[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TNT

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

easy action heb ik ook eens gevoerd als de stijfheid vanuit de spieren komt werkt het heel goed dit was het geval met mijn merrie 2 jaar terug heb 2 potten gevoerd en kwam weer goed de box uit smorgens (last van de spieren door koude stal) glucosamine werkt ook goed in het algemeen omdat het de gewrichten goed smeert, ik voer momenteel msm-glucosamine van mijten dit is tevens onstekingsremmend (heb er een met hoefkatrol) werkt ook heel goed loopt weer als een trein

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:39

hey ook ik meld mij aan, heb zelf twee oude pony's een kleine e van 23 jaar en een grote D van 33 jaar! Mijn pony's lopen altijd buiten! Nu heb ik twee problemen die ik probeer op te lossen.
Mijn E pony is veeeeeeeeeeeeeelste dik!!!! Ze krijgt voor het rijden (als ik haar moet vangen) een klein handje brok verder niks dan gras uit de wei. Mijn D pony is veeeeeeeelste dun al meerdere jaren. Sinds 2 jaar voer ik nu Seniores prioris van Subli, in de zomer gaat het erg goed, maar in de winter heeft ze veel meer nodig om warm en dik te blijven. Helaas is een deken niet mogelijk (te gevaarlijk omdat ik niet elke dag kan gaan checken) heb het wel geprobeerd, maar het leverde alleen maar meer schade op. Ook op stal zetten is geprobeerd maar na een maand was ze meer dood dan levend. Ze krijgt dus zoveel gras als ze eten kan, zo vaak mogelijk een grote emmer subli + vitamenen.

Mijn vraag in de hoop dat iemand kan helpen...

Hoe kan ik mijn D pony meer bijvoeren en mijn E pony tegelijkertijd laten afvallen! (owja ik rij ongeveer 4x in de week op de E pony, de D pony doet niks meer!)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:26

Voor de magere geldt denk ik:

- gebit na laten kijken
- hooi bijvoeren (gras zit niet voldoende in), Subli is goed maar hoeveel geef je??
- misschien iemand regelen die de deken kan controleren... hij zal veel energie gebruiken om warm te blijven...

Voor de dikke:
- zorgen dat ie in conditie blijft, niet bijvoeren en blij zijn zolang ie niet mager wordt!! Knipoog

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:20

Rianneke schreef:
wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is Pling Haha!

uit dit verhaal maak ik op dat jij dus niet de tanden van je paardje controleert, ook niet een x in de zoveel tijd door een tandarts?
lijkt mij toch wel verstandig. die van mij is 16 en gaat 1x per jaar naar de tandarts om zijn gebit te laten controleren en haken weg te laten halen. dit is echt niet vreemd hoor. zover ik weet hoor je dit als baasje juist te doen voor je paardje. mijn paardje eet ook gewoon en heeft geen last, maar tijdens het rijden houdt ie meer zijn bit vast.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:10

Doei! even een berichtje. Met Ydan gaat het goed, ze wordt niet echt dikker maar eet nu wel alles braaf op. De seniorenslobber echter niet, die vind ze echt niet lekker, we hebben 'gewone' slobber gehaald en dat gaat wel goed (door het biks en de muësli heen en even laten trekken zodat het smeuig wordt Clown )... Nu moet het maar snel voorjaar worden
We hebben wel het vermoeden dat ze volgende winter niet door gaat komen als ze zo blijft als ze nu is Ach gut

Mijn oude, inmiddels overleden pony, mankeerde tot aan zijn dood ook niets aan de tanden/kiezen maar ik liet het wel ieder jaar controleren. Hij is uiteindelijk 28 geworden en heeft altijd gewoon kunnen eten. Ik hoor wel vaker van oudere paarden en ponies inderdaad dat op een gegeven moment het gebit slecht wordt. Laten controleren is geen overbodige luxe Knipoog

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:17

Ik heb wel eens gehoord dat veulenbiks ook geschikt is voor oudere paarden bijvoorbeeld de poddo grow

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:21

Ik heb hier ook een 30+ dame staan, die krijgt een mengsel van maismeel, zemelen en bix, dit alles geweekt. Overdag staat ze op het land en 's nachts binnen. Mevrouw doet het nog prima, op gewoon bix werd ze vreselijk mager, nu zie je haar langzaam weer bijtrekken.

PetraOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:30

Hallo allemaal,

Een leuk interessant onderwerp. Mijn Senja is nu 29 en altijd een moelijke eter gewest. Ik heb haar vanaf haar 12de en heb haar vaak met de hand gevoerd, als ze ziek was. De afgelopen jaren merk ik, dat zij in de winter veel meer haar aanmaakt (mijn paarden staan zo veel mogelijk buiten en altijd zonder dekens).

Senja is een half volbloed met Hannoveraan en heeft nog steeds looplust, als wij een buitenritje maken. Dit is ook de reden, hoezo ik zeker ben, dat het goed gaat met haar.

Wat het voer betreft: Senja krijgt meer krachtvoer, dan die anderen drie paarden van mijn samen. Zonder haar slobber (1 liter) gaat zij niet slapen. Zij blijft maar “roepen” naar dit voer. Verder heeft zij eindeloos hooi ter beschikking en krijgt nog verdeelt over de dag: 1 liter luzzerne, 2 liter geplette duo haver, ¼ liter granemix, mineraalvoer, ¼ liter gebroken mais, 1/8 liter geplette gerst. Omdat de paarden al begonnen zijn met vachtwissel op moment nog 40 gram lijnzaad.

Iedere winter ziet zij er prima uit, maar eerder, omdat het vacht zo dik is, dan zij zelf. Deze winter heb ik het gevoel, dat zij ronder is, dan de afgelopen jaren. Dit zou misschien door de slobber kunnen komen, die heeft zij de afgelopen jaren niet gehad.

Een ding is zeker: hoe ouder, hoe meer voer zij nodig heeft, omdat haar darmen niet meer alles op kunnen nemen. Senja is ook niet meer echt in staat, om niet geplette of gebroken graan te verteren, dit vind jij vaak in de mest weer terug.

Waar ik problemen mee heb, is dat Senja af en toe “water” poept. De mest is dan wel bijna normaal, maar tussendoor komt mestwater, wat zij heel storend vind. De oorzaak hiervan kan ik niet vinden. Heeft hier iemand een idee?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:00

dat heeft denk ik ook te maken met de toch al niet elastische darmen en de darmflora. Als je je er echt zorgen over maakt zou ik gewoon telefoon pakken de de DA bellen: hij kan je vast wel vertellen wat er aan de hand is zonder te komen kijken.
Mijn vraag aan jou: waarom 2 kg geplette haver? Al die losse dingen die je je paard geeft kan je waars veel voordeliger krijgen in een totaal voer; subli seniores priores, sanequi voor het oude paard, noem maar op.
Ik neem aan dat ze de slobber sowieso beter opneemt dan al die losse dingen die je voert: het is immers al geweekt en het begin van het verteringsprocess (goed kauwen) hoeft niet meer zo grondig. omdat brok, haver, gerst etc eerst gebroken moeten worden door de tanden en dit bij oudere paarden niet efficient meer gebeurd kan het zijn dat deze dingen niet klein genoeg zijn om verder te verteren en daarom kunnen de darmen niet genoeg van de voedingstoffen opnemen. Met slobber hoef je je daar minder zorgen om te maken.
Ik zou eerlijk gezegd sowieso overstappen op meer slobber en minder losse dingen.

Verena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:14

Hey hey,

Leuk topic wat ik nu tegenkom Haha!. Ik heb een (verzorg) paardje van 24, bijna 25. Ze is nu met "pensioen", ik had nog maar weinig tijd voor haar aangezien ik nu haar dochter rij van bijna zes. Ook is ze blind geworden aan één oog waardoor rijden heel moeilijk ging. Bonny is nog een pittig dametje die denkt dat ze 3 is af en toe omdat ze nogal behoorlijk bazig is, ze doet echt niet onder voor haar kleine meid.
Helaas zie ik haar in de winterdag wat aftakelen, omdat ze dan vooral heel mager is en heel pluizig in haar haren zit. Ik kan helaas niet ingrijpen op haar voeding omdat ze niet van mij is. Ze krijgt nog brok, wortelen en kuilvoer en hooi en staat bovendien de hele dag op wei, mocht het echt te koud zijn of hard regenen blijven ze binnen. Ze moet echter wel een keer naar de tandarts omdat ik bang ben dat een kies van haar weer aan het door groeien is. Daar ben ik nu dus ook aan het proberen om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen Knipoog

In de zomerdag ziet ze er wel weer goed uit gelukkig, we gaan af en toe wel es wandelen ennne natuurlijk borstelen enz... Clown

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:41

BaiNar schreef:
Voor de magere geldt denk ik:

- gebit na laten kijken
- hooi bijvoeren (gras zit niet voldoende in), Subli is goed maar hoeveel geef je??
- misschien iemand regelen die de deken kan controleren... hij zal veel energie gebruiken om warm te blijven...

Voor de dikke:
- zorgen dat ie in conditie blijft, niet bijvoeren en blij zijn zolang ie niet mager wordt!! Knipoog

als ik het goed gelezen heb is de magere 33. de kans dat zijn kiezen, voor zover überhaupt nog aanwezig, niet meer functioneel zijn vanwege ontbrekend glazuur is groot. hooi bijvoeren helpt in dat geval niet omdat het dan grotendeels onverteerd aan de achterkant weer naar buiten komt.

Seniores Priores hoor je te voeren: 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht, in ruim water geweekt, bij voorkeur verdeeld over de hele dag in minstens 4 porties.

voor hooivervanger voor oudere paarden met slecht gebit kijk op
www.rwdh.nl
Pre Alpin Senior

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:48

Ik heb es even alle verhalen gelezen , ik zal ons ook even voorstellen !
Ik heb een 18 jarige merrie , een kruising Fjord x Appaloosa .
Yentle is een westernpaardje en ik rij haar om de dag , in de bak maar ook veel in het bos .
Ze is te nu te dik geworden , dus ik heb geen probleem zoals de meeste paardjes van jullie hebben .
Ze is een tijdje op rust geweest , maar krijgt nu zachtjes aan weer meer beweging .

Yentle krijgt een handje muesli van marstall , 2 plak hooi en staat 24 uur per dag buiten ( niet constant op gras ) .
Verder krijgt ze Grand Flex van Grand Meadows voor artrose en een oliemix van zonnebloem en lijnzaad van de paardendrogist .
En de vitaminekoeken van marstall , een vierde krijgt ze daarvan . Straks krijgt ze alleen nog weidekoek van de zomer omdat het gras dan weer voedzamer is , maar dan gaat ze 's nachts in de buitenbak .
Wel is het belangrijk dat ze voldoende hooi krijgt , ze is een luchtzuiger maar doet dit amper als ze veel buiten staat en voldoende hooi krijgt .

Ik vindt het leuk om dit topic te volgen .....ookal is mijn paardje nog een broekie vergeleken bij sommige andere senioren !!

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:05

Dit is zeer intressant topic.
Ik heb zelf een oudje van bijna 29 jaar
7 zware en grote veulentjes gehad.
Ze is erg mager, en voer dr nu wat maismeel bij.
En 2 kilo onderhoudsbrok
En hooi wat ze maar op kan
Alleen word ze niet dikker.
Haar tanden zijn nog goed, en ontwormen doe ik ook
Maar krijg haar niet dikker, en dat vind ik heel erg zielig
Ribben kan je gewoon tellen en in de flanken zit ook al niks meer
Ook op de croupe erg mager, botten steken gewoon uit.
Echt triest
Ik weet me geen raad meer, als ze mager blijft, ben ik heel bang dat ze het komende winter niet haalt.
Ze is ook nog eens erg koliekgevoelig, dus moet dan ook erg oppassen met voeren
HELPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP
Alle tips?
WELKOMMMMMMMMMMMMMMMM

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:12

jackie schreef:
Seniores Priores hoor je te voeren: 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht, in ruim water geweekt, bij voorkeur verdeeld over de hele dag in minstens 4 porties.

voor hooivervanger voor oudere paarden met slecht gebit kijk op
http://www.rwdh.nl
Pre Alpin Senior

Overigens is Subli Seniores Priores, mits je het voldoende voert, vervanging voor kracht- en ruwvoer. Als je daarvoor kiest zou je in principe geen hooivervanger meer bij hoeven voeren. Het kan natuurlijk altijd wel.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:14

jesse_rulez schreef:
Toen ons vorige paard te mager werd kregen we van de DA een artikel over voeding voor oudere paarden: Anneke Hallebeek, ‘Seniorenvoeding: voor oude paarden die mager worden’. Hierin staat onder meer het volgende:

‘In principe heeft een ouder paard niet meer voedingsstoffen nodig. De behoefte aan voedingsstoffen is niet veel veranderd, maar omdat hij het minder goed kauwt en dus verteert, mag het rantsoen wel meer voedingsstoffen bevatten. Samengesteld met de juiste voedermiddelen kan het oudere paard een ‘seniorendieet’ goed verteren zonder risico op het ontstaan van verteringsstoornissen. Daarnaast kunnen weerstandsverhogende voedingsstoffen zoals zink, vitamine E en vitamine C het rantsoen aanvullen. Als de tanden tot op het tandvlees zijn afgesleten kan het paard geen ruwvoer meer eten. Door vezelrijke voedermiddelen te gebruiken zoals bijvoorbeeld bietenpulp, kan het aandeel ruwvoer in het rantsoen geminimaliseerd worden.

Oudere paarden vermageren om verschillende redenen; te weinig voer, ziekte of een infectie (denk aan wormen), stress of rangordeproblemen, haken op de kiezen of afgesleten tanden. Controleer al deze mogelijke oorzaken als een paard bij een gelijkblijvend rantsoen vermagert.

Een ouder paard dien je niet meer krachtvoer te geven. Meer krachtvoer betekent bij een afgesleten gebit nog meer onverteerd zetmeel dat door kan stromen naar de blindedarm. Door overmatig melkzuurproductie van zetmeelafbrekende bacteriën, is het mogelijk dat de bacterieflora uit evenwicht raakt. Dit kan leiden tot koliek, diarree of hoefbevangenheid. Geef daarom oudere paarden die meer energie nodig hebben niet zomaar extra krachtvoer, maar hanteer een speciaal seniorendieet.

Een seniorendieet dient aan de volgende eisen te voldoen:
- Seniorenvoeding moet makkelijk verteerbaar zijn en voldoende energie en eiwitten bevatten.
- Waarschijnlijk is de behoefte aan weerstandsverhogende voedingsmiddelen zoals zink en vitamine E,
A en C hoger dan bij jonge paarden.
- De seniorenvoeding mag niet teveel eiwit, calcium, fosfor of natrium bevatten. Al deze voedingsstoffen (of restanten daarvan) moeten namelijk via de nieren worden uitgescheiden en bij oudere paarden kan de nierfunctie zijn verminderd.
- Als eiwitbron dien je te gebruiken: ruwe celstof/vezels, ontsloten zetmeel (bijvoorbeeld gepofte mais of geplette haver), makkelijk verteerbare suikers of plantaardige olie. De enzymen in de dunne darm verteren plantaardige olie (soya- of maisolie) zeer goed én olie bevat twee tot drie keer zoveel energie dan koolhydraten.
- Als het paard rolletjes/proppen van zijn ruwvoer maakt dan kan dit deels vervangen worden door andere ruwe celstofrijke producten zoals bietenpulp. Ruwe celstof is niet geheel gelijk aan vezelstructuur, maar is wel substraat voor de fermentatie in de dikke darm. Voor een goede werking van het maagdarmkanaal is enige structuur oftewel vezellengte waarschijnlijk gewenst. Een combinatie van snel en traag fermenteerbare vezels in het rantsoen is het beste voor een optimale balans in de blindedarm.

Alternatief voor ruwvoer zijn:
- Bietenpulp: bietenpulp dien je een aantal uren goed in een zeer ruime hoeveelheid water te laten weken! Nooit droge bietenpulp aan paarden voeren!!;
- Haverafvalpellets: Een combinatie van haverafvalpellets en bietenpulp geeft een goede balans in de blinde en dikke darm;
- bolkaf/lijnzaadkaf; of
- zemelen: voer zemelen nat om te voorkomen dat het paard dit droge product zo weghoest. Zemelen stimuleren de beweging van de darmen en daarmee de vertering. Nadeel van zemelen is dat de verhouding tussen fosfor en calcium niet goed is. Het bevat ten opzichte van calcium teveel fosfor. In kleine hoeveelheden geeft dit geen verstoring van de totale calciumfosforbalans.
Let bij deze eenzijdige voedermiddelen er wel op dat het totale rantsoen voldoende mineralen, spoorelementen en vitaminen bevat.

Krachtvoer moet ontsloten zijn. Dit voorkomt doorstroming van teveel niet ontsloten zetmeel naar de blinde darm. Muesli is vaak ontsloten omdat de granen voorbehandeld zijn door te poffen of te pletten. Het vaak relatief hoge vetgehalte in muesli (tot wel 10-12%) is een bijkomend voordeel. Aan het ontsloten krachtvoer/muesli kan ook nog eens extra olie worden toegevoegd om het energiegehalte te verhogen zonder meer zetmeel te hoeven geven.

Opmerkingen bij het rantsoen:
- het energieniveau kan aangepast als het paard hiermee te veel of te weinig krijgt door de hoeveelheid olie of muesli te veranderen.
- Meng de olie door de bietenpulp en geef het totaal eventueel samen met de (natgemaakte) muesli en de supplementen als een slobber.
- Gedurende de dag in meerdere porties verdelen verdient de voorkeur.
- De toevoeging van vitamine E/se is nodig voor de grotere behoefte als gevolg van de grotere opname van meervoudig onverzadigde vetzuren en het kan de weerstand van het oudere paard vergroten. Evenals zink, vitamine A en C. Vitamine A is toegevoegd in de vorm van wortelen (caroteen).
- Als het rantsoen geen of weinig ruwvoer bevat kan extra vitamine B-complex en vitamine K nodig zijn. Deze vitaminen worden normaliter gemaakt door de bacteriën in de dikke darm.

Voorbeeld seniorendieet voor een oud paard van 600kg:
- 1 kg bietenpulp (in water weken!);
- 300ml plantaardige olie;
- 2 kg (ontsloten) muesli (vetgehalte 8%);
- 2,5 kg fijn, zacht hooi;
- Supplement vitamine E/se, zink, vitamine B-complex, C, eventueel K (hoeveelheden zijn
afhankelijk van de gehalten in het supplement).’

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan. Lachen

Voorbeeld seniorendieet voor een oud paard van 600kg:
- 1 kg bietenpulp (in water weken!);
- 300ml plantaardige olie;
- 2 kg (ontsloten) muesli (vetgehalte 8%);
- 2,5 kg fijn, zacht hooi;
- Supplement vitamine E/se, zink, vitamine B-complex, C, eventueel K (hoeveelheden zijn
afhankelijk van de gehalten in het supplement).’

Hoevaak per dag en hoeveel per keer moet je bovenstaande geven?
Ik kan maar 2 x per dag naar dr toe
En voer dus 2x per dag
Maar hoeveel?
Ze is erg koliekgevoelig
Een driekwart arabiertje van 1.55 hoog

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:26

@ monika63: hier hetzelfde verhaal... inmiddels al van alles geprobeert maar vaak weigert ze stomweg haar eten op te eten wat we ook doen... We hebben het maar opgegeven en zijn blij met alles wat ze eet en zolang ze nog af en toe 'gek' doet op haar manier in de rijbak (huppeltjes van plezier meedoen met de anderen), laten we haar lopen maar nog een winter dat redt ze niet of ze moet zo van het voorjaar ineens nog opknappen Scheve mond

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:32

Lontje schreef:
@ monika63: hier hetzelfde verhaal... inmiddels al van alles geprobeert maar vaak weigert ze stomweg haar eten op te eten wat we ook doen... We hebben het maar opgegeven en zijn blij met alles wat ze eet en zolang ze nog af en toe 'gek' doet op haar manier in de rijbak (huppeltjes van plezier meedoen met de anderen), laten we haar lopen maar nog een winter dat redt ze niet of ze moet zo van het voorjaar ineens nog opknappen Scheve mond

yep, ik ken het
maar gaan toch nog van alles proberen, daar het eind vorig jaar is begonnen dat ze mager werddus we gaan ervoor

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:36

monika63 schreef:
Dit is zeer intressant topic.
Ik heb zelf een oudje van bijna 29 jaar.....

Haar tanden zijn nog goed, .......................

Ze is ook nog eens erg koliekgevoelig, dus moet dan ook erg oppassen met voeren
HELPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP
Alle tips?
WELKOMMMMMMMMMMMMMMMM

op die leeftijd kun je ervan uitgaan dat de tanden het aangeboden voedsel niet meer voldoende kunnen malen. het gebit op die leeftijd is grotendeels glad. glazuur ontbreekt. ze mag misschien nog alle kiezen hebben, maar die doen het hoogstwaarschijnlijk niet meer naar behoren. dit is hoogstwaarschijnlijk een van de reden voor koliekgevoeligheid.

geef hooi/ruwvoer vervanger (pre alpin senior, bietenpulp, hartog lucerne of grasmix etc.), subli seniores priores, senior voer van andere merken, week het allemaal desnoods in water

geef vooral meerdere porties per dag

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:11

ik stip even aan, ik ga dit even aandachtig doorlezen. Heb een paardje van bijna 21 en wil dat ze alles goed blijft kunnen eten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:13

Ik ga dit even rustig doorlezen. Mijn 24 jarige vz paard krijgt naar mijn mening nu ook te veel voer, dus ben even aan t kijken wat ik anders zou kunnen voeren.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:49

Ik denk dat het vooral belangrijks is wat je met je "oud" paard doet. Rij je hem nog of is hij met pension. Als een paard op oudere leeftijd nog gewoon werkt is een normaal rantsoen van brok en of mülsi met hooi en of kuil heel normaal, maar is hij met pension dan moet je toch op zoek naar licht verteerbaar voer met voldoende voedingsstoffen. Een aantal voermerken hebben speciaal voer voor oudere paarden. Meestal zijn die müsli's, omdat je paard goed moet kauwen, dit zorgt er voor dat er voldoende speeksel bij het voer komt en het beter verteert kan worden en de opname van voedingsstoffen hoog is. Het is verstandig om vanaf een jaar of 20 opzoek te gaan naar geschikte voeding voor je paard.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:04

Goede tips allemaal mijn paard is 18 en is nog superfit (ik rij ZZ-licht met hem), dus ik doe blijkbaar wel iets goed. Ik zat pas te denken of er zo iets bestond als senioren voer maar blijkbaar wel.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:23

Mijn fjord is 21, wordt in juni 22, en krijgt 3 keer op een dag 1/4 mueslie. Als hij werkt krijgt hij nog een hapje extra(varieerend naar gelieve het werk). Daarnaast krijgt hij 3 keer per dag een krat hooi. Hij doet het er goed op.
Hij heeft trouwens als zijn tanden en kiezen nog. Volgens de paardentandarts heeft een zeer goed gebit voor zijn leeftijd!

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:58

Je hebt tegenwoordig toch gewoon uitgebreide hard voer voor oudjes, met musli en brokken speciaal voor de oudjes gemaakt.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:02

Precies, merken zoals Eggersmann en Marstall hebben speciaal seniorvoer.