[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blacknorton

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:40

in beide zitten ongeveer dezelfde voedingstoffen. senior muesli/brok is er voor het oude paard gemaakt dus makkelijker opneembaar en in goede verhouding. in onderhoudsbrok zit wat een paard nodig heeft. om ze aan te laten komen heeft een paard meer nodig dan de basis. dat kan door meer voeren of een product te pakken waar al meer in zit per 100gram. alle ingredienten in brok zijn vermalen dus als de brok fijn gekauwd is makkelijker op te nemen. maar aan de andere kant zijn de ingredienten in de muslie ook behandeld, ondanks dat je paard er meer op kauwt (wat gezond is voor hem) is dat ook goed op te nemen. je zou kunnen uit testen waar die van jouw beter op reageert door de een wat te verhogen en de ander te verlagen.
het is voor zo'n oudje vooral belangrijk (eigenlijk voor alle paarden) dat hij vezels op neemt en kan gebruiken. deze vezels zitten in ruwvoer. aangezien hij genoeg hooi krijgt, maar blijkbaar niet goed kan verwerken moet je een ander product er naast geven waar die vezels in zitten en die makkelijker opneembaar zijn (zoals je slobber). ik ken jouw slobber niet maar als daar net zoals op de subli staat dat het compleet voer is. zou hij er niet persee brok of musli naast hoeven te hebben.

als alle medische oorzaken zijn uit gesloten is het testen met je producten en hoeveelheden waar je paard het beste op doet. ieder dier reageert weer anders.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:51

De Seniores Priores is inderdaad een compleet voer toch? Dus daar zou je in principe niets meer bij hoeven te geven. Maar aangezien zijn tanden nog goed zijn vind ik het fijn om hem ook wat "vast" te geven buiten hooi.
Dus dan zou eventueel een senior muesli of brok goed zijn begrijp ik?

Dan ga ik toch maar weer een keer de Seniores Priores proberen met wat muesli, dan eet hij het misschien wel.
Gebruik jij dat ook de SP? Ik heb altijd moeite gehad met hoeveel ik moet geven en hoeveel water erbij moet enzo.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:54

1 kilo per 100 kg paard en 3 liter water per kilo.

In jouw geval kun je wat minder geven omdat hij nog wel ruwvoer eet.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:22

ik heb andere compleet slobber gevoerd (wat vergelijkbaar is met SP). ik ben de naam even kwijt maar is van het merk met de jachtpaarden op de verpakking.
de mijne kreeg dat ook naast zijn hooi en brok (sochtends), dus dat kan prima.

ja je kan het dan varieren met een musli of brok. net wat jouw paard het fijnst vind en waar die het goed op doet. ik moest van de tandarts over op brok omdat die meer moest kauwen. (hij kreeg vooral grasmix van hartog met wat musli)ik heb een shetlander, hij was vorig jaar erg afgevallen door een haak op zijn kies en een ontsteking

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:22

Ik snap dat Seniores Priores echt niet hoor.
Wilde het vandaag alvast klaarmaken voor morgen.
Ze zeggen dus als richtlijn 1 kilo droog ( neem ik aan ) per 100 kg paard.
Zit je al gauw voor een flink paard aan de 5 kilo.
Ik denk ik neem wat minder, omdat hij wel gewoon ruwvoer eet. Dus 3 kilo gemaakt.
Mensen lief, ik heb 2 volle emmers, en dan heb ik er nog niet genoeg water bij gedaan denk ik.
Hoe krijgt een paard dat weg????
Ik kan maar 2 keer per dag voeren, dus dat is dan toch veeels te veel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:29

seniores priores is vooral bedoelt voor paarden die geen of weinig ruwvoer meer kunnen eten. dus dan is het super fijn natuurlijk dat ze er zo lang voer doen voordat ze het op hebben.
Ik weet niet hoeveel sp je normaal gaf ? anders eerst eens beginnen met 1 kg ofzo ( dat wordt dan ook al 4 kg totaal ).

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:34

Ik wil sp weer gaan proberen om hem dikker te krijgen,, aangezien de rest allemaal niet werkt.
Maar het lijkt me zoveel om in 1 keer te geven, dat schijnt toch sowieso niet goed te zijn voor een paard, veel voer in 1 keer?
Ik heb nu 2 emmers klaar staan, maar dat ga ik dan maar verdelen over de dag morgen. 's ochtends een emmer en 's avonds.
Zal ik dan gewoon voortaan 1 kilo aanmaken met water??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:41

ik zou beginnen met 1 kg ja. Lijkt me ook meer dan genoeg naast een hele baal hooi.
Maar misschien dat anderen hier in het topic andere ideeen erover hebben ?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:03

het is ook eigenlijk de bedoeling om SP meerder keren per dag te voeren en dan uitgaand dat je totaal die 1kg per 100kg voert.
let er wel op als het weer heel warm word dat je beter per voerbeurt het klaar kan maken anders is de kans op bederving groot.

aangezien die van jouw nog ruwvoer eet en wat anders kan je zeker minder geven. dus totaal 2-3 kilo.
als je musli en brok bij blijft voeren dan kan je dat ook in een aparte bak bij voeren. dan kan je paard kiezen ;) zeker voor brok is dat wel fijn anders word het erg klef.
zeker omdat die het niet zo lekker vind zou ik beginnen met kleine porties.

ik heb vorig jaar ook de helft van de aanbevolen hoeveelheid gevoerd. aangezien die van mij er ook nog andere dingen bij at.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:40

@ Angientje: Ik zou inderdaad ook beginnen met 1 zo'n (gele) voerschep SP op 3 liter water per maaltijd, komt voor jou dus neer op 2x per dag 1 schep/3 liter.
-- de hoeveelheid die genoemd wordt (1 kilo per 100 kilo) wordt overigens inderdaad over meerdere maaltijden per dag verdeeld, bij voorkeur over minimaal 3-4 maaltijden .. maar dat lukt helaas bij jou dus niet --
's Morgens het voer voor de avond klaarmaken en 's avonds dat voor de ochtend, wel inderdaad koel wegzetten en goed doorroeren bij het klaarmaken en voor het geven.
In noodgevallen kun je het ook met warm water klaarmaken, kort de weektijd behoorlijk in .. maar dan natuurlijk wel goed af laten koelen.

Probleem bij veel oude(re) dieren is niet zozeer hetgeen ze te eten krijgen, maar meer hetgeen ze opnemen .. maw. spijsverteringsproblemen cq. -veranderingen.
Dat kan inhouden dat de gewone brok bv. niet goed verteerd wordt .. of sterker: zelfs averechts werkt omdat er veel energie nodig is om deze te verteren .. dus in plaats van energie géven kóst het dan energie.
Hier is onderzoek naar gedaan en mede naar aanleiding van de uitkomsten is er speciaal seniorenvoer ontwikkeld door verscheidene voederfabrikanten.

Een aanrader is (imo!) om supplementen te geven zoals bv. Opkikker (Pink Powder) van NAF om de spijsvertering te optimaliseren, maar ook lijnzaadpap (vinden ze bij mij super lekker, misschien dat een schepje over de SP jouw paard doet verleiden om het beter te eten?) en/of bv. Omega olie kan je paard helpen.
Zo zijn er verschillende mensen hier die goede ervaring hebben met dit produkt: http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html, vooral ook om wat vlees op de botten te krijgen.
Lucerne mix kan ook helpen om je dier dikker te krijgen, maar daar zit melasse in .. niet iedereen wil dit aan hun paarden geven.
Overigens geven wij Subli Zonder als extra door de lucerne of SP .. compenseert een beetje de melasse in de lucerne.

Maar wat je ook gaat geven, altijd voorzichtig en rustig laten wennen aan voerveranderingen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:48

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien er overheen gekeken maar ik heb geen probleem met op gewicht houden zoals ik hier voornamelijk lees.
Mijn forester van inmiddels 20 is juist heel gemakkelijk te zwaar, zijn hele leven al :D. Dus, zomers staat hij 's nachts op de wei en overdag op de plaat (soort paddock, halverwege de dag krijgt wat hooi). Dit omdat ik bang ben voor hoefbevangenheid (weer een ander verhaal).

Deze zomer heeft hij voor het eerst een wat dikkere vacht dan andere jaren.
Hij begon al mooi op tijd te ruien. In februari al. Meneer had dan ook een hele dikke wintervacht, dit ruien ging prima, hele dekbedden kwamen eruit! 's Winters draagt hij alleen een regendeken met een heel klein laagje. Zomers draagt hij niets.
Maar ergens is het gestopt. Het haar is niet zozeer langer dan anders (dan zou ik aan cushing denken) maar gewoon dichter.
Iemand hier ervaring mee? Wat doe je eraan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:58

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:07

Oh bedankt! Zal daar later kijken! Ik had begrepen dat het een opname probleem van bepaalde voedingstoffen kan zijn, vandaar dat ik hoopte dat iemand ervaring hiermee had! :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:52

Mijn paarden eten allebei nog gewoon brokken maar ik voer per paard 1kg SP bij dus maak in totaal 2 kg SP met 6liter water klaar. Dit naast hooi, weidegang (met weinig gras helaas) en extra vitamines.

Iemand enig idee waar ik ST Hypo. Semper min online kan bestellen??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:17

Bij rene wielens, de importeur van oa St hippolyt. Kost iets van 3,50 aan verzendkosten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:13

Ik heb eindelijk de Subli Seniores Priores gevonden :D

Was gisteren toevallig in Hulst (niet te ver van mijn deur) en vond het bij de boerenbond of hoe noemt dat daar :+

Amore zou blijkbaar 2 kilo van de SP moeten krijgen, weet iemand in hoeveel water je dit moet weken?
Het moet blijkbaar 6u weken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:26

chipieke schreef:

Was gisteren toevallig in Hulst (niet te ver van mijn deur) en vond het bij de boerenbond of hoe noemt dat daar :+

Amore zou blijkbaar 2 kilo van de SP moeten krijgen, weet iemand in hoeveel water je dit moet weken?

Is Amore maar 200 kg dan?

er moet 3 liter water per kilo bij.

Ja het moet ca. 6 uur weken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:31

yvonnedv schreef:
chipieke schreef:

Is Amore maar 200 kg dan?

er moet 3 liter water per kilo bij.

Ja het moet ca. 6 uur weken.

Nee Amore weegt zo'n 500kg maar op de verpakking staat dat ze 0,4 kilo dient te krijgen per 100 kilo gewicht?

Ze krijgt elke dag 8u weidegang en een halve kilo van dat gehakseld hooi + vitamines.
Als ze eens een dagje niet op de wei kan krijgt ze wel een bot hooi.

Ik had van een vriendin gehoord dat het net onder water moest staan, dus ik vraag het hier nog even na :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:55

1 kg droge seniores priores per 100 kg lichaamsgewicht geldt in principe voor paarden die ook geen ruwvoer meer eten. Eten ze dat nog wel, dan kan je minderen.
Maar met 2 keer 1 kg of nog wat minder kan je wel beginnen natuurlijk, om ze er langzaam aan te laten wennen.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:58

Bloedonderzoek zou ik toch ook wel willen aanraden.
Mijn paard heeft problemen met zijn lever gehad en werd
hier ook mager van. Als het zo'n probleem moest zijn moet er
ook gekeken worden naar welk voedsel hij krijgt want veel supplementen
zijn erg belastend voor de lever. Hoe meer moeite met verwerking van deze dingen
en zware mengelingen, hoe slechter de lever gaat worden!

Eveneens bloedwormen zijn te zien in een onderzoek en niet altijd in een
mestonderzoek (heb ik mij laten vertellen). Is mits een aantal spuiten en speciale
ontworming ook wel te behandelen maar hier worden ze ook mager van...

Ik hoop dat het dit niet is maar zou toch een vollidig onderzoek
aanraden omdat ik weet dat hier toch wel dingen uit boven kunnen komen.
Veel succes!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:01

chipieke schreef:
Nee Amore weegt zo'n 500kg maar op de verpakking staat dat ze 0,4 kilo dient te krijgen per 100 kilo gewicht?

Ze krijgt elke dag 8u weidegang en een halve kilo van dat gehakseld hooi + vitamines.

Ik had van een vriendin gehoord dat het net onder water moest staan, dus ik vraag het hier nog even na :D

http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:03

yvonnedv schreef:
chipieke schreef:

http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html

Oh bedankt! Dat had ik niet gevonden...

Er staat wel dat je het in 4x dient te voeren.

Kan dat ook in 2x? Heel eventueel kan ik zelfs 3x gaan voeren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:37

@chipeke: volgens mij houden de meesten aan niet meer dan 2 kg per voerbeurt. Mijn pony krijgt 3 kg per dag, 's ochtends 1'en 's avonds 2, dat gaat prima! dus als je 4 kg zou gaan voeren kan dat wel in 2 keer.

per 1 kg voer moet er 3 liter water op en 1 kg op 100 kg als je het als compleet voer wil voeren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:45

Ok bedankt :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:03

Met Nordwind gaat het ontzettend goed! Hij krijgt nu 3 kg subli seniores priores (en hij zit ook aan de cubarmix ('s ochtends 1 schepje, 's avonds 1 schepje en krijg 0,125 mg pergolide dagelijks).

Hij gaat elke ochtend in galop de wei in, hij eet goed, hij drinkt veel minder dan eerst (is denk ik combi van vochtig voer en pergolide) en het gaat echt goed met hem! Hij heeft ook alweer wat kilo's op de heupen. Vooral bovenop z'n kont/ruggegraat is hij weer wat bijgetrokken gelukkig! Ribben viel bij hem wel mee maar bovenop z'n rug/kont was hij echt zo mager! dat trekt nu weer mooi bij.
Volgend weekend zal ik weer eens foto's maken maar hij is na het scheren super uit z'n vacht gekomen en hij ziet er op het moment echt heel goed uit vind ik :D Als dat zo doorgaat hoef ik me over het eind van de zomer geen zorgen meer te maken en kan hij prima weer mee de winter in!
We scheren hem dan ook in de winter wel weer zodat de vacht niet zo verstikkend is.