mee eens.
Ze loopt tussen de schapen en liep alleen maar te hinneken, dus hoop dat ze morgen weer wat relaxer is...

Als dit niet werkt, weet ik het niet meer |(

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:52

Kan het af en toe niet zo goed volgen hoor :roll:
MarkusHaifa1 schreef:
Hey, ik heb eigenlijk ook een vraagje. Mijn pony is nu 23 en moet 4maanden op stal staan vanwege een zware peesblessure aan beide pezen, mijn vraag os nu: moet hij andere voeding krijgen? Hij krijgt nu elke dag brokken van pavo ong. 2.5 scheppen per dag, verdeeld over de dag. Maar aangezien hij geen beweging mag krijgen komt hij wel een beetje aan... Hij krijgt ook twee maal per dag ruwvoer. Wat denken jullie?
MarkusHaifa1 schreef:

MarkusHaifa1 schreef:
Mss heb je gelijk, maar aangezien ik beter paard had gezegd (hij is 1m68 en kwpn) vraag ik meaf of het dan nog altijd te veel is. Hij wordt wel vier dagen in de week gereden (dinsdag en zondag heeft hij vakantie op de wei :) )

Dus: pony die vanwege een zware peesblessure 4 maanden op stal moet staan blijkt 'opeens' een paard te zijn die 4x per week bereden wordt, 2 dagen rust heeft en blijkbaar 1 dag helemaal niet bestaat ..
Sorry hoor, maar dit verhaal rammelt nogal >;)

@ marieke: er zijn hier verschillende tips rechtstreeks aan jou gegeven over je pony ..
Heb je die ook gelezen c.q. iets meegedaan? Zoals gebit na laten kijken/behandelen? Pro-biotica gegeven of überhaupt de dierenarts laten beoordelen of er mogelijk medische redenen zijn voor dit gedrag?
.. het verplaatsen cq. uit de vertrouwde omgeving/routine/kudde halen kan juist ook nog eens averechts werken, zéker bij oudere dieren ..

Het zal wel niet zo aardig over komen van mij :x , maar ik heb regelmatig het idee dat reacties niet (goed) gelezen worden en/of dat er weinig tot niets met de gegeven adviezen wordt gedaan .. en dat is eigenlijk best wel frustrerend jammer als je bedenkt dat er hier heel wat ervaringsdeskundigen hun ervaringen willen delen júist om dier (en mens ..) te proberen te helpen ..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:02

@chipieke & Mariekie: subli seniores priores moet bij koud water minstens 6 uur weken en maximaal 12 uur ivm gisten. Als je het met heet water is vaak anderhalf/2 uur al wel genoeg. Je moet ernaar kijken of alle brokjes opgelost/opgeweekt zijn.
Mijn vriend was gistervond vergeten voer te maken dus vanochtend met heet water gedaan en het was met een dik uur wel klaar (was 1 kg), moest alleen nog even afkoelen daarna.

En mariekie, hoevaak kan je voeren? als je 2 keer kan voeren kan je in ieder geval 4 kg gaan voeren! ongeveer aanhouden, niet meer dan 2 kg voer per keer.
Mijn pony krijg dagelijks 3 kg (van de winter worden dat 4 kg denk ik) en hij krijgt 's ochtends 1 kg en 's avonds 2 kg. En dat gaat prima! Hij is al een aantal kg aangekomen in een paar weken en hij gaat elke ochtend vrolijk in galop de wei in.

MarkusHaifa1

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:57

Ja, dat rijden en die rust bedoel ik vroeger... Ik moet er gewoon nog aan wennen dat ik niet meer met hem kan gaan rijden,snap je? En die ene dag is de stal gesloten en kan je dus niet binnen, tenzij je dat vraagt aan de stalbaas...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:21

Wanderers schreef:
Kan het af en toe niet zo goed volgen hoor :roll:
MarkusHaifa1 schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

MarkusHaifa1 schreef:

Dus: pony die vanwege een zware peesblessure 4 maanden op stal moet staan blijkt 'opeens' een paard te zijn die 4x per week bereden wordt, 2 dagen rust heeft en blijkbaar 1 dag helemaal niet bestaat ..
Sorry hoor, maar dit verhaal rammelt nogal >;)

@ marieke: er zijn hier verschillende tips rechtstreeks aan jou gegeven over je pony ..
Heb je die ook gelezen c.q. iets meegedaan? Zoals gebit na laten kijken/behandelen? Pro-biotica gegeven of überhaupt de dierenarts laten beoordelen of er mogelijk medische redenen zijn voor dit gedrag?
.. het verplaatsen cq. uit de vertrouwde omgeving/routine/kudde halen kan juist ook nog eens averechts werken, zéker bij oudere dieren ..

Het zal wel niet zo aardig over komen van mij :x , maar ik heb regelmatig het idee dat reacties niet (goed) gelezen worden en/of dat er weinig tot niets met de gegeven adviezen wordt gedaan .. en dat is eigenlijk best wel frustrerend jammer als je bedenkt dat er hier heel wat ervaringsdeskundigen hun ervaringen willen delen júist om dier (en mens ..) te proberen te helpen ..

Even inhaken...

Ik lees wel degelijke alle adviezen en reacties.
Maar ja via een pc kan je een dier en eigenaar niet zien.
Loop me de klere voor dat beest, doe alles wat in mn macht ligt en dan nog zeggen dat ik geen adviezen van ervaringsdeskundigen ter harte wil nemen?

Sorry maar dat doet me echt verdriet....

Ilsemarie: Thanks voor de uitleg.
Senior periodes weekt bij mij zo'n 24 uur per dag nu, eens kijken of ik daar iets aan kan veranderen.
Ik voer het nu alleen s'avonds, maar kan bijv. de ochtend erbij nemen, wellicht scheelt dat al een hele berg.
I let you know :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:23

Hoi,

Mijn paard is op dit moment mega aan het verharen en valt ook weer wat terug in gewicht. Kan dat komen omdat er gewoon wat minder in het gras zit nu ( er is ook minder gras om te eten ) dat verharing waarschijnlijk ook aardig wat energie kost ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:30

Verharen kost altijd energie, dan moet je inderdaad hun energie aanvullen door bij te voederen.
Het gras is hier ook schaars, kwaliteit wel redelijk, maar mijn paard krijgt toch extra's :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:43

hij krijgt nog wel extra's hoor. 1/2 kg krachtvoer per dag + pompje olie + handje grasmix+ vit en min brokjes. En hooi als ik hem sta te poetsen etc.
Probleem is dat zijn weidevriend te dik is en niet bijgevoerd mag worden. Maar daar moeten we dan maar wat op vinden....

Zou het hooi van vorig jaar nog voldoende energie bevatten om in gewicht aan te zetten bij een paard ?
hij valt trouwens weer als eerste weg bij zijn bovenlijn/flanken. Hebben jullie misschien de ultieme tip om dat te voorkomen ?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:28

xNathaliee schreef:
Hoi!
Ik heb een oude verzorgpony die maar niet dik wordt.. na heel veel proberen is het nu wel gelukt een buikje te creëren maar je ziet zijn ribben nog wel en zijn kont is erg hoekig.
Zijn bouw is sowieso niet erg breed het is een kruising arabier & new forest, die zijn over het algemeen niet 'dik' en oudjes ook niet maar dit is dan ook weer het andere uiterste.. ik zag hier deze tip staan:
Juul schreef:
Even een tip voor mensen met dunne oudjes (met weinig tot geen tanden/ kiezen): Mijn verzorgpony krijgt nu sinds een jaar subli seniores priores in combinatie met hartog compactgras, en in de zomer zoveel mogelijk gras op het land. Ze is nu redelijk goed op gewicht voor haar leeftijd. Subli seniores schijnen ze ook in veel rusthuizen te voeren, goede dikmaker :j

Maar zijn er nog andere mensen die tips hebben ?
Hij staat zomers dag en nacht op het land en krijgt dan 2x slobber bijgevoerd, en 's winters krijgt hij 3x slobber, hooi en een halve emmer wortels met lijnzaadolie. Voeren hem af en toe ook appels en bananen (oh die vind hij heerlijk) bij, echt alles gaat erin maar hij komt maar niet tot weinig aan haha. Overigens zit hij wel vol energie, is het geen oud sloom paard dus hij is gelukkig wel fit genoeg.

Had dit in een topic geplaatst over dunne paarden maar kreeg dit topic van iemand doorgestuurd vandaar even een quote van mij :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:48

Maris schreef:
hij krijgt nog wel extra's hoor. 1/2 kg krachtvoer per dag + pompje olie + handje grasmix+ vit en min brokjes. En hooi als ik hem sta te poetsen etc.
Probleem is dat zijn weidevriend te dik is en niet bijgevoerd mag worden. Maar daar moeten we dan maar wat op vinden....

Zou het hooi van vorig jaar nog voldoende energie bevatten om in gewicht aan te zetten bij een paard ?
hij valt trouwens weer als eerste weg bij zijn bovenlijn/flanken. Hebben jullie misschien de ultieme tip om dat te voorkomen ?

Mijn paard krijgt elke dag een halve kilo mijten opti form, daar kwam ze redelijk van bij.
Ze krijgt ook anderhalve kilo brok en ze staat op pensioen.

Wat voor paard heb je want als ik het zo lees geef je nogal weinig?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:23

weinig ? Hij kan heel de dag en nacht door gras eten !
Meeste paarden doen het prima in de winter op 1 kg krachtvoer. Ik snap die mega hoeveelheden krachtvoer ook echt niet.
In ieder geval heeft mijn paard meer dan genoeg energie nu

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:13

Verharing kost TONNEN energie, moet je even in gedachte houden. Daardoor vallen ze vaak terug in gewicht.

Je gras, is dat veel, is dat voedzaam, of is het gewoon 'gras' en dus enkel goed genoeg om hun het gevoel te geven dat er wat in hun maag zit?

Mijn paard krijgt geen krachtvoer, maar onderhoudsvoer en een supplementje bij.
Ook weer een verschil :j

Wat voor voer geef je en welke grasmix?

Doet jouw paard nog iets qua beweging?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:19

wat bedoel je met onderhoudsvoer ? Watvoor brok geef je dan ? Een grasbrok ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:25

Een gezondheidsmengeling voor paarden die al dan niet in de sport worden ingezet
Balance mix ondersteunt de gevoelige spijsvertering van
paarden. Er werd geen melasse aan toegevoegd, wat het
uitermate geschikt maakt voor paarden met suikerproblemen.
Door het hoge gehalte aan vitaminen kan je dit voeder zowel
aan sportpaarden als aan recreatieve paarden verstrekken.

zonder haver
extra hoge vitaminegehaltes
zonder melasse
zeer smakelijk
voor goede spijsvertering (luzernevezels, spelt, chicorei)

Onderhoudsvoer wil ik mee zeggen: geen haver, geen melasse, niet te veel 'rommel' zal ik maar zeggen.

Cavalor Seniorix, daar viel mijn merrie zienderogen van af, vraag me af waar dat aan lag, ze kreeg hier meer van dan van de Balance mix en alsnog flink afvallen.

Verder krijgt ze dan nog gras, hooi en hooimix met yea sacc van Mijten Opti Form bij

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:29

dus toch wel krachtvoer dan !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:53

haha, ik denk misschien verschil tussen nederlandse en belgische bewoording ???
Krachtvoer is in nederland alles waar granen in verwerkt zitten, dus zowel muesli als brok. Maakt dan niet uit of dat onderhoudsvoer is of voor sportpaarden b.v..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:06

Voor deze belg is krachtvoer voer waar haver en melasse en dergelijke in gepompt wordt :')

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:11

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:01

Ik voer nou subli seniores sinds vandaag aan mijn 25 jarige oude pony,ze werd erg mager en viel in,geef nou 2x daags 3/4 schep zou dat voldoende zijn na het gras...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:57

voeradvies is 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht droge seniores priores ALS ze helemaal geen ruwvoer en krachtvoer meer eten. Per 1,6 kg hooi wat ze nog kunnen eten gaat er 1 kg sp af ( heb ik ooit ergens gelezen ).
maar oa haboshof kan je waarschijnlijk veel meer vertellen hoeveel sp zij geeft aan de pony's bij haar in de zomer.