Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:06

Ik vind het best balen dat crematie zoveel duurder is dan de Rendac. Het is natuurlijk maar voor jezelf wat je fijn vindt in de rouw want voor het paard is het heel cru gezegd toch niet meer van belang.

Nog een update van mijn kant.. Was een lange zoektocht bij de kliniek maar het is zijn heup die pijn geeft. Ze vonden onregelmatigheid op de heupkop dus daar zit waarschijnlijk artrose. Echt balen..

Wil hier verder niet het topic mee kapen dus voor de geïnteresseerden kun je hier het hele verhaal lezen:

[PW] Een pech jaar eerste klas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:22

Ophalen en cremeren zit op ongeveer 1800. En dan kan er nog wat bij komen aan bijvoorbeeld ene urn, of een dienst er omheen,
Ik heb deze gemaild
https://www.debreborgh.nl/dierencremato ... ematorium/

Ja nou ja ik zat er over te denken,.als Kelly word ingeslapen komt ze sowieso niet voor aan de weg te liggen en dat ze word opgehaald…ik wil dat niet, dat gesleep met een trekker erheen, nee bah.

Ik laat haar sowieso individueel van het erf ophalen door rendac.
Dat kost geloof ik 500 euro.
Nou ja en ik was aan het denken van goh,wat als ik haar gewoon wel laat cremeren.
Appie heeft me ook handenvol geld gekost aan het eind en die is uiteindelijk naar de wetenschap gegaan.
En eigenlijk wilde ik dat met Kelly ook,dat ze na haar dood nog kan helpen met onderzoek.

Dus toen dacht ik van nou.als ik haar gewoon laat ophalen en cremeren dan heb ik het voor haar ook mooi afgesloten voor mezelf.

Celebi wat balen, maar dan is het waarschijnlijk hetzelfde als wat Kelly heeft?
Wel sneu, hopelijk red je paard zich er nog een tijd goed mee

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:37

Heeft Kelly ook artrose in de heup of heupkom? Schijnt een lastig gebied te zijn om goed vast te stellen dus de kliniek zei dat het een beetje trial and error zou worden.

Hij was van het weekend in ieder geval nog heel vrolijk, voorwaarts en blij en wilde graag draven buiten. Ontiegelijk veel last lijkt hij dus nog niet te hebben. Maar bij de smid was het wel echt heel slecht dus ik hoop echt dat er nog iets aanslaat om hem te verbeteren. Het liefste gaan we volgend jaar weer lekker samen op pad en naar de veluwe maar pijnvrij bij de smid zou al een fijn begin zijn. Kleine stapjes en maar nergens op hopen denk ik. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:06

Es_ther schreef:
Mag ik vragen wat je dan kwijt bent?

Jaaa zandweg, dat monster van mij vreet dat alleen als we het heel goed verstoppen in slobber…

Hier is het ook een onmogelijke opgave bij pony... alle soorten brokjes al geprobeerd, de husk, de zaden.... dat laatste gaat nog het beste. Nu lijk ik de gouden formule te hebben gevonden; d'r dagelijkse voer (handje slobber met supplementen), 2 handjes pavo slobber, gekookt lijnzaad en dan 200 gram psyllium. Tot nu toe gaat het nog elke dag op. Dat is mij niet eerder zo lang, en zulke hoeveelheden psylliumzaad gelukt.

Celebi, wat een rottige uitslag. Ik hoop dat het inspuiten wel wat gaat helpen. Die foto met z'n kale knie en billen in je topic :(:) Hebben ze nog tips voor supplementen genoemd?

Ellepel, cremeren is mooi maar idd echt duur. Ik neig nu ook naar wat jij zegt, individueel ophalen door rendac. Of een loonwerker haar langs de weg laten leggen, maar ik ga niet ze laten inslapen langs de weg, weg van de kudde. Wel gedaan met een stalgenootje maar vind ik toch niet zo'n fijn idee. Liever in eigen land of paddock en dan of langs de weg laten leggen, of rendac individueel idd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:10

Nee nog niet, maar ik gaf dus al Glucosamine, Groenlipmossel en Heel pillen (de gewrichtsvorm van Traumeel pillen) dus alleen Duivelsklauw mist nog in het lijstje maar die heb ik nog wel staan maar ik was wat huiverig voor buikpijn. Maar qua supplementen wilde mijn eigen dierenarts toen al dat ik zou starten voor het geval dat het artrose was dus daarin kan ik denk ik niets beters doen nu?

Ik hoop dat de 50g therapie liner van Horseware snel leverbaar is dan bestel ik die voor onder de tegendelen dat zou theoretisch moeten helpen bij artrose en zelfs al werkt dat niet dan staat ie in ieder geval comfortabel met die koude billen. :')

Het ziet er echt niet uit hè? Voorlopig geen fotoshoot denk ik. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:22

Welke liner heb je besteld, heb je een linkje? Klinkt ook wel wat ipv een 50 grams outdoor recuptex van bucas.

Duivelsklauw heb ik dezelfde huivering voor. Ben het nu toch maar weer aan het geven... los kuid door het voer. maar denk dat ik weer carti aid senio van horsepower ga bestellen. Daar zit het ook in.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:37

Crematie heb ik niet laten dien.
Sowieso ivm extreme kosten.

@celebi toch wel fijn dat er iets uitgekomen is.
Hopelijk straks ook behandelbaar.

Dit was poppy haar voerbak vanmiddag _O- _O-
Afbeelding

Iris heeft het nu netjes opgegeten met een beetje meer pavogrow brok.
Gister had ze alleen mineralenbrok.

En layka eet het nog altijd zo, met een handje mineralenbrok _O- Die eet het ook zonder brok

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:42

Lekker als ze zo makkelijk eten. Deed de mijne ook maar Duivelsklauw en Groenlipmossel vindt hij beide toch wel goor helaas.

@tancreda deze liner is dat. Kwam ik toevallig tegen. Maar nergens nog te koop helaas. Zit er een beetje op te wachten omdat ik sowieso graag nog een 50g liner wilde hebben en dat keramische spul klinkt wel fijn, zeker nu ik weet dat er echt artrosevorming in de heup zit.

https://www.horseware.com/en-eu/horsewa ... olour=1441

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:43

Celebi, de arts die er de laatste keer was dacht aan artrose in de heup ter hoogte van het bekken.maar waar precies weet ik niet.
Maar dat laat ik niet verder onderzoeken…kon komen doordat ze artrose in de spronggewrichten heeft en daardoor een afwijkende stand en gang heeft waardoor een ander gewricht aangetast zou kunnen zijn.?
Ik vind het wel goed zo, Kelly is ook niet het type om mee naar de kliniek te nemen,dus die mag gewoon in de groep blijven.
En dan wat de arts zei ontstekingsremmer/pijnstiller als het nodig is en kijken hoe lang dat nog wil.
Ik geef haar wel weer PEA, heb toch het idee dat het haar helpt.
Heb je al gekeken naar Mesotherapie?
Dat vond ik hier https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... -gewricht/

Tancreda, eerst dacht ik ook nog van 500 is best veel voor individueel ophalen van rendac, maar als ze er niet meer is hou ik maandelijks genoeg over,dus dat kan wel uit.

Nee dan was jij dat niet hagelslag,ik meende dat er wel iemand was.
Nou ja maakt niet uit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:44

Poppy eet het door 2 scheppen droog heucobs(grasmix? )
En iris dus alleen met meer biks _O-

Maakt idd niet uit of je wel of niet laat cremeren.
Het gaat om je eigen gevoel

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:51

Ik snap dat je daar niet meer mee wilt rommelen hoor. Ik heb mazzel dat ik vlak bij die kliniek zit en ze hem met een taxi service komen halen en brengen. Dat scheelt mij en hem een hoop stress. Het was een beetje de hoop dat er iets was waar simpel wat aan te doen was ipv dit lastige verhaal maar inmiddels zit ik er zo diep in dat dit er ook nog wel bij kon.

Die mesotherapie is nog niet genoemd, maar eerlijk is eerlijk, de arts had het vreselijk druk vandaag volgens mij en heeft hem er extra tussen gepropt dus we hebben er niet lang over gesproken. Gezien de IRAP nog klaar lag daar was het een gemakkelijke keuze om te kijken of dit zou helpen. In verhouding de meest goedkope en snelle behandeling die meteen doorgepakt kon worden. Mazzel dat we precies nog 2 buisjes hadden van die knie. Ik zag op de website inderdaad dat die mesotherapie en een tildren infuus nog een optie zijn mocht dit niet afdoende werken, maar eerst belangrijk om te zien of deze gewrichtsinjecties überhaupt iets doen. Dan weten we in ieder geval dat we de juiste plek echt te pakken hebben ook. Je weet nooit of er nog meer in die heup opspeelt. Ik ga niet meer eindeloos doktoren hoor, maar die IRAP was bijna zonde niet te proberen daar en eventueel nog 1 ander type inspuiting is nog te overzien. Al heb ik deze rekening nog niet binnen.. _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:04

Ja dat word vast een hele mooie rekening :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:09

Ohh die liner is ook wel wat! Jammer dar hij nog amper verkrijgbaar is.

Individueel rendac is idd veel geld maar scheelt wel een hoop gesleep... en idd wat je zegt. Dat kan er dan ook wel uit...

Oh ja die kliniek rekening zal ook wel niet mals zijn.... nooit leuk. Maar nu weet je wel meer!

Ik heb de rekening van een spoedbezoek en daarna 5 dagen kliniek met dagelijks sonderen ook nog niet binnen. Zal ook pittig zijn....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:16

Het is ook wel echt een dure hobby hoor.
Kan denk ik de volgende keer beter een hamster kopen _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:40

Mijn goudvissen zijn een stuk goedkoper ja. :')

De hond deed het niet beter met een gebroken poot op zondagavond en een operatie bij AniCura. :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:45

1 tevreden oude oma....
Ze had weer teveel voernijd/aandachtnijd....
De verzorgster is ergens in juli dus opgehouden.
Sindsdien heeft ze eigenlijk niet meer veel gedaan.

En we weten, layka word nukkiger als ze zich verveeld....

Dus ik heb haar even aan de longeerlijn gedaan.
Instappen gewoon aan de hand.
10 minuten draf/galop/bokken waar ze zin in had.
Toen weer uitstappen aan de hand met mijn arm over haar hals....

En nu is ze weer tevreden...
Afbeelding
Ze heeft dik 20 minuten daar tevreden gestaan.
Afbeelding
Om uiteindelijk iris ook zonder pissig te worden in de buurt te laten....

Typische merrie :Y)
Maar het was vroeger al zo, had ze naar haar zin te weinig gedaan. Ondanks 24/7 weide....
Was ze tegenover andere paarden niet te genieten.

Had ze genoeg gedaan dreigde soms alleen met haar oor

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:42

Soms hebben ze dat hè! Ik had dat ook met Mona, wat rustiger aan doen, minder rijden, etc. Ging ze dus elke keer ontsnappen, echt vervelend worden, nukkig… dus toen weer opgepakt.
Nu wel echt met pensioen, maar nu heeft ze het dus geaccepteerd.
Best grappig hoe ze aangeven dat ze nog wel kunnen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:47

Layka houd van werken, maar dat wisten we al.
Avontuur en op pad zijn dingen die haar het meeste aanstaan.

Ik moet trouwens ook echt erbij zeggen, haar rug is opgeknapt sinds de verzorgster niet meer komt.
Die zakte steeds verder door, omdat de verzorgster haar niet over de rug kon rijden en haar steeds van voor vast hield waardoor layka haar rug weg drukte.

Maar nu ze dus een tijdje pause heeft gehad is hij weer op "normaal" nivo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:42

Ja dat had appie ook altij,die werd dan ook vervelend.
Die probeerde ik wel om de dag even wat te laten doen,al was het maar even.

Was wel wat kil vandaag, Kelly had door de mist ook echt een witte waas over haar vacht,
Leek heel grappig!
En ze stond vandaag zomaar hooi te eten, zonder propjes.!
Is heel fijn hooi,dus blijkbaar kon dat wel, echt sinds die twee kiezen er uit zijn is ze stukken opgeknapt :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:54

https://www.instagram.com/reel/DCEf8fXIEoe/?igsh=bTd2b21rM2E3N2pr
Naja layka haar blik spreekt boekdelen toch _O-

Oké, vlak voor het filmpje was iris aan het flippen, dahlia deed op hun stukje ook mee.
Poppy stond erbij en keer erna.
Layka bedacht ook jeahhhhh ik ga bokkeeeeeennnn...
Toen kwam een vrachtauto van de buren om de hoek en moest in tegen layka ho zeggen.
Ze heeft nu eenmaal voorbeeldfunctie.
Niet dat layka nog gekker gaat doen, gewoon omdat het leuk is.
En de jonkies ineens denken dat een vrachtauto eng is....

Arme layka, als oudje altijd de verstandigste moeten zijn -O-

Fijn dat Kelly een beetje kon knabbelen en natuurlijk dat het beter gaat nu 2 kiezen weg zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:34

Hahah wat een kleuter ook he :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:58

Jaaaa absoluut!
Maarja dat moet en mag ook!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:38

Haha, heerlijk dat hoofd van Layka. Spreekt idd boekdelen :))
Wel lekker als ze toch een beetje actief bezig kunnen zijn. Hier zijn het wandeltjes, al heb ik niet het idee dat ze die zou missen als ze niet mee mag - zeker niet in de zomer (winter is een ander verhaal, dan staat ze meer op de paddock).

Gisteren hadden we een hand in trail lesje. Ik vond het spannend mn dame te gebruiken, maar ze geeft over algemeen wel goed aan wat wel en niet kan. Het was heel laagdrempelig, rustig tempo, veel pauzes (we waren met z'n drieen, dus als de anderen bezig zijn even lekker een pauze nemen). Ze deed het super braaf. Flink veel moeten nadenken, ook goed voor het koppie. En als ze dan wat braaf doet en ik beloon met mijn stem, kan ze zo lief murmelen (oke, dat is voor het snoepje dat gaat komen, maar zo schattig als ze dat doet <3 )

Geconcentreerd koppie. Zo'n bochtje is met een wat stijver lijf al het nadenken waard.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:40

Wat leuk,dat leek me ook altijd nog leuk om te doen, in hand trail.
Maar nooit van gekomen, en Kelly is niet geschikt er voor.
Maar erg leuk om te zien!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:33

@Tancreda4
Het iets doen is meer dan niets doen.. .
Hier mag ik zo weer poetsen _O-
Weer eventjes laten "werken"
Afbeelding
En naderhand moet ze natuurlijk rollen