Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:00

Wat vervelend is dat.
Een stalgenoot van me heeft dat ook altijd, moet vaak hooi mengen, nieuw hooi is echt drama soms om dat erin te krijgen.
Maar dat paard staat alleen.
De groep van ons waar Kelly in staat eet alles want die staan met elkaar dan gaat dat makkelijker heb ik het idee?

fique

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:51

Normaal at ze eigenlijk alles wel goed kwa hooi, maar is echt vd laatste tijd. Ze eet er wel wat van, maar niet veel. Tanden en kiezen zijn gewoon nog goed. En al het andere voer werkt ze zo weg, maarja nog maar ff aankijken totdat de nieuwe balen er zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:04

Ja kan je niet wat uit de buurt halen van iemand dat je wat kunt mengen?
Ik heb wel ooit op een vroegere stalling dan kocht ik bij de welkoop van die grote balen konijnenhooi.
Dat vinden ze vaak nog hartstikke lekker ook.
Was wel duur,maar paard had tenminste eten :j

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:43

Vandaag Magnifique buiten gezet waar ze meteen ging rollen terwijl ze normaal altijd wacht tot er nog een paard buiten staat. Ze rolde maar aan een kant terwijl ze normaal altijd omrolt.. maarja kan stijvigheid zijn dus zocht er niks achter. Ging het volgende paard halen en lag ze weer te rollen, alleen weer op dezelfde kant. Ook af en toe staart zwiepen en beentjes optillen. Dus dacht ff in de gaten houden. Daarna stond ze eigenlijk rustig.
Zat me toch niet helemaal lekker dus ben haar wel ff in de gaten blijven houden..
Later stond ze te schrapen dat ze naar binnen wilde dus haar naar binnen gehaald waar ze meteen lekker haar speedibeet ging opeten en een hap hooi.
Vond haar niet heel ziek, maar het was niet de Magnifique die het normaal is. Dus voor de zekerheid toch maar een dierenarts laten komen.
Die vond het gelukkig wel meevallen, maar hoorde wel wat gasvorming en onrustige darmen. Dus voor nu heeft ze een pijnstiller en darmontspanner gehad. En dat zou voor nu genoeg moeten zijn.
Omdat ze dr hooi slecht eet op het moment wel haar nog meer extra bijvoeren en nog meer olie geven. En ff een zandkuurtje voor de zekerheid.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:16

Oeiii dan zou ik idd een beetje bang zijn qua zand/worm of wat dan ook voor koliek!

Afbeelding
Layka stond paar dagen terug de hele tijd te dromen over groene grasjes _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:48

Snap dat je wel een arts hebt laten komen hoor, je kent ze op een gegeven moment gewoon zo goed dat je heel snel voelt of er iets niet klopt.
Zandkoliek zou ik niet bang voor zijn,meer dat ze verstopt zit denk ik?
als ze zo weinig eten dan blijft het vaak wat langer in de darmen zitten.
Zou de slobber wel wat natter maken, dat helpt vaak wel :j
Mocht je ook stappen?

Die Layka,nog paar maanden geduld!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:19

Hoi hoi,

Mag ik even komen binnenvallen? Ik heb een verzorg pony, een haflinger merrie van 19 jaar.
Ze heeft ongeveer 1,5 jaar stilgestaan en nu mag ik op haar rijden. We rijden 2x in de week, alleen buiten (dus soms ook maar 1x in de week of niet, als het te slecht is). Ze heeft een wintervacht (geen deken) en staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Ze krijgt dagelijks voldoende ruwvoer en basisbrok gevoerd.

Nu is het zo dat ze sowieso spieren heeft ingeleverd en ook wel wat meer vet mag kweken. Dus voor na het rijden wil ik haar graag (eigenaar vindt dit goed) slobber geven.

Maar welke?
Wat ik zoek is er eentje met veel eiwitten voor spieropbouw, laag in suikers (want haflinger...) en ook iets waar ze wat meer vet van krijgt.

Iemand suggesties? :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:53

Als je aan coolstance copra kan komen is dat een hele fijne.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:47

Ik zou de basisbrok vervangen door Pavo 18 plus.
En 19 vind ik niet oud hoor,de pony moet het prima op het huidige voer kunnen doen.
Denk dat je gewoon de tijd moet nemen en heel rustig aan moet gaan opbouwen :j

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:20

Blaze1994 schreef:
Dankjewel allemaal,

Ik heb donderdag nog een heel fijn moment met alletwee gehad. Mijn ruin kwam in mijn adem ademenen terwijl ik vertelde hoe perfect hij was en hoe oneerlijk het is (hij is 5 jaar geworden) en dat ik graag mijn merrie beter had gekregen maar dat het goed was zo. Zij wilde een onderdeel er van zijn ondanks dat de gras wei gewoon open stond. Ze stond aan de andere kant aan zijn zij ook helemaal rustig. Ik heb uitgelegd wat er ging gebeuren en er kwam nog een extra rust over ons heen.

Voor degene die benieuwd zijn hoe het gegaan is of wat te verwachten. Mijn rauwe omschrijving:
Op vrijdag hebben ze allebei lekker veel pap gehad en allemaal ander lekker voer en snoepjes. Ondanks de voor 2400kg domosedanpasta was het toch een gevecht met mij merrie maar we hadden niet anders verwacht. Ze bleef tot de laatste seconden vechten, willen opstaan etc. Dit was wel een bevestiging voor ons dat we niet Te lang gewacht hebben want als ze niet zou vechten zouden we ons eigenlijk meer zorgen hebben gemaakt. Mijn ruin was nog jong dus ik was bang dat hij misschien ook ging vechten. Maar hij gaf zich helemaal over. 0 stress en helemaal oké liet hij zich gaan. Dit had ik zo erg gehoopt (en tegen hem gezegd) dat ik hem echt niet wil missen maar hij ook geen (ergere) pijn verdient en dat het goed is zo. Ik ben nog tot half 10 savonds bij ze geweest, toen werd het te koud. Ik kon gewoon niet weg gaan omdat ik bang was te vergeten hoe hun zachte hoofdjes zouden voelen. De volgende ochtend terug gegaan om toch nog even te aaien. Mijn vriend heeft eerst gekeken en de deken zo gelegd dat ik geen bloed zag. Want mijn ruin had bloed bij zijn neus en oog. Heel fijn dat dit nog even kon (had niet gekund als ze de volgende dag al opgehaald werden maar het was natuurlijk weekend).
Ik heb even weg gekeken toen ze gingen liggen want dat beeld kan heftig zijn en het staat voor altijd op je netvlies. Mijn merrie ging blijkbaar beetje door de achterbenen en toen op haar billen en haar zijkant. Mijn ruin ging liggen als een katten met z'n benen onder zich gevouwen. Hoe het met mijn merrie ging komt blijkbaar het meeste voor. Het geeft mij veel troost dat mijn jonge paard vredig is gegaan. Hij zou de opvolger van mijn merrie worden maar bleek een zware aangeboren nek afwijking te hebben Gekocht als wedstrijd topper. Hij was helemaal perfect. Over hem heb ik over een langere tijd al verdriet gehad na de diagnose maar toch is het een klap. Ik dacht ook altijd dat mijn merrie 40 zou worden hoe taai en sterk ze was. Afgelopen zomer zijn we nog aangereden door een auto tijdens het buitenrijden. Ik dacht die heeft allebei d'r achterbenen gebroken. Geen schrammetje, niet stijf niks. Maar het kan toch snel gaan als je dan terug kijkt. Afgelopen zomer zag ze er uit als een jonge God. Laatste maanden leek ze echt 30. Maar het is "goed" zo ;(

Ze hebben mij allebei veel geleerd en dat zullen ze nog blijven doen. Mjn ruin was Altijd vrolijk en Altijd goed gezind. Kwam Altijd in galop naar mij toe. Hij gaf zich 100% voor mij ookal leek dat soms 10% toen we nog niet van z'n nek afwijking wisten. Van hem kan ik leren dat er altijd leuke dingen zijn in het leven ondanks dat je pech hebt. Mijn merrie was heel standvastig maar had ook eindeloos veel energie om te werken. Bij haar was het niet altijd duidelijk wat door trauma's kwam of wat haar karakter maar zo sterk en hard zij was voor zichzelf. En zoveel meer nog wat ik mij nu nog niet besef.

Het is een heel verhaal geworden maar misschien heeft er iemand nog iets aan

Een foto van ze samen

[ [url=m/KImiLO.png]Afbeelding[/url] ]

Dus je laat een gezond paard van 5 jaar oud inslapen omdat zn maatje oud en ziek is? Waarom heb je hem niet weggegeven aan iemand die hem graag wilde hebben? Ik zou dat niet kunnen het zou me de rest van mijn leven achtervolgen
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-12-24 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gefixed

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:49

Oh wat verdrietig! In beide gevallen gewoon. Heel veel sterkte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:24

Madiba, vond je het nu echt nodig om een bericht (verkeerd gequote) van 10 maand terug omhoog te halen om een schop na te geven? Denk je dat zo'n beslissing niet wel overwogen is? Kan je niet goed lezen, dit paard was niet gezond? Wegdoen met een aandoening als wat dat jonge dier had, met de kans dat het niet begrepen wordt, belast wordt op een manier dat niet meer kon, langer en meer pijn zou krijgen.. de keuze om lijden te besparen en weg te nemen is knap, dapper en uit liefde voor het paard.

Ik vind je bericht uiterst ongepast. Soms kan je ook gewoon beter niets zeggen.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:33

Voor zover ik weet heeft iedereen het recht op meningsuiting. Ik doe nooit een dier in slaap tenzij het niet meer gaat dwz niet meer overeind kunnen, niet meer kunnen eten... Als je een sterk vermoeden hebt dat ze het opgeven.

Mijn EV die nu in januari 30 wordt had vorig jaar een zwaar ongeluk met een stuk metaal dat zn flank had doorboord tot aan zn longen. De DA zei niks meer aan te doen, laten inslapen. Ik heb hem naar de kliniek gebracht, ze hebben hem meteen geopereerd, ze zeiden 50% kans op slagen.Hij is erdoor gekomen. het enige wat hij eraan over heeft gehouden is een deuk in zn ribben. Elk geval is anders natuurlijk maar geef niet te snel op

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:42

Tancreda4 schreef:
Madiba, vond je het nu echt nodig om een bericht (verkeerd gequote) van 10 maand terug omhoog te halen om een schop na te geven? Denk je dat zo'n beslissing niet wel overwogen is? Kan je niet goed lezen, dit paard was niet gezond? Wegdoen met een aandoening als wat dat jonge dier had, met de kans dat het niet begrepen wordt, belast wordt op een manier dat niet meer kon, langer en meer pijn zou krijgen.. de keuze om lijden te besparen en weg te nemen is knap, dapper en uit liefde voor het paard.

Oh sorry! Ik had helemaal niet door dat het een mislukte quote was. Ik vond het laatste stukje al een beetje wazig. Maar dat was de reactie van Madiba? -O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:44

Tancreda4 schreef:

Och jeetje ik had ook niet in de gaten dat het een verkeerd gequote bericht was!

Mijn hemel ben je onaardig madiba.
Zoiets doe je toch niet?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:02

Madiba schreef:
Voor zover ik weet heeft iedereen het recht op meningsuiting. Ik doe nooit een dier in slaap tenzij het niet meer gaat dwz niet meer overeind kunnen, niet meer kunnen eten... Als je een sterk vermoeden hebt dat ze het opgeven.

Mijn EV die nu in januari 30 wordt had vorig jaar een zwaar ongeluk met een stuk metaal dat zn flank had doorboord tot aan zn longen. De DA zei niks meer aan te doen, laten inslapen. Ik heb hem naar de kliniek gebracht, ze hebben hem meteen geopereerd, ze zeiden 50% kans op slagen.Hij is erdoor gekomen. het enige wat hij eraan over heeft gehouden is een deuk in zn ribben. Elk geval is anders natuurlijk maar geef niet te snel op

Ik wil echt niet snel onaardig zijn.

Maar heb je zelf in de gaten dat je berichten echt niet okay over komen?

Dat je 30 jarig paard geluk heeft gehad. Mooi!
Niet altijd is het leven zo eerlijk dat je geluk hebt.

En houden van betekend ook loslaten dan wanneer het moet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:06

Oh ik las het en dacht die zit in het verkeerde topic :+
Snapte het al niet waar het op sloeg.

Ik heb getemd, beetje raar.
Ze hebben de quote gemaakt hoor,nu staat het er duidelijk

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:25

Madiba schreef:

Appels met peren te vergelijken. Maar dan nogmaals; waarom moet dit 10 maanden als trap na? Wat voegt dit toe? Het kan niet meer terug worden gedraaid, wil je de plaatser nou echt moedwillig een trap na en een naar gevoel meegeven? Of wil je een applaus omdat jij een andere keuze zou hebben gemaakt?

Houden van is ook los kunnen laten. Ik kan alleen maar respect hebben voor mensen die ondanks hun eigen pijn de keuze voor hun dier kunnen maken om verder lijden te besparen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:48

Ik vind het jammer dat de quote hersteld is en niet het bericht verwijderd.

Vrijheid van mening uiting ja.
Maar gewoon een onaardige trap na in een juist gezellig topic.
Dat is toch niet fijn -O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:10

Ik wou mij net klaarmaken om te gaan uitmesten.....

Ik wacht wel even <3
Laat layka maar lekker slapen
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:00

Ahhh zo fijn om te zien hé! <3 Idd dan maar even wachten :))

Dit was mijn tutje laatst. Zo lief hoe ze diep in slaap gaat vlak voor de camera.
Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:46

Lol wat een heerlijk en onnodig bericht. Laat eenieder zijn keus lekker in zijn waarde en ga ervanuit dat deze weloverwogen uit liefde genomen is.. zo valt overal wat over te zeggen. Ook over een oud paard nog dergelijke heftige dingen laten ondergaan..

Om de boel een beetje ‘op te fleuren’ vandaag een dierenarts bezoekje gehad voor schim. Eigenlijk omdat hij zondag met een dikkere kogel zat vermoedelijk door de mok maar het is al zo goed als weg.. zal je altijd zien als de DA komt haha. Dus even een algemene check up gedaan: hoe ziet hij eruit, hoe klinkt zijn hart, hoe zijn de melanomen etc etc. was wel goed om even te doen. Ik moet me alleen even verdiepen of ik wat wil doen met oedeem wat hij heeft op zijn linkeroog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:35

Nou in elk geval niet laten inslapen want dan worden mensen weer boos _O-
Sorry,moest even, :D zit al de hele dag tussen drama mensen in,en ben er wel een beetje klaar mee :P

Even serieus. Oedeem op het oog, hoe moet ik me dat voorstellen?
Hier gaat alles zijn gangetje en is het rustig bij de paarden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:58

@queelens
Kan het niet een stofwisseling probleem zijn het oedeem?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:19

Oedeem op het oog? Of op een ooglid?