Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:02

Is de nieuwe wei dichterbij Ellepel?

Vandaag met mijn dame en onze 2 jongens op pad gegaan. Ze heeft wel een jasje uitgedaan na die longontsteking. Bespiering op de bovenlijn is verdwenen. Ze is overigens nog bloedfanatiek. Ons galop pad vond ik te glad ogen met veel natte blaadjes. Dat vond ze super stom….
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:16

Nieuwe stal is 3km verder.dus valt mee
Totaal is nu 9km . Dus lekker eindje fietsen :j

Wat heerlijk om er zo samen op uit te kunnen. <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:28

Ahhh fijn dat de stalwissel goed gegaan is!
En ook fijn dat ze met z'n 2tjes na een nieuwe stal zijn gegaan.
Scheelt toch wel wat qua stres
Dan hebben ze sowieso een vaste vriend direct bij zich!

@sanet,
Hoe durf je.... galoperen is toch het belangrijkste ooit!(als de ondergrond niet goed is, had ik het ook niet gedaan!).

Foto van layka en iris die over de deur kijken _O-
Toen we vanmiddag de magische paddockwissel gingen doen hebben we nog even dahlia en poppy op stal gezet. Zodat we makkelijker konden wisselen
En layka en iris moesten ff kijken natuurlijk _O-
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:23

Ondertussen 2 weken verder met het supplement en het helpt wel. Geen wordermiddel natuurlijk maar ik merk wel dat het iets helpt. Haar vacht ziet er weer beter uit.

Ook zijn we hoefschoenen gaan passen. Er werdt toen gezegd voor misschien te denken aan een zooltje vanwege arthrose die er mss later moest zijn.

Ik Ben niet zo heel bekend met arthrose? Merken jullie daar veel van? Hebben jullie oudjes iets?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:07

Wat een mooi grijs hoofd Sanet :)

Ik voer glucosamine en duivelsklauw (Pharmahorse), maar ik heb wel het idee dat je dat een lange tijd moet geven. Ik voer het nu een jaar of twee denk ik, en ze loopt beter dan ooit tevoren :+ Vandaag eerst wat aan de hand gewerkt, maar ze was zo fris, nog maar even los.

*\%/*

ze had er zin in :') :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:48

Ja hier artrose in de heup. Al een jaar nu in de medische molen. Wat een drama. Hij begon stukje bij beetje steeds ietjes beter te gaan lopen maar vandaag was hij weer ronduit slecht. Wordt er zo moedeloos van. Zo plots van super fit naar stokkreupel vorig jaar en alleen maar ellende sinds dien. Geef alle supplementen die ik kan bedenken maar het zet geen zoden aan de dijk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:41

Ja heb ik ook wel gedaan,van alles er voor gegeven,dan denk je van hee het werkt,maar even later gaat het toch slechter.
Kelly heeft waarschijnlijk artrose in de voorknie, en in beide spronggewrichten achter. Je ziet ook wat vergroeiing bij haar.
Ik heb dat nooit op de foto laten zetten dus het blijft dan gokken natuurlijk….
Maar bewegen is het beste dus staat ze buiten en ik geef dan dus die PEA.( Google voor info)
En als er een vermoeden van een actieve ontsteking is dan krijgt ze dan medicatie daarvoor.

Wendy, die gaat zeker goed zeg! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:48

Ik mis de dravers wel een beetje als ik je filmpje kijk Wendy!

Ah Celebi, lastig ook wel.. zeker als je ze zo snel oud ziet worden ook..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:04

Ja en dat is het vervelende: hij voelt zich echt niet oud.. Het liefste gaat ie nu 2 uur op buitenrit. Maar zijn lichaam heeft hem in de steek gelaten.

Die PEA heb ik trouwens nog steeds niet geprobeerd vanwege de prijs maar moet ik eigenlijk nog even overwegen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:04

Jaa naar is dat, als koppie en lijf toch anders zijn

Afbeelding
Iemand deed alsof ze nog nooit een schaap had gezien :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:24

Schapen zijn ook heeeeul bijzonder :j

Geen artrose in de benen, wel in de rug. Ik geef CartiAid senior van Nutripower, maar geen idee of het echt werkt. Ze staat ook onder een recuptex outdoordeken. Ik moet zeggen dat ze momenteel wel echt heel goed gaat.

Celebi, gaat het nog niet veel beter nu? :(:)

WendyBZ, wat geweldige filmpjes, blij paard :):)

Hagelslag, hihi, die twee hoofdjes zo naast elkaar <3

Sanet, wat fijn dat je weer lekker op pad kunt. Longontsteking doet idd wel veel met een lijf, hopelijk kan je nu weer goed opbouwen!

Ellepel, hoe gaat het op je nieuwe stal?

Hier gaat het wel goed. Vorige week nog de DA bij mijn shetje gehad omdat ze wat 'mwah' bleef sinds oktober. Zul je net zien dat ze 2 dagen voor de DA weer zichzelf leek, en dat is nog steeds zo ;) Maar goed, toch even alles nagekeken en laten testen op PPID en algeheel bloedonderzoek. Kwam niets uit, behalve iets verhoogde ontstekingswaarde, dus mogelijk heeft ze een infectie moeten doorstaan misschien? Anyway, blij dat ze niet PPID heeft, en de rest goed was. Nu even aankijken. Ben begin januari wel begonnen met een supplement (Prefit van Synovium), wellicht dat dat haar ook wel goed doet!

M'n grote doet het ook echt goed. Van het weekend even wat aan de hand gewerkt en dat gaat zo fijn en ze wordt er echt weer enthousiast van. Leuk om te merken en te zien. Ze heeft stuk minder last van dr lijf heb ik het idee.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:15

@Sanet, wat heerlijk om zo op pad te kunnen samen!

@hagelslag, ze houden goed de wacht! Wie weet komt er ergens nog wat lekkers voorbij vliegen :+

@wendy, oh wat heerlijk om die filmpjes te bekijken!

@es_ther, schapen zijn heel eng! Vooral als ze geluid maken!

@Tancreda, fijn dat de uitslag goed was! Een klein virusje misschien dat ze dan heeft gehad?

Ik ben deze hele maand bezig met Donner longeren en meer beweging geven. Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en het zadel erop gedaan. Doel was alleen lekker stappen en een stukje over de weg, hij begon in de bak zelf te draven dus hebben een paar stukjes draf gedaan. Voelde wel dat hij natuurlijk veel kracht mist, maar hij bleef echt uit zichzelf lopen en had zelfs goede energie! klein traantje van geluk <3 Daarna lekker nog eventjes een stukje over de weg gestapt!
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:55

Oh wat leuk! Ziet er goed uit ook

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:58

@Tancreda4 Volgens de kliniek was hij verbeterd maar weer minimaal. Ik mocht verder opbouwen maar het voelde niet goed om hem dagelijks te blijven pushen met minuten draf. Hij vindt dat helemaal niet leuk. Ging dus gewoon meer op gevoel verder, iets minder draf, alleen als hij dat wilde, stukken wandelen, balkjes stappen, aqua training in het meertje, dat soort dingen. De eerste dagen was hij echt enorm voorwaarts en werkwillig en had ik stiekem toch wat hoop. Maar gisteren liep hij opeens echt weer beroerd. Kan natuurlijk ook ergens anders van zijn maar vond het echt naar om te zien. Zelfs in stap zag ik het nu aan hem terwijl hij het afgelopen jaar in stap nooit slecht geweest is. Blijft zo dus wel echt een zorgenpost..

@veertje99 Ohh kijk nou hoe heerlijk die foto's!

@Es_ther Schapen zijn ook eng natuurlijk. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:40

Celebi schreef:
Ja en dat is het vervelende: hij voelt zich echt niet oud.. Het liefste gaat ie nu 2 uur op buitenrit. Maar zijn lichaam heeft hem in de steek gelaten.

Die PEA heb ik trouwens nog steeds niet geprobeerd vanwege de prijs maar moet ik eigenlijk nog even overwegen.

Die voor mensen kopen, ik heb van vitalize,100 capsules voor 26 euro en ik kreeg twee verpakkingen.
Kelly krijgt er elke dag 4…geloof dat ze eigenlijk 6 moet hebben,maar ik heb het idee dat dit ook voldoende is.

Esther,mooie foto weer! :D

Tancreda,ja gaat best goed!
Ze beginnen wat te wennen,kijk ook al even met ze op het erf. Ben heel blij met het plekje.
Fijn dat de grote goed gaat en je er ook wat mee kunt werken :j

Veertje,fijn dat het goed ging met Donner!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:00

Hoe bepaal je dan hoeveel je moet geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:12

Ik dacht doe gewoon mensen dosering en een beetje erbij.
Mens krijgt 1200 mg,gaat het goed dat kun je zakken naar 800 mg.
En ik geef Kelly gewoon iets meer…en dat lijkt genoeg te zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:30

Oja ik zie dat een mens 3 capsules per dag moet nemen en dat is bij elkaar 1200 mg (1,2 gram).

Bij een paarden merk stond 5 gram per dag voor een pony, 10 gram voor een paard. Was ook de pure stof dus misschien vergelijkbaar? Nou zeg dan even 5 gram, dat zijn dan toch wel meer capsules dan 3. Ben je dan niet aan het onderdoseren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:05

Geen idee, het gaat goed dus zie ik geen noodzaak om meer te gaan geven?
Denk dat het vast wel per dier ook wat verschilt hoeveel er nodig is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:40

Pfoe hij liep gisteren gelukkig weer zoals voorheen en niet meer zo slecht als zondag. Nog steeds niet rad in draf hoor, maar wel weer voorwaarts, vrolijk en dus niet meer zo heel slecht als hij opeens was. Wat een opluchting.

Waar ik dus wel achter gekomen ben.. Ondanks een prachtige schuilstal met vlas slaapt hij regelmatig op de stenen. Hij verkiest normaal het zand maar dat is nu nat. Stalgenoten hebben hem vaker in het vlas zien slapen en ik heb ook al vaker vlas op zijn buik en benen gevonden dus dat is het probleem niet. Maar hij gaat dus ook regelmatig op de koude harde stenen liggen buiten.. Met wondjes als gevolg, een beroerte voor mijn staleigenaar die hem 's ochtends zo aantreft en ik denk ook dat dat best eens invloed kan hebben op zijn slechtere dagen..

Iemand een idee wat ik hiermee moet..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:43

Ik denk dat je er niet veel mee kunt?
Misschien matten op de stenen of laagje zand er op?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:49

Zand gaat niet werken dat wordt een modder bende op die plek.. Plus dan moet de laag wel erg dik zijn wil het helpen. Matten zou misschien wel kunnen daar. Maar ik heb er weinig invloed op want sta gewoon op een pensionstal ook.

Zou heel streng toespreken werken? :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:10

Ja of een bordje ophangen met eeen pijl richting het vlas.
Hier slapen a.u.b. en niet op de stenen :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:40

Oh dat is een goed idee :j :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:04

Ik verdween van bokt na een nieuwe baan en tijdgebrek..
En afgelopen weekend verdween mijn "plekje in dit topic"
[IM] Diddle, opperviking, Mc.Fluffels 1-4-1998 tot 26-1-2025

In 18 jaar is hij misschien 2x kreupel geweest, pas de laatste 2 jaar heeft de dierenarts moeten ingrijpen (eerst de kiezen, en voor kerst de kliniek opname voor de slokdarmverstopping)
Een leven om trots op te zijn, voor ons beide.