[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:16

Mijn oudje is 28 en krijg al een jaar of 5 Subli Senoir...
In begin at hij het slecht tot niet... ik heb het toen gemengd met een slobber die hij wel lekker vond... eerst 1/3-2/3 toen 1/2-1/2 en daarna 2/3-1/3 en daarna ging het erin als pap!! Mijn paardje is een arabiertje van denk ik zo'n 400 kilo en hij krijgt echt geen 4 kilo SS. Hij staat nu op vol gras en expres vet gras omdat hij dat beter eet dan lang of stengelig gras... Hij krijg 2 x per dag 1 kilo SS en daarbij de fijne luzernemix van Hugho (zeer aan te raden bij slecht gebit) en dan nog een schep seior musli. Flinke hap maar hij doet het er zo goed op!! Hij is fitter dan ooit. Overigens krijgt hij in de winter wel 3 keer SS want dan staat hij aan huis in een grot paddock en niet meer op vet gras... Hooi krijgt ie wel maar hij krijgt bijna niets meer binnen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:37

Hmm... even een overdenking...
paardlief krijgt dus 3 kg subli spul op een dag, verder altijd beschikking over hooi en staat overdag zoveel mogelijk buiten. Hij staat op stro (tarwe stro van eigen land, vriendlief's ouders hebben akkerbouw bedrijf).
Maar hij eet de laatste tijd ook wel eens wat stro, voorheen at hij er helemaal niets van (heeft ook voordat hij hier kwam de staan de 10 jaar ervoor op zaagsel gestaan) en nu begint hij er dus mee. Heeft iemand enige idee of het kwaad kan? Want ik zit niet op koliek en andere ellende te wachten...
Het is niet dat hij de hele stal leeg vreet ofzo... maar het viel me laatst op toen ik bij hem was en vriendlief had het er ookal over. Hij word een beetje opgepot zegmaar, maar staat wel altijd droog (eens in de zoveel weken uitmesten omdat dat naar een paar boerderijen verderop moet ;) ) dus de bovenlaag vers stro.

Moet ik me zorgen gaan maken of kan een beetje geen kwaad?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:59

Een beetje kan geen kwaad, die van mij eten het ook en zolang ze verder genoeg bewegen is er niets aan de hand!

Ik heb ook een overdenking....... De jongste heeft toch wat artrose, ze kreupelt niet en geeft geen pijn aan. Wil haar er iets voor gaan geven maar wat zijn jullie ervaringen daarmee? (ze wordt 28)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:17

Tempus schreef:
Hey, ik was hier op bokt naar ervaringen aan het zoeken naar het seniorenvoer van Cavalor. Nu las ik dat er bij staat minimum 5 kg hooi per dag erbij voeren. Is dit gewoon advies? Of ook echt nodig? Want in de lente en zomer staan ze hier op dag en nacht op de wei en krijgen ze geen hooi bij ( enkel als de wei kaler is).
Mijn paard is er nu 16 en hij komt moeilijker door zijn haren en is altijd wat mager ( er is elke keer bloed getrokken waar niks uitkwam) daarom dat ik er aan denk om hem nu over te zetten op seniorenvoer.

Ik ben er tevreden over, ben overigens overgestapt op marstall,
mijn pony is 25, is lekker rond, en heeft geen behoefte aan senioren voeding, alhoewel dit een gewone en vooral smakelijke muesli is.

mijn pony was er gek op, ik denk dat je gezien zijn leeftijd ook best de normale strucomix kan voeren.
is ook erg fijn, heb ik ook nog een tijd gevoerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:03

lillytjuh schreef:
Ik heb ook een overdenking....... De jongste heeft toch wat artrose, ze kreupelt niet en geeft geen pijn aan. Wil haar er iets voor gaan geven maar wat zijn jullie ervaringen daarmee? (ze wordt 28)

Hoe weet je dan dat ze artrose heeft ? heb je foto's laten maken ?
Ik zit een beetje met dezelfde vraag hoor. Ieder wat ouder paard heeft wel ergens wat artrose natuurlijk. Ik heb wel gelezen dat glucosamine b.v. ook preventief kan werken om de artrose in ieder geval niet erger te laten worden.
Je hebt alleen tig glucosamine prod. , en welke is dan de goede voor je paard ?! Als ze geen pijn hebben en er niet naar lopen, kan je niet controleren of het wat goeds doet voor je paard natuurlijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:05

Ilsemarie, mijn paard eet ( met name in de winter ) regelmatig stro ! Zeker als het hooi niet zo lekker is, begint hij dan demonstratief aan het stro. Kan geen kwaad hoor. Volgens mij moet je in een voerschema er ook vanuit gaan dat een paar een kg of 2 a 3 aan stro eet naast zijn hooi en krachtvoer.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

Heb toch wel weer een probleempje....
Mijn pony was op zich goed op gewicht totdat ze stopte met grazen.
Gelukkig werd ze omgeweid, maar ze eet nog steeds erg slecht.
Ze staat de hele dag maar te kijken en eet minimaal.

Brokken, musli en lang gras eet ze met gemak.
Na twee uur grazen aan de hand zet ik ze terug en gaat niet grazen....

Gister schrok ik me wel een beetje een hoedje.
We hadden haar en haar stalgenoot naar stal gehaald en ze begon ineens de andere pony haar stront op te eten!!
Heb ik haar nog nooit in de 33 jaar zien doen.

Ben nu op zoek naar een andere weiland want ze vertikt het om te eten.
Elke avond kom ik en dan bereid ik me voor hoe opgetrokken ze dan weer staat om er vervolgens weer twee uur mee staan te grazen.

Heb van het weekend seniores piores gaan halen en dit vreet ze letterlijk!
Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om het 3 keer per dag te gaan voeren.

pppfft.... weet even niet wat ik hier mee aan moet :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:44

Eet ze hooi? Anders moet je haar continu hooi bijvoederen als ze op de wei staat?
Hoe zit het met haar tanden?

*edit: de subli seniores priores MOET minstens 6u weken in water. Hoe lang kan dit echter blijven staan?
Ik zou graag 's ochtends ook SP voeren, maar dan wordt het wel zo'n 14u op voorhand gemaakt...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:51

Hooi eet ze niet, tenminste ze doet er geen moeite voor.
Als ze op stal staat snachts voor het weer eet ze het wel, maar ook niet alles.

Hooi in de wei geven gaat niet, ik huur weiland bij een ander en daar staan twee van ons dan en twee van andere bij.

Gebit is misschien wel wat mee aan de hand, maar brokken, musli ect eet ze wel.

Seniores week ik momenteel bijna een dag.
Lijkt me ook niet goed maar ja...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:57

Is het gras op haar eigen wei misschien te stengelig?? Zodat ze dat niet goed weg krijgt?? Mijn oudje eet eigenlijk alleen nog wat van het zachte soepele groene spul wat niet te ver is doorgeschoten... Misschien is dat het??

Met deze temperaturen is 6 uur weken voldoende.... Subli senior kan anders zuur gaan ruiken en dan laten ze het ook weer staan... Mijn oudje krijg in de zomer ook maar 2 keer per dag!! (zie bovenaan deze pagina)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:33

Ik geef al jaren seniores priores, maar laat het echt niet zo lang weken. Het wordt met dit weer heel erg snel zuur en dan eten mijn paarden/pony's het niet. Als je het met warm water klaar maakt, is het water zo opgenomen en kan je het bijna direkt geven. De fabrikant zegt lang weken , omdat hij natuurlijk geen klachten wil over slokdarmverstoppingen. Zelf goed opletten, als het water is opgenomen dan kun je het veilig voeren.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:47

@mariekie: kan het zijn dat ze een paar dagen heel erg weinig gegeten heeft? Dan doel ik op de periode voordat ze omgeweid werd. In dat geval zou het kunnen zijn dat haar darmen verzuurd zijn. Ze voelen zich dan niet lekker en zullen slecht eten. Door het eten van mest probeert ze de goede bacterieën binnen te krijgen om het systeem weer op gang te helpen. Je zou daarbij kunnen helpen door het geven van probiotica. Overleg anders even met je veearts. Zij hebben de de juiste formule voor paarden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:25

Als ze omgeweid zijn eet ze wel weer een paar dagen, maar ze staan met zn vieren dus dat gaat dan hard.
Als het meeste eraf is gegeten, eet ze dus erg slecht. Er staat in principe nog genoeg, de andere paarden eten er inmmers de hele dag van maar zij dus niet.

Eigenlijk zou mijn pony dan weer omgeweid moeten worden maar dat gaat niet want de anderen staan op klappen en straks hebben ze geen gras meer door al dat omgewei.
Daarbij is het land niet van mij en ik regel het omweiden niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:23

Misschien heeft ze moeite met kort gras afgrazen door haar tanden ??
Mest eten kan idd duiden op tekorten aan darmbacterieen of op een tekort van vit en min. Krijgt ze naast de weidegang wel wat krachtvoer of een vit en min supplemetn bij ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:42

weten jullie hoe lang subli 369 maximaal houdbaar is ? Kost ongeveer 30 euro voor 15 kg toch ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:56

Subli 369??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:08

subli 369 omega mix ......

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:00

Maris schreef:
subli 369 omega mix ......

Oké sorry... ken ik niet!! :o

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:30

Ilsemarie schreef:
Hmm... even een overdenking...
paardlief krijgt dus 3 kg subli spul op een dag, verder altijd beschikking over hooi en staat overdag zoveel mogelijk buiten. Hij staat op stro (tarwe stro van eigen land, vriendlief's ouders hebben akkerbouw bedrijf).
Maar hij eet de laatste tijd ook wel eens wat stro, voorheen at hij er helemaal niets van (heeft ook voordat hij hier kwam de staan de 10 jaar ervoor op zaagsel gestaan) en nu begint hij er dus mee. Heeft iemand enige idee of het kwaad kan? Want ik zit niet op koliek en andere ellende te wachten...
Het is niet dat hij de hele stal leeg vreet ofzo... maar het viel me laatst op toen ik bij hem was en vriendlief had het er ookal over. Hij word een beetje opgepot zegmaar, maar staat wel altijd droog (eens in de zoveel weken uitmesten omdat dat naar een paar boerderijen verderop moet ;) ) dus de bovenlaag vers stro.

Moet ik me zorgen gaan maken of kan een beetje geen kwaad?

Even inhaken op jouw verhaal; mijn haflinger eet elk strootje in haar stal op. Al zolang ze leeft volgens mij, en ze blaaaakt van gezondheid (21 jaar oud inmiddels en nog de snelste van stal zo'n beetje). Dus het kan geen kwaad, als het met mate wordt gegeten. Ze hebben mij altijd gezegd dat een klein beetje stro zelfs goed is. Ze staat nu op rubbermatten, en ze krijgt elke dag ong. een plak stro in haar stal. Dat eet ze dus op. Je hoeft bij haar echt alleen de mest eruit te scheppen; het stro is helemaal op.

Ik voer mijn pony (21 dus) trouwens alleen spelt, soort granen, en dan twee keer daags een klein bakje. En af en toe een handje lucerne. Verder twee keer daags hooi en een plak stro, zie hierboven ;) En hele dag gras op de wei. Veeeeel te veel nog steeds blijkbaar, want ze is altijd te dik. Misschien moet ik daar maar blij mee zijn; lees / hoor vaak genoeg dat oude pony's moeilijk op gewicht zijn te houden. Helaas is mijne moeilijk slank te houden.. Iemand daar nog tips voor? Ik rijd haar twee keer per week ongeveer, soms nog een keer extra aan de fiets / wandelen. Veel meer is niet goed voor haar benen (ze heeft altijd voor de huifkar gelopen dus enige slijtage is helaas aanwezig). Nu heb ik een graasmasker gekocht, maar dit lijkt ze echt niet te begrijpen :') Ze schuift ermee over de grond enzo, heel dom gezicht! Maar zou het gras waar ze op staat, te kort kunnen zijn voor een graaskorf? Dat idee heb ik namelijk. Of heb ik een hele domme pony? }:0

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:28

Fijn topic! Mijn merrie van 24 heeft weer andere problemen: ze mist wat aan energie regelmatig. Ik merk dat ze wat stijver wordt en in een bak die niet heel vlak is, meer moeite krijgt met vlot lopen. Logisch op zich, maar ik vermoed zelf dat ze iets nodig heeft wat haar meer energie geeft. Ze hebben de laatste weken met al die regen niet heel veel buiten (op het gras) gestaan. Nu sinds enkele dagen wel weer, en ik voer ook wat gemaaid onkruid (brandnetels enz.) bij. Eigenlijk eet ze heel prima, ze is ook zeker niet te mager (dit voorjaar heb ik haar iets op rantsoen gezet, ik voerde volgens de DA te veel krachtvoer, ze was te zwaar, en dat vond ik ook). Ze krijgt veel ruwvoer (hooi wat grofstengelig momenteel, wat stro want ze staat niet op stro wegens het stof dus krijgt ze elke dag 2x plukje stro) en in het werk 2 kg, en bij rustdag 1,5 kg krachtvoer (bix+ deel mix).

Ik zou dus iets willen geven/veranderen wat haar wat meer pit geeft, maar niet dik maakt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:39

Stefje: Misschien kan je wat krachtvoer vervangen door muesli, met haver bijvoorbeeld? Mijne gaat daar heel hard op ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:45

Mloes schreef:
Stefje: Misschien kan je wat krachtvoer vervangen door muesli, met haver bijvoorbeeld? Mijne gaat daar heel hard op ;)

Ik geef meer biks dan mix omdat ik ooit heb gehoord van een voerdeskundige dat je niet minder dan de helft biks moet voeren, omdat ze daar de benodigde voedingsstoffen uit halen. Ik geef het meer 'erbij'. Maar het is wel een idee om iets meer richting mix te gaan en eens te zien hoe dat uitpakt. En over te stappen op een haverrijke(re) mix. Ik wissel nog wel eens van mix. Goed plan, had ik nog niet aan gedacht! Thnx :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:16

tegen de stijfheid kan een eetlepel omega olie nog wel eens heel goed werken.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:44

Hey, ik heb eigenlijk ook een vraagje. Mijn pony is nu 23 en moet 4maanden op stal staan vanwege een zware peesblessure aan beide pezen, mijn vraag os nu: moet hij andere voeding krijgen? Hij krijgt nu elke dag brokken van pavo ong. 2.5 scheppen per dag, verdeeld over de dag. Maar aangezien hij geen beweging mag krijgen komt hij wel een beetje aan... Hij krijgt ook twee maal per dag ruwvoer. Wat denken jullie?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:46

stefje schreef:
Fijn topic! Mijn merrie van 24 heeft weer andere problemen: ze mist wat aan energie regelmatig. Ik merk dat ze wat stijver wordt en in een bak die niet heel vlak is, meer moeite krijgt met vlot lopen. Logisch op zich, maar ik vermoed zelf dat ze iets nodig heeft wat haar meer energie geeft. Ze hebben de laatste weken met al die regen niet heel veel buiten (op het gras) gestaan. Nu sinds enkele dagen wel weer, en ik voer ook wat gemaaid onkruid (brandnetels enz.) bij. Eigenlijk eet ze heel prima, ze is ook zeker niet te mager (dit voorjaar heb ik haar iets op rantsoen gezet, ik voerde volgens de DA te veel krachtvoer, ze was te zwaar, en dat vond ik ook). Ze krijgt veel ruwvoer (hooi wat grofstengelig momenteel, wat stro want ze staat niet op stro wegens het stof dus krijgt ze elke dag 2x plukje stro) en in het werk 2 kg, en bij rustdag 1,5 kg krachtvoer (bix+ deel mix).

Ik zou dus iets willen geven/veranderen wat haar wat meer pit geeft, maar niet dik maakt.

Misschien de senior muesli van Marstall???