Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:36

Helaas word er te weinig afgestoken :Y)
De Nederlanders hebben teveel gekocht _O- _O- _O- _O-

Geintje

Nee het valt tot dusver hier best wel mee.
Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant jammer.
Gister avond werd er wel wat afgestoken.
Toen was er geen drama bij alle 4 niet.
Maar morgen avond is het wel echt een uurtje extreem met als hoogtepunt net na 12 uur.
1 januari de hele dag hoor je hier en daar ook nog wat...

Maar ik heb liever een paar dagen voortijd al vuurwerk, dan alleen 3q december.....
De hele tijd door is wel vervelend, maar ze kunnen alvast langzaam weer een beetje eraan wennen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:15

Valt wel mee. Alleen was ik gister met Mona aan het wandelen en stak iemand het vlak achter ons af. Toen schrok ze wel (mevrouw liep half te slapen ook). Verder schrikt ze niet zo van knallen.

En bij jou?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:28

Oei dat belooft wat hagelslag, luie opvoeder….

Vuurwerk valt hier tot nu toe mee, af en toe een knal.
Maar morgenavond breekt de hel los , we zitten een halve kilometer van t dorp en jeetje lijkt dan wel oorlog.
Doen jullie de paarden binnen of buiten?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:34

Ik hou mijn hart vast voor morgenmiddag. Vorig jaar heeft de zoon van de boer met vrienden carbid geschoten. Ze was helemaal over de zeik toen, en toen was ik erbij. Morgen kan ik er niet bij zijn ivm werk. Hoop dat het meevalt, en eigenlijk hoop ik dat het de hele dag regent morgen zodat ze niet gaan schieten. Gewoon vuurwerk vind ze niet leuk maar is te doen, de echte knallen op een paar honderd meter afstand zijn dus drama. Scheelt wel dat de pony van de buren ernaast staat, die is net zo oud maar vind minder dingen eng aangezien ze ook voor de kar gelopen heeft. Ze hebben elkaar dan gelukkig, al vond die het carbid van vorig jaar ook niet grappig

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:04

O maar carbid zijn wel hele harde klappen. Doen ze hier gelukkig niet in de buurt. Hoop dat het meevalt bij jou.
Hier vinden ze die knetter en fluitende dingen heel eng.
T gaat hier wel hard waaien en de wind staat voor ons gunstig dus dat is positief voor t geluid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:08

Bij ons blijven ze op de wei. Ze konden in de bak,maar dan staan ze ook dichter bij het lawaai en kunnen ze niet wegkomen.dus dan op de wei,ze kunnen wel naar achteren toe.
Die van mij zijn niet somber snel onder de indruk.maar zag vanmiddag al dat de andere wel iets alerter zijn op de knallen..
Carbid was er vroeger wel heel veel in dr buurt,maar volgens mij wonen die kinderen allemaal al lang ergens anders.dus lekker rustig :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:28

assebassie schreef:
Oei dat belooft wat hagelslag, luie opvoeder….

Vuurwerk valt hier tot nu toe mee, af en toe een knal.
Maar morgenavond breekt de hel los , we zitten een halve kilometer van t dorp en jeetje lijkt dan wel oorlog.
Doen jullie de paarden binnen of buiten?

Voor de kleine in de buik? Ach ik heb m'n vriend nog om op te voeden _O- _O-

Tot dusver hebben wij het plan om dahlia en poppy in iris haar stal te zetten. En dan om 12 naja net ervoor bij iris en layka te zijn..

Hier werd net wel wat afgestoken, dahlia stond wel erg alert. Maar verder niet.
Poppy staat hooi te eten... iris en layka stonden buiten beeld. Maar die waren ook niet gek aan het doen.

Ik vind het dit jaar wel wat spannender dan normaal.
Als er nu iets gebeurd,ik ben met mijn buik niet zo flexibel/snel. Dus dat vind ik wel wat spannender
Maarja het zal wel loslopen als er mooi in de loop van de dag genoeg al geknald word.
Carbidschieten word hier dichtbij de grens ook wel veel gedaan... dus naja afwachten....

Ladylada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:46

Hallo allemaal! Op de valreep van 2024 wil ik me graag nog even aansluiten bij jullie clubje. Hopelijk kunnen jullie wat inzichten geven mbt supplementen etc.
Mijn naam is Ciska en onze arabier Charif is 16 jaar oud (I know nog lang niet bejaard maar jonge geest, oud lichaam).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:55

Ladylada schreef:
Hallo allemaal! Op de valreep van 2024 wil ik me graag nog even aansluiten bij jullie clubje. Hopelijk kunnen jullie wat inzichten geven mbt supplementen etc.
Mijn naam is Ciska en onze arabier Charif is 16 jaar oud (I know nog lang niet bejaard maar jonge geest, oud lichaam).

Nuja morgen theoretisch gezien 17 toch _O-

Maar je hebt idd oud en oud....
Qua supplementen ben ik niet echt up to date, maar andere wel in dit topic!
Dus welkom

Ze zijn bij bellingwolde begonnen met carbidschieten.
De wind staat ook prachtig deze kant op....
Goede oefening voor straks.
Rond 3 gaan dahlia en poppy op stal.
Puur zodat dahlia niet eventueel door de draden rent.(t zal wel loslopen maar toch.... ik ben niet zo vlot/flexibel meer).

Gister avond toen redelijk wat harde knalpijlen werden afgeschoten, had dahlia wel iets stres. Maar de rest stond gewoon rustig....
Nu is het vooral mijn hond die al drama heeft.
Ik wou net de stallen opstrooien...
De layka en iris stal zeg maar(plan is ja dahlia en poppy in de stal van iris en layka en iris delen vanacht de stal van layka, maar die stal blijft wel als open stal).
Maar ik kan even niet naar buiten nu _O-
Even wachten tot iemand anders thuis is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:01

Ik vind het echt zo relaxed dat vuurwerk afsteken hier niet echt een ding is en dus ook bijna niet gedaan word. Hoogstens in de steden.

Welkom Ladylada :wave: wat voor soort supplementen ben je naar op zoek?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:07

Ik ben jaloers.
Ahhoewel ik het toch wel altijd mooi vind om alles de lucht in te zien gaan om 12.
Maar afsteken zelf heb ik minimaal 10 jaar niet meer gedaan!
Normaal had ik een beetje siervuurwerk.... altijd max 50 euro.
Puur omdat meer te duur was en zonde van het geld

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:19

Welkom!!

Ik heb hooi onder de afdakken en buiten. Afgelopen nacht de eerste echte stress nacht gehad want op de camera te zien heeft pony nog weide hooi onder d'r afdak hangen terwijl dar normaliter rond 22/23 echt op is. Ze staan nu wel onder de afpakken te eten dus daar ben ik blij om. Vanmiddag rond half 5 op stal voor de nacht. Altijd wel een dingetje. Ze staan 24/7 buiten en m'n grote is na 10 minuten stal er al klaar mee. Gisteren al helemaal (ik voer ze op stal) en al stress. Ik vind het maar niets, maar ja, kan er verder ook weinig aan doen, dus zo be it
...
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-12-24 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladylada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:19

Dank!

Met name groenlipmossel als vervanger van glucosamine. Hij is erg slecht met suikers dus dit leek ons het perfecte alternatief. Duval multibone gekocht maar hij weigert het te eten…
Nu zag ik dat er in synopet glucosestroop en sacharose zit dus dat leek ons niet heel wenselijk. Maarja nu zit ik met een emmer vol brok (te koop dus ) weet niet of ik hem ook de humane variant bijv. kan voeren?

Succes allemaal met jullie paarden en de jaarwisseling!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:24

Welkom!

Groenlipmossel is wel echt anders dan glucosamine. Maar groenlipmossel is ook een van de weinige supplementen waar de werking echt van bewezen schijnt te zijn. Het werkt vooral ontstekingsremmend door de hogere hoeveelheden omega 3 als ik het goed heb. Ik voer het nu al een tijdje net als alle andere 100 supplementen maar ik merk van alles weinig verschil. Ben bang dat hij al teveel 'stuk' is..

Over niet eten gesproken.. Groenlipmossel stinkt wel erg en veel paarden vinden het vies. Kleine waarschuwing. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:32

Kelly denkt nog steeds dat haar darmpoeder gif is :+
Maar goed,op een gegeven moment begint ze toch te eten en dan gaat de bak ook wel leeg.

Ladylala,welkom!
Heb je foto van je Arabier?
Wat artrose betreft: ik geef PEA.

https://neuropathie.nu/werking-pea-palm ... anolamide/

Heb het idee dat dat nog het beste werkt tegen pijn en ontsteking
ik geef zelf de PEA van vitalize.( gebruik die voor mezelf ook)

Hagelslag, ik snap het.blijft spannend wat draad betreft :(:)
Lekker op stal doen als dat kan.
Ik had Kelly op haar stukje en wilde haar eigenlijk laten staan zodat ze overdag slobber kan eten,maar toe ze voor op straat wat knalden kon ze eigenlijk niet goed wegkomen omdat dat hoekje te klein is.
Dus die staat nu vlak naast de groep op een weitje en einde vanmiddag kan ze bij de rest.

Tancreda, op stal komen ze momenteel helemaal niet inde schuilstal,vinden ze toch allemaal te dicht denk ik en kunnen ze niet zien waar het gevaar is. Op de wei waar de balen hooi staan hebben ze ruim zicht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:33

@tancreda
Ahh zo sneu als ze best stres hebben.

@ellepel
Jaaa ik heb echt een draadtrauma opgelopen door iris :Y)

Ik heb net de stallen klaar gemaakt.
Dahlia en poppy gaan rond 3 ca naar binnen....
Ze krijgen zo nog een klein plukje hoor en daarna t meeste binnen.

Waarschijnlijk gaan we morgen dahlia en poppy in de paddock van iris en layka laten.
En layka en iris mogen dan in de paddock van dahlia en poppy.
Zodat ze elkaars paddock leren kennen voor wanneer ze samen mogen.

Natuurlijk alleen als er morgen niet teveel stres nog is door het vuurwerk

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:58

Ladylada schreef:

Dat is ook wel met die van mij, de benen zijn eerder op als de rest, vrees ik. Ik voer sinds een jaar ofzo glucosamine+msm en duivelsklauw, en daar doet ze het eigenlijk heel erg goed op. Pompje lijnzaadolie erover en een handje smakelijke mueslie eronder +:)+

Vanmiddag nog wel even de benen gestrekt in de longeerring, maar verder blijven ze vandaag binnen. Licht aan en muziek aan, met voldoende hooi.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:09

Allemaal sterkte vannacht (en natuurlijk toch een goeie jaarwisseling).
Ze willen hier niet binnen eten, dus hang ik alles buiten en laat de bak open, hebben ze ruimte want ze willen echt niet binnen komen ook al staat alles open.
Voordien deed ik de stallen dicht maar dat stonden ze de hele tijd te draaien, dus nu eens zo proberen.

Ook zo’n kieskeurige Arabier lady!!
Die van mij is ook zo, geen poedertjes en drankjes.
Wortels is ze gek op. Als je iets geeft eerst zelf even proeven haha.
En humaan spul kan best hoor alleen moet je daar veel van geven.
Prettige nacht allemaal en morgen kunnen we hopelijk weer opgelucht ademhalen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:42

1 x stal vol :D
Afbeelding

Iris kreeg net direct al een hap van poppy _O-
Ze was te opdringerig _O- _O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:09

Paarden zijn onrustig,ik hoop dat onze pension merrie rustig blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:03

Nou ik ben om half zes van stal weggegaan,maar de jongere ruinen waren wel steeds wat aan het rondlopen. Maar of dat nou onrust was of puur dat ze gewoon vervelend waren dat weet ik niet goed.
Die twee van mij en nog een Tinker die er ook al jaren staat waren gewoon echt wel chill.

Maar ze hebben zat ruimte,dus het zal allemaal wel goed komen.
Er word hier ook al ontzettend veel geknald ,vraag me haast af of er om12 uur straks wel wat over is.
Denk trouwens dat ik dan wel in slaap ben gevallen _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:29

Ik ben toch altijd wel weer blij als dat geknal voorbij is. Net even siervuurwerk heel dichtbij en dat sist en gilt altijd zo en dan zo’n felle knal er achteraan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:32

Ik heb echt zo’n hekel aan dat geknal hè.
Ze mochten van mij wel stil vuurwerk uitvinden :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:19

Afgelopen dagen ging m'n vos al zenuwen na even op stal te staan. Maar vandaag viel het mee en was het juist m'n pony die maar bleef schoppen en schrapen om eruit te gaan. Snel weggegaan en ze staan tot nu toe rustig. M'n grote is lekker van de gelegenheid gebruik aan het maken en die is haar hooi aan t soppen. Niet weven van stress maar heen en weren van hooinet naar waterbak := Blij dat ze tot dusver rustig staan. Net als de rest van de paarden. Ik zie weinig beweging op de camera.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:33

Bij iedereen oud en nieuw goed gegaan?
Hier is alleen door de harde storm een schutting om gegaan -O-
Verder alles goed,vanmorgen al op tijd naar stal gegaan,dat was helemaal prima.