Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:48

Zo blij.. Magnifique heeft de laatste 2 dagen haar hooi goed gegeten. *\o/*
Blijf haar wel alles gewoon bijvoeren, want ze heeft een aardig pak uitgedaan, maar zou fijn zijn als ze vanaf nu goed hooi blijft eten zodat ze sneller weer op gewicht is.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:50

hagelslag schreef:
Tsja... layka _O- _O-

Maar kijk kijk
[ Afbeelding ]
Ze beginnen langzaam een kudde te vormen!!
(Wie ziet iris liggen _O- )

Wat fijn zeg!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:51

fique schreef:
Blijf haar wel alles gewoon bijvoeren, want ze heeft een aardig pak uitgedaan, maar zou fijn zijn als ze vanaf nu goed hooi blijft eten zodat ze sneller weer op gewicht is.

Oh fijn! Hopen dat ze nu blijft eten inderdaad, want daar weet ik inmiddels alles van. Snap nog steeds niet hoe die allesvreter van mij op 21 jarige leeftijd zo’n neuzeltje is geworden…

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:48

fique schreef:

Dat is echt echt fijn!

@zilfstar.
Layka was laatst qua hooi ook extreem "moeilijk".
Eigenlijk was het echt mooi hooi, super qua structuur...
Iets zandig, maar wij schudden het hooi altijd uit!!!
Ooit op stage moest ik dat doen, en toen kwam dus het besef hoeveel zand er in het hooi zit ondanks zo zorgvuldig mogelijk oogsten...

Afbeelding
Layka wou vanmiddag slapen.... iris en dahlia eigenlijk niet....

Afbeelding
Layka heeft gewonnen _O-

In het iris topic heb ik ook nog 4 YouTube filmpjes geplaatst. Layka was ook even knettergek door de wind in der koppie _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:19

Ja wat een wind hè, was ook helemaal niet koud vandaag.

Dat zand dat klopt, wij voeren ook wel hooi in losse bakken en dan ligt er op de bodem soms echt een laagje zand :j

Fique, wat fijn *\o/*

Celebi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:45

Wat fijn dat het hooi er goed in ging! Zo prettig als ze goed eten. Is ook altijd weer een goed teken vind ik.

Hier heb ik trouwens nu tegen mijn gedachte in mijn oudje al een aantal dagen (behalve vandaag trouwens) onder 50g staan, terwijl qua temperatuur 0 gram voldoende zou zijn. En hij lijkt er soepeler onder. Wat een beetje extra warmte dan toch kan doen voor zo'n ouder lijf. Al moet ik wel oppassen dat hij niet te warm staat want hij heeft echt een dikke teddy vacht. :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:02

Oh herkenbaar celebi. Hier ook 50 grams (therapie). Tot nu toe nog niet echt warmer gestaan. En eigenlijk nu net iets te warm (merkte dat ze vandaag wat dikkere benen had, krijgt ze snel als ze te warm is). Maar zonder vind ik spannend en met de aankomende regen vind ik 50 toch wat fijner dan de 0 op haar artrose rug. Ik scheer van t weekend d'r borst wel weer een stukje, zodat ze wat warmte kwijt kan met zulke dagen.
Misschien een idee ook bij die van jou? Toch warmer dekentje voor de rug, maar toch wat van de warmte kwijt kunnen eventueel.

Kijkt layka alleen nuk of doet ze ook lelijk naar iris? Mijn dame is ook nuk maar uit dat ook wel vaak richting pony. Als ze echt shaggo is moet die soms flink rennen en uitkijken omdat de grote dan in overspronggedrag in de aanval kan gaan (daarom heeft pony een eigen hoekje afgezet met draad waar de grote niet kan komen)

Fique wat een goed nieuws!!! En verstandig toch nog even bij te blijven voeren. Ik hoop dat t goed blijft gaan!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:09

De borst is inderdaad weg geschoren! Maar daar zit inmiddels aardig wat haar op. Twijfelde inderdaad of ik het nog bij moest scheren.

Denk dat vandaag 50g ook teveel was geweest hoor op de mijne. Daarom gisteravond afgehaald en alleen de 0 grams opgegooid. Maar inderdaad voor alle regen morgen ook vanavond weer opgelegd. Het is inderdaad ook de therapie liner dus wellicht doet dat toch ook wel wat in soepelheid. Tot dusver was de 50g rond het 0 punt ook nog prima dus de 100g ligt gewassen klaar maar ook nog niet gebruikt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:53

*\o/* Nap heeft zijn testikels weer gevonden,hij durfde de stal niet in omdat mijn merrie naar hem keek met haar merrieblik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:01

Hahaha, _O- nou wat fijn voor hem *\o/*

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:02

Britta31 schreef:
*\o/* Nap heeft zijn testikels weer gevonden,hij durfde de stal niet in omdat mijn merrie naar hem keek met haar merrieblik.

Heb je er kerstballen onder gehangen :Y) _O-

@celebi
Wij doen eigenlijk nooit meer een 0 gram deken op.
Altijd beginnen wij met een 50 gram deken.
Puur omdat de 0 gram met regen bovenop koud word en de 50 gram toch een beetje warmte voor de nieren/bovenlijn geeft.

@tancreda
Nee zo af en toe moet layka ook even jagen....
In haar jongere jaren was layka echt best extreem.
Die had alles onder de duim :Y) En als ze niet luisterden kregen ze hun dosis benen of tanden...
Ze was zelfs zo erg dat op buitenrit ze mijn toenmalig paard ging corrigeren _O- _O-
Die ging toen bokken en gek doen....
Daar had layka geen zin in, zusje reed direct naast ons.
Dus mijn paard kreeg een dreigende bok in haar richting. Dus die hield per direct op en was zeer rustig ineens _O- _O-
Daarna was een oren in de nek en waarschuwing met tanden in haar richting voldoende _O- bedankt layka <3

@ellepel
Dit was dus na 2 dagen voeren....
Ik had de bakken ervoor net schoon gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:16

Ja hebben wij soms ook wel zo.
Vorig jaar was er een partij bij die echt heel dicht op de grond was afgesneden,daar zat echt veel zand in.

Wat een rotweer, -O- ik had even niet goed naar het weer gekeken.
Is weer een flinke plens regen gevallen.
Kelly alsnog zonet een deken op gedaan , die droogt er wel onder,vond haar toch net wat te fris.
Ga vanmiddag toch weer heen en kan altijd kijken hoe het dan is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:18

En die partij hooi wouden ze dus ook niet graag eten(joh logisch).

Nu hooi wat ze weer te graag eten....
Een gulden middenweg te vinden is soms niet handig _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:35

@hagelslag Oh hier blijft de 0 grams deken wel gewoon warm van binnen als ie nat wordt van de regen, dus dat scheelt denk ik wel al. Plus nog een hele dikke teddy vacht eronder wat goed isoleert. :+

Maar kan me voorstellen dat die oudjes wel baat hebben bij een warm jasje.

Als ik ooit weer zou mogen rijden koop ik denk ik een therapie nierdeken om hem warm en soepel te houden. Of ik gebruik mijn lange rijrok als het echt koud is, dat werkt natuurlijk ook.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:51

Layka heeft van zichzelf ook een dikke vacht.
Maar alsnog is bij dmhaar de 0 gram niet voldoende met een dag regen....
Slechts een buitje kan ze met de 0 gram goed hebben.
In de zomer een 0 gram op de regendagen gaat ook prima.
Maar dan de winter/herfstdagen en 0 gram is voor haar niet voldoende...

Misschien dat met fleece voldoende zou kunnen zijn. Maarja... we gooien eigenlijk altijd de 100 gram bij haar er al op.
Ze heeft het sws liever warm dan te koud

Ik kreeg vanmorgen nog een herinnering van een filmpje wat ik vorige jaar had geplaatst
Laat overduidelijk zien dat layka ook subtiel nukkig kan zijn _O-
https://www.instagram.com/share/reel/BAMRQlncQj

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:48

Kelly kan ook wel boos doen als ze bij haar voer willen.
Ik zet haar ook wel eens op t pad naast het plein en dan staan de andere paarden vlak naast haar als ze slobber eet.
Er is dan een wat groter paard die net bij haar kan komen en doet ze ook boos.
Maar logisch ook, meestal schuif ik haar dan een stukje verder weg zodat ze wat rustiger kan eten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:53

Layka wad echt altijd al best erg.
Ze is zelfs milder geworden nu ze wat ouder is.
Zoals op dit filmpje is dus echt nog lief zoals ze daar doet
Alleen haar veulens mochten mee eten.
Tot een bepaalde leeftijd. Dan mochten ze niet meer mee eten _O-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 02:06

Vraagje… Jippe eet dus zijn gebruikelijke brok Vitalbix Daily Complete niet meer. En de nutrimash ook niet. Ik ben nu over op speedibeet met muesli 18+ wat er goed in gaat, maar denk er dus over om toch weer een compleet voeder toe te voegen waar hij alle vitaminen en mineralen mee binnen krijgt. Om de hoeveelheid muesli (nu 1800 gram p dag om aan deze voedingstoffen te komen) te kunnen minderen en als smaakmaker te gebruiken. En zodat de hoeveelheid speedibeet iets omhoog kan per voedingsbeurt (want hij mag echt aankomen na zijn ziek-zijn en ik ben nog aan t meten hoeveel ruwvoer hij eet. Heb het idee dat dat te weinig is)

Hebben jullie ervaring met de Pavo vital hiervoor? En kan dat ook geweekt worden? Of hebben jullie positieve ervaringen met een andere vitaminebrok bij de oudjes? Of bijv een poeder als Puur Vitamin? Moet dus wel geweekt kunnen worden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 08:25

Vrijwel elk voer kun je geweekt voeren, Pavo Vital dus ook. Ik heb het een tijdje gevoerd maar mijn merrie werd er 'dof' van. Op Je Paard Gezond En Fit of Florian ViMi doet ze het beter. Het is echter wel paardafhankelijk wat ze graag eten en waar ze het ook goed op doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:31

Ja hoor, kun je gewoon meeweken met het voer.
Ik heb ook Pavo vital.
Ik geef Kelly trouwens niet vaak,alleen als ze minder slobber eet zoals in de zomer en ze meer gras binnen krijgt.

ze krijgt met de senioren slobberbrok denk ik al voldoende binnen omdat ze daar wel elke dag drie kilo van op eet, plus nog wat muesli door haar slobber.
Zou zeker kijken of je die ergens vandaan kunt halen,ze vind het ook erg lekker.
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:07

Ik geef mijn Arabier rust en herstel van Voermeesters, was het voeradvies van Subli. Is hoog in vitamines en mineralen. Grote brok want kleine brokjes vind ze niks. Pavo weightlift eet ze wel krijgt ze ook, kan ook geweekt worden. Daarnaast nog hartog vitaal en hartog digest. Is een kieskeurige merrie en is altijd zoeken wat ze lust. Gras en hooi gaat goed, heeft ppid en astma dus altijd puzzelen voor de balans. Senioren priores krijgt ze soms want elke dag moet ze t niet. Wortels ja daar is ze dol op maar ivm de suikers krijgt ze die beperkt. We hebben er zat want groentetuin!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:43

Ik gooi de Pavo Vital elke dag door het voer. Als ik het week met Fibrebeet maar ook als ik een keer gewoon alleen brokjes geef. Werkt prima! Ze zijn volgens mij best smakelijk ook want ik kan ze ook gebruiken als beloning bij vrijheidsdressuur.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:14

Ik heb ook een tijdje Pavo gevoerd maar vond het merk zelf niet fijn en die van mij werd er niet fijner op. Nu al een lange tijd op het voer van Florian en ben hier echt enorm tevreden over. Florian geeft ook fijn advies, die van mij krijgt nu muesli langzaam opgebouwd en had hiervoor de ViMi wat echt fijn was en hij goed eet. Ook de slobber van Florian valt altijd in de smaak en die van mij eet moeilijk nieuwe dingen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:53

Ja ik hoor inderdaad ook goede berichten over dat voer.
Fijn dat dat zo goed gaat :j
Geef je die multibeet extra als slobber?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:46

ellepel schreef:
Ja ik hoor inderdaad ook goede berichten over dat voer.
Fijn dat dat zo goed gaat :j
Geef je die multibeet extra als slobber?

Ja hij krijgt die als extraatje en die gaat er erg goed in! Ook een fijne slobber om te voeren, maak hem wel altijd met warm water klaar zodat die wat sneller te voeren is. Hij krijgt er niet al te veel van, normaal kun je die slobber gebruiken om ze aan te laten komen maar dat hoeft bij hem niet dus hij krijgt wat minder dan ze adviseren op de website