[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:37

Hey, ik was hier op bokt naar ervaringen aan het zoeken naar het seniorenvoer van Cavalor. Nu las ik dat er bij staat minimum 5 kg hooi per dag erbij voeren. Is dit gewoon advies? Of ook echt nodig? Want in de lente en zomer staan ze hier op dag en nacht op de wei en krijgen ze geen hooi bij ( enkel als de wei kaler is).
Mijn paard is er nu 16 en hij komt moeilijker door zijn haren en is altijd wat mager ( er is elke keer bloed getrokken waar niks uitkwam) daarom dat ik er aan denk om hem nu over te zetten op seniorenvoer.

Tody

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:09

Dat is een advies om te zorgen dat je paard voldoende ruwvoer krijgt, in welke vorm dan ook.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:23

Tody schreef:
Dat is een advies om te zorgen dat je paard voldoende ruwvoer krijgt, in welke vorm dan ook.

Dus de weidegang is dan voldoende? ( in het najaar krijgen ze wel hooi bij)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:28

Mits er genoeg gras van goede kwaliteit staat zou dat voldoende moeten zijn ja. En anders inderdaad aanvullen met hooi.

Al moet ik zeggen dat het beter is voor de vezels om altijd wat droog ruwvoer bij te geven, hooi of zelfs wat stro (langzaam laten wennen!) Zeker als je heel sappig gras hebt.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:38

Tody schreef:
In Cavalor Strucomix Senior zit geen E 324
Het is zeker belangrijk om de hoeveelheden suiker en zetmeel in het voer in de gaten te houden. Maar als het dier
niet bijzonder allergiegevoelig is, zie ik geen reden waarom een deel van de suikers niet uit melasse mag komen.
Bovendien eten ze het graag, en dat is bij dieren die wel wat aan mogen komen ook zeker wat waard.

Dus als jij aan wilt komen ga je ook naar de mac donalds in plaats van dat je probeert om op een verantwoorde manier aan te komen?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:44

?? Ik zeg toch juist dat je goed op de totale hoeveelheid suiker en zetmeel moet letten? ??

In elk voer zijn beide soorten energie aanwezig. Helemaal zonder gaat niet en moet je ook niet willen. Ik vind alleen de afkeer van melasse soms wat ongefundeerd.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:43

Zoals ik het lees zeg je dat melasse fijn is bij dieren die wat aan mogen komen. Ik denk niet dat je daar melasse voor moet gebruiken. Dan kun je m net zo goed een doos suikerklonten voeren.

De reden dat er een afkeer is tegen melasse is omdat het enkel gebruikt wordt omdat het makkelijk en goedkoop is voor de fabrikant. Voor het paard voegt het niets toe.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:11

Zit even met mijn handen in het haar!

Mn pony van 33 loopt 24/7 op de wei maar valt zienderwijze af.
Krijgt 1 a 2 keer per dag halve kilo biks + 1/4 biks.
Normaal krijgt ze ook nog een schep grasmix maar deze laat ze nu liggen.

Gras staat er momenteel nog genoeg, maar krijgt ze denk ik niet meer goed afgesneden.
Pony staat in een koppel van 4 en worden voorlopig niet omgeweid aangezien de andere 3 ontploffen :+

Wel mag ik ze een paar uur paar weidjes verder zetten in super hoog gras, maar of dat nu vertandig is :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:16

Kan je geen sp geven ipv die brok en muesli ?
En wat is je vraag nu precies ? Hoe hoog staat het gras op de wei waar ze nu op loopt ?
Krijgt ze nog wel hooi bij ivm ruwvoer voor de darmen ?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:35

Maris schreef:
En wat is je vraag nu precies ? Hoe hoog staat het gras op de wei waar ze nu op loopt ?

Wat is sp? Senoir priodes ofzo kan ik hier in de buurt niet kopen.
Het gras waar ze nu in loopt is niet zo hoog, een normaal paard kan hier goed op leven.
Krijgt geen hooi naast, alleen als ze snachts op stal gaat wegens slecht weer i.o.d.
Maar dan eet ze er niets tot weinig van.

Heb van de buurvrouw bietenpulp gekregen maar nu hoorde ik dat dat ook geen zoden aan de dijk zet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:41

Jawel bietenpulp is een dikmaker. Zit ook in seniores priores.
eet ze dan ook geen grasmix of lucerne ( ipv hooi ) ?
Is dat niet in de buurt te krijgen bij jullie ? --> bij de boerenbond !

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:17

Voordat we weer verder gaan met de forumlijn wil ik toch heel graag nog even reageren.
@touchofpink: ik vrees dat je nu wel een beetje bevestigt wat ik bedoelde met ongefundeerde afkeer. Helemaal zonder suiker is voor een paard ook niet goed. Bepaalde processen (de hersenen bijvoorbeeld!) hebben dat nu eenmaal nodig. En de opgeslagen voorraad ervan is erg klein, vandaar dat een beetje suiker dagelijks vereist is. Los daarvan is melasse toch nog iets anders dan geraffineerde suiker, dus de vergelijking met een doos suikerklonten ga ik ook niet in mee.

Maar als laatste nog even waarom ik aanhaalde dat de paarden het graag eten. Stel: je hebt een pony die wel wat kilootjes meer kan gebruiken. En stel nou dat het om één of andere reden even niet de meest happige eter is. Dan heb je een probleem! Want hoe goed en verantwoord je voer ook is, als hij het niet eet, heb je er niks aan...

En als laatste nog dit: voer je van je melassevrije voer nèt een beetje meer, dan heb je het verschil in suikers gauw gecompenseerd hoor....

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:02

Natuurlijk kun je paarden niet suikervrij voeren maar ik vind het nogal een verschil of je zetmeel voert dat omgezet worden in glucose of dat je melasse voert omdat de fabrikant dit makkelijk/goedkoop vindt. Als jij een boterham eet krijg je ook suikers (koolhydraten) binnen maar dat is iets anders dan lepels melasse naar binnen werken.

Overigens lees ik nu wat je bedoelt met het voeren van melasse aan dikkere paarden en daar kan ik me wel in vinden. Ik had het alleen iets anders begrepen in je vorige post :o excuus

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:13

Dat vind ik het mooiste aan een forum: geeft de kans om te vragen/overleggen/verduidelijken/etc. :)

@mariekie: Kan het iets met haar gebit zijn? Als ze ineens moeilijker te eten spul als grasmix laten staan is dat het eerste waar ik aan denk. En heb je recent nog mestonderzoek laten doen voor wormen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:24

mariekie schreef:
Maris schreef:

Wat is sp? Senoir priodes ofzo kan ik hier in de buurt niet kopen.
Het gras waar ze nu in loopt is niet zo hoog, een normaal paard kan hier goed op leven.
Krijgt geen hooi naast, alleen als ze snachts op stal gaat wegens slecht weer i.o.d.
Maar dan eet ze er niets tot weinig van.

Heb van de buurvrouw bietenpulp gekregen maar nu hoorde ik dat dat ook geen zoden aan de dijk zet.

is bij plasier in heerjansdam. hebben ze veel. weet niet zeker of ze ook senoir priors hebben. Maar ze hebben wel speciale senoir slobber van marstal. lijkt erg veel op SP vervangt ook je ruwvoer en moet lang weken. mijn shet is er vorig jaar goed op aangekomen.

hoog gras hoeft niet op voorhand te beteken dat er meer eiwit in zit. als het gras in bloei is het minder eiwitrijk dan als het zich ontwikkeld/groeit. ouder gras heeft ook meer vezels dan jong gras.
je kan je paard best een paar uurtjes op een voller weiland zetten. (zeker als je het rustig opbouwd)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:48

@ mariekie: denk erom dat je bietenpulp alleen maar geweekt mag geven ivm. met slokdarm verstopping !!
Net zoals de Seniores Priores, die overigens volgens mij ook in de buurt van Barendrecht te koop is.
En inderdaad, eerst zaken als gebit en wormen na laten kijken .. en voor de rest staan hier volgens mij heel veel tips vwb. voer en aanvullingen (supplementen) waar je misschien iets aan kunt hebben.
Vaak ligt de oorzaak van achteruitgang bij onze senioren aan het voer en dan vooral aan het onvoldoende opnemen hiervan door een veranderde cq. minder goed werkende spijsvertering waardoor het dier 'opeens' niet alleen ander voer .. maar ook een ander voerschema nodig heeft: zo is het geven van kleinere porties verdeelt over de hele dag absoluut beter dan het geven van 1-2x een grotere hoeveelheid (.. dat is altijd al zo, maar voor senioren/zieke/zwakkere dieren is dit nóg belangrijker ...)
Overigens zou mijn senior het absoluut niet puur en alleen op gras kunnen doen, sterker nog: hij heeft al zijn tanden nog (ja ja :D ) maar door het doorgroeien is de stand, de 'bite' behoorlijk verandert waardoor het afhappen en verwerken van lang gras juist moeilijker .. of eigenlijk niet meer gaat .. net zoals te lang, te stengelig voordroog/hooi .. wij voeren (oa.) Lucerne om die reden, zo krijgt hij toch voldoende ruwvoer binnen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:17

Tody schreef:
Dat vind ik het mooiste aan een forum: geeft de kans om te vragen/overleggen/verduidelijken/etc. :)

@mariekie: Kan het iets met haar gebit zijn? Als ze ineens moeilijker te eten spul als grasmix laten staan is dat het eerste waar ik aan denk. En heb je recent nog mestonderzoek laten doen voor wormen?

Daar ligt het niet aan denk ik.
Als ze snachts op stal gaat eet ze dr bak met grasmix wel leeg :+
Dr hooi laat ze mooi liggen, maar dat doet haar stalgenoot trouwens ook.

Tandjes zijn pas nog gecontroleerd en alles zit er naar mijn weten nog in.

Ben gister naar de plaizier geweest. Ze hadden een musli van cavalor, was iets met melk brokjes erin, of mais en anders bietenpulp.
Ze hadden geen subli maar dat wist ik al.

Heb ze gister eerst op hoger gras gezet, kijken of dat help.

Mn hoefsmid zei trouwens dat het ook te maken kan hebben dat ik er sinds een paar weken niet meer mee rij, dat haar spieren zijn weggevallen. Dan schijnt het ook hard te gaan, iets wat hij altijd al zei.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:25

@mariekie: het kan ook zijn dat ze gewoon 'moe' is van gras eten dat ze daarom minder grasmix eet. Mijn pony (31) at de laatste jaren weinig hooi, (hij kreeg op een dag 2 kg lucerne, 2 kg herbasan en 2 kg biks) veel en droog dus hij dronk erg veel en at vrijwel geen hooi (wel geowon de hele dag weidegang). nu krijgt hij subli seniores priores (met halve biks 's ochtens en 's avonds erover omdat hij dat heerlijk vind en hij er cubarmix doorkrijgt) en we kunnen het hooi haast niet aanslepen! hij eet echt veel hooi nu. en hij is sowieso ook frisser. (hij heeft trouwens geen compleet gebit mee dus hij kon dat andere ook gewoon niet meer eten). Maar ik heb het idee dat hij door het subli eten niet zo moe is omdat hij natuurlijk haast niet hoeft te kauwen en dat hij daarvoor meer hooi eet (wat natuurlijk goed is) en hij drinkt ook minder. en verder galoppeert hij elke ochtend de wei in ;)

hier kan je zien waar je subli kan krijgen: http://www.subli.nl/Verkooppunten/nl/8/ ... lland.html

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:19

mariekie schreef:
Tody schreef:

Daar ligt het niet aan denk ik.
Als ze snachts op stal gaat eet ze dr bak met grasmix wel leeg :+
Dr hooi laat ze mooi liggen, maar dat doet haar stalgenoot trouwens ook.

Tandjes zijn pas nog gecontroleerd en alles zit er naar mijn weten nog in.

Ben gister naar de plaizier geweest. Ze hadden een musli van cavalor, was iets met melk brokjes erin, of mais en anders bietenpulp.
Ze hadden geen subli maar dat wist ik al.

Heb ze gister eerst op hoger gras gezet, kijken of dat help.

Mn hoefsmid zei trouwens dat het ook te maken kan hebben dat ik er sinds een paar weken niet meer mee rij, dat haar spieren zijn weggevallen. Dan schijnt het ook hard te gaan, iets wat hij altijd al zei.

hey
ze moeten wel iets vergelijkbaars hebben als SP. ik heb het vorig jaar nog voor black gehaald. ik kom alleen ff niet meer op naam (logo is met de jachtpaarden, ik dacht dat het marstal was maar daar kan ik het niet terug vinden op de site en daar staan ook geen jachtpaarden op :o ..... heb de zak vorige maand weggegooid met de opruiming, heb het niet meer gevoerd sinds me pony verhuisd is.) het kan ook volledig ruwvoer vervangen en moet 8 uur weken. verder moeten ze ook mee speciaal seniorvoer hebben (ben er eigenlijk al een jaar niet geweest).
ja ze raken helaas erg snel hun spier kwijt.
ik denk dat het hooi niet heel smakkelijk is en dat ze 'genoeg' ruwvoer binnen krijgen op de wei en met de grasmix. als je het niet vertrouwd zou ik wat anders gaan bij voeren. merk bij black ook dat die niet genoeg meer heeft aan alleen gras, hij komt er gewoon voor aanrennen en dat heeft die eigenlijk nog nooit gedaan. (er staat op zijn wei ook niet heel veel gras omdat er eigenlijk nog geen druppel regen is gevallen, voer hem nu gewone slobber bij 2 tot 3 keer in de week)
succes met die knappe oude dame van je

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:32

Hoi hoi, ik kom ook even binnenvallen.
Hoop dat jullie je visie eens kunnen geven op mijn huidige voedingsschema, want ik krijg mijn paard van 19 jaar gewoon niet dikker. En heb al veel geprobeerd!
Mest is al onderzocht, hierin was niets te vinden. Zit nog te twijfelen of ik voor de zekerheid wat bloed zal laten testen.

Dit krijgt mijn paard nu te eten:

's Ochtends:
1 schep onderhoudsbrok, 1 schep senior muesli en wat luzerne.

's Avonds:
Een slobber van bietenpulp, grasbrok en lijnzaad ( equifyt Zupa ). Dit moet worden geweekt en dan heb je een flinke emmer.
Hier doe ik een handje muesli doorheen omdat ie het anders niet opeet hihi.
Verder gaat er olie overheen.

Ik zou graag meerdere porties per dag geven, maar dit gaat helaas niet lukken omdat ik maar 2 keer per dag naar mijn knollie kan gaan.

Hij staat dag en nacht op de weide met een inloopstal. Moet er wel bij zeggen dat het een ontzettend schrale weide is dus daar zal hij niet veel uithalen.
Verder krijgt hij 2 balen hooi per dag.

Ook hier wordt hij niet dikker op. Je blijft zijn ribben zien.
Seniores Priores heb ik ook al een tijd gegeven maar dat hielp ook niet en dit at hij op den duur ook niet meer op.

Hoor veel goede dingen over de Marstall muesli, heb hier nu ook een voedingsadvies opgevraagd.
Hebben jullie hier toevallig ervaring mee?

Ben benieuwd of jullie mij nog wat tips kunnen geven.

Alvast bedankt!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:34

2 balen hooi per dag???Hmmmm dat is wel heel erg veel, daarvan zou ie toch echt dikker moeten worden!

Wat zegt de DA ervan?

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:35

Moet er misschien bij vermelden dat ze er wel met 2 paarden van eten. Sorry.

Tja, de DA weet het ook niet eigenlijk. Daarom zat ik er aan te denken om een bloedonderzoekje te laten doen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:41

Bloedonderzoek kan altijd. Kan geen kwaad toch.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:23

ze tanden zijn ook na gekeken???

2 balen moet meer dan genoeg zijn voor 2 paarden....

anders zou je kunnen kijken als je hem 2x die slobber met musli geeft of die dan aan komt. of meer luzerne geven.

succes

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:26

Ja tanden zijn nagekeken!
Is brok nu eigenlijk belangrijk voor oudere paarden om aan te komen?
Of kan je beter een goede senior muesli geven?