Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:07

Ik voer naast de gewone brok Havens Crumbs, kleine korrels, die zijn in twee minuten geweekt. Wel vaak in combinatie met wat (senior)luzerne, omdat het anders één grote bende wordt :+

Dat struikelen ken ik ook, maar ik weet ook wel dat er in haar benen niet alles meer gaaf is, dat is aan de buitenkant ook te zien.

Qua dekens; ze staat nu onder een 200 grams. Ik ga eerst terug naar een regendeken als het warmer wordt, met evt. een 50gr liner. Bij mij gaat ie pas helemaal af als het 's nachts rond de 10 graden wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:49

Ik had ze beiden onder 200 gram en heb ze er vanmorgen af gehaald.
En die blijven ook af tot het veel gaat regenen.
Nu kan hun vacht zijn werk wel doen en merk ook dat ze het wel fijn vinden even zonder :j

vur

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:35

Crumbs hebben wij hier ook voor het geval we de SP hebben vergeten klaar te maken. Is inderdaad heel snel klaar en ons paard vind het lekker. Of het een dikmakers is, geen idee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:19

@ veetje wat netjes zeg! Fijn dat hij steeds wat beter wordt!

@ kelly, super fijn dat je nog zo fanatiek met je oudje bezig kunt! Ziet er knap uit!

@ queelens oh lastig dat struikelen! Domweg wat ouder strammer en minder vlot? Hier ook meer struikelen laatste jaren met het rijden. En knikkende knietjes. Bij mijn merrie is het doordat ze door de artrose bij t heiligbeen veel meer op de voorhand valt. En stukje hals artrose. Na t inspuiten en op pension zetten is het nu veel minder, maar ze gooit zich nog wel echt veel op de voorhand.

Met rijden vond ik het heel spannend. Ze deed t ook in galop en daar mee eens gevallen. Dus galop durfde ik daardoor niet meer in de bak. Daarna een keer in de stapmolen (ook niet te herstellen en stond ze op precies onder zo'n hek, wat een drama...). Voor mij waren dat de druppels om naar de kliniek te gaan, omdat ze zich niet herstelde.

@ celebi moeilijk he die supplementen... hier ging het een tijdje super goed, dus dacht de juiste formule te hebben. En nu weer 2 weken best ruk gegaan. Dus tja, helpt t dan wel? Lastig vind ik het. Maar wil ook niet niets geven.

Mooie foto in t water <3

Hier vandaag van 100 naar 50 gegaan en morgen denk ik bloot. M'n pony wellicht dan een paar dagen bloot, m'n grote met de recuptex outdoor op snachts. Of de rambo summer series met liner. Om d'r artrose wat warmer te houden.

Kelly_Taco schreef:
@Tancreda, jouw merrie was vroeger toch zo'n pittig ding? Volgens mij herinner ik me haar nog wel uit oude topics.

Klopt :j Ze kan nog wel die buien hebben al gaat t wel wat minder soepel. Maar vandaag heeft ze toch best wat sprongen gedaan =>

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:27

Mag ik hier meelezen, meekletsen?

Vandaag gehoord dat mijn paard EOTHR heeft, dit is geconstateerd met röntgenfoto’s. Mijn paard is 19 jaar, en met deze diagnose vind ik hem direct oud :j
Over een half jaar weer foto’s maken, en kijken hoe snel het proces gaat. Waarschijnlijk ook 1 snijtand verwijderen. Of indien nodig bij pijn eerder verwijderen.
Verder rij ik nog vier a vijf keer in de week, in het bos.
Ik hoop dat hij nog even meekan, met al zijn tanden en kiezen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:03

Eorth is echt pijnlijk dus wat een rot diagnose. Y;(

Maar weet ook dat paarden vaak enorm opknappen van de tanden verwijderen. Mijn laatste verzorgpaard had geen enkele voortand meer en ging nog als de brandweer. Kon lang gras en hooi en brokjes gewoon eten en we reden ook nog normaal. Dus hoewel het een hele nare diagnose is hoeft het niks te betekenen voor jullie avonturen samen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:16

Kelly heeft ook geen boventanden,zit niks,
Maar kan ze prima mee grazen :j

Het was hier 17 graden <3
Heerlijk. Heb met Kelly een eindje gestapt, ze staat met een half dik uier en ik hoop dat de beweging helpt om het wat beter af te voeren.
Verder niet ziek of wat ook,dus gok op wat vocht van stilstaan ofzo.

Voelde echt als voorjaar aan vandaag . *\o/*

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:38

Dat had de mijne ook toen hij op rust moest. Hele dikke koker opeens. Was na 2 dagen een klein beetje bewegen in de bak opeens ook weer weg.

Vandaag was wel echt genieten hoor die 17 graden. Lekker zonder deken in de kudde en met hem naar het water geweest waar hij echt enorm gelukkig was. Hij bleef spetteren! Hij vindt het water duidelijk nog leuker met warmer weer dan met die vrieskou. Snap ik ook wel.. :+

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:39

Waterpret,wat leuk *\o/*

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:47

Vandaag die ouwe aan een Guasha massage blootgesteld. Zo maf om te zien hoe duidelijk hij reageerde op pijnlijke spieren en hoe mooi hij de ontspanning vervolgens toonde. Hopelijk gaat het hem echt nog een beetje helpen in zijn revalidatie traject.

Hebben jullie dat wel eens laten doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:51

Nee,ik weet wat het is,met zo’n steen.
Kelly doet dat zelf wel tegen haar boom :P :')

Flauw, nee vriendin van me laat het vaak doen.ook bij haarzelf en die is er heel blij mee.
Het is niet heel erg mijn ding, ik zou liever een gewone massage laten doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:53

Ik dacht eerst ook wat is er nou zo speciaal aan een steen, maar hij gaf echt zoveel reactie en stond er zo van te genieten dat ik het bijna niet over mijn hart verkrijg om hem dit niet vaker te gunnen. :') :$

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:55

Ja is het erg prijzig?
je kunt het ook bij jezelf laten doen hè.
Ik denk trouwens dat Kelly het wel lekker vind hoor.
Die is momenteel helemaal wel van de kriebelen.. liefst zo hard mogelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:03

Nee viel heel erg mee hoor. Stalgenoot van me heeft de opleiding daarvoor gevolgd en geeft die massages en we stonden er zo over te praten en toen dacht ik opeens, hé dat is wat voor die ouwe. Ze heeft een heel net tarief, maar gaf ook aan dat ze bij haar eigen paard het beste resultaat zag met een interval van ongeveer een maand. Dan loopt het natuurlijk wel op. Maar goed eerst maar zien wat dit doet. Hij genoot er in ieder geval enorm van dus hij had een fijn uurtje. <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:07

Mooi is dat hè. Mijn welshje kon ook altijd zo van al dat soort dingen genieten.
De Arabier weet ik niet, komt wel nog een cranio sacraal bij omdat ik merk dat hij heel veel spanning vast houd en ik daar ook heel fijne resultaten van gezien heb.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:47

Sorry voor mijn late reactie.
Inderdaad, ik had ook gelezen dat EORTH erg pijnlijk kan zijn, worden.

Leuk, om te lezen wat jullie met jullie (verzorg)paardjes doen. Massage, klinkt aantrekkelijk, zal vast prettig zijn.

Bij mijn paard op stal, privé, zijn sinds gisteren de nieuwe paddocks geopend :D . 8x8 meter, voor beide paarden. Ze staan dus apart. Weiland is er minimaal, en alleen in het voorjaar en zomer te gebruiken. Daarnaast lopen ze ‘s ochtends in de stapmolem. En ik maak bosritjes.
Sinds een week krijgen ze senioren subli priores, dat vindt hij toch lekker.
De aanleiding hiervoor was dat zijn buurvrouw tot twee keer toe koliek had, en ze denken door oa te weinig vochtinname en te weinig beweging. En de in subli senioren priores zit veel vocht, vandaar.

Ik merk dat mijn paard wat dunner wordt, dan is het spul van subli juist goed. Had ik gelezen. Hebben jullie ook paarden die mijn wat dunner worden, en wat voeren jullie?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:21

Tancreda4 wat een heerlijk filmpje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:16

Als jouw paard EORTH heeft en dun wordt, Morris, dan moeten die aangetaste tanden er toch zo snel mogelijk uit? Dat is toch bijna altijd hartstikke pijnlijk, daar zou ik ook minder van gaan eten als mijn tanden pijn deden…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:29

Als ze dunner worden dan meer voeren, als ze dat tenminste dan ook eten willen.
Kelly heeft echt te vaak dat ze zit te miepen met haar slobber,heel irritant.
Morris, dus meer gaan bijvoeren.
De seniores is prima, je mag echt wel meerdere kilo’s (wel 3-4 )daarvan gaan geven. Eventueel aanvullen met iets als fiberbeet of de fibernuggets van Pavo?
Is ook mooi spul :j

Ik voer Marstal wiesencobs met senioren slobberbrok van Masters, Kelly krijgt vier emmers per dag.
In elke emmer zit dan anderhalve schep van elk, plus water natuurlijk.

Wel fijn zo’n privé paddockje,dat is dan voor overdag of hoe moet ik dat zien?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:56

Sanet schreef:
Als jouw paard EORTH heeft en dun wordt, Morris, dan moeten die aangetaste tanden er toch zo snel mogelijk uit? Dat is toch bijna altijd hartstikke pijnlijk, daar zou ik ook minder van gaan eten als mijn tanden pijn deden…

Hij eet wel, ook wortels en appels bijt hij af met de snijtanden. Dierenarts heeft gevoeld en bekeken, hij heeft nu geen pijn. Ook koud water drinkt hij gewoon.

We houden hem goed in de gaten :j

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:00

ellepel schreef:
Als ze dunner worden dan meer voeren, als ze dat tenminste dan ook eten willen.
Kelly heeft echt te vaak dat ze zit te miepen met haar slobber,heel irritant.
Morris, dus meer gaan bijvoeren.
De seniores is prima, je mag echt wel meerdere kilo’s (wel 3-4 )daarvan gaan geven. Eventueel aanvullen met iets als fiberbeet of de fibernuggets van Pavo?
Is ook mooi spul :j

Ik voer Marstal wiesencobs met senioren slobberbrok van Masters, Kelly krijgt vier emmers per dag.
In elke emmer zit dan anderhalve schep van elk, plus water natuurlijk.

Wel fijn zo’n privé paddockje,dat is dan voor overdag of hoe moet ik dat zien?

Ik ga even kijken naar fiberbeet en of fibernuggets.

Paddock is voor overdag, in de nacht staan ze op stal. Ook riante afmeting, 3x4,5 meter.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:32

Hoe is de EORTH dan vastgesteld? Pas met foto's kun je echt goed ziet hoeveel tanden er zijn aangetast en hoeveel botwoekering er is. Soms zijn die paarden zo hard voor zichzelf en laten ze zo weinig merken terwijl ze toch best wel zeer hebben..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 02:05

Dit is met röntgenfoto’s vastgesteld

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:37

@Queelens, voorlopig heb ik nog genoeg maar ga daarna zeker eens naar Mijten kijken.
Wellicht kan je smid idd iets betekenen door de toon wat in te korten als dat mogelijk is?

@celebi, ik denk dat duivelsklauw op oudere leeftijd best fijn kan ondersteunen.
maar het schijnt wel dat sommige paarden er wat gevoelig op kunnen reageren qua maag.
Adorno krijgt het vanwege een cyste in zijn straalbeen al een tijdje standaard.
Heerlijk zo lekker in het water!
Het lijkt mij een hele moeilijk keuze/overweging als ze nog zo actief zijn maar het lijf eigenlijk niet meer mee wil doen.
Fijn dat het voor jouw paard goed heeft uitgepakt.

@Morris, mijn paard heeft ook EOTRH en daar zijn inmiddels 5 snijtand uit.
Ik vrees dat de rest er ook nog uit moet dit jaar.
Het proces gaat bij hem super snel dus ik zou zeker geen half jaar afwachten maar over 3 maanden weer kijken.
Mijn paard at overigens ook alles nog en gaf heel weinig tekenen van pijn.
Toch heb ik ze laten verwijderen omdat de arts aangaf dat het wel pijnlijk zou moeten zijn.
Die wortels zagen er ook heel erg aangedaan uit.
Ik heb er zelf totaal geen vrede mee dat hij die rot ziekte heeft maar hij past zichzelf erg makkelijk aan.
Als je al aangeeft dat je paard dunner wordt zou ik niet te lang wachten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:07

Bedankt Kelly_Taco, best heftig he, wat een rot aandoening is het.
Goede tip om over drie maanden weer de foto’s te doen. Dan maak ik een afspraak op kliniek, dan kunnen ze eventueel direct de tanden verwijderen, of hem in ieder geval even houden voor de ingreep.
Want inderdaad er gaat een tand of er gaan tanden uit.
Ik moet dan even een trailer zien te regelen, maar dat komt vast goed.

Mijn paard heeft oepsie aan de nieuwe paddock omheining zitten knagen,…. Het stroomdraadje komt er morgen op. Ondanks dat hij hooi had, zoekt ie toch knaagwerk.