Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:53

Ik heb het misschien een beetje vreemd omschreven haha. Maar er zit oedeem (vocht) in het oog. Tussen het hoornvlies en de iris. Kan onschuldig zijn van bijv trauma of indd stofwisseling maar kan ook uveitis zijn maar verwacht het niet. Je ziet het wel vaker of iig sneller bij oudere paarden maar je herkent het door een blauw/wit waasje op het oog

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:56

Hoelang zit dat er al dan? Dat klinkt wel eng.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:38

Al best een tijd zeker een half jaar tot een jaar. Heb er eens eerder een DA naar laten kijken die zei onschuldig oedeem. Dat is het wasrschijnlijk nog steeds maar blijkbaar kan je wel wat met corticose zalf proberen om het weg te krijgen. Hij heeft er geen last van maar omdat er wat vocht zit is het wel aannemelijk dat hij met dat oog waziger ziet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:53

Als het mer cortisonen een beetje rustiger te krijgen is.
Zal dat vast fijn zijn!
Ik mag zo na het uitmesten even poetsen _O- _O-
Het zand is redelijk droog dus dan maar eventjes zonder en heerlijk rollen <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:25

Helemaal tevreden <3

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:04

Afbeelding

Goedemorgen, ik kruip even onder meeleessteen vandaan. Mijn Jippe (Fries 21 jaar) is afgelopen dagen ziek geweest. Wrs virus, vooral koorts en zijn favo slobber niet willen eten. Gister was temp weer goed dus ik hoop dat we erdoorheen zijn.

Wel is geconstateerd dat hij naast EOTRH en slokdarmverlamming ook een hartruis heeft, die wordt later nog gecontroleerd maar verwachting is dat dit toch ouderdom is zeg maar. Dus ik heb besloten dat ie met pensioen is in de zin dat ik niet meer op hem ga rijden.

Waar ik wel beetje mee worstel is dekens wel/niet. Dus vroeg me af wat jullie ervaring is. Jippe staat in de winter in een box met luik dicht, zo’n 6 meter van open deur af maar wel beschut dus. Komt 2 uur per dag op paddock zonder beschutting waar hij vooral stil staat. Hij heeft flinke wintervacht maar zijn rugspieren zijn wel wat ingevallen (DA zei de ruglijn en billen ogen schraal wat logisch is ivm weinig training en afname conditie door hart/bloedsomloop) maar genoeg spekkies op de ribben.) beleid op stal is dekens regel je zelf… dus een deken voor alleen buiten en binnen weer af moet ik dan zelf komen doen. (Op zich kan ik dat regelen) Verder is zijn voedselopname dus niet ideaal im zijn aandoeningen. Tegelijk zie ik hem nooit bibberen, ook niet met guur, nat, koud weer vorige week buiten. Wat zouden jullie doen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:35

Als ie echt nooit koud is (dus ook in zeikweer droog en warm op de huid) dan is het natuurlijk niet nodig. Twee uurtjes buiten is ook niet heel veel natuurlijk om het echt heel koud te krijgen. Als je paard een gevoelige rug krijgt of toch op de huid wat koud en nat voelt als hij ik de plensbuien staat dan is een dekentje wel heel fijn. Met een dikke vacht is 0 grams soms prima. En anders kun je beginnen met 50g of 100g om te kijken waar hij comfortabel mee is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:08

Of alleen een deken als je weet dat ie in de regen staat?
Bij Kelly merk ik dat 100 gram toch te koud is,ondanks dat ze een dikke vacht heeft.
200 gram is bij haar het beste.
En kijk eventueel naar een deken met een wat hoge hals,die vallen vaak wat beter bij de oudjes :j

Maar is best wel wat ook met een hartruisje er nog bij.
Veel zorgen zo :(:)

Mooie deken. Fryslân boppe! :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:19

Wat zegt zijn lichaamstaal? Mijn 25 jarige merrie heb ik een regendeken op gegooid. Ik zag aan haar dat ze zonder net niet happy was. En zo heb ik hier meer paarden staan (jong en oud) waar je door houding en blik gewoon kan zien dat ze wat extra's nodig hebben. Dekens blijft een lastig iets. De afgelopen 10 jaar hebben onze eigen dekens nutteloos opgeslagen gelegen en nu ineens heb ik er 2 van onszelf en een aantal pensionpaarden met deken op. En de dikte varieert van regendeken tot 350grams en alles daar tussen in.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:24

lizy29 schreef:
Wat zegt zijn lichaamstaal? Mijn 25 jarige merrie heb ik een regendeken op gegooid. Ik zag aan haar dat ze zonder net niet happy was. En zo heb ik hier meer paarden staan (jong en oud) waar je door houding en blik gewoon kan zien dat ze wat extra's nodig hebben. Dekens blijft een lastig iets. De afgelopen 10 jaar hebben onze eigen dekens nutteloos opgeslagen gelegen en nu ineens heb ik er 2 van onszelf en een aantal pensionpaarden met deken op. En de dikte varieert van regendeken tot 350grams en alles daar tussen in.

Ja lichaamstaal is niet anders dan andere jaren. “Ik sta hier en vind het wel best en af en toe irriteer ik die pony van ons…” heb vandaag n tijdje zijn huid op verschillende plekken bevoeld (hij heeft nu normale temp) en hij voelt warmer aan dan die welsh/arab van ons die een nog dikkere langere vacht heeft.

Maar heb idd wel deken liggen voor bij regen. Dat ik die dan wel op doe voor net effe dat extra.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:28

ellepel schreef:
Of alleen een deken als je weet dat ie in de regen staat?
Bij Kelly merk ik dat 100 gram toch te koud is,ondanks dat ze een dikke vacht heeft.
200 gram is bij haar het beste.
En kijk eventueel naar een deken met een wat hoge hals,die vallen vaak wat beter bij de oudjes :j

Maar is best wel wat ook met een hartruisje er nog bij.
Veel zorgen zo :(:)

Mooie deken. Fryslân boppe! :D

Ja DA gaf ook aan dat hij al best oud is voor een Fries en zeker met deze 3 aandoeningen. En het eigenlijk nog heel goed doet. Is nu ook weer gewoon zijn olijke zelf en staat weer van iedereen knuffels te bietsen. alleen ruwvoer/slobber/wat-voor-voer-dan-ook-dat-geen-appel-of-wortel-is daar is hij echt op aan het neuzelen geslagen. Hoop dat dat nu hij beter is wel weer de betere kant op gaat. Al heb ik soms het idee de afgelopen paar dagen dat als ik er niet ben, hij beter eet. en bij mij beetje zielig staat te doen zodat ie wortel of appel krijgt :Y) :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:49

@zilfstar
Ik zou gewoon een beetje kijken wat ook de gevoelstemperatuur zegt.
Of de wind koud en guur is, of het regent.
Bij een paard dat niet altijd een deken op hoeft zou dat voor mij een maatstaaf zijn

Layka heeft bijvoorbeeld wel in de winter altijd een deken op.
Puur omdat we weten dat ze van warm houd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:26

Kelly doet het ook beter onder deken hoor.
Ik twijfel wel wat om haar morgen overdag even zonder te laten want ze hebben het over hogere temperaturen.
Ik vind het verder ook geen probleem,lekker op doen als dat beter gaat.
De Arabier heb ik er nog niet onder,dat is ook wel echt een viespeuk trouwens haha die zit elke dag onder de blubber _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:08

Queelens, altijd goed zo'n check up. Het oedeem in t oog klinkt wel naar. Heeft.hij daar last van? Klinkt als een soort van staar of is het toch anders?

Hagelslag mocht weer aan de poets :))

Zilfstar wat sneu dat hij ziek was! Gelukkig lijkt het nu weer de goede kant op te gaan. Wel naar dat de ouderdomskwaaltjes opstapelen, denk dat t met een hartruis idd verstandig is met pensioen te zetten :(:)
Hij heeft normaliter geen dekens op in de winter? Dan zou ik het in een binnenstal denk ik zo laten, of hij moet erg terugkomen of koud worden.

Hier staan m'n dames wel onder dekens maar die staan 24/7 buiten. Ik baalde vandaag dat ik de 100 gram voor pony thuis had liggen, water koud vandaag. Maar ze doen het tot nu toe prima onder smartex 0 grams (fleece) voor de harige shet en 50 grams therapie deken voor de grote. Ik heb de grote nu net onder 50 grams ionic met een 0 grams rhino gezet. Vond haar ietsjes koeler aanvoelen en beetje 'scruffy' qua vacht, dus klein stapje warmer.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:25

Als ze schraal zijn in vetjes en/of bespiering ben ik altijd wel voorstander van een licht gevoerd dekentje. Kan voor spieren ook niet goed zijn als de kou erop staat.

Tancreda, hij heeft er geen (zichtbaar) last van. Oog traant niet, hij knijpt er niet mee. Heb even overlegd voor hyperosmotische druppels. Dat werkt ook vochtafdrijvend. Dus denk dat ik dat eens ga proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:18

Ja hopelijk helpt dat?

Ik had voor Kelly poeder besteld voor door het voer voor haar darmen( is wat aan de dunne,doordat de weides nog open zijn)
Maar zo’n mini schepje van 20 gram door echt een hele dikke bak slobber.
Kelly stopt haar hoofd erin, gatver!!! Wat is dit…gif! _O-
Ze bleef snuffen en schuiven met haar voer haha .doos.
Uiteindelijk een dikke schep ruwvoermix erin gedaan wat naar kruiden ruikt en toen at ze het op een gegeven moment wel op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:21

Irritant als ze opeens iets niet lekker vinden hè.. De mijne kreeg het bij het voeren van de Duivelsklauw van de dierenarts. Werd echt heel kieskeurig en at met lange tanden. Maar sinds hij behandeld is aan de heup eet hij weer als een dijkwerker. Duivelsklauw, Groenlipmossel, Kurkuma, Zalmolie. Wat ik er ook doorheen gooi hij eet het weer alsof ie nooit wat krijgt.

Vraag me toch af of ie minder ging eten vanwege pijn en ongemak in zijn lijf dat nu door de injecties toch wat verbeterd is (niet voldoende trouwens maar dat terzijde).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:25

Bij Kelly is dat wel,als die pijn heeft eet ze niks.

Ze heeft echt voorkeur, zijn ook wel dingen waarvan ik denk van dat is niet goed voor je en dat eet ze dan weer wel…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:31

Typisch paarden natuurlijk. Doen nooit eens normaal. :+

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:28

Haha dat vind ik eigenlijk heel normaal want als ik iets vies vind eet ik het ook niet :D
Mijn Arabier is echt een muts wat dat betreft, ik proef ook altijd eerst zelf, nou ja brokjes niet hoor. Maar poeiertjes of drankjes en wormkuren enz. Nou soms snap ik ze goed, die wormkuren bah zo bitter terwijl ze wel van bitter houdt bv witlof of andijvie, krijgt ze soms een klein beetje.
Ik heb nu brok waar veel vitamines enz inzit, rust en herstel van Voermeesters. Eet ze vooralsnog goed en pavo weightlift ook. Maar bv long vitaal van vitalstyle moet ze niet meer.
Het liefst heeft ze veel wortels maar ja kan ook niet. Gras is het beste. Darmbalans van Vitalstyle gaat ook, is wel een goed product vind ik, wel aan de prijs.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:31

Bedoelde meer die voorkeur. Snap inderdaad best dat ze sommige dingen niet willen. Maar dat heb ik zelf ook al met medicatie. Ik snap dat ze het vies maken zodat je er niet gauw teveel van neemt, zeker kinderen of ouderen, maar het is allemaal zó goor dat ik het niet door mijn keel heen krijg. Sommige dingen voor paarden zijn volgens mij net zo vies.

Mag me dus echt gelukkig prijzen dat dat beest door een beetje Fibrebeet nu eigenlijk alles naar binnen stouwt wat ik erin gooi. Het is onderhand ook bijna meer poeder dan brokjes. :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:38

Oh dat lastige eten, hou op met me.
Schim eet eigenlijk altijd wel goed. Soms vindt hij iets niet lekker maar dat kan, is logisch. Alleen heel stengelig hooi wil/kan hij niet meer lekker eten maar daar heeft hij een reden voor.

Die andere daarentegen.. die heeft nu 4! soorten voer en hij eet het allemaal op standje treuzel.. is eigenlijk met elk voer. Is soms best vermoeiend := gras en hooi eet hij wel goed, dat is het belangrijkste.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 01:19

Hier vandaag ook slechte dag gehad met eten, mesten en drinken. Jippe stond er weer helemaal niet goed bij maar ik was weg dus kon pas in de middag naar stal. Stalgenoot heeft temp opgenomen en dat was goed. En heft zweetdeken op gedaan. Meneer staat met opgetrokken flanken etc. Toen ik vanmiddag kwam leefde hij op. Wortel, appel ging erin en vitalbix ruwveormix met appelmoes ook. (Je moet toch wat…) Daarna ging hij ook aan zijn ruwvoer en dronk hij, zo lang ik de emmer vast hield, water. Af en toe denk ik hij doet het erom… wil dat ik bij hem blijf ofzo. Maar ja dat gaat niet.

Gelukkig kreeg ik vanavond wel van stalgenoot door dat hi gemest had, en gegeten had en ook van nieuw portie ruwvoer ging eten.

Morgen gaat de regendeken erop (staat nu nog met zweetdeken op) want die lag thuis. En die laat ik voorlopg erop. Dank vor alle info hierover. Ga even kijken hoe hij deze deken vind. En hoe warm hij eronder voelt. want hij heeft dus echt dikke wintervacht dus met de regendeken erop zal dat ook wel isoleren denk ik.

Wel begint mijn man er al over dat ik zadel etc nu kan verkopen. Maar dat voelt zo vroeg ;( en zo definitief. Hoewel ik wel het besluit heb genomen dat ie met pensioen is… Dus hem gezegd dat even gewoon bij mij te laten. Natuurlijk heb ik er zelf al over gedacht laatste tijd, maar kan het ergens nog niet… Wil misschien van voorjaar ofzo nog een photoshoot doen, een pensioen-shoot zeg maar en dan misschoen nog erop (stilstand, voor de foto’s? Is dat eerlijk?) of in elke geval in mijn hele tack a la “Lady Hawk” (film) wat ik dus heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:07

Oh echt ..zegt je man dat?
Hij bekijkt dat vrij nuchter, maar een zadel is juist zo op het paard aangepast.
Ik heb die van appie nog in de kast hangen.
Heb wel es gedacht aan verkopen,maar dat lukt nog niet.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt hoor.

Arme Jippe,klinkt nog niet erg goed.
Lekker verwennen hoor,appelmoes mag best :(:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:32

Ik vind dat ook vroeg. Voor mijn paard is rijden echt geen optie meer, maar mn zadels heb ik nog steeds en gaan voorlopig ook niet weg. Stukje herinnering en kan dat nog echt niet. Daarnaast krijg je 2de hands vaak niet veel voor zadels dus ook mede daarom houdt ik m. Wie weet toch ooit een ander paard nog.

En voor een shoot er even op zitten zie ik ook t probleem niet van in. Mijn merrie is met pensioen door artrose in d'r rug, maar soms klim ik er toch even 10 minuten zonder zadel op, merk weinig aan dat ze dat erg vind. Flinke galop of echt aan werk tijdens de shoot zou ik niet doen, maar even zadelen en mooie foto's zo maken zie ik het probleem niet van in.

Sterkte trouwens, ik merkte bij mijzelf dat het wel al echt een stukje verwerking was, de overgang naar echt niet meer rijden. Best wel wat moeite mee gehad, meer dan ik dacht...

En naar dat hij toch niet helemaal oké is nog. Lijkt een beetje wat mijne vorig jaar had. Opeens koorts en niet eten. door de koortsremmers geen verhoging meer maar eten bleef uit. Ik denk zelf dat het d'r maag was, en quadrisol is nogal pittig voor de maag. De da wilde een maagscopie laten doen maar vond ik te heftig. Gelukkig kregen we toen een korte kuur omeprazol en daar knapte ze gelijk van op herijking. Beterschap en sterkte!