Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:30

Hij word 21 in april <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:33

veertje99 schreef:
Wat ook goed helpt is rozenbottel. Ik geef dan gemalen rozenbottel omdat ik de normale zo hard vind. Werkt ook enorm goed als een boost. Je hebt ook wel pasta's en olieën maar daarvan vind ik het nadeel dat er zoveel extra's in verwerkt zit. Ik geef het liefst echt kruiden en alles zo natuurlijk mogelijk, maar dat komt ook omdat die van mij enorm gevoelig is.

Hier eindelijk weer goed nieuws. Nadat het vorig jaar zomer echt enorm slecht ging en ik op het punt stond hem te laten gaan kan ik zeggen dat hij zich op dit moment zo goed voelt! Nu een paar keer mee geweest naar de bak en alle keren zo blij, rennen, spelen, bokken noem maar op. Vandaag maakte hij zelfs een sprongetje (hij kon er makkelijk langs heen dus echt uit zichzelf). Komende periode wil ik hem dus langzaam heel iets meer beweging gaan geven om te kijken wat hij daarop gaat doen. Voor nu echt enorm blij met hoe hij zich voelt en hoe hij beweegt <3

[ Afbeelding ]

Ohh die herinner ik mij idd nog.
Fijn dat hij er nog is

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:49

Heerlijk weer zo'n goede periode! <3

Even over een andere boeg: verharen die van jullie al? Normaal is mijn senior echt de dag nadat de dagen langer/korter worden al aan het verharen (eind december normaal gesproken) maar nu nog steeds niks.. Geen schokkend iets die paar dagen maar verbaasd me toch wel eigenlijk omdat ie altijd zo op tijd was, zelfs zonder PPID medicatie (en met afgelopen zomer ook).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:54

Ja Kelly laat al wat haar los,maar die is altijd al vrij vroeg daarmee.
Toen ik appie nog had begon die pas ergens in maart,die was altijd later.
Zou me er geen zorgen om maken,komt vanzelf toch,misschien nu later door de vele regen?
Het is ook vrij donker natuurlijk. Kan best zijn als er meer zon komt dat het dan wel gaat

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:02

Bonnie was hier altijd de eerste....
En voordat bonnie hier kwam was layka de eerste....
Ik denk dat layka met 2-3 week alweer sporadisch gaat beginnen met verharen.
Die is dan echt vrij lang bezig tot ze eindelijk rond april-mei dan echt goed verhaard

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:24

Hier altijd al heel laat geweest. Ik herinner me nog foto’s van toen ze nog een jonge godin was (nu is ze een oude godin natuurlijk :) ), maar dat we in april nog steeds het scheerpatroon konden zien. Daarom gaat ze nu gewoon altijd helemaal kaal :) probleem ook weer opgelost :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:20

Hier ook een late verhaarder, overigens zowel van winter- naar zomervacht als andersom.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:29

Misschien dat die vele wolken en regen er inderdaad wel invloed op hebben inderdaad. Het is zo donker elke dag. Ben benieuwd of hij, als het weer zo blijft, bij de zon volgende week begint met verharen. Hij is normaal zo op tijd dat het me opviel. Maar veel paarden zijn veel later dus lijkt me niet perse iets ergs natuurlijk.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:23

Iedereen nog een goed 2025 gewenst!
Hier begon het jaar al goed!, 2 januari da moeten bellen, koliek.
Heeft ze nog nooit gehad en ik ben me halfdood geschrokken.
Was niet heel heftig maar teveel om niks te doen. Ze heeft pijnstiller en buscopan injectie gekregen en verder leek het snel beter, ze is weer zichzelf.
Was echt heel zielig ik dacht daar gaat ze.
Ik vermoed toch door het weinige eten en dus drinken met oud en nieuw. Dus indirect van dat stomme vuurwerk, was echt heel erg hier.
Ze krijgen nu weer een kuur Psylliumzaad want kan natuurlijk ook zand of zoiets zijn.
Wat verharen betreft, nog niks maar ze zijn altijd later en als t warmer wordt ga ik gedeeltelijke scheren want er zit wel een vacht op, lijkt wel een schaap haha.
En wat kruiden betreft geef ik het liefst zelfgeplukte. En ze krijgen vaak iets uit de groentetuin.
Een paar jaar geleden heb ik een cursus fytotherapie voor dieren gedaan en dat is best een aanrader. Is erg leuk om te doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:29

Ah oliebol! Gelukkig dat het nu beter gaat. Hier op stal inderdaad ook eentje met koliek na oud en nieuw. Doet ze toch een hoop..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:32

Kelly heeft met oud en nieuw ook heel slecht gegeten.
Haalt ze nu wel weer in.
Koliek is echt zo eng,bah, gelukkig is het goed afgelopen :(:)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:07

Ja doet ze zeker een hoop, schijnt vaak voor te komen met oud en nieuw. Ja en eng is het zeker, verloop is altijd onzeker. Mijn oude nrps er is erdoor ingeslapen, ze was wel 32 maar toch.
Positief is wel dat ze gelijk naar t gebit heeft gekeken en dat dat in orde is. Stond deze maand in de planning, dus dat hoeft gelukkig niet. Vind het helemaal niks de tandarts maar ja soms moet het.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:35

Tandarts, nee bah. Ook voor mezelf.
Maar ga wel trouw elk half jaar voor controle, valt gelukkig altijd wel mee :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:20

Ik ben vroeger ook echt jaren niet geweest. Nu ga ik wel weer trouw elk halfjaar. Komende weer weer trouwens.

Maar hoe graag ik zelf de dokter en tandarts uit de weg ga en afkeer heb van medicatie wat ik zou moeten slikken maak ik wel voor alles een afspraak voor mijn paard. Oeps. _O-

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:46

Beter dan andersom celebi!!!

Ik ga trouw naar de tandarts maar leg maar eens uit aan je paarden dat het nodig is!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:01

Ach ja, hier valt weinig uit te leggen.. Prikje erin, beetje slapen in de beugel en daarna weer lekker bijkomen in de paddock. Zo gepiept. :+

Maar bij mij mogen ze heeeel ver weg blijven met naalden. En die pony is het afgelopen jaar zo vaak geprikt waar ik bij stond. Niet met kleine naaldjes ook toen de gewrichtsinjecties in zijn heup gezet werden. :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:02

veertje99 schreef:
Hij word 21 in april <3

<3 fijn dat t weer beter gaat.

Hier eind januari afspraak met tandarts voor Jippe nav onderzoek toen hij ziek was en we nog niet wisten dat t de equine corona was. Heeft EOTRH dus ben erg benieuwd. Tot nu toe naar tevredenheid altijd handmatig behandeld maar de DA zei dus diastasen te voelen en daar heeft mijn behandelaar t nooit over gehad… en enkele jaren terug met tandarts toen er röntgenfoto’s zijn gemaakt en 2 tanden getrokken was er ook geen sprake van diastasen. Dus ben benieuwd wat deze tandarts gaat vertellen. Lastige is dat je over elke wel goede en slechte verhalen hoort, dus weet niet echt wat t verwachten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:49

Hier geen verharing, wel de jongste. Die van mij verhaard altijd pas in de lente als het warm is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:26

Nog de beste wensen allemaal! Hier is het super goed gegaan, beter dan ooit volgens mij. De overbuurvrouw zei ook dat er erg weinig vuurwerk in de omgeving was, super fijn. Normaliter is mijn grote wel echt onrustig wat rondjes aan het lopen, maar dit jaar gewoon aan het suffen en blijven eten (had de camera erop). Zo onwijs blij mee! Ze hadden snachts ook in de stallen gelegen, dus helemaal blij mee. Pak van mijn hart en zo blij dat het weer voorbij is!

@ Ladylala, welkom :) Ik geeft CartiAid senior van Nutripower. Zoveel verschillende dingen op de markt.. ik heb deze gekozen vanwege de combinatie en ook met collageen type II. En in de senior zit ook duivelsklauw. Ik heb de vloeibare vorm nu. Of het werkt, geen idee. Ze gaat momenteel goed, maar staat ook voor eerst onder therapie dekens deze winter.

@ assebassie, ging het beter nu je ze buiten had? Pff, verder echt een rot begin van het nieuwe jaar dus, dood eng koliek :(:) Hopelijk blijft het nu goed gaan!

@ hagelslag, wel gezellig zo’n volle stal met oud en nieuw. Echt een kudde zo!

@ Britta, hoe is het gegaan? Waren ze erg onrustig?

@ Zilfstar, of je een deken weer waterdicht kan krijgen weet ik eigenlijk niet. Je kunt hem wassen met speciaal spul, maar ik vraag mij af of dat met flinke regen ook gaan houden. De riemen zijn volgens mij wel bilkoorten/riemen. De riem achterlangs is een staartriem. Oh ik lees dat je toch voor nieuw bent gegaan. Zou ik ook hebben gedaan.

Wat jammer dat hij buiten zo angstig is. Ook als je met andere parade op pad gaat? Fijn dat je weer rustig met hem aan het werk kunt na die zieke periode :(:)

@ Queelens, oh wat super balen van dat dikke been. Fijn dat het wel beter lijkt te gaan nu.

@ Ellepel, lieve foto zo samen op wacht!

@ Es-Ther, echt heerlijke geluksmomenten die momenten van zon he?? Na die grauwe periode. Ook al zijn het korte momenten en nu tussen buien, ik geniet ook zo van de zon!

@Sentir, welkom! Ik geef voor een korte boost ‘Farmofit’ van de Welkoop een paar dagen. Nu krijgen ze voor een langere tijd Previt van Synovium (tot de pot leeg is waarschijnlijk). Verder geef ik altijd wel wat lysine en msm bij.

@ Celebi, spannend weer zo’n controle/film moment….
Hier nog niet aan het verharen (gelukkig), maar zou wel kunnen omdat de dagen langer worden.

@ Veertje, wat een super fijn en goed nieuws zeg! Kijk hem gaan <3

Haha, tandarts. Ik ging weer netjes elk half jaar (controle en mondhygieniste), maar vorig jaar februari een gaatje gevuld, sindsdien (nog steeds) super veel last van die kant, al paar x terug geweest en kunnen niets vinden. En nu weer helemaal klaar en terug bij af :o Ik ben in mei voor het laatst geweest, en moet nu hoognodig weer, maar heb echt een schop onder mn kont nodig… Door die nare ervaring er echt weer klaar mee (voor het vullen van het gaatje had ik 0 last, was op de foto te zien. En naderhand kan niet kauwen of koud/warm hebben aan die kant). In tegenstelling tot mijn paarden, mijn pony ging vorig jaar 4x ivm een losse kies die in de gaten moest worden gehouden :=
Hier komt de TA voor mijn grote merrie volgende week. Altijd weer spannend wat hij nu weer gaat vinden/zeggen :o

Het is zoals de dag is, ene keer gaat het goed, andere keer minder goed. Vorige week wilde ze echt weinig, toch wat kleine oefeningen gedaan, maar was gewoon rechtuit stappen in de bak al zwaar zat voor mijn oude mutsje. Vandaag ging ze heel fijn, en hebben we best wat gymnastiserende oefeningen kunnen doen en bood ze ook de draf aan. Ze kan dan zo gaaf lopen he, draf aan de hand, beetje schouder binnen. En zo schattig, dan beloon ik haar uitgebreid en gaat ze zachtjes hinniken alsof ze ook trots is :)) Het zijn korte stukjes, meer hoeft ook niet, maar ze deed het zo onwijs goed vandaag. Die hebben we weer in onze pocket :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:36

@trancreda, het ging op zich prima buiten, ze liepen wat heen en weer, maar aten heel weinig hoewel er overal hooi hing en lag.
Het gaat nu weer goed, oude eet nu goed. Ik was opzich blij dat haar tanden goed zijn, scheelt weer stress hoewel ze best braaf zijn dan. Ik geef nu ook die farmofit , had ik van jou gehoord, met een klein beetje begonnen want ja anders moet ze t niet. En ik heb toch maar een Vitaminespuit gegeven. En ze krijgt nu een brok met hoog vitamine gehalte.
Fijn dat je weer lekker bezig kunt zijn met je oudje, oude paarden zijn zo ontzettend leuk ondanks alle zorgen.
Succes bij de tandarts, ook voor jezelf, goed gebit is veel waard!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:57

Tancreda,misschien is je glazuur wat beschadigd?
Bij mij helpt poetsen met sensodyne, dan is het niet zo gevoelig.
IJs eten blijft trouwens wel drama, maar is nu ook gelukkig niet de tijd er voor :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:10

Sensodyne (nu nog steeds) en elmax gebruikt op advies idd,en dan zonder naspoelen 1e uur zodat t in kan trekken. Helaas heeft dat tot nu toe geen effect...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:38

Mijn zus had het over meridol.dat werkte bij haar dan weer goed.
Gevoelige tanden is echt niet fijn,ik heb het best vaak dat het gevoeligheid.
Maar ik klem ook wel als ik spanning heb en dan krijg je ook last van de kiezen.

Wat heerlijk weer buiten,zomaar een zonnetje
Heb lekker de dekens er af gedaan :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:32

Jullie hadden gelijk.. Het was het gebrek aan zonlicht. Nu 2 dagen zon en die ouwe laat zijn haren los. _O-

Oh en hij mocht weer even badderen. :brr:

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:51

ellepel schreef:
Mijn zus had het over meridol.dat werkte bij haar dan weer goed.
Gevoelige tanden is echt niet fijn,ik heb het best vaak dat het gevoeligheid.
Maar ik klem ook wel als ik spanning heb en dan krijg je ook last van de kiezen.

Wat heerlijk weer buiten,zomaar een zonnetje
Heb lekker de dekens er af gedaan :D

Bedankt voor de tip!

Hier heen haren los nog. En een dikker dekentje op voor de dames.

Vanmorgen een onaangename verrassing, alles onder het ijs op stal. M'n verharding was spekglad, dood eng met ijzers voor! Hebben alles kapot zitten bikken, ecjt een ijslaag over de stenen. Gelukkig de hele dag gegooid. Maar heb voor zekerheid wat zakjes zand erover gegooid. Het leek echter wel heel plaatselijk. Bizarre hvh water later er op het erf, en bij mij thuis niets en bij stalgenoot 2 km verder ook niets. Gelukkig dat het dooide vandaag,.hopelijk was dit het :=