[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:19

ik denk dat het meeste voer wel dikmakend is omdat er koolhydraten en suikers inzitten......
Alleen van pulp wordt beweert dat het meevalt ( omdat de suiker er al uit is gehaald ).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:21

Ik heb mijn oog laten vallen op Dodson en Horrell High Fibre Nuts.

Ik zie vannacht zakken paardenvoer vliegen denk ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:25

Maar die zijn niet speciaal voor oudere paarden. Zijn ze er wel voor bedoelt extra aan te zetten ??
Ik ben helemaal fan van beste jahre van st hippolyt !

Mi_Amore

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:30

Vezelrijk onderhoudsvoer (korrel) voor paarden en pony’s in rust of lichte arbeid. (voorheen Pasture Nuts)

High Fibre Nuts is een nieuwe toevoeging aan het gamma kwaliteitsvolle onderhoudsrantsoenen voor paarden en pony’s in rust of lichte arbeid.

Vervangt het vroegere product "Pasture Nuts", waarbij niet enkel de naam werd veranderd, maar vooral de samenstelling werd verrijkt met verhoogde niveaus vitaminen en mineralen. Hierdoor is het optimaal geschikt voor paarden en pony’s die kleine hoeveelheden krachtvoer opnemen.

Deze verhoogde niveaus vitaminen en mineralen staan garant voor een evenwichtige voeding, zodat supplementaire toevoegingen of aanvullingen niet langer of slechts in geringe mate nog noodzakelijk zijn.
Bijkomende eigenschap van High Fibre Nuts is dat het door het hoog vezel/celstofgehalte een geschikt voer is voor paarden die tandproblemen hebben bij de opname van ruwvoeder.

Door de geringe opnamehoeveelheid is het ook aangewezen voor paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangheid.

Ok, dan is de strucomix senior op dat vlak ietsje beter mbt aanzetten.
D&H heeft wel meer vitamines.

D&H Sixteen plus:

Sixteen Plus Mix : helpt de actieve of gepensioneerde veteraan om gewicht en conditie te behouden.
(Zie eveneens de korrelversie Sixteen Plus Cubes )

Paarden en pony' s op derde leeftijd krijgen het moeilijker om hun gewicht en conditie te behouden.

Speciaal daartoe ontwierp Dodson & Horrel "Sixteen Plus", verkrijgbaar in muesli (Mix) of in korrel (Cubes).

Het zit boordevol kruiden, kwaliteitseiwitten, vitaminen en mineralen ter ondersteuning van skelet en gewrichten maar ook van celvernieuwing en spierontwikkeling.

Sixteen Plus is rijk aan vezel en vet en bevat specifieke QLC (Quality Life Care) anti-oxydanten die de langleefbaarheid van uw paard/pony te goede komen. Sixteen Plus Cubes (korrel) leent zich bovendien uitstekend om te weken in water voor paarden met tandproblemen.

Sixteen Plus is het meest verkochte veteranenvoeder ter wereld !

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:31

Sleeper schreef:
Even een vraag over de merriebrok (of eigenlijk al het dikmakende krachtvoer) Hoe zit dat met geven aan oudere paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid? Zitten er in de dikmakende krachtvoeders niet teveel dingen die dat in de hand kunnen werken? Iemand die dat weet?

Die van mij moet nm dikker worden, en ik moet daarvoor echt iets anders gaan geven dan mn simpele basisbrok van Havens (met onbeperkt hooi)

Edit: ik lees hier veel tips&tricks, maar ik vind het moeilijk om te beslissen wat voor mijn paard nou het beste zou zijn. (met name dus door hoefbevangenheid verleden). Dus ik hoop dat dat iemand me iets verder kan helpen. Ik ben een overbezorgde paardeneigenaar :o

Hoefbevangen paarden krijgen problemen met een teveel aan suiker, niet met een teveel aan eiwitten. Volgens mij kun je dan wel eiwitrijk voer geven en ook vetten, dus bv olie door het voer doen. Hier eten de hoefbevangen pony's ook gewoon subli seniores en daar hebben ze geen problemen mee. Ik geef die pony's liever meer subli seniores dan dat ik ze krachtvoer bij ga geven en dan een scheut olie erdoor als ze dikker moeten worden. Of natuurlijk meer ruwvoer als ze dat nog kunnen eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:37

chipieke, waarom kies je dan voor high fiber nuts ??

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:54

chipieke schreef:
Paarden en pony' s op derde leeftijd krijgen het moeilijker om hun gewicht en conditie te behouden.

Speciaal daartoe ontwierp Dodson & Horrel "Sixteen Plus", verkrijgbaar in muesli (Mix) of in korrel (Cubes).

Sixteen Plus is het meest verkochte veteranenvoeder ter wereld !

In Nederland kan ik maar 1 leverancier vinden (in Haaksbergen).
Dus zou ik er niet snel mee beginnen. Bovendien bevalt mij de Subli SP goed,waarom zou je dan op een ander merk overstappen?

Chipieke is het in Belgie makkelijk te krijgen? Dan is het voor jou misschien wel een oplossing.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:58

in Haaksbergen zit de importeur van oa Dodson&horell en St hippolyt. Maar verspreid over het land zitten wel leveranciers hoor. Dat zal ik Belgie ook wel zo zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:47

@Maris: ik had mijn oog erop laten vallen omdat ik ook raad gevraagd heb aan Belgische bokkers en die raadden me dit product aan. Ondanks dat het er niet bij staat zou het kwalitatief een goed voer zijn voor oudere paarden.

Wil niet zeggen dat ik het direct ga proberen haha :D

D&H heeft knap wat leveranciers in België :j

De Sixteen plus is gruwelijk duur, €54 voor 20 kilo, maar als het helpt, dan hoor je mij niet klagen...
Ik zou daar elke dag een halve kilo van moeten geven. Komt op een zak voor 40 dagen.
Kostprijs per dag €1.35.
Kleine prijs om een goed gevuld paard te krijgen :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:03

Bedankt voor de antwoorden. Ik vraag me af of subli seniores geschikt is. Mn paard kan prima eten. Ik gebruik het woord krachtvoer maar dat kan natuurlijk ook een muesli zijn (ik gooi alles voor het gemak op 1 hoop). Olie gebruik ik al. Ik heb al een groot gedeelte van het topic doorgespit en denk dat ik met de vele informatie wel wat kan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:06

Sixteen plus kost iets van hooguit 20 euro voor 20 kg. Nog veel geld, dat is waar. Maar volgens mij kost het echt niet meer !

edit : even voor je gekeken volgens voerverlijk kost het in nederland 19,40 euro voor 20 kg http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... on-horrell

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:54

Maris ik zag dat jij iets zei over e-nummers dat in voer zou zitten?
Ik heb een lijstje gevonden van merken, waar het wel en niet inzit. Heb jij die ook, of heb ik iets gemist?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:08

Maris schreef:
Sixteen plus kost iets van hooguit 20 euro voor 20 kg. Nog veel geld, dat is waar. Maar volgens mij kost het echt niet meer !

edit : even voor je gekeken volgens voerverlijk kost het in nederland 19,40 euro voor 20 kg http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... on-horrell

Ik verwisselde de Sixteen Plus eventjes met de Ultimate Balacer of zoiets :') Die kost €54.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:49

haboshof schreef:
Ik heb een lijstje gevonden van merken, waar het wel en niet inzit. Heb jij die ook, of heb ik iets gemist?

Ik weet het niet ??
Ik weet alleen dat oa e 320, e-321 en zeker e-324 niet echt gezond zijn. En dat heel veel paardenvoermerken die stoffen wel gebruiken. E-324 mag niet meer in nederland, maar nog wel in Belgie ( oa cavalor ) gebruikt worden. Merken als havens etc gebruiken meestal wel e-320 en/of e-321

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:09

Maris schreef:
haboshof schreef:

Ik weet het niet ??
Ik weet alleen dat oa e 320, e-321 en zeker e-324 niet echt gezond zijn. En dat heel veel paardenvoermerken die stoffen wel gebruiken. E-324 mag niet meer in nederland, maar nog wel in Belgie ( oa cavalor ) gebruikt worden. Merken als havens etc gebruiken meestal wel e-320 en/of e-321

Ik zet het hier even neer, dan kan iedereen er mee doen wat hij/zij wil. Ik heb het ook van een openbaar forum.
- Cavalor: E 321 & E 324
- Dodson& Horrell: nee
- Equiral: E 321
- Equi sanum: nee
- Fyto Horsecare: E 321
- Hartog: E 321 & E 324 (niet de lucerne, wel in de mengelingen zoals in de granenmixen, slobber en de muesli de anti-oxidant BHT/Ethoxyquine. )
- Havens: E 320 & E 321
- HippoStar: muesli, reform granenmix, powermix en slobber wordt gebruik gemaakt van een klein beetje BHA- BHT (E 320 & E 321 dus). In de andere producten van HippoStar wordt alleen gebruik gemaakt van Alfatocoferol.
- Marstall: nee
- Mijten: E 321 & E 324
- Pavo: E 321
- St Hippolyth: nee
- Subli: nee
- Treurniet: nee

Van deze 3 E-nummers is Ethoxiquine voor humane consumptie verboden. De andere 2 kun je dus ook terugvinden in je eigen eten...
E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Mijten bevat de chemische toevoeging Ethoxyguine.
Ethoxyquine (Code E 324) is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.
Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.
Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.
De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.
Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.
Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.
Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.
Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:12

Volgens mij is dit lijstje al weer verouderd ?
Mijten had idd even een partij waar e-324 in zat ( omdat een leverancier van de vit en min brokjes in mijten dit gebruikte, geloof ik ), maar normaal gesproken geen e-324 in Mijten.
Hartog gebruikt E -324 ??? Mag niet in Nederland ! Dus ???
In marstall zat ( dacht ik, weet niet zeker ) wel e-320 of e-321

eigenlijk kan je er bijna vanuit gaan dat al het voer wat langere tijd houdbaar is, wel 1 van deze stoffen bevat. Ik zeg niet dat dat altijd zo is , maar andere middelen om voer langer houdbaar te houden zoals vit E is vaak te duur.
Zit er in subli echt geen e-320 of e-321 ??? Dat vraag ik me af.... Het staat namelijk helaas niet altijd op de zak.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:23

In elk geval is een waarschuwing op zijn plaats en kan iedereen ook zelf kijken of er dingen in zitten die schadelijk kunnen zijn.En dan nog, niet elk paard wordt er ziek van, maar als ze vage klachten hebben, dan kan je dus ook denken aan dit soort dingen.

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:37

@Maris, weet je zeker dat het niet altijd gedeclareerd wordt?
Lijkt vreemd omdat gebruikte E-nummers in levensmiddelen voor menselijk gebruik sinds 1-11-2009 altijd verplicht gedeclareerd moeten worden. Dat is een europese verplichting, op straffe van grote boetes. Je zou denken dat diervoeders, zeker waar de mogelijkheid bestaat dat ze in de menselijke voedselketen terecht komen daar ook aan moeten voldoen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:20

ik weet het niet zeker ! :o
maar navraag bij de fabrikant levert soms verrassende antwoorden op. Tenminste toen ik dat een aantal jaren geleden heb gedaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:53

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:06

EQUIFYT gebruikt ook GEEN E nummers en geen enkele synthetische toevoeging!

•EquiFyt staat voor Kwaliteit. Wat wij doen is het beste geven wat we hebben, ongeacht de belangrijkheid van de klant, of de prijs van ons advies of product. Daarbij hoort zorgvuldigheid, gedegenheid en vakmanschap.
•Enkel de beste kwaliteit grondstoffen komen in aanmerking voor onze voedingsproducten.
•De kwaliteitsvolle voedingsproducten van EquiFyt zorgen voor een maximale opname en minimale opstapeling van toxisch stoffen in de weefsels!
•EquiFyt maakt in tegenstelling tot vele andere voederproducenten geen gebruik van BHA, BHT, Ethoxyquine of andere onnatuurlijke bewaarmiddelen!
•Er wordt geen melasse aan onze granenmuesli’ s toegevoegd.
•De voeders zijn gegarandeerd vrij van Genetisch Gemodificeerde Organismen.
•Goedkope ballaststoffen als vlaskaf en strokapsel worden geweerd uit onze voeders.
•EquiFyt werkt onder de kwaliteitserkenningen GMP (Good Manufacturing Practice). De volledige traceerbaarheid van aard en herkomst van de gebruikte grondstoffen, de monstername en bewaring van grondstoffen en geproduceerde voeders, zijn wettelijk geregeld.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:51

Maar Equifyt Senior bevat bijvoorbeeld weer (zo goed als) geen Magnesium...

Sanequi klinkt interessant. Grappig dat het net in Drenthe nog vrijwel onbekend is.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:36

Magnesium werkt samen met andere mineralen en wordt ook uit ruwvoeders gehaald.
Een teveel van 1 mineraal kan weer een ander mineraal in werking tegenwerken.

Maar dit terzijde het ging volgens mij over de E-nummers?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:13

Ik heb mijn merrie ook een tijdje op 16+ gehad, en ja het was prijzig maar ze deed het er echt super op. Maar om het nu continue te voeren, dat kan mijn portemonnee helaas niet aan :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:19

Noon schreef:
Ik heb mijn merrie ook een tijdje op 16+ gehad, en ja het was prijzig maar ze deed het er echt super op. Maar om het nu continue te voeren, dat kan mijn portemonnee helaas niet aan :o

Ja, jammer dat het zo duur is he ?
Beste jahre van St hippolyt is ook vrij prijzig.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel kg je ervan per dag moet geven mbt de prijs.