Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:15

Morris schreef:
Bedankt Kelly_Taco, best heftig he, wat een rot aandoening is het.
Goede tip om over drie maanden weer de foto’s te doen. Dan maak ik een afspraak op kliniek, dan kunnen ze eventueel direct de tanden verwijderen, of hem in ieder geval even houden voor de ingreep.
Want inderdaad er gaat een tand of er gaan tanden uit.
Ik moet dan even een trailer zien te regelen, maar dat komt vast goed.

Mijn paard heeft oepsie aan de nieuwe paddock omheining zitten knagen,…. Het stroomdraadje komt er morgen op. Ondanks dat hij hooi had, zoekt ie toch knaagwerk.

Dat knagen kan ook een indicatie zijn van pijn.
Dat is het enige wat echt veranderd is, hij is een stuk minder happerig geworden.

Ik ben bij de Kromme Rijnstreek geweest en mijn ervaring was daar echt heel goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:25

Misschien wat takken geven om te knabbelen?
Nieuw hout ia vaak wel lekker natuurlijk, :j

Alle zorgen om de oudjes, het is soms ook wel wat he :(:)

fique

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:53

Ik was zo blij dat Magnifique weer wat begon aan te komen, maar nu begint ze helaas weer in te vallen.. :(
Nou moet ik zeggen dat ik het idee dat de speedibeet meer deed dan de fibrebeet die ik de laatste keer had gegeven..
Haar hooi verschilt per dag wat ze er van eet. Zijn vaak ook verschillende balen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:02

Misschien kun je de speedibeet combineren met de fibrebeet :j
En vaak voeren, en meer voeren helpt.
Kelly viel ook terug, die heb ik nu op 6 emmers voer staan.
Jammere op de stalling dat er heel fijn en zacht plakkerige voordroog is waar Kelly absoluut niet van kan eten.dt krijgt ze niet weg..
Dus overdag drie emmer en ‘s nachts drie en dat lijkt beter te gaan.
Per emmer dus anderhalve schep wiesencobs en een schep senioren slobberbrok.( dat paard eet me arm :')

Ohw en we gaan grasjes eten want dat lukt wel aardig <3

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:09

Ach alles voor de oudjes <3

Mijn dame is halverwege januari naar de TA geweest en maakte de dagen erna proppen. Niet gek, heeft ze vaker wel even last van. Maarrrr inmiddels 1.5 maand verder en ik blijf proppen vinden. Niet veel, maar toch stuk of 2 a 3 per dag. Meestal toch wel proppen die al flink zijn vermalen. Herkent iemand dit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:25

Ja ik denk dat het niet beter word,misschien net nog iets weggehaald wat teveel was.
Zou gaan kijken naar genoeg ruwvoervervangers :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:32

Ik zou even contact opnemen met de tandarts. Of die mogelijk een idee heeft wat er mis is en of die mogelijk nog eens kan komen kijken.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:38

ellepel schreef:
Jammere op de stalling dat er heel fijn en zacht plakkerige voordroog is waar Kelly absoluut niet van kan eten.dt krijgt ze niet weg..
Per emmer dus anderhalve schep wiesencobs en een schep senioren slobberbrok.( dat paard eet me arm :')

[ Afbeelding ]

De fibrebeet heb ik geprobeerd maar heb het idee dat dat minder voor haar doet de dan de speedibeet. En ze vind de fibrebeet ook niet zo lekker
Laatst bijgewerkt door fique op 28-02-25 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:39

Ik heb het best lang aan gekeken omdat ze sinds de TA ook andere mest heeft en ik dacht dat t door de sedatie komt. Vorig jaar is ze na secatie heel ziek geworden dus ben nogal huiverig. Maar nu duurt het toch te lang dus moet toch maar even worden gekeken. Laat ik door m'n eigen kliniek dan doen. Normaliter heeft ze wel wat dagen veel proppen maar daarna trekt het snel weg. Ze heeft een kleine diastase ergens maar verder was haar gebit juist beter dan vorig jaar en moest er minder worden gedaan := Hoop niet dat het blijvend is maar ben idd toch bang met even wat te glad ofzo? Gelukkig is het al veel minder en vind ik er niet veel per dag.

De eerste dagen waren het grote proppen niet veel.gekauwd. ongemak en snel uitspugen. Nu heb ik het idee dat ze wel behoorlijk wat keren vermalen worden voordat ze eruit komen:=

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:42

Tancreda4 schreef:
Ik heb het best lang aan gekeken omdat ze sinds de TA ook andere mest heeft en ik dacht dat t door de sedatie komt. Vorig jaar is ze na secatie heel ziek geworden dus ben nogal huiverig. Maar nu duurt het toch te lang dus moet toch maar even worden gekeken. Laat ik door m'n eigen kliniek dan doen. Normaliter heeft ze wel wat dagen veel proppen maar daarna trekt het snel weg. Ze heeft een kleine diastase ergens maar verder was haar gebit juist beter dan vorig jaar en moest er minder worden gedaan := Hoop niet dat het blijvend is maar ben idd toch bang met even wat te glad ofzo? Gelukkig is het al veel minder en vind ik er niet veel per dag.

De eerste dagen waren het grote proppen niet veel.gekauwd. ongemak en snel uitspugen. Nu heb ik het idee dat ze wel behoorlijk wat keren vermalen worden voordat ze eruit komen:=

Een paard bij ons op stal was ook een keer te glad gevijld waardoor die proppen bleef maken die heeft echt een tijdje wat anders moeten eten en er is een andere tandarts nog bijgeweest. Daarna was het goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:33

Misschien gaat het met wat ander hooi beter?
Sommige paarden houden tot het einde een goed gebit en bij anderen is het helaas eerder af.
Maar dat hebben wij zelf natuurlijk ook :j

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:41

Ja en bij ons worden de gaatjes gevuld :D
Volgens de da zijn de tanden van mijn oudje in orde, ze heeft een voortand met stuk eruit maar kan verder gelukkig prima eten. Alleen.. volgens mij eet ze als t koud is minder (hooi) terwijl ze dan juist meer zou moeten eten.
Merken jullie dat ook bij jullie oudjes minder hooi eten als t koud is? Vroeger had ze dat niet, bleef ze eten. Ze krijgt meer dan ze op kan. M’n andere paardje eet dan juist meer , lijkt me ook natuurlijker.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:59

Wat zegt de tandarts van haar gebit? Hier een van de oudjes die inmiddels steeds meer losse kiezen heeft en waar het allemaal bijna weggesleten is. Daar vijlt de tandarts in principe niet meer tenzij echt scherpe punten en worden alleen nog maar de diastasen schoongespoeld en eventuele hele losse kiezen een handje geholpen.
Zij eet eigenlijk helemaal geen hooi meer en staat dus jaarrond op gras en krijgt 2 keer per dag een bak met seniorenmuesli, bietenpulp en coolstance copra. Daar doet ze het nog steeds verbazingwekkend goed op eigenlijk. Ze begint zelfs weer aan te komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:10

Kan het misschien zijn dat er wat artrose of iets anders meespeelt wat met kou iets meer ongemak geeft? Met ongemak en pijn eten paarden automatisch vaak ook minder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:26

Assebassie hoe voer je het hooi? Wij hadden hier vroeger ruiven maar die worden enorm koud met kouder weer eb vonden de paarden het ook minder fijn eruit te eten en aten ze dus minder.

Hier merk ik niet dat ze met kouder weer minder eten. Of de wind moet echt van de andere kant ('koude kant') komen, dan zijn ze wat van slag en eten ze door onrust minder.

Het kan ook zijn dat je paard met kouder weer minder drinkt (want kouder water) en daardoor minder eet? Met vrieskou probeer ik 2x daags lauw water of flinke bak slappe slobber te geven.

Lizy fijn dat je paard weer wat aankomt! Hier werd nog wel een en ander bijgewerkt maar niet meer zoals vroeger, uit balanceren bv minder. Wel een 'senioren' behandeling zeg maar. Maar blijkbaar toch meer last deze keer. Blijft ook zo lastig! M'n pony heeft er veel minder last van (of eigenlijk helemaal geen last na een behandeling).

Zal van de week even de kliniek bellen of ze even een blik naar binnen willen komen werpen. M'n merrie valt wel af, maar dat kan ze goed hebben en was eigenlijk ook wel nodig. Ze is meestal nog wel vol genoeg in de buik, dus eet wel genoeg en denk dat het nog niet perse nodig is om bij te voeren. Al moet ik wel zeggen dat ze minder lijken te eten dan vorig jaar. Of dat komt doordat ze nu meer weide hooi krijgen naast het graszaadhooi weet ik niet. Maar ze hebben sinds begin januari circa 15 kilo per dag gegeten met z'n 2tjes (shet en Gelderse van 162). Volgens mij was dat vorig jaar al snel 20 kilo.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:43

Tandarts zegt niks aan doen.
Ze krijgt het overdag in hooinetten met redelijk grove mazen, s nachts stapel op de grond, ik denk minstens 10 kilo per dag, Voordroog.
En de wei 8 uur per dag ongeveer, ook hooi erbij, staat niet zoveel meer maar gaat al groeien lijkt.
Water is nooit koud, we hebben zo’n verwarmingsunit voor het water in de stal, heel luxe ja en heel fijn.
Dus ja ik denk toch iets van ongemak door de kou, ze is dan ook een beetje sloom. En zodra het zo’n 10 graden is knapt ze helemaal op en is weer alert.
Ze ziet er nog wel goed uit maar is veel dunner dan vroeger maar toen was ze te dik.
Eigenlijk gaat het goed als ik sommige verhalen zo hoor. Met tanden enz. Heel moeilijk die oudjes. Dus ik moet het maar gewoon accepteren zo denk ik.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:26

ellepel schreef:

[ Afbeelding ]

Jij staat ook op een pensionstal toch? Hoe doe je dat met zoveel bijvoeren? Een cooperatieve staleigenaar of stalgenootjes?

Peri heeft wat meer bijvoeren ook nodig. In de winter krijgen ze sochtend en savonds op stal voer (wat ik zelf klaar zet) maar straks in de zomer niet meer. Ik ben al aan het filosoferen over automatische voerbakken voor in de wei ofzo :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:39

Ik ga twee keer per dag heen :j
Ik heb gelukkig mijn werk uren zo in kunnen delen dat dat mogelijk is.
‘s morgens ga ik heen en krijgt ze nu 1 emmer slobber,is die op (doet ze drie kwartier over ,kan ik mooi even poep scheppen) dan gaat ze bij de ruin.
Overdag ( denk zo tussen de 6-8 uur) kan ze dan wat hooi knabbelen en dan zet ik haar ‘s nachts weer apart. En dan met een speciekuip vol slobber,(3-4 emmers)kan ze er lekker lang over doen
Ze staan samen op een stuk en ik heb met paaltjes een deel afgezet zodat ze daar kan staan met haar slobber.

En ja hoor,ik heb stalgenootjes die absoluut willen helpen, er staat er nog eentje gedurende een tijdje even apart en die voer ik ook wel of haar die er even uit als ze het op heeft.
Mooiste is als je een apart stukje kunt maken waar die van jou kan eten en ‘s nachts meer slobber maken zodat ze de hele nacht er mee kunnen doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:59

assebassie schreef:
Tandarts zegt niks aan doen.
Ze krijgt het overdag in hooinetten met redelijk grove mazen, s nachts stapel op de grond, ik denk minstens 10 kilo per dag, Voordroog.
En de wei 8 uur per dag ongeveer, ook hooi erbij, staat niet zoveel meer maar gaat al groeien lijkt.
Water is nooit koud, we hebben zo’n verwarmingsunit voor het water in de stal, heel luxe ja en heel fijn.
Dus ja ik denk toch iets van ongemak door de kou, ze is dan ook een beetje sloom. En zodra het zo’n 10 graden is knapt ze helemaal op en is weer alert.
Ze ziet er nog wel goed uit maar is veel dunner dan vroeger maar toen was ze te dik.
Eigenlijk gaat het goed als ik sommige verhalen zo hoor. Met tanden enz. Heel moeilijk die oudjes. Dus ik moet het maar gewoon accepteren zo denk ik.

Luxe dat warme water, heel fijn!! Zou dan wellicht iets van ongemak kunnen zijn :(:)

Vandaag geen proppen gevonden. Maar vandaag vond ik haar wel wat leeg. Gisteren ook. Klein kuiltje bij d'r flank terwijl ze altijd goed gevuld is. Ze heeft reserves zat, maar dat lege moet ik wel echt even in de gaten houden. Maandag maar even een afspraak bij de DA maken om even in d'r mond te kijken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:43

Ja we hebben het ons zo makkelijk mogelijk gemaakt, we leven in luxe :j

Succes bij de tandarts, is altijd heel lastig die gebitten van oudjes.
Zij had het met wisselen toen ze 3 was, heel veel doppen verwijderd, sinds dien wel steeds haken du vaak controle, sinds ze ouder is gaat gebit goed.
Afbeelding
Mooi doosje met de doppen :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:42

Hahah dat je die bewaard _/-\o_

Alhoewel…ik lach er wel om,maar ik heb een kies van Kelly in de kast liggen :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:21

Oh wat gaaf zeg, hele verzameling!! Ik heb 1 dop van mn vos geloof ik. En van mijn pony 1 van de getrokken kiezen. Vind het altijd wel leuk om te bewaren!

Vandaag overdag weer lekker met hun blote billen in de zon. Maar vind het in de nachten nog wel te koud om zonder te zetten....

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:48

ellepel schreef:
Ik ga twee keer per dag heen :j
Ik heb gelukkig mijn werk uren zo in kunnen delen dat dat mogelijk is.
‘s morgens ga ik heen en krijgt ze nu 1 emmer slobber,is die op (doet ze drie kwartier over ,kan ik mooi even poep scheppen) dan gaat ze bij de ruin.
Overdag ( denk zo tussen de 6-8 uur) kan ze dan wat hooi knabbelen en dan zet ik haar ‘s nachts weer apart. En dan met een speciekuip vol slobber,(3-4 emmers)kan ze er lekker lang over doen
Ze staan samen op een stuk en ik heb met paaltjes een deel afgezet zodat ze daar kan staan met haar slobber.

En ja hoor,ik heb stalgenootjes die absoluut willen helpen, er staat er nog eentje gedurende een tijdje even apart en die voer ik ook wel of haar die er even uit als ze het op heeft.
Mooiste is als je een apart stukje kunt maken waar die van jou kan eten en ‘s nachts meer slobber maken zodat ze de hele nacht er mee kunnen doen.

Dat is wel handig als dat werkt een grote speciekuip. Die van mij is heel verstandig met eten; in de zin van stoppen als je vol zit. Maar toch als ik hem veel slobber geef ben ik bang dat hij zichzelf volvreet haha. Hij is er zo dol op, hij pleegt er bijna een moord voor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:50

Ik heb een kies van Britta,in de stal gevonden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:51

Ohh jullie gaan mij te hard om actief mee te kletsen _O-

Oké, door de kleine meid heb ik minder tijd....
Afbeelding

Hier gaat alles nog goed...
Layka word gewoon in juni 26 *\%/*
Ouwe oma *\%/*
Binnenkort mag poppy ook bij de andere 3 in...
Maximaal 2 week dan hebben we het andere stuk paddock ook terug en kunnen we die erbij betrekken. En is het stuk prima voor 4 paarden *\o/*
Naja 2 ouwe oma's en 2 jonge troella's _O-