Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:12

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:12

Ik geef cushx van Hilton herbs.
Die bevalt mij heel goed..
Kelly verhaart nu echt extreem,maar zit ook onder de luis helaas.
Hele winter niks gevonden,maar ze heeft nu zo extreem jeuk er van.
Ziet er ook echt niet uit nu, allemaal kale plekken
Echt balen, -O- heb haar al met een pour on behandeld en maar even in de gaten houden, heb eventueel ook nog bye mite staan.

Fique wat heerlijk als ze zo lekker in het zand van het weer kunnen genieten. <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:19

Kan natuurlijk ook zijn dat de Pergolide iets omhoog moet na 5 jaar. Maar goed met een dikke warme vacht en eventueel nog iets van arbeid gaat dat daar gewoon snel zweten en klitten.

Sinds ik de mijne scheer op de borst en buik ben ik helemaal overstag dat scheren goed kan zijn.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:40

Ja pergolide aanpassen zou kunnen maar dan zou ik eerst bloed laten trekken en ppid gaat eigenlijk goed nu. Alleen het verharen is nu slecht, maar is niet zeker dat het daar aan ligt, dus ik laat het even zo want ben bang voor een slechte eetlust bij meer pergoquin.
Kruiden ga ik eens naar kijken maar ik denk dat er monnikspeper in zit en dat eet ze echt niet het prinsesje.
Scheren wacht ik nog even mee, misschien binnenkort borst en hals net als bij jou pony.

Zeker balen ellepel, die luis, succes met de behandeling.
Zeker met de kou moeilijk lijkt me.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:05

Afbeelding
Het angora paard :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:45

Niet de goedkoopste oplossing, maar je kan ook stronghold pipetten (40-60 kg grote hond) inzetten om de luizen te bestrijden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:20

Ja hertesten is dan wel aangeraden natuurlijk. Als daar een hogere waarde uitkomt kan het slechter verharen daarvan komen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon met de leeftijd komen of een wat lastigere winter ofzo.

Ik ga volgende maan ook weer hertesten om te zien of een halfje nog voldoende is of niet. Ben heel benieuwd.

Het warmere weer en de zon deden mijn oudje trouwens enorm goed! Jammer dus weer dat het nu meteen frisser en natter is. We kijken uit naar het voorjaar. {:}

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:47

Hier is nog geen drup regen gevallen.
Mag eigenlijk wel want het begint al te stoffen,die van mij staan precies naast de rijbak en dat merk ik wel.

Assebassie,mooie angora!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:37

Assebassie ik geef soms in de overgangsperiodes een extra weerstandsbooster of een bokashi kuurtje. Maar niet echt iets om te verharen verder al denk ik dat die steuntjes ook wel iets kunnen helpen.

Ellepel wat onwijs balen van de luis. Hopelijk krijg je dat onder controle.

Celebi ja hier ook zin in voorjaar! Die warmere zon dagen deden het hier ook goed, ze liggen ook echt veel vaker lekker te chillen in hrt zonnetje dan <3

Nu wat kouder. Maar niet echt regen gehad nog.

Misschien op de foto niet heel goed te zien, maar zo'n kuiltje bij de flank is teken dat ze leger zijn toch? Of kan het ook pijn zijn? Paar jaar terug net voor de diagnose artrose had ze direct ook, toen viel ze best rap af. (Linkerflank, van achteren genomen). Ze lijkt wel voldoende te eten en niet een lege buik dat je d'r Buikspier zit, maar deze dipjes vallen wel wat op. Wat denken jullie?

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:00

Ik kan dat vanaf deze foto niet zien.
Maar Kelly heeft het ook wel.
Als ze echt heel veel eet in de zomer bijvoorbeeld met gras en dik rond tevreden is dan zie je het niet dus ik denk dan toch vaak zelf wel dat ze meer eten moeten?
Maar ik weet dat niet zeker.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:34

De mijne had dat inderdaad ook wel eens. Vaak was dat het eerste teken van afvallen. Daarna begonnen zijn ribben te tonen als ik er niks aan deed.

Hier helaas nu met de koudere dagen toch stijver en strammer. Heb de dosis duivelklauw iets opgehoogd en weer een warmer therapie dekentje opgelegd. Hopelijk helpt het hem. Ging net zoveel beter..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:04

Hoop dat de warmte nu wat meer aan gaat houden.. Magnifique begon net weer iets bij te trekken, maar is nu weer afgevallen
Afbeelding
Ook rolt ze nog maar 1x om en komt ze na het rollen na 2 a 3 keer proberen op te staan pas overeind. Maar voor de rest is ze nog vrolijk en loopt ze elke dag nog te rennen en te springen. Op de foto hierboven staat ze weer op dr emmer,omdat ik die nog niet gevuld had en dat laat ze dan zo weten dat ze het er niet mee eens is. Haar karakter is in ieder geval niet veranderd. Af en toe spoken wel de gedachten van waneer is het genoeg. Heb altijd gezegd dat als ze niet meer overeind kan komen het genoeg is. Maarja denk dat ik voor mezelf gewoon een tijd moet afspreken dat als het niet beter word dat het dan zo moet zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:34

Soms wel lastig om te zien dat ze ouder worden he?
Ik maak elke week en foto om te checken of ze aankomt, maar soms schaam ik me.
Anderzijds, ze is 31, eet goed, is nog haarzelf (liep laatst doodleuk nog door het hek naar buiten die de klussers open hadden gelaten), en is nog blij..
Maar toch ook wel moeilijk om te zien

Gister wel lekker met zonsondergang een rondje gemaakt samen

Afbeelding

Afbeelding

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:52

Ja precies dat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:10

Ja hier ook zo hoor.
Kelly is momenteel,ook wat stram.maar die beweegt ook praktisch niet meer waar ze nu staat.
Doe wel rondje over het erf,maar dat is het dan ook.

Vanmorgen ook foto’s gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Haar vacht is echt vreselijk door die stomme luis :+

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:04

Ach die lieve ouwe koppies.
Die van mij was ook veel stijver, at minder en was niet echt blij.
Vandaag een stuk beter, in galop aankomen en beter eten. Dus ja kou reageert ze erg op.
Vorige week een vitamineboost gegeven en nu Farm o fit, een van de zeer weinige dingen die ze eet. En lekker weer bloot vandaag in de zon. Afbeelding
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:47

Esther precies dat. Marissa is ook bijna 31 en dun. Maar ja, wat wil je als je kiezen zo goed als glad zijn en hooi eten lastig is. De winter doet haar sowieso nooit goed. Ze doet het veel beter op gras, dan heeft ze geen diarree/slappe mest. Maar ja, in de winter heb ik geen gras. Dus valt ze in. Al valt het me dit jaar mee moet ik zeggen.

Ik heb haar vanmiddag de deken af gedaan en niet meer op gedaan. Het is wel koud nog 's nachts maar het is windstil en ze zit nog in haar wintervacht dus ik durfde het wel aan. Ze wilde hem toch ook niet meer op, was boos toen ik ermee aankwam :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:29

Dat kunnen ze altijd goed hè die oudjes,aangeven dat ze het er niet mee eens zijn :')

Ik heb Kelly gister en eergisteren wel even deken ‘s nachts op gehad.
Vond dat wel te fris met die halve vacht van haar, maar nu weer er af gelaten.
Kelly staat momenteel op vijf emmers slobber.
‘s nachts drie, ‘s morgens eentje en meest ga ik tegen 5 uur ‘s middags heen en heeft ze er nog eentje :j
En dan knabbelt ze op wat hooi,alleen krijgt ze dat niet meer weg.
Is meer voor de afleiding.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:13

De mijne was inderdaad ook boos toen ik aankwam met de deken. Was ook nog net aan de warme kant moet ik zeggen. Maar ik had hem vorige week even zonder staan en daarvoor onder mijn dunne 0 grams en hij werd me een partij stijf. Schrok er echt van hoe snel dat weer kon omslaan.

Nu na een paar nachten onder de 50g therapie liner met 0 grams buitendeken en overdag lekker bloot in de zon en hij ging weer als de brandweer. Gisteren zelfs zowaar een drafje gedaan tijdens het mini (stap)ritje en vandaag aan de lijn ging ie na wat stijve opwarm rondjes opeens als de brandweer. Dus hoewel hij boos keek toch maar de deken op gedaan, maar wel de dunste die ik heb. :+

Morgenochtend doet een stalgenoot 'm weer af en dan blijft ie denk ik even af. Dan zijn de nachten niet meer zo heel koud zag ik.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:03

Ik heb afgelopen week de 0-grams nog opgehad, vandaag staat ze voor het eerst zonder. 's Nachts staat ze binnen en daar is het warm genoeg, maar ik vond het ook net nog even te koud in de ochtend.

Het stond niet helemaal in de planning :+ maar ik kreeg een 'offer you can't refuse' :D en dus heb ik Lorenzana vorige week verhuisd. Ze staat nu op een kleine stal met een aantal fokmerries, er komen nog wat meer paarden te staan op termijn, maar ik ben in principe de enige pensionklant. Het is midden in het bos, hebben een buitenbak en longeerring en het is er héérlijk :D

Vorige week vrijdag dus verhuisd, eerst nog met een draadje ertussen, maar dat ging zo mooi dat ik dezelfde middag het draadje er nog tussenuit heb gehaald. Haar nieuwe BFF :+ is een 3,5 jarig springpaard.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan nu nog even apart, omdat er twee merries drachtig waren. Eén veulen is er inmiddels, als de tweede er ook is gaan alle merries (zes) samen op de wei. Dat was voor mij ook echt de doorslag om te verhuizen, gewoon lekker op het gras, ruime weide...

Vandaag voor het eerst een blokje om gedaan. Voor mij is het bekend terrein, dit was mijn buitenrijbos toen ik nog bij mijn ouders stond, 25 jaar terug :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:31

Wat een mazzel zeg!
Ziet er mooi uit. En gras is echt heerlijk als ze er op kunnen :j
Wat fijn voor jou, het wennen gaat verder ook prima?

Ik merk bij die van mij dat ze nu eigenlijk pas wat settelen hoor.
Ze zijn niet meer zo panisch als ze even uit elkaars zicht zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:54

Heerlijk als ze van die grijze hoofdjes krijgen <3 .

WendyBZ, wat fijn dat het zo snel goed ging tussen die twee. En lekker als je zo het bos in kunt rijden.

Vince heeft geen deken, ik heb vorige maand zijn borst geschoren, omdat hij anders zijn warmte niet kwijt kan. Hij staat 24/7 in een groep, kan (als hij wil) altijd schuilen en droog staan en hij blijft in beweging doordat ze een stuk moeten lopen voor de waterbak en er ook gevoerd wordt op een track.
Zijn tanden zijn nog goed gelukkig, het voeren moet bij ons buiten de groep gebeuren en ze gaan hier niet de wei op. Dus maar hopen dat hij zich zo met het hooi blijft redden.

Afbeelding

Over rollen gaat niet zo charmant, maar lukt ook nog.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:56

Om rollen kan Kelly nog heel goed,maar opstaan gaat niet helemaal vlekkeloos meer.
Meest komt er een hupje en moet ze na opstaan even bij komen :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:47

Het is ook nogal wat om zo weer in de benen te komen. Maar wel erg fijn als het ze nog steeds lukt om te gaan liggen/staan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:57

Afbeelding
Onderkant van m’n Arabier, ze is er blij mee, (en anders ik wel).