tamary schreef:Dus je mag niet een ziek paard inslapen omdat door pech je centen op zijn? Niet alles is te voorzien, en al zeker niet als je over een tijdpad van 20 jaar praat. Het is dat mijn pony's en gezond en jong genoeg waren, maar anders waren die half okt. door mij opgeladen naar de slager. Verantwoordelijkheid nemen is ook niet een ander met jouw financiele lasten opzadelen omdat je de moed niet hebt zelf die laatste beslissing te nemen. Ziek en of oud is groot risico op handelscircuit. Of ergens in een opvang, want hoe zieliger het verhaal hoe meer mensen donaties doen. Zit een flink stuk psychologie achter qua waarom we als mens die neigingen hebben en hoe snel dan het welzijn van het dier in gedrang komt.
Daarbij is lang niet elk paard gelukkig bij niks te doen hebben tot ronduit agressief naar kuddegenoten en mensen aan toe. Al hebben die vaak eerder het geluk wel via DA of slager weg te gaan. Zieke dieren niet kunnen houden, of dat nu komt door de aandoening of bv door een eigenaar die te graag er weer op zou kruipen, maakt niet uit.
Dat zijn rationele beslissingen die je dan moet nemen ookal ben je emotioneel 200% tegen.
Dus jij wil ook liever een spuitje dan dat je geholpen wordt door een arts? Of ligt dit dan net weer even anders?
Ik zeg niet dat je een paard kost wat het kost in leven moet houden. Maar wel dat het welzijn van je dier altijd bovenaan staat. Dus als het geholpen kan worden dan vind ik slacht echt uit den boze. Vooral met als reden erbij dat er meer mensen of opvangplekken zijn die OOK het welzijn niet bovenaan hebben staan en toevallig ook ivm de financien.