Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:27

ellepel schreef:
Hè gatver, ja ik moest toen met Kelly met die peer in haar keel ook elke dag temperaturen om te kijken of t goed bleef gaan.
Gelukkig wel goed gegaan toen.
Hebben ze haar ook met een slang gedaan? ( kan even het goede woord niet vinden)
Dat kan ook wat zeer doen nog dat ze daarom slecht eten.

Wat een zorgen dan he :(:)

De verstopping is gelukkig zelf met wat lopen en masseren weggegaan. Ik heb mijn dierenarts nog gebeld om 1uur ‘s nachts. Maar hij durfde eigenlijk niet aan om met een slang in haar slokdarm, omdat een gedeelte van haar slokdarm verlamd is. Hij is bang dat het weefsel daarbij ook zwakker is en als hij het zou beschadigen of erger, dan zou het dat niet beter maken.

Ze hebben op de kliniek wel nog gekeken met scope in de luchtpijp en de slokdarm en maag om te zien hoe het ervoor stond. In de luchtpijp zagen we nog 1 heel klein stukje voer zitten. De slokdarm was inmiddels inderdaad echt leeg. En de maag wel iets vol, maar niet verontrustend. En geen maagzweren enzo. Dus dat is fijn allemaal.
Ze hebben ook echo van de longen gedaan. En daar zagen ze dus de longontsteking.

Fijn dat het beter gaat met Kelly.

Hagelslag ook veel sterkte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:36

Heftig hoor om mee te maken, vind het er altijd zo haaruitval zien als ze dat hebben.
Hopen op goed herstel.

fique

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:57

Wat een zorgenkindje heb je Hagelslag.. hopelijk knapt ze snel weer op.
En Sanet hopelijk knapt je kanjer ook weer snel op.. lijkt me zo eng zo'n slokdarmverstopping.. en dan nu ook nog zo'n longontsteking:(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:58

Oh jeetje, een aantal zorgoudjes :(:)
Ik emben zo blij dat ik slokdarm verstopping nog niet heb gezien.
Dat lijkt mij echt afgrijselijk.

Iris gaat gelukkig wel redelijk de goede kant op.
Ik heb haar nu wel naar buiten laten gaan zodat ze samen met layka hooi kan eten en haar benen kan strekken.

Afbeelding

Afbeelding

En nog over het stukje layka en andere paarden.
Layka heeft eigenlijk bijna altijd met 1 ander paard gestaan. Heel soms met een paar meer. Maar dan had ze vaak zelf een veulen :Y)
Ook toen haar dochters afgespeend waren en dan na een half jaar of jaar weg te zijn geweest terug bij haar in de weide kwamen, was ze alsnog niet zo extreem aanhankelijk als dat ze bij iris is.

Eigenlijk is layka een einzelganger die het liefst de weide voor zichzelf heeft.
Binnenkort met dahlia en poppy erbij laten gaan we dat ook rustig aan doen.

Maar zoals layka met iris meeleeft, heeft layka nog niet met een ander paard gedaan.
Of omdat ze ouder word, of omdat ze vorige jaar het heftige ongeluk bij iris heeft meegemaakt.
Hoe layka vorige jaar ook reageerde toen iris weer thuis was sprak boekdelen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:38

Deze sneeuw foto's zijn wel echt tof <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:52

Jaaa absoluut, ik zal zo even alle 3 de stallen uitmesten.
Paddock uitmesten is tijdelijk onmogelijk _O-

Iris loopt heel wat heen en weer, af en toe even met dahlia een sprintje trekken(beide nog in hun eigen weide).
Dus ik hoop dat haar been straks nog wat dunner weer is!
En layka is tevreden dat iris los is en mee kan hooi eten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:25

Ja sneeuw is wel altijd heel mooi!
Hier geen sneeuw, wel veel water :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:53

Hier is nu ook geen sneeuw meer _O-
Sterker nog, het warmt vandaag op tot 15 graden |o
Hoe dan |o
Layka straks de dunnere deken op doen.
Helemaal zonder ga ik niet doen ivm de wind.
Gister tijdens het uitmesten was layka ook erg erg handig! _O-
Afbeelding

Mijn vriend heeft de kruiwagens geleegd.
En ik deed dan het lijntje open....
Hij kreeg geen millimeter te veel plaats van layka die voor de in/uitgang van de wei bleef staan _O- _O- Hij moest echt het handvat langs layka haar schouder doen. Ze deed wel haar hoofd een centimeter opzij.
Maar saar hield het ook echt mee op _O-

Als mijn zusje thuis is van vakantie maar even een klein rondje wandelen denk ik _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:58

Het is hier al 15 graden _O-

Ja ach ja,we zijn wel wat gewend wat het weer betreft.
Het is toch altijd te nat,te koud, te warm. Etc..

Hoe gaat de einschuss,,geen koorts meer hopelijk?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:02

Koorts niet direct.
De antibiotica eet ze nu op dit moment weer netjes op.
Maar er zit nog wel flink warmte in haar been.
Op deze plekAfbeelding

Ik heb ook echt 0 ervaring met einschussbeen.
Dus morgen ochtend ook de dierenarts nog weer vragen
Morgen ochtend krijgt ze ook nog weer antibiotica
Misschien moet ze een andere soort hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:00

Bij mij op stal wel eens gebeurd dat een paard met einshuss stond en dan kwam de veearts meerdere dagen achter elkaar spuiten met iets.
Ik weet het niet precies wat dat was…en vaak wel iets als metacam er achter aan.
Weet wel dat het vaak een langdurig verhaal is voor zo’n been weer wat dunner word.

T lijkt wel voorjaar buiten :+
Zo raar,gister lag er gewoon een laagje ijs bij de paarden en nu is het 17 graden.
Heb Kelly ook maar gewoon weer zonder deken op de wei gezet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:17

Iris krijgt inderdaad pijnstillers en antibiotica.
Donderdag is het direct ingespoten en verder krijt ze het over het voer.
Advies was wel niet te veel pijnstillers. Dus niet voor de volle 500 kilo(die ze ongeveer weegt) Maar voor ca 300 kilo...
Ze gebruikt haar been verder netjes.

Afbeelding
Layka krijgt straks haar 0 gram wel op.
Tenminste voor de nacht is wel regen voorspeld....
Ze was nu net erg humeurig _O-
Ik had brokjes in m'n buus en zij kreeg er niks van _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:40

Ze heeft gelijk, eerlijk delen toch :P :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:43

Hier wel einschuss gehad. Twee keer zelfs. 1x door een wonde aan de achterknie. Dat was kantje boord want lag ze met 41 graden koorts in het land. Toen iig antibiotica, maar ze was torn nog niet van mij dus verder geen idee.

En paar jaar terug vanwege een huid wondje (vasulites achteraf). Het was zo enorm pijnlijk en piep wat op, wilde zo t weekend niet in want bang voor einschuss. De da die toen kwam gaf me een hondenshampoo en wilde verder niets geven ondanks mij aandringen. Zondagochtend mocht ik een spoedarts laten komen (andere kliniek laten komen ivm verlies vertrouwen) want idd einschuss en koorts. Ze heeft toen volgens mij antibiotica en prednison gekregen. Ik waste haar been toen elek dat met badedas (niet op de wonde) wat ik even liet intrekken. Zou ook vochtafdrijvend werken.

Edit. Eerst antibiotica en ontstekingsremmer. En later prednison erbij.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:26

Hier is het dus aan haar "slechte" been.
Gelukkig voelde haar been net al iets koeler aan
Of Naja, het brande niet zo extreem warm als vanmorgen.
Ik laat haar vandaag tot de avondvoerronde buiten.
Het is droog en pas morgen ochtend komt er regen.
Dna krijgt ze vanavond ook nog weer de pijnstillers.
Opzich loopt ze niet extreem slecht. Maar het is ook niet echt super super...
Ze was in iedergeval samen met layka vandaag echt stront irritant met paddock uitmesten _O- _O- _O-
Beide stonden ze nonstop in de weg, layka moest zelf even kijken of mijn kas toevallig eetbaar was.

Gister brokjes in mijn jas gehad... en eh ja layka _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:24

Fijn dat ze er niet teveel pijn aan heeft. Wel ongemak dus. Sneu hoor!! Toch dan de wond die dan intern aan het rommelen is ofzo?

Ellepel bizar verschil he, gisteren 3 lagen en wintermuts, vandaag op stal gerommeld zonder jas (druk bezig).

Hier idd ook dagje zonder deken gestaan.

Ik vond deze zo lief <3 Wolliebollie. Ze heeft wat mok dus vandaag weer even gewassen. Is al een stuk minder aan t worden gelukkig.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:23

<3 lekker in het zonnetje!

Mok is heel vervelend,kan ook best zeer doen en dat je er dan niet aan mag komen.
Heb dat trouwens wel een keer gehad bij een paard,die had mok en dat was gaan ontsteken.
Ik weet niet of dat ook einschuss was,maar die had er toen ook koorts van, heel naar was dat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:46

Mijn eerste verzorgpaard had er mee in de kliniek gestaan ivm ontsteken etc.

Vos heeft het de afgelopen jaren steeds deze periode. Vorig jaar enorm veel gewassen en gesmeerd. Maar na een vitamine stoot trok het weg. Dus dat nu eerst gedaan. 1 voet is zo goed als over, de andere kon ik de kosten weg halen zonder dat het open ging dus volgens mij zijn we er bijna vanaf. Ik heb t 2x gewassen, eens in de 1 a 2 weken. En tussendoor beetje sudocreme. Maar vooral die vitamine stoot doet t m volgens mij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:57

@Hagelslag Hopelijk gaat Iris haar beentje snel beter. Wat een zorgenkindjes zijn die paarden.. Weegt ze al 500 kilo trouwens? Dat kan toch niet? Ze was zo klein. :+

Het is lastig weer trouwens opeens! Veel regen maar wel warm. Toch maar een regendekentje opgehouden vannacht. Wil met die kale bil ook niet dat er veel regen op precies de plek van de artrose valt. Lijkt me niet heel lekker. Blijft lastig elke keer. Gelukkig komt er weer zon en droge dagen aan. Zullen de oudjes weer fijn vinden denk ik! *\o/*

Ik ben trouwens echt zenuwachtig voor de kliniek woensdag. Van de week leek pony echt wel wat beter toen hij stiekem een paar drafpassen deed maar vandaag deed hij dat weer en leek het gewoon weer zoals het eerder al was. Zo frustrerend. Ben de moed een beetje aan het verliezen..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:18

@Tancreda4
Mok is echt zo irritant hea! Vroeger op een dressuur stal stage gelopen.
Alle fokmerries hadden gewoon echt heftige mok.
Maarja... die kwamen in de winter ook niet buiten.... 1x per week even los in de bak.
Maar vosje ziet er goed uit <3

@celebi
Irismonster is net zo groot als layka.
Layka weegt rond de 500 kilo....
Dus ik verwacht dat het vreetmonster ook wel rond de 500 weegt. Misschien een paar kilo meer of minder.
Maar de wormpsuit heeft ze laatst voor 600 kg gekregen ~~}>
Ik las je berichtje al op insta, ik hoop van harte dat hij toch voldoende opgeknapt is! Hij lijkt echt nog zo'n blij ei die wil lopen!

Ik ben zo de dierenarts voor iris ivm iets langer antibiotica. Gister avond zat er nog restwarmte in haar been. En ik wil pas ophouden met antibiotica na 2 dagen geen rare warmte in haar been.
Misschien ben ik te voorzichtig. Maar ik wil het echt goed tot in de kiem smoren!
We krijgen vandaag alleen wel veel regen. Dus zal ze rond 12 straks weer op stal gaan.
Als t vanavond droog isnmag ze eventueel in het donker tot de laatste voorronde nog naar buiten.
Gister heeft ze van ca 8 tot 10 uur savonds buiten gestaan

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:46

hagelslag schreef:
@celebi
Irismonster is net zo groot als layka.
Layka weegt rond de 500 kilo....
Dus ik verwacht dat het vreetmonster ook wel rond de 500 weegt. Misschien een paar kilo meer of minder.
Maar de wormpsuit heeft ze laatst voor 600 kg gekregen ~~}>

Denk je dat?
Mijn Friese 2,5 jarige is 164cm hoog en weegt 535kg en die is echt niet schraal. Ik zou denken dat Iris veel minder weegt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:20

Layka is een paar jaar terug op de weegschaal geweest. En woog toen 480 kilo.
Eigenlijk wil ik iris nog een x wegen op zo'n grote weegbrug aan de andere kant van de snelweg(ik ken de boer gelukkig :Y)).
Maarja... Dan moet mijn buik minder dik zijn en iris fit....
Iris is ongeveer even zwaar als layka ga in vanuit. Of Naja sowieso even hoog.
De schoft scheelt nog 2 cm ofzo. Maar iris is wel rond...
Dus ik denk niet dat ze veel minder zou wegen dan 500.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:23

Voor mijn gevoel is ze (op de buik misschien na) toch echt een stuk ieler dan Layka. Kan me bijna niet voorstellen dat ze hetzelfde wegen. Maar goed op foto's is het sowieso lastig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:45

Wij laten 2x per jaar de paardenweegschaal aan huis komen zodat we het goed weten. Achteraf heb ik mijn paard vaak onder gedoseerd. Altijd voor 600 kilo, maar ze is vaak (ruim) erboven. Ik vraag mij af of het erg is om voor 50 kilo onder te doseren, maar anderzijds hebben we wel te maken gehad met antibiotica kuren die niet goed aansloegen, langer moesten etc op een gegeven moment. Wellicht komt dat doordat ze altijd onder de 600 kilo is geschat met haar 162 hoogte. Als ze onder de 600 is, is ze veelte schraal en dat is niet vaak gebeurd. Ze was nu in oktober 655 kilo. Mag wel wat af hoor, dat zeker, maar onder de 600 niet perse. Denk dat ze op haar zwaartst wel rond de 700 is geweest :=

Hier hebben wij meerdere tinkers op stal (149, 159 en 158 hoog), die zijn allemaal rond de 580 kilo. Hier zijn wel alle paarden te dik 8-)

Celebi, snap dat het spannend is! Hoop zo dat je positief nieuws mee krijgt woensdag :(:) Ik zal voor jullie duimen!
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 25-11-24 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:52

Bedankt voor het duimen! Ik heb er een hard hoofd in dus het is erg welkom. :')

Ja en met die uk van mij die 1.39 is en ideaal 400 kilo weegt (nu wel rond de 425 denk ik) voelt 500 voor Iris zo groot. Maar Iris is natuurlijk ook gewoon flink gegroeit. _O-