Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:06

Nouja ik heb de handelaar een berichtje gedaan :Y)
Hij fokt elk jaar een paar veulens met zijn hengst...
En nu hebben we dus 3x vlek en 1 x effen kleur _O-
Om dit gelijk te trekken zijn we nog 2x effenkleur zonder wit nodig _O-
Geintje gaan we echt niet doen _O-

@celebi dat js behoorlijk balen zeg! Hopelijk krijg je hem binnenkort weer comfortabel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:09

Jee,maar wat gaaf joh.nou heb je een kleine kudde!
Staan ze wel al bij elkaar?

Ik kijk ook echt heel vaak naar een veulen of jonge pony er bij.
Wel lastig want er is echt heel veel leuk spul te koop.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:13

Gewoon de set compleet maken joh. :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:50

@ellepel
De handelaar heeft nog een paar hengstjes staan :Y) _O- _O-

Ik ben gewoon een merriemens. Dus geen hengstveulen mee genomen
Ze staan nog niet helemaal bij elkaar. Eerst nog met lijntje op 1.5 meter er tussen ivm eventuele ziektes

@celebi
Neeee dat kan ik niet maken.
Dan ben ik vriendloos _O-
Dit was al een dingetje _O-

En net kreeg ik al commentaar dat ik nu toch best lang bij de paarden buiten ben _O- uurtje per dag. Goddelijks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:10

Nee geen hengsten! Haha die kan ik ook niet kwijt en ja ik weet dat ze gecastreerd kunnen worden :P
Liefst eentje van rond de twee jaar, kun je al wat meer mee doen dan zo’n heel jong ding :j
En een kleintje,niet groter dan 1.40.
Ik hou echt niet van grotere dieren.

Maar spam maar een eind weg hoor, mooie naam ook!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:00

Merries zijn sowieso leuker dan hengsten/ruinen _O- _O-

Jaa er zal af en toe wel wat gespamd worden.
Waarschijnlijk komen ze met een maandje allemaal tesamen.
Eerst de enting van poppy en dahlia in orde hebben en ook qua ontwormen etc...
Maar layka is opzich wel aardig tevreden met 2 nieuwe op het erf.
Extreem lang pissig is ze dit x niet geweest.

Ze kan normaal best lang pissig zijn als de buren weer wat nieuws naast ze neer hadden gezet...
Sowieso met het muildier en de andere jonge ruin heeft ze soms ook nog tijd om bitchblikken te geven _O-

In januari gaan die 2 van de buren weer terug naar de buren en kunnen we dat stuk betrekken bij het andere stuk paddock van layka en iris. En dan is het voor 4 paarden best zat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:19

Oh nee dat heeft Kelly nooit, die vind nieuwe paarden altijd heel leuk.
En ze heeft er al ontzettend veel ontmoet want er hebben echt heel veel paarden daar al op stal gestaan.
Altijd bij een nieuwe is ze haantje de voorste, kijken of er wat lekkers bij zit.
Ze heeft wel eens dagenlang staan smachten bij het hek bij een hele mooie zwart bonte ruin, echt zo’n knap paard haha.
Maar ze is ook eens smoorverliefd geweest op een heel mooie bruine merrie. Haha dat vond ik echt te grappig :j

Mij maakt eigenlijk niet zoveel uit of het een ruin of merrie is.
Beide zijn leuk.maar met beiden kun je ook wel wat van die hormonale fratsen hebben.
Maar voor mijzelf is het beter om een ruin te hebben anders heb ik echt heel snel de neiging om een merrie te laten dekken,is zo leuk altijd die veulens.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:58

Ik kom hier even tips vragen voor een stalgenoot. Zij heeft een volbloed van rond de 27 (exacte leeftijd is niet geweten) en sinds de zomer komt hij maar niet bij en blijven zijn ribben erg zichtbaar. Hij staat zo goed als altijd buiten, nu ook met een deken op. Eens op stal doet hij aan luchtzuigen. Hooi krijgt hij onbeperkt, ook 2x slobber per dag + krachtvoer en luzerne, maar bijkomen doet hij niet.. ze heeft al advies gevraagd aan onze voerleverancier, maar ze zit ondertussen al zeker een maand verder en er lijkt nog geen gram bijgekomen te zijn..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:45

Ontworming en eventuele zandkuur een beetje up to date? Komt het paard aan voldoende rust (liggend) op een droge zachte bodem? En eet het paard voldoende ruwvoer? Ik lees onbeperkt, maar kan het zijn dat het paard niet altijd mag eten van een kudde? En zijn de tanden in orde? Geen proppen?

Kan zoveel zijn natuurlijk! Even een test aanvragen voor het hooi is ook altijd goed. Geeft geen langdurige houvast maar op de huidige balen wel even een richtlijn of er iets erg mist.

Oh en speelt er misschien PPID mee?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:10

Celebi schreef:
Ontworming en eventuele zandkuur een beetje up to date? Komt het paard aan voldoende rust (liggend) op een droge zachte bodem? En eet het paard voldoende ruwvoer? Ik lees onbeperkt, maar kan het zijn dat het paard niet altijd mag eten van een kudde? En zijn de tanden in orde? Geen proppen?

Kan zoveel zijn natuurlijk! Even een test aanvragen voor het hooi is ook altijd goed. Geeft geen langdurige houvast maar op de huidige balen wel even een richtlijn of er iets erg mist.

Oh en speelt er misschien PPID mee?

Als hij buiten staat eet hij zeker voldoende, enkel met binnen te staan eet hij minder maar hij is niet afgevallen met nu ‘s nachts binnen te staan, hij blijft hetzelfde qua gewicht lijkt wel..
Tanden zijn recent nog nagekeken en waren zeker in orde, maar ik kan mogelijk wel eens een ruwvoerslobber aanraden aan haar, geen idee of ze dat al heeft geprobeerd. Ontwormen is ook recent nog gebeurd. Qua hooi krijgt hij hetzelfde als de mijne en nog een aantal anderen op stal, dit lijkt toch zeker wel oke te zijn.
PPID momenteel geen aanwijzingen voor (gelukkig)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:15

Evilginger,kijk hier even voor tips
[PW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Nadeel van luchtzuigers vind ik dat ze door hun gedrag minder eten.
Denk dat jouw vriendin echt meer slobber moet aanbieden.
Want wat en hoeveel geeft ze precies dan?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:57

ellepel schreef:
Evilginger,kijk hier even voor tips
[PW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Nadeel van luchtzuigers vind ik dat ze door hun gedrag minder eten.
Denk dat jouw vriendin echt meer slobber moet aanbieden.
Want wat en hoeveel geeft ze precies dan?

Wat exact weet ik niet, ze krijgen zeker wel een mooie portie, dat wel. Het is ook sowieso slobber speciaal voor senioren

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:13

@evelginger

Sommige paarden gaan juist luchtzuigen door luzerne.
Ik denk dat het behandelen van luchtzuigen vooral de hoogste prioriteit moet hebben.

Luchtzuigen is vaak problemen met de maag.
Ipv luzerne zou ik eerder bietenpulp of grasbrok voeren.
Niet elk paard doet het goed op seniorenslobber.
Misschien kijken of daar nog een ander soort "slobber" gegeven kan worden van een ander merk

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:34

hagelslag schreef:
@evelginger

Sommige paarden gaan juist luchtzuigen door luzerne.
Ik denk dat het behandelen van luchtzuigen vooral de hoogste prioriteit moet hebben.

Luchtzuigen is vaak problemen met de maag.
Ipv luzerne zou ik eerder bietenpulp of grasbrok voeren.
Niet elk paard doet het goed op seniorenslobber.
Misschien kijken of daar nog een ander soort "slobber" gegeven kan worden van een ander merk

Ik geef het door :)
Ik ben wel vrij zeker dat dit paard al 20+ jaar aan luchtzuigen doet, hier doen ze echt al veel voor helaas dus denk niet dat luzerne aan de basis ligt. Ik weet dat hartog een soort hooislobber heeft + grasbrok dus ik zal die eens aanraden

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:36

Celebi fijn dat t scheren helpt!
Verser knuff. Vervelend dat hij toch meer last van z'n lijf krijgt. Hier is de hoefsmid ook steeds meer een last voor haar. Zeker de laatste keer, had ze ook al een tijdje niet gewandeld en extra stijf. Niet leuk.... (ook niet voor m'n hoefsmid := )

Hey wat leuk Hagelslag. Gefeliciteerd met jullie nieuwe aa winsten!

Ik ben ook echt een merrie mens.

Evilginger, geen tips, ik heb een te vette staan :o Maar van luchtzuigen kunnen ze ook afvallen. .. dat helpt iig niet.

Ben benieuwd of mijne nog spierpijn heeft vandaag na bokkensprongen van gisteren met d'r oude lijf :o
Afbeelding

<3

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:45

Haha,blij paard!
*\o/*

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:45

evilginger schreef:
Ik kom hier even tips vragen voor een stalgenoot. Zij heeft een volbloed van rond de 27 (exacte leeftijd is niet geweten) en sinds de zomer komt hij maar niet bij en blijven zijn ribben erg zichtbaar. Hij staat zo goed als altijd buiten, nu ook met een deken op. Eens op stal doet hij aan luchtzuigen. Hooi krijgt hij onbeperkt, ook 2x slobber per dag + krachtvoer en luzerne, maar bijkomen doet hij niet.. ze heeft al advies gevraagd aan onze voerleverancier, maar ze zit ondertussen al zeker een maand verder en er lijkt nog geen gram bijgekomen te zijn..

Vraag eens wat en hoeveel ze precies voert. En hoe groot is het paard. Dan kunnen we er eigenlijk pas iets zinnigs over zeggen.
Maar meestal betekend het dat er of wat scheelt of dat er veel te weinig wordt
Bijgevoerd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:46

Oh leuk een mooie kudde heb je straks lopen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:47

@Tancreda4
Ouwe oma's hebben nooit spierpijn :Y)

Layka geniet van het zonnetje
Afbeelding

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:05

monsera schreef:
evilginger schreef:

Vraag eens wat en hoeveel ze precies voert. En hoe groot is het paard. Dan kunnen we er eigenlijk pas iets zinnigs over zeggen.
Maar meestal betekend het dat er of wat scheelt of dat er veel te weinig wordt
Bijgevoerd.

Ik gok dat hij rond de 1m60-1m63 zit, hij is nooit exact gemeten. De slobber van ‘s avonds is ongeveer een emmer van 5L denk ik waar hij dan de helft van krijgt en zijn compagnon de andere helft. Zij staat trouwens wel heel goed maar is ook een paar jaar jonger

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:48

Gefeliciteerd Hagelslag gezellig zo’n uitbreiding
Celebi wat balen zeg hopelijk kom je er achter wat het is
Evilginger, lastig.. oudjes nemen vaak minder goed voedingsstoffen en eiwitten op. Mijn 27 jarige heeft veel baat bij eiwitrijk voedsel dus pavo weightlift of sojaschroot

Lekker wild Tancreda haha!

Mijn lieve schimmeltje <3
Afbeelding

Wat voor dekens hebben jullie nu op? Het is snachts zo koud dus ik ben maar overgegaan op 200grams omdat die ook wat schraler is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:57

Hier nog steeds bloot. Heerlijk. 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden. Zolang het droog blijft, blijft hij zonder deken. Anders start ik met 0 of 50g, maar overdag is het echt nog te warm voor hem voor een dekentje.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:13

Ahhh schimpie geniet ook van het zonnetje.

Hier staat layka tot dusver bloot.
Maar dat komt omdat het ook niet extreem regent.
Wel gaat ze nu voor de nachten een deken op krijgen.
Het is duidelijk dat ze het nachts niet fijn vind qua kou.
Layka houd sowieso meer van warmte dan van kou

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:45

Evilginger, toch even vragen wat voor slobber het is.
En de helft van 5 liter is voor slobber niet veel…dan is het nog maar 2,5 liter en als het heel dun gemaakt is dan is dat te weinig.
Die van mij krijgt per keer een volle emmer, dat is dik 10 liter.( en dan vier keer per dag)
En ik maak het vrij dik, want ik heb liefst zo min mogelijk water er in omdat ze dan nog wel wat moeten kauwen en water neemt wel plek in in de maag,maar geeft geen voeding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:15

De dames staan nu bloot. Pony eet weer genoeg om zich warm te houden. En m'n grote heeft ook al echt een dot haar en vet zat :+. Ik heb haar wel de recuptex op gedaan voor t wandelen. Die zal ik weer wat vaker gebruiken. En zodra t gaat regenen wel onder dekens beiden.

Layka lekker aan het zonnen <3

Queelems wat een mooie foto met die herfst achtergrond <3

Wat een heerlijk weer dit weekend. Veel gedaan op stal, hele dag op stal en buiten. Zo lekker!!