Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:13

Aaah zo schattig <3

Ah ja Tancreda, goed dat ze het ook zelf wel aangeeft!

Hier laten wat verdwaalde haren los, maar nog geen grote hoeveelheden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:43

Weet iemand nog een fijne eiwit bron?
Ik zoek geen dikmaker!!

Mijn paard is zeker geen schraal kippetje, maar ik zoek wel iets wat zijn spieren wat ondersteunt en spieropbouw bevorderd, zeker nu hij wat ouder wordt. Staat overdag op de wei en krijgt savonds een volle hooinet met voordroog. En uiteraard zijn slobbertje en vitamines. In de zomer 24/7 op de wei met graasmasker :D
Wordt nog zo’n 3/4 keer in de week gereden

Ik vind luzerne wel intressant maar volgens mij moet je hier behoorlijk wat van voeren om aan genoeg eiwitten te komen (700gram+)

Iemand nog ervaring met soja?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:57

Ja ,Ik geef sojaschroot.
Is toch iets wat in bijna alle voeders gebruikt word als eiwitbron…
Wel even uit gaan rekenen wat je overige voeding aan eiwitten bevat en zeker niet teveel gaan geven
Ze moeten het ook gebruiken…bij teveel krijgt mijn merrie er witte urine van :+
Ik geef zelf ongeveer 100 -200 gram,merk dat bij die van mij dat genoeg is.
En zorg voor genoeg beweging.Ik bestel altijd dit
https://www.mijten.be/nl-be/sojaschroot ... WCZ2vH2hka

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:32

ellepel schreef:
Ja ,Ik geef sojaschroot.
Is toch iets wat in bijna alle voeders gebruikt word als eiwitbron…
Wel even uit gaan rekenen wat je overige voeding aan eiwitten bevat en zeker niet teveel gaan geven
Ze moeten het ook gebruiken…bij teveel krijgt mijn merrie er witte urine van :+
Ik geef zelf ongeveer 100 -200 gram,merk dat bij die van mij dat genoeg is.
En zorg voor genoeg beweging.Ik bestel altijd dit
https://www.mijten.be/nl-be/sojaschroot ... WCZ2vH2hka

In de zomer is dat een schep Hartog Digest of Senior met pavo vital en 24/7 wei

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:45

Je kunt ook kijken naar erwteneiwit,dat word ook wel vaak aangeraden.
Via de zoekfunctie vind je wel info hier op bokt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:56

Ik ga hier mee lezen. We hebben twee oudere heren, doen het nog prima, maar ik merk bij een dat hij (voor zijn doen) wat dunner lijkt te worden. Hij is nog goed in conditie en zit goed in zijn vacht, maar ik wil ook niet te laat beginnen met bijvoeren.
Ik lees hier veel goeds over fibre beet, dat ben ik nu een maand of twee aan het bijvoeren. Maar wie weet doe ik hier meer tips op.

vur

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:17

Onze oude vos, je kent hem nog wel, dit jaar 31 jaar oud geworden, doet het al jaren goed op seniores priores. Naast wat hooi en grasmix.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:36

He Vur, wat leuk! En wat gaaf (en bijzonder) dat hij er nog is, dat is echt een oude heer <3 . Senior priores kom ik idd ook geregeld tegen.
Hier ook nog steeds dezelfde mannen, Tom nu 26 en Vince 27. Ze krijgen onbeperkt goed hooi en tot nu toe hebben ze nooit meer gehad dan een beetje pavo 18+.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:02

Wow, wat leuk! Mooi om te horen dat ze samen al zo oud zijn. :)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:34

Ik ben blij met multibeet van Florian. Heeft bij die van mij goed geholpen.

Ik ben zo trots op Donner. Hij pakt alles steeds meer op en krijgt steeds een beetje meer kracht <3
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:29

Heerlijk als je er nog op kunt *\o/*

Hier wel verharen hoor, flink ook.
Heb ze nog wel onder deken,maar overdag gaat die even af, kan ze zichzelf even goed kriebelen overal :j
Ook flink koud,maar heb twee blije paarden en ik doe het ook goed met die zon er bij.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:55

Hieperdi schreef:
Weet iemand nog een fijne eiwit bron?
Ik zoek geen dikmaker!!

Mijn paard is zeker geen schraal kippetje, maar ik zoek wel iets wat zijn spieren wat ondersteunt en spieropbouw bevorderd, zeker nu hij wat ouder wordt. Staat overdag op de wei en krijgt savonds een volle hooinet met voordroog. En uiteraard zijn slobbertje en vitamines. In de zomer 24/7 op de wei met graasmasker :D
Wordt nog zo’n 3/4 keer in de week gereden

Ik vind luzerne wel intressant maar volgens mij moet je hier behoorlijk wat van voeren om aan genoeg eiwitten te komen (700gram+)

Iemand nog ervaring met soja?

Ik ben het toevallig nu net een weekje aan het geven omdat ik echt eiwitten te kort kwam in mijn voer met de nieuwe analyse van het hooi.
Ben ook benieuwd wat hij erop gaat doen.

Het is overigens super zinvol om dus echt eens een keer een berekening te maken met wat je paard krijgt feitelijk.
Meten is weten..
Ik voerde al Metazoa Musclefit maar kwam dus nog steeds wat te kort.

Adorno is overigens nog redelijk in het werk dus hij heeft de eiwitjes ook wel echt nodig.

Zijn tongetje komt er links wat uit omdat hij daar helaas door EOTRH wat tanden mist O:)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:03

@veertje99, jij hebt ook nog een fit oudje :D
Leuke foto's!

@Grit, senior priores werd mijn paard te dik van.. maar die is snel aan de bolle kant haha.
Dus wellicht dat het inderdaad voor jouw paard heel geschikt is.

@ellepel, Adorno kreeg vroeger echt los erwten gevoerd maar die sorteerde ze er mooi tussenuit haha
Ik geef nu sojaschroot van Horse Add maar die van Mijten ziet er qua prijs aantrekkelijker uit, ik ga eens vergelijken

@Tancreda, jouw merrie was vroeger toch zo'n pittig ding? Volgens mij herinner ik me haar nog wel uit oude topics.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:16

Wat lekker Kelly en Veertje nog zo aan bet rijden.

Ik voer ook sojaschroot bij. Daar hoef je veel minder van te geven. Die van Horse Add is inderdaad achterlijk duur. Ik heb hem van Garvo en/of Mijten. Die laatste is het goedkoopste.

Ik heb vorige week ook een cursus/masterclass over voeding aangeschaft die ik dit weekend wil doornemen. Heb afgelopen jaar wel met een dierenarts alles berekend maar wil het ook zelf kunnen doen en fine tunen dus ben benieuwd.

Hier misschien mensen ervaring met het volgende: schim struikelt de laatste tijd best vaak over een van zijn twee voorvoeten. Hij tilt hem soms simpelweg niet voldoende op terwijl hij wel een heel actief paard is en heel actief stapt. Soms is het ook eerder uit haast en lompigheid dan uit sloomheid. Maar het is wel iets van het laatste jaar dus het heeft ongetwijfeld met ouderdom te maken.. zijn voorbenen zijn het afgelopen jaar nog helemaal door de molen gehaald. Nagenoeg geen artrose en dus wel zijn peesblessures LV wat verder goed gaat. Wat zou het kunnen zijn of wat zou ik kunnen doen? Hij functioneert verder goed en als hij struikelt vangt hij zichzelf ruim optijd op maar ik ben bang dat hem dat een keer niet lukt.. wil het uiteraard ook met de smid en dierenarts overleggen maar smid ligt helaas uit de running.. hij krijgt al gelatinaat als supplement, verder niks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:32

Is dat onder het rijden of los?
Kelly doet het ook wel,daar komt het uit de knie en niet uit de voet.
Ik maak me er eigenlijk niet zo zorgen om, ze is al oud,zal er wel wat bij horen denk ik dan :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:37

Is inderdaad wel passend bij artrose en iets wat meestal over tijd erger wordt.. Mijn pony deed dit met zijn achtervoet zo nu en dan en daar bleek artrose in de heup te zitten.

Supplementen voor artrose en voorzichtig goed in beweging houden. Balkjes stappen, door het water stappen, dat soort dingen kunnen helpen om het geheel langer soepel en sterk te houden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:21

Voor mij valt de seniores priores af, die heeft een te lange weekduur. Niet handig, aangezien we zelf het bijvoeren regelen en ik er ook niet dagelijks ben om het voor later klaar te zetten.

Ik kreeg ook het advies te kijken naar wat meer eiwitten in het voer. Ik begrijp dat je van het sojaschroot maar weinig geeft, maar ik zie zakken van 20 kilo. Blijft dit dan niet te lang open staan? En wat zijn jullie ervaringen van sojaschroot ten opzichte van lucerne brokken?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:06

Dat is indd een goede.. ik vind het indd ook op artrose lijken maar het zou ook nog uit zijn knie of schouder kunnen komen. Die zijn nooit op de foto geweest. Een supplement krijgt hij al (gelatinaat) maar wellicht kan ik het wat ophogen. Sommigen hier geven ook duivelsklauw toch bij artose? Het is trouwens gewoon met lopen los. Op de meest random momenten dus ook als de bodem gewoon egaal is.

Maar schrikken jullie je niet helemaal wezenloos dan als ze struikelen? Ik ben echt bang dat hij zichzelf een keer verkeerd opvangt of op zijn bek gaat en zijn been breekt.

Grit, sojaschroot geef je max 200 of 300gr per dag. Zon zak kan prima zo lang open hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:14

Grit Ik zou soja eigenlijk niet gaan vergelijken met luzerne, is toch totaal wat anders.
Ik heb de zak soya thuis de keuken staan en ik neem dan gewoon een een klein zakje mee als ik naar stal ga en doe het door het voer.
Maar je kunt ook erwteneiwit bestellen, ik had zelf eens een topic geopend over erwteneiwit
ellepel @ [PW] dosering erwteneiwit
Maar met de zoekfunctie kun je ook info vinden.

Luzerne vind Kelly niet lekker,ik heb het idee dat ze er jeuk van krijgt.
En je moet er best veel van geven en dan vind ik de calcium fosfor een ingewikkeld verhaal.
Al geloof ik dat dat bij oude paarden niet meer zo aan de orde is.

Dat struikelen, kelly haar voorhoeven slijten wat recht af aan de voorkant omdat ze eigenlijk helemaal wat sloft. Maar ik denk eigenlijk niet dat een supplement daar nog wat aan kan veranderen.
En ja ik schrik ook wel eens. Roep dan altijd hee benen optillen!!! :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:44

Ik zou voordat je aan de duivelsklauw gaat dan eerst misschien overwegen om toch de dierenarts te laten kijken. Wie weet zit er inderdaad hoger wat. En wie weet is het iets waar je wat mee kunt. Sommige paarden zijn heel weg gebaat bij inspuiten. :j

Er zijn trouwens een heleboel supplementen inmiddels voor artrose. Ik geef nu een mix van glucosamine, groenlipmossel, kurkuma en duivelsklauw. Maar of het natuurlijk echt nog wat doet is de vraag.

Dat struikelen hier was toen ik nog reed minimaal dus merkte er eigenlijk weinig van. En het is zijn achtervoet dus daarmee is de kans op vallen niet zo groot, hij verstapte zich gewoon een enkele keer omdat hij dan zijn voet niet hoog genoeg optilde en zijn teen de grond raakte ipv de zool van de voet. In het begin zocht ik daar niks achter want het was af en toe een keer, maar hij werd natuurlijk plots stokkreupel vorig jaar en hij heeft heel lang op rust gestaan tijdens de behandeling en toen werd opeens dat achterbeen heel slecht. Dat bleek dus die artrose en nu verstapt hij zich duidelijk veel meer dan eerst. Hij heeft het heel soms ook voor maar dat is meer als zijn verlatingsangst naar boven komt als hij alleen buiten op pad is en hij ziet andere paarden of iets engs. Dan vergat hij altijd dat hij vier benen had en dat was doodeng. Daarom bleef ik altijd uitsluitend stappen in die situaties. Dan viel het allemaal wel mee. :=

Edit: mijn laatste verzorgpaard is met dezelfde reden (artrose in de benen) uiteindelijk trouwens wel een keer zo onderuit gegaan. Viel met zijn knieën op het asfalt met een rustig ritje. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar daar zijn ze niet meer op gegaan. Was echt een lang helingsproces ook maar is wel weer goed gekomen. Y;(
Laatst bijgewerkt door Celebi op 20-02-25 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:50

Bedankt voor de info. Calcium/fosfor is idd bekend. Ik heb hem wel vaker gewone luzerne bijgevoerd, daar kreeg hij geen jeuk van.

Zal jouw topic eens bekijken Ellepel.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:45

Dat is wel schrikken Celebi. Ik weet alleen niet of ik nog/weer het traject in wil van rontgenfoto’s en evt inspuiten. Heb de afgelopen jaar al heel veel foto’s en echo’s laten maken en heel veel behandelingen verder voor zijn pezen. Voor een injectie moet hij bij voorkeur weer naar de kliniek, er zitten risico’s aan verbonden (ik heb helaas meerdere malen hele nare dingen meegemaakt met naar binnen geslagen infecties) dus ik weet niet of ik daar nog op zit te wachten voor hem en mezelf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:04

Nee dat is de overweging inderdaad..

Ik baalde ook enorm dat ik de hele zomer heb gefocust op die voorknie omdat de kliniek zei dat dat het was. 3 keer ingespoten zelfs met nagenoeg geen resultaat. Uiteindelijk werd dus die achterkant slechter en heb ik ze toch verzocht om opnieuw onderzoek te doen en toen kwam er dus artrose in de heup uit wat vrij ongebruikelijk is. Helaas omdat dat gebied lastig is konden ze er weinig mee. Inspuiten deed wel wat maar niet voldoende dus de kans is dat er daar nog meer zit wat ze niet kunnen zien. Maar als het gaat om een knie kunnen ze er natuurlijk veel makkelijker bij. Maar of je het nog wil is natuurlijk een tweede. Mijn paard is nog zo looplustig op zijn 24e dat ik het graag wilde proberen en de risico's van het inspuiten erbij nam omdat ik graag wilde proberen hem weer beter te krijgen zodat we (maar vooral hij) nog even kon genieten van wat mooie ritjes op zijn oudje dag) en dingen als de smid gemakkelijker zouden gaan voor hem. Heb hem uiteindelijk iets van 5x in laten spuiten, de heup nog 2x en dan 3x de knie. Elke keer op de kliniek en nooit problemen van gehad. Ze deden het zo voorzichtig en kundig dat de kans op infectie heel klein is. Maar goed die kans is er wel en dat kan dan goed mis gaan, dus snap ook zeker als je het niet wilt doen. Het kost ook nog eens een hoop geld. Maar het is met artrose vaak wel hoe eerder je erbij bent hoe makkelijker ze nog dingen kunnen doen om de artrosevorming te remmen. Hoe langer je het laat gaan hoe erger de artrose in principe wordt en die schade is onomkeerbaar. Ik baal ervan dat ik het pas zo laat wist namelijk en de schade waarschijnlijk te groot is om er nog wat mee te doen.

Hij had waarschijnlijk al jaren last, maar ook al jaren langzaam opbouwende PPID en het schijnt dus dat een gebrek aan dopamine bij PPIDers ervoor zorgt dat pijn signalen niet meer goed doorgegeven worden. Het vermoeden is dus dat hij gewoon de pijn van de artrose niet zo voelde. Tot ik hem vorig jaar op Prascend heb gezet, toen stond hij een paar weken later opeens stokkreupel. De pijn kwam vermoedelijk in één keer enorm door. Nu met duivelsklauw en veel tijd lijkt het wat te stabiliseren. Zijn lichaam went weer aan het feit dat de artrose er zit lijkt het en hij heeft er nu op dagelijkse basis niet zoveel last meer van als ik hem niet aan het werk zou zetten. Dus daar doen we het nu maar mee.

Neemt niet weg dat we gisteren nog even zijn gaan aquatrainen in het water. Dat soort korte momentjes zijn weer zo fijn. Hij wilde zelfs graag draven op de heenweg. <3

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:31

Oh wat vervelend zeg de heup is wat dat betreft inderdaad een stuk lastiger.
Peri is ook eerder ingespoten in zijn voorvoeten voor lichte artrose toen we nog in de wedstrijdsport reden dat is toen goed gegaan. Helaas bleek het toen ook wat anders, ergers te zijn en was het ook einde rijpaard. Toen heb ik ook tot we echt wisten wat het was alles gedaan om hem goed te krijgen en hen als rij of sportpaard te houden, maar helaas.. omdat hij zon werkwillig en vurig paard was en op dat moment Z1 zou gaan lopen was ik zo bang dat rust zou roesten maar gelukkig gaat dat goed met hem, al bijna 10 jaar met pensioen! Maargoed ik ben een keer een ouder paard (24j) verloren aan een infectie en een jong paard (4j) was kantje boord. Het zal me niet tegenhouden als het echt een keer moet, zeker bij een jonger paard maar ik denk toch 3x extra na.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:58

Ik zag hier vragen over voeding voorbij komen. Ik ben o.a. van seniores afgestapt vanwege de lange weektijd. Ik heb nu een mix van Speedibeet en Vitabix Nutrimash. Hoeven beide maar 10 minuten te weken en Jippe is er erg goed van bijgekomen na zijn ziekte. Dus wellicht ook een idee om naar te kijken.

Ik lees ook iets over struikelen. Dat heeft Jippe met zijn achterbeen (het gaat altijd zo snel dat ik niet kan zien welke, of allebei) maar moet zeggen dat hij dat altijd wel iets gehad heeft. iets met te veel op zijn voorhand zijn en achter “ vergeten”. Maar laatste tijd merk ik t wel wat vaker. er was een andere Fries op stal die dat ook had en steeds moeilijker op kon staan (is daarom ook ingeslapen omdat ze niet meer overeind kwam) Ik was dan ook heel blij dat ik hem enkele dagen terug in de paddock zag gaan rollen (met deken om, dus daar heeft hij zich goed aan aangepast na zijn hele leven “ bloot” ) en over de rug rollen en in 1 beweging opstaan. Was voor mij echt wel even een fijn momentje na alles.

nu komt straks alleen het punt: wanneer gaat die deken weer af? Hij heeft wintervacht eronder, is nog niet echt in de rui, het is nu nog berekoud maar van het weekend verwachten we 14 graden. het is een 0 grams regendeken… iemand advies voor deze deken-leek? (We hebben op stal geen dekenservice. Dus over dag af en in de nacht op zou betekenen 2x naar stal bijv. Dus praktisch zou ik liefst hebben OF op OF af.) dus bij welke temperatuur gaat het bij jullie af?