Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tempus schreef:Hey, ik was hier op bokt naar ervaringen aan het zoeken naar het seniorenvoer van Cavalor. Nu las ik dat er bij staat minimum 5 kg hooi per dag erbij voeren. Is dit gewoon advies? Of ook echt nodig? Want in de lente en zomer staan ze hier op dag en nacht op de wei en krijgen ze geen hooi bij ( enkel als de wei kaler is).
Mijn paard is er nu 16 en hij komt moeilijker door zijn haren en is altijd wat mager ( er is elke keer bloed getrokken waar niks uitkwam) daarom dat ik er aan denk om hem nu over te zetten op seniorenvoer.
lillytjuh schreef:Ik heb ook een overdenking....... De jongste heeft toch wat artrose, ze kreupelt niet en geeft geen pijn aan. Wil haar er iets voor gaan geven maar wat zijn jullie ervaringen daarmee? (ze wordt 28)
Ilsemarie schreef:Hmm... even een overdenking...
paardlief krijgt dus 3 kg subli spul op een dag, verder altijd beschikking over hooi en staat overdag zoveel mogelijk buiten. Hij staat op stro (tarwe stro van eigen land, vriendlief's ouders hebben akkerbouw bedrijf).
Maar hij eet de laatste tijd ook wel eens wat stro, voorheen at hij er helemaal niets van (heeft ook voordat hij hier kwam de staan de 10 jaar ervoor op zaagsel gestaan) en nu begint hij er dus mee. Heeft iemand enige idee of het kwaad kan? Want ik zit niet op koliek en andere ellende te wachten...
Het is niet dat hij de hele stal leeg vreet ofzo... maar het viel me laatst op toen ik bij hem was en vriendlief had het er ookal over. Hij word een beetje opgepot zegmaar, maar staat wel altijd droog (eens in de zoveel weken uitmesten omdat dat naar een paar boerderijen verderop moet) dus de bovenlaag vers stro.
Moet ik me zorgen gaan maken of kan een beetje geen kwaad?
Mloes schreef:Stefje: Misschien kan je wat krachtvoer vervangen door muesli, met haver bijvoorbeeld? Mijne gaat daar heel hard op
stefje schreef:Fijn topic! Mijn merrie van 24 heeft weer andere problemen: ze mist wat aan energie regelmatig. Ik merk dat ze wat stijver wordt en in een bak die niet heel vlak is, meer moeite krijgt met vlot lopen. Logisch op zich, maar ik vermoed zelf dat ze iets nodig heeft wat haar meer energie geeft. Ze hebben de laatste weken met al die regen niet heel veel buiten (op het gras) gestaan. Nu sinds enkele dagen wel weer, en ik voer ook wat gemaaid onkruid (brandnetels enz.) bij. Eigenlijk eet ze heel prima, ze is ook zeker niet te mager (dit voorjaar heb ik haar iets op rantsoen gezet, ik voerde volgens de DA te veel krachtvoer, ze was te zwaar, en dat vond ik ook). Ze krijgt veel ruwvoer (hooi wat grofstengelig momenteel, wat stro want ze staat niet op stro wegens het stof dus krijgt ze elke dag 2x plukje stro) en in het werk 2 kg, en bij rustdag 1,5 kg krachtvoer (bix+ deel mix).
Ik zou dus iets willen geven/veranderen wat haar wat meer pit geeft, maar niet dik maakt.